پیام فارس

آخرين مطالب

در شیراز سالن تئاتر خالی نمی‌ماند / تلاش ویژه در عرصه زیرساخت و آموزش ادامه دارد فرهنگي

در شیراز سالن تئاتر خالی نمی‌ماند / تلاش ویژه در عرصه زیرساخت و آموزش ادامه دارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس یکی از متولیان فرهنگ و هنر استان فارس، از عزم جدی مسئولان در زمینه توسعه هنرهای نمایشی گفت و پیشرفت شیراز و برخی شهرستان‌ها را در این عرصه، چشمگیر دانست.
به گواه اهالی و تماشاگران تئاتر استان فارس، جشنواره تئاتر فارس که هفته گذشته(21 تا 26 آبان) در شیراز برگزار شد، از کیفیت قابل توجهی برخوردار بود.
سالن‌های نمایش با استقبال کم نظیری مواجه شدند و آثاری که از شیراز و چند شهرستان از مرحله بازبینی عبور کرده بودند، درخشش خیره کننده‌ای در سی و چهارمین دوره این جشنواره داشتند. در همین ارتباط ایسنا با رسول موسوی‌نژادیان، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفتگویی انجام داد.
وی در گفت و گو با ایسنا با بیان این جمله که "جشنواره امسال یک جشنواره منحصر به فرد بود"، افزود: ما سال پرباری را در حوزه تئاتر پشت سر گذاشتیم. چه در مرحله استانی و چه در مرحله منطقه‌ای، حضور پررنگی داشتیم و در دی‌ماه هم میزبان جشنواره منطقه‌ای خواهیم بود. سال گذشته، استان فارس به عنوان بهترین میزبان جشنواره منطقه‌ای کشور معرفی شده بود و در نهایت هم در جشنواره تئاتر فجر، استان ما تمامی جوایز را درو کرد و به عنوان نمایش برتر جشنواره فجر، به یک اثر بی‌سابقه در طول تاریخ تئاتر استان تبدیل شد.
موسوی‌نژادیان با بیان اینکه امسال هم فارس تنها استان کشور است که مجدداً میزبانی جشنواره منطقه‌ای را به عهده گرفته است، گفت: تفاوت امسال با سال گذشته هم این است که امسال علاوه بر جشنواره تئاتر صحنه‌ای، میزبان جشنواره تئاتر خیابانی هم خواهیم بود. یکی دیگر از تفاوت‌ها هم افزایش تعداد میهمان‌هاست. سال گذشته ما 250 میهمان را از 9 استان‌ نزدیک داشتیم و امسال هم در بخش صحنه‌ای و هم در بخش خیابانی میزبان این استان‌ها هستیم و با حدود 100 نفر اضافه‌تر از سال گذشته یعنی 350 میهمان و در اوایل دی‌ماه میزبان جشنواره منطقه‌ای خواهیم بود.
وی افزود: ما قاعدتاً می‌توانستیم سه اثر را به جشنواره منطقه‌ای بفرستیم اما به دلیل اینکه کارها کیفیت مطلوبی داشتند و هیات داوران هم نظر مثبتی به کار چهارم داشتند، با هماهنگی که با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد صورت گرفت، توافق شد که استان فارس چهار اثر را در بخش صحنه‌ای به جشنواره منطقه‌ای بفرستد. این در حالی است که سال گذشته تنها 2 اثر در جشنواره منطقه‌ای داشتیم. یعنی امسال تعداد کارهای راه یافته از فارس به جشنواره منطقه‌ای نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. در بخش خیابانی هم یک اثر از فارس به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا کرده و عملاً 5 اثر از استان در این جشنواره حضور خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است مثل سال گذشته، تعدادی نمایش از فارس، بدون حضور در جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، مستقیماً به جشنواره فجر راه پیدا کنند.
این مسئول اداره ارشاد فارس در پاسخ به این سوال که این ارگان فرهنگی برای ماندگار شدن بچه‌های تئاتر در شیراز و تبدیل شدن این شهر به یک قطب در تئاتر کشور چه برنامه‌ای دارد، گفت: این اتفاق در حال رخ دادن است. همین که در یکی دو سال گذشته می‌بینیم تئاتر شیراز روند رو به رشد چشمگیری داشته، به خاطر این است که سرمایه‌گذاری خیلی خوبی در حوزه آموزش اتفاق افتاده است. بحث آموزش نه فقط در شیراز به عنوان مرکز استان، که در شهرستان‌ها هم به صورت جدی دنبال می‌شود. این از سیاست‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است که با سرمایه‌گذاری خوبی که در این حوزه انجام می‌دهد، راه را برای ارتقای سطح کیفی و کمی نمایش در استان فراهم کرده است.

پیام فارس

موسوی‌نژادیان افزود: در این مسیر، اساتیدی را از تهران دعوت می‌کنیم و بعضی از اساتید را هم داریم که در شهرستان‌ها دوره‌های تخصصی آموزشی را به صورت منظم برگزار می‌کنند. قطعاً در ادامه هم این اتفاق به صورت جدی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد، چون بازخورد این کار کاملاً مشهود است و می‌بینیم که از لحاظ کیفیت و تولید آثار، خیلی نسبت به سال گذشته متفاوت هستیم. اطمینان داریم که با این علاقه‌ای که دوستانمان در گروه‌های تئاتر نشان می‌دهند و به صورت جدی در کارگاه‌های تخصصی مشارکت می‌کنند، سال آینده خروجی‌های بهتری هم در عرصه تئاتر فارس خواهیم داشت.
وی گفت: یکی از مشکلات جدی ما در عرصه نمایش، کمبود زیرساخت است. تعداد سالن‌های ما برای اجرای تئاتر در حد ظرفیت‌های و گروه‌های قدیمی و جدیدی که الان در شیراز فعال هستند، نیست. بنابراین طبیعی است اگر اعتراضی در این حوزه وجود داشته باشد، اما همین مشکل هم به مرور در حال برطرف شدن است. اول اینکه شهرداری ورود خوبی در حوزه زیرساخت در حوزه فرهنگ و هنر داشته‌اند، از جمله ساخت مجموعه پردیس استاد تارخ که در آن یک پلاتوی بسیار زیبا را ساخته شده است. مکانی با کیفیت ساخت مناسب که از لحاظ ظرفیت هم پاسخگوی یک نمایش پرمخاطب خواهد بود. این پلاتو، جزو سالن‌های منحصر به فرد در کشور است و یکی از اتفاقات خیلی خوبی است که شهرداری شیراز رقم زده است.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: دومین اتفاق خوبی که در راه است، تکمیل تالار مرکزی شیراز در یک یا یک و نیم سال آینده است. روند تکمیل این تالار خیلی خوب دارد طی می‌شود. این مجموعه پلاتوهای خیلی خوبی دارد و به زیرساخت‌های نمایش‌های استان اضافه خواهد شد. در شهرستان‌ها هم چند پلاتوی تخصصی درجه یک در حال ساخت یا در آستانه افتتاح داریم. در شهرستان مرودشت، یک پلاتوی بسیار زیبا و مدرن و با امکانات کامل آماده شده که به زودی افتتاح خواهد شد. در گراش و قیروکارزین هم دو مجموعه خیلی خوب در حال ساخت است که تقریبا ساختمان اصلی آنها در مرحله نهایی قرار دارد و نزدیک هستند به مرحله شروع تجهیز. در بعضی شهرستان‌های دیگر مثل کوه چنار نیز یک مجتمع فرهنگی خیلی خوب تجهیز شده است. زیرساخت‌ها به سرعت در حال تکمیل هستند و فکر می‌کنم یک اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه در حوزه تئاتر، در حال رخ دادن است. قرار گرفتن این زیرساخت‌ها در کنار ظرفیت‌های موجود، نیازهای هنرمندان و هنردوستان استان را تا حد زیادی تامین خواهد کرد.
موسوی نژادیان از استقبال گسترده مردم شیراز و فارس به تئاتر ابراز خشنودی کرد و گفت: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که در استان فارس شاهد آن هستیم و فکر می‌کنم جزو استان‌های منحصر به فرد در کشور به شمار می‌رویم، میزان تماشاگر تئاتر در این شهر و استان است. شیرازی‌ها به شدت تئاتر را دوست دارند و و سالن‌ها معمولاً پر هستند. در اجرای گروه‌های مختلف، به ندرت اتفاق می‌افتد که سالنی را خالی داشته باشیم یا دوستانمان مشکل فروش بلیط داشته باشند. گروه‌های تئاتر حتی در مجموعه هنرشهر آفتاب که از شهر فاصله دارد و به دلیل اینکه مربوط به بخش خصوصی است، هزینه زیادی هم بابت اجاره سالن می‌دهند، اما می‌بینیم سالن‌ها همیشه پر می‌شوند و این از ویژگی‌های خوب مردم شیراز و فارس است که به تئاتر هم مثل سایر هنرها، علاقه‌مند هستند.

پیام فارس

وی افزود: ما در حوزه سینما هم یکی از رتبه‌های بالای کشور را به لحاظ تعداد مخاطب داریم و همچنین در سرعت اضافه شدن سالن‌های سینما، در کشور پیشتاز هستیم. همچنان هم سالن‌هایی را را در حال ساخت داریم، و چه در شیراز و چه در شهرستان‌ها، در سرعت رشد سالن‌های سینما، رتبه اول کشور را داریم. این چیزی بود که رئیس سازمان سینمایی کشور هم که اخیرا در سفری که به شیراز داشتند، به آن اذعان داشتند. امیدواریم بتوانیم با همین سرعت و کیفیت و بهتر از این هم شرایط را برای ارائه خدمات فرهنگ و هنری به مردم فراهم کنیم.
معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در پاسخ به این سوال که برای اکران عمومی تئاترهایی که در جشنواره اخیر استانی با استقبال خوبی مواجه شدند، چه برنامه‌هایی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد، گفت: ما محدودیتی در این زمینه نداریم و همه چیز بستگی به آمادگی خود گروه‌ها دارد.سالن‌هایی که مربوط به خود اداره است که همیشه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد و هیچ وجهی بابت ارائه خدمات و تحویل سالن به هنرمندان از طرف این اداره دریافت نمی‌شود. ان‌شاءالله زیرساخت‌ها هم توسعه پیدا کنند، که این زمینه را بهتر و بیشتر بتوانیم فراهم کنیم. این را هم بگویم که از قوانین الزامی برای حضور گروه‌ها در جشنواره، این بود که اجراهای عمومی برگزار کرده باشند. ولی در عین حال، بعضی کارها مخاطب خیلی زیادی دارد و شاید اگر یک ماه هم اجرا بگذارند، مخاطب دارند و می‌توانند بلیط به فروشند. بنابراین محدودیتی برای بچه‌ها نگذاشته‌ایم و بر اساس درخواست آنها، مجوز اجرا برایشان صادر خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در شب اختتامیه جشنواره تئاتر استان فارس در تالار حافظ(شنبه 27 آبان) یک نمایش سیاه بازی اجرا شد که به شدت مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. موسوی‌نژادیان در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، برنامه ویژه‌ای برای حمایت و احیای این هنر قدیمی و جذاب دارد یا خیر، گفت: بله حتما برای احیای این سیاه‌بازی برنامه داریم، چون می‌دانیم مخاطبان زیادی خواهد داشت.

پیام فارس

وی افزود: برنامه‌ای هم که در شب اختتامیه توسط استاد نادر شهسواری فرد و گروهشان اجرا شد، با استقبال قابل توجهی مواجه شد. استاد شهسواری‌فرد یکی از بزرگان تئاتر شیراز هستند و در کشور به عنوان یک چهره شناخته شده در زمینه سیاه‌بازی مشهورند که شاگردان زیادی هم تربیت کرده‌اند. با وجود اینکه آمادگی کامل هم نداشتند اما تبحر بالای ایشان باعث شد تماشاگران خیلی لذت ببرند. در جشنواره‌های آیین سنتی هم که برگزار می‌شود، یکی از بخش‌های جدی همین نمایش‌های سیاه بازی است. لازم است که این هنر بیش از پیش جدی گرفته شود و باید در شیراز بچه‌ها را تشویق کنیم که به این امر هم گرایش پیدا کنند و برنامه‌هایی را آماده اجرا داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/765209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت مهر از شهرک چوبی امامزاده ابراهیم(ع) شفت

شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است

باشگاه استقلال پلمب شد

علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است

شیراز چکیده تمام افکار بزرگان است

باشگاه استقلال پلمپ شد | ادامه اتفاقات عجیب با رفتن خطیر به باشگاه

(ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم

بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد

کار ترانشه حاجی آباد به دستگاه قضا رسید

«یسنا» زنده پیدا شد + فیلم

جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند

همایش شهدا و تقریب برگزار می شود/ شهدای تقریب از افتخارات ما هستند

خیزش دانشجویان جهان مهر تأییدی بر متخاصم بودن صهیونیست ها است

حب به اهل بیت موجب تقریب است

امسال میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی ثبت می‌شود

شیراز با برد مقابل صدرنشین خندید

اتفاقی عجیب که هواداران استقلال را شوکه کرد

محاصره کارخانه اسلحه‌سازی حامی رژیم صهیونیستی در انگلیس

پرنده کفچه نوک در سد درودزن شیراز (فیلم)

نسخه جدید بن‌سلمان- بایدن برای تغییر چهره منطقه

کنایه «عصر ایران» به دولت: تعداد کارخانه‌های احیاشده هر بار هزارتا زیادتر می‌شود

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

گام بلند فجر به‌سوی صعود با شکست صدرنشین/چادرملو بالأخره برد

درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

جنجال قرارداد چینی شهرداری تهران؛ شفافیت کجاست؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار: روشنگری هم «تحریک» محسوب می‌شود

کاهش التهاب مفصل زانو با تزریق کورتون

حقایق جالب درباره چپ دست‌ها

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

لیگ یک: خیبر صدرنشین در شیراز کنده شد!

ستون سرکوب

جنگ کریدورها در خاورمیانه

پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

باشگاه استقلال پلمپ شد

اثبات حقانیت مواضع ایران درباره آمریکا

تحلیل ظریف از نقشه ضدایرانی

ترمز گرانی مسکن در «شیپور» و «دیوار» کشیده می‌شود

حقایقی درباره تأثیر دارو‌های غضروف ساز

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

هم میهن: متهم کیست؟

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان