پیام فارس

آخرين مطالب

در شیراز؛

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی معرفی شدند/تقدیر از 10کتابدار فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- آیین اختتامیه جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر شیراز با تقدیر از 10 قصه‌گوی برتر در بخش عمومی و ویژه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شامگاه چهارشنبه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، حجت‌الاسلام محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، هیئت داوران و کتابداران قصه‌گوی چهار استان بوشهر، کرمان، هرمزگان و فارس در شیراز برگزار شد.
در این دوره از رقابت و بر اساس نظر هیئت داوران 10 نفر برگزیده شدند؛ 8 نفر در بخش عمومی و ویژه که به مرحله کشوری راه می‌یابند و دو کتابدار نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که با اهدای لوح از آن ها تقدیر شد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس در این مراسم با اشاره به اینکه این جشنواره در 2 روز گذشته برگزار شد، گفت: در این 2 روز از شادی ها و غم ها و تلخی ها و شیرین ها شنیدیم و لحظات کودکی را تداعی کردیم. قصه‌ها گاهی از رنج برای همدلی و گاهی از عشق برای دوستی می گوید.
روح‌الله منوچهری اضافه کرد: در این جشنواره قصه های زیادی شنیدیم و توانستیم مهارت ها و دانش ها را در اختیار یکدیگر قرار دهیم و این مهمترین اتفاقی بود که رخ داد.
وی به پیشینه این جشنواره اشاره کرد و گفت: براثر فراخوان این جشنواره، 213 اثر از این 4 استان ثبت شد که از این تعداد 99 اثر فارس، 43 اثر از کرمان، 56 اثر از بوشهر و 15 اثر از استان هرمزگان بود.
منوچهری اضافه کرد: پس از داوری آثار ثبت شده، 41 نفر از این چهار استان با سب امتیاز لازم به مرحله جشنواره منطقه‌ای رسیدند که از این میان 18 نفر فارس، 14 نفر کرمان، 7 نفر از بوشهر و دو نفر از هرمزگان بودند و پس از رقابتی دو روزه در مجموع 10 نفر از این کتابداران برگزیده شناخته شدند که به مرحله کشوری راه یافتند.
وی با بیان اینکه جشنواره قصه گویی محل تبلور خاطرات کودکی و تبادل هدیه است، ادامه داد: همین که کتابداران این تجربیات را به کتابخانه‌های خود می‌برند و با اعضا و مردم شهر یا روستای خود به اشتراک می گذارند، با ابزار قدرتمند قصه به مصاف تحولات امروزه می‌روند و جامعه را در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند، یعنی این جشنواره به هدف خود رسیده است.
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان اینکه جشنواره قصه گویی اقدام بسیار شایسته‌ای است که تاکنون در کتابخانه‌های عمومی برگزار نشده است، گفت: امیدوارم که ما هم بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر با تعامل خود، این جشنواره را در سال آینده به شکل وسیع‌تر و گسترده از امسال برگزار کنیم. این جشنواره تداوم داشته باشد و در دوره‌های آینده این رویداد در فارس با همکاری دستگاه‌های فرهنگی به شکل شایسته‌تری برگزار شود.
صابر سهرابی ادامه داد: سرنوست، زندگی و کار، هر کدام را که بررسی می‌کنیم با قصه آغاز می‌شود. شاید اولین شیوه تربیتی که انسان از آن بهره گرفت، داستان بود؛ داستان‌هایی که از درون انسان برآمد و بستر ژرف برای تربیت را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه داستان در تربیت انسان بسیار مؤثر است، ‌گفت: خدا از داستان به عنوان ابرازی برای هدایت بهره گرفت تا جاییکه می‌توان اولین قصه گو را خدا دانست.
سهرابی خدمات متقابل انسان و داستان را در تاریخ برشمرد و گفت: انسان داستان را می‌سازد و داستان انسان را. داستان چیستی انسان را حکایت می‌کند و هیچ اندیشه و اختراعی در تاریخ نمی‌توان یافت که پیش از این داستانی نداشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با تأکید بر اینکه داستان را نه تنها باید نگه‌داری کنیم بلکه باید فضایی فراهم کرد تا بر شکوفایی آن افزوده شود، اضافه کرد: باید فرزندانمان را با داستان مأنوس کنیم؛ زیرا که داستان آینده فرزندان ما را خواهد ساخت.
سپس، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان اینکه داستان زمانی به وجود می‌آید که تعادل زندگی به هم می‌خورد، بیان کرد: وقتی یک حس خوب مثل دوستی، شجاعت، تنهایی، دلاوری، وطن دوستی، مذهب، ولایت و... در انسان ایجاد می‌شود، انگیزه‌ای می‌شود تا انسان بتواند داستان خود را بسازد. وقتی فکر تازه‌ای می‌آید، داستانی شکل می‌گیرد و وقتی داستان می‌آید انسان یک انسان دیگری می‌شود.
زهرا افتخاری با اشاره به اینکه داستان در دل روابط انسانی و اجتماعی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: داستان در دسترس ماست تا انسان را بشناسیم و بفهمیم که هر کسی را با داستان زندگی اش می‌توان شناخت.
وی ادامه داد: قصه‌ها آمیختگی دو اصل خیال پردازی و واقع گرایی هستند اگر این دو اصل درست آمیخته شوند، قصه‌های خوبی ساخته و پرداخته می شوند.
افتخاری ایران را اولین مرکز قصه گویی در جهان برشمرد و گفت: ایرانیان از پنج هزار سال پیش با داستان مأنوس بودند. تأثیر ادبیات فارسی در فرهنگ و اقوام گوناگون پابرجاست؛ زیرا قصه‌های ما از داستان‌های مولوی کلیله و دمنه، عطار، قابوس نامه و هزار و یک شب و... شکل می گیرد.
در ادامه این دیدار افزون بر نقالی و شاهنامه‌خوانی ساینا شکیبا و آیگین کشتکار دو کودک کتابخوان و قصه‌گویی فاطمه زارع (شخصیت قصه‌گوی معروف به خانوم دوسی)، از برگزیدگان این جشنواره قدردانی شد.
در این مرحله فاطمه مظفری و زهرا حیدری همیاران کتابدر استان فارس، شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش عمومی نیز خدیجه جولایی از بوشهر، صفیه شرفی از هرمزگان، صدیقه صمصامی، سعیده عزیزی و مریم کشتکار از استان فارس و اعظم منوچهری راوری از استان کرمان برگزیده شدند؛ طوبی شیرکانی از بوشهر و سهیلا ملک محمدی از استان کرمان نیز برگزیدگان بخش ویژه این رقابت بودند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/79902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال 1402 پرداخت کرد

توزیع نان کامل در 25 نانوایی شیراز

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

بلاتکلیفی مسکن ملی نورآباد از زبان متقاضیان

6 کشته و مصدوم در حادثه رانندگی محور نی ریز

توقیف دستگاه حفاری غیر مجاز در جهرم

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

درخواست فوری استقلالی ها؛ اخراج یک نفر از باشگاه + عکس

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد