پیام فارس

آخرين مطالب

آیت‌الله دژکام تاکید کرد:

دعوای غرب با ایران بر سر تمدن اسلامی است/ تداوم انقلاب تا سیادت اسلام بر جهان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به سیر تاریخی اسلام و تاکید براینکه ایران بعد از اسلام مرکزیت علم در عالم محسوب می شده است، تصریح کرد که دعوای غرب با ایران و مسلمانان، دعوای 2 تمدن و بر سر اسلام است نه نفت و مسائل مادی و دنیایی.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس، آیت الله لطف الله دژکام در ششمین همایش روحانیون و علمای اهل سنت استان فارس در لارستان، ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران آغاز یک تحول بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است که همه شما به حمدالله اهل فضل و آشنا به ابعاد قضیه هستید و از باب یادآوری تاثیر مهم انقلاب اسلامی بر تاریخ عالم نکته ای را خدمت شما عرض می‌کنم .
امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر ما به گذشته 500-600 سال پیش مسلمانان نگاه و صحنه عالم را در آن دوران ترسیم کنیم، بدون هیچ شکی متوجه می شویم مسلمانان عزیز، مقتدر و صاحب جلالت و شأن عالی در همه عالم بودند و کسی در تمدن سازی و پیشرفت در علوم، رقیب آنها حساب نمی شد .

دژکام با اشاره به رویدادهای تاریخی نظیر فتح قسطنطنیه به عنوان آخرین سنگر قدرت‌های غیراسلامی توسط سلطان عبالحمید فاتح، این امر را به معنای در اوج بودن عزت اسلامی ارزیابی و تاکید کرد: از شرق تا مغولستان عرصه حکومت اسلام بوده و صدای الله اکبر از غرب تا اسپانیا و غرب آفریقا که جهان شناخته شده آن روز محسوب می‌شد، طنین انداز بود و مساجد محور حرکت دینی و اجتماعی مردم به حساب می آمد.
او با بیان اینکه رسول خدا در جنگ احزاب و در زمان حفر خندق در اطراف مدینه فرمود که امت من شرق و غرب دنیا را خواهد گرفت، یادآور شد که در گذشته این موضوع حادث شده بود؛ حال آنکه آن زمان آمریکایی وجود نداشت و اروپائیان قرون وسطا را دوران سیاه نامیده بودند.
دژکام با طرح این سئوال که، آن زمان اسلام صرفا متکی به قبضه شمشیر بود یا منطق و وحی الهی و حرفی قابل دفاع و عقلانی بود؟ خاطرنشان کرد: همان قرن ها را نگاه که می‌کنیم، ابن سینا کتابی براساس برهان برگرفته از کتاب خدا نوشته بود که هدف آن اثبات وحدانیت خالق است؛ خواجه نصیرالدین طوسی، قاضی ایجی، ملاجلال الدین دوانی و دیگران که افتخارات ما و شماها هستند، مگر می‌شود آنان را نادیده گرفت؟
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه در آن دوران ایران مرکز علم عالم بوده است، گفت: چهره‌های بزرگی در این منطقه ظهور کردند؛ علایق مذهبی به جای خود اما همه در بحث اثبات خالق حرف زده‌اند و متفق و متحد این مسئله را پیش بردند. اروپا این متون را ترجمه کرده است.
او تصریح کرد: آن زمان کلیسا گفت بیایید تا ما خدای خودمان را مثل مسلمانان اثبات کنیم؛ 4 قرن اروپایی‌ها تلاش کردند که بتوانند تثلیث را برهانی کنند؛ همه مسلمانان دست در دست هم توحید را برهانی کرده بودیم؛ اما آنها 4 قرن شکست خوردند و نتوانستند تثلیث را به لحاظ منطقی و عقلانی تبیین کنند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه ناکامی اروپا در برهانی کردن تثلیث 4 قرن ادامه داشت، به آغاز کفر در اروپا اشاره و خاطرنشان کرد: آنها باید توحید را می پذیرفتند چون برهان و وحی آن بود؛ نخواستند بپذیرند و گفتند خدایی نیست؛ این لجبازی اروپایی‌هاست؛ اگر ما در قضایای مختلف مثل برجام به آنها اعتماد نداریم به همین خاطر است؛ آنها با خدا نخواستند صلح کنند و وحدانیت وجود او را بپذیرند؛ می خواهید با اسلام صلح کنند؟ اصل دعوا جای دیگری است .
این استاد دانشگاه و حوزه اضافه کرد: اروپایی‌ها گفتند حال که نمی‌توانیم تثلیث را اثبات کنیم کلا خدا را انکار می‌کنیم و اینگونه بود که 4 قرن بعدی رقم خورد؛ در 4 قرن بعد اروپا به انکار خالق پرداخت و تا کنون هم تفکرات حاکم در مجامع آنها همین رها کردن خداشناسی‌ است.

امام جمعه شیراز با اشاره به آغاز رنسانس در اروپا و پدیدار شدن انسان‌پرستی یا اومانیسم در پایان رنسانس و قرار گرفتن آن به عنوان مذهب رسمی، گفت: اگوست کنت گفت دوره دین تمام شده پس اساس دانشگاه را هم بر همین موضوع قرار دهید؛ اکنون 150 سال همین برنامه در اروپا حاکم است.
دژکام با تصریح اینکه ما (مسلمانان ایران) اینجا ایستاده و معتقدیم که دوره خداپرستی و دین خواهی تمام نشده است و اروپا و متفکران اروپایی اشتباه کردند که از دین خارج شند، گفت: مسئله واضح و توحید به راحتی قابل اثبات است.
دعوای غرب و اسلام دعوای 2 تمدن است نه دعوای مادیات
امام جمعه شیراز با بیان اینکه دعوا بین 2 تمدن است، گفت: در یک طرف تمدنی که بر محور توحید قرار دارد و متعلق به مسلمانان است و در طرف مقابل تمدنی که همه چیز را انکار می‌کند. ما خیال میکنیم دعوا بر سر نفت و مسائل مادی است حال آنکه همه مشکلات ناشی از انکار آنان است؛ دشمن تلاش دارد ما به جای پرداختن به اصل موضوع، حواسمان به موضوعات فرعی پرت شود.
نماینده ولی فقیه در فارس خطاب به روحانیون اهل تسنن و شیعه حاضر در جلسه گفت: امروز شما بزرگوارانی که اینجا جمع شده‌اید به همه دنیا اعلام می‌کنید که اگر شیاطین تصور شکستن خطوط صف متحد امت اسلامی را دارند، سخت در اشتباه هستند؛ زیرا 40 سال این ملت قوی، استوار، محکم پای معارف دینی خود ایستاده و شیعه و سنی با هم برادر بوده و هستند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه این همایش باید آغاز همکارهای جدید دیگری باشد، گفت: باید کارهایی که دشمن در آنها به ما ایراد گرفته و فشار می آورد یا دنبال نقطه ضعف در آنهاست باید شناخته شده و اجازه نداد دشمن به اهداف خود دست یابد.
ما از مرحله تقریب مذاهب رد شده‌ایم
او با تصریح اینکه امروز ما از مرحله تقریب مذاهب رد شده و همه مسلمانان متوجه شده‌اند که با هم بودن موجب شکست دشمن خواهد شد، گفت: ما مسلمانان متوجه شده‌ایم اگر با هم باشیم دشمنان باز هم شکست خواهند خورد و عقب نشینی خواهند کرد و اگر متفرق باشیم همان است که امروز می بینید در هر گوشه از جهان هستی در کشورهای اسلامی به دنبال منافع خود هستند و در افغانستان، یمن، فلسطین و در اطراف عالم خون مسلمانان ریخته می شود؛ چون تفرقه ایجاد کرده اند .
احیای کارکرد تاریخی بنادر ایران و نشر اسلام
امام جمعه شیراز با اشاره به نقش این منطقه در تبلیغ اسلام و پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه اسلامی، گفت: بنادری که در نزدیکی لارستان و شهرستان‌های جنوب فارس قرار دارد و همیشه به صورت سنتی با آنها ارتباط داشته‌ایم، در گذشته 2 کارکرد داشتند که باید آنها احیاء شود.
دژکام با بیان اینکه از این بنادر مسلمانان تا جزایر اندونزی، جاوه و سوماترا و مناطقی که شرقی ترین مکان های شناخته شده دنیا بود، برای تجارت رفته و دین اسلام را با خود بردند، گفت: امروز مردم اندونزی مسلمان هستند و این مسلمانی را از رفت و آمد شما به آن منطقه گرفته اند در حالیکه هیچ شمشیری کشیده نشد و صرفا تبادل افکار و تجارت بود و قدرت منطقی شما فطرت آنها را بیدار کرد و امروز این قدرت را باید دوباره به دنیا نشان دهیم .
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: آمریکا که امروز ما را تهدید می کند مگر کیست؟ خدای عالم است؟ ترامپ باید سر جای خود بنشیند و ما با توکل به خدای متعال سوار کشتی‌ها شده و حرکت کنیم به سمت جهانی که منتظر است و تشنه سخن شما و نیازمند کالا، علم و فناوری شما؛ در قرون گذشته از این بنادر به سمت غرب و ماداگاسکار و زنگبار رفته‌ایم.
او با بیان اینکه تاریخ ما نشان می دهد از این جا شروع کردیم و خوب جلو رفتیم و هیچ کس در مقابل مسلمانان نتوانست بایستد چون عادل بودند، تاکید کرد که همه انسان‌ها پذیرای عدالت هستند و گفت: اگر عدالت نباشد خلاف قرآن عمل کرده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: آمریکایی‌ها آمده‌اند در خلیج فارس و ظلم می‌کنند و می خواهد ظلم خود را به گرده شما استوار کنند؛ اما باید مقابل ظلم ایستاد؛ امروز همه‌ی ما محکم و استوار در مقابل ظلم ایستاده ایم؛ این سخن و فرمان پیامبر گرامی اسلام است و ما تکرار کننده آن برای دنیا هستیم.

نظام اسلامی عزت مسلمانان را تجدید می کند
دژکام اضافه کرد: این نظام اسلامی پس از 40 سال عزت مسلمانان را دوباره تجدید می کند. شما مردم حرکت و دین و امت اسلامی را حفظ کرده‌اید، این مسیر را تا جایی که سیادت اسلامی شرق و غرب عالم را بگیرد پیش خواهیم رفت؛ توان خود را معطوف به این جهت کنیم و شیاطین فریبمان ندهند که از مسیر اصلی عزت اسلامی فاصله بگیریم و عزت اسلامی لطمه بخورد .
امام جمعه شیراز گفت: در تمام عرصه‌های نظری، عملی، اقتصادی و اجتماعی قدرتمندی اسلام را به رخ نامسلمانان خواهیم کشید و این هدف همه ما از تشکیل این جلسه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/79316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست