پیام فارس

آخرين مطالب

معاون دادگستری فارس عنوان کرد:

فارس در پرکردن چاه‌های غیرمجاز اول است/ قانون مقابله با چاه غیرمجاز موثر نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: سرقت برخی از تاسیسات برقی سبب ایجاد خاموشی، نارضایتی عمومی و خسارات سنگین برای شرکت‌ برق و مردم شده است .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، احمد رحمانیان در نشست مدیران حقوقی وزارت نیرو (آب و برق) که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای فارس برگزار شد، گفت: دادگستری استان فارس موضوع سرقت تاسیسات برق را به صورت ویژه پیگیری می‌کند و شعب ویژه ای را به همین منظور اختصاص داده است .
وی با بیان این که سرقت تجهیزات و تأسیسات برقی سبب ایجاد خاموشی، نارضایتی عمومی و ایجاد خسارات های سنگین به شرکت‌های برق و مردم می شودگفت: پیشگیری از سرقت تاسیسات برق مهمترین اقدام در این راستا است که با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه وضعی از جمله محافظت از شبکه ها و تاسیسات برقی و نظارت بیشتر بر صلاحیت پیمانکاران، تغییر وضعیت برق‌رسانی شبکه از هوایی به زمینی، افزایش گشت‌های بازرسی بویژه در مناطقی که بیشتر در معرض سرقت قرار دارد، توسعه روشنایی، پلمپ کارگاه‌های ضایعاتی بدون مجوز و همچنین پرداخت حق کشف به کاشفان زمینه پیشگیری از سرقت تأسیسات برقی را فراهم می کند .
رحمانیان با اشاره به این که دستگاه قضایی استان موضوع سرقت تاسیسات برق را به صورت خاص در شعب ویژه پیگیری می‌کند افزود: به منظور شناسایی و دستگیری سارقان دستورات قضایی مناسب به ضابطان قضایی صادر و ابلاغ شده است و برای سارقان دستگیر شده احکام و مجازات های سنگینی صادر می‌شود و به محکومین هیچ گونه تسهیلاتی از قبیل مرخصی، آزادی مشروط اعطاء نمی‌شود .
وی در این نشست با بیان این که یکی از اقدامات موثر ادارات برق در این راستا باید جلب مشارکت مردم در جهت اعمال نظارت عمومی و کنترل محیط خود باشد گفت: بدین منظور باید آگاه‌سازی آنها پیرامون موضوع بزه سرقت برق و شیوه و شگرد سارقان تحت پوشش مامورین برق افزایش یابد .
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس خاطرنشان کرد: بر اساس لایحه قانونی رفع تجاوز از تاسیسات آب و برق کشور، دستگاه‌های ذیربط وزارت نیرو مکلفند چنانچه در مسیر و حریم خطوط انتقال و توزیع برق و حریم کانال‌ها و نهرها، ساختمانی احداث و یا تصرفاتی از قبیل کشت و زرع بر خلاف مقررات باشد، بدون دستور مرجع قضایی و یا تشکیل پرونده و صرفاً با حضور نماینده دادستان مستحدثات غیر مجاز را قلع و قمع و رفع تجاوز کنند .
رحمانیان با بیان اینکه در صورت نیاز ماموران انتظامی مکلف به همکاری در این زمینه هستند، تأکید کرد: در حال حاضر به‌ دلیل کم‌کاری برخی از ادارات برق و آب شاهدیم که برخلاف ضوابط مبادرت به احداث بنا در بستر و حریم مسیر برخی رودخانه‌ها و یا خطوط برق کرده‌اند که صرف نظر از این موضوع، سلامت جسمی و روانی مردم نیز در معرض تهدید قرار دارد .
وی در ادامه بیان داشت: قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری، نه تنها مانع حفر چاه غیر مجاز نشده بلکه به نوعی تسهیل کننده و مشوق افراد در راستای حفر چاه غیر مجاز بوده و برخی از افراد متخلف به امید اخذ پروانه حفر چاه از طریق کمیسیون پیش‌بینی شده در این قانون بعد از سال 85 مبادرت به حفر چاه کرده و به نحوی سعی داشته اند با ظاهرسازی و صحنه‌سازی چاه را به عنوان چاه حفر شده قبل از سال 1385 معرفی کنند تا بتوانند از مزایای قانون مذکور استفاده کنند .
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه تأکید کرد: چنانچه چاه قبل از سال 85 حفر شده باشد، شرط موافقت با صدور پروانه آن می بایست سازمان آب؛ چاه را به‌ عنوان چاه قبل از سال85 شناسایی کند و همچنین منطقه مربوطه ظرفیت آبی داشته باشد و حریم چاه مجاور را رعایت کرده باشد و برداشت آب از آن سبب ضرر و زیان به دیگران و عموم مردم نشود .
رحمانیان یادآورشد: علیرغم اینکه در تبصره یک این قانون آمده است که باید ظرف مهلت 2 سال بر روی کلیه چاه‌های آب کشور کنتور حجمی هوشمند نصب شود اما با گذشت چندین سال هنوز بسیاری از چاه‌های کشور کنتور حجمی هوشمند ندارند .
وی با بیان این که دادگستری فارس در جهت صیانت از منابع آب استان بخشنامه‌ای در 11 بند تدوین و ابلاغ کرده است گفت: در این بخشنامه علاوه بر تعیین شعب ویژه در خصوص نحوه برخورد قضایی با حفر چاه های غیر مجاز، توقیف ماشین‌آلات حفاری غیرمجاز، نحوه اجرای آراء قطعی و لازم الاجراء کمیسیون موضوع تبصره قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، مطالبه خسارات از بهره‌برداران غیر مجاز، نحوه تعقیب دعوی در اجراء احکام، دستورات صریح و شفافی صادر کرده است .
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه این بخشنامه می‌تواند به‌عنوان الگو و راهبرد در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: طرح صیانت از منابع آب که توسط وزارت نیرو و قوه قضائیه به واحدهای ذیربط کشوری ابلاغ شده است در استان فارس تهیه و تدوین گردیده که پس از اجرای موفق آن در استان برای اجرا در سطح کشور به قوه قضائیه ارسال شد .
رحمانیان از تعامل و همکاری مناسب بین دستگاه قضایی ومجموعه وزارت نیرو در استان " آب و برق فارس" خبر داد و گفت: نتیجه این همکاری در استان سبب اجرای طرح‌های پیشگیرانه مناسب و همچنین کسب رتبه اول پر کردن چاه غیرمجاز برای چندمین سال متوالی از سوی دادگستری فارس در سطح کشور شده است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/79840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده