پیام فارس

آخرين مطالب

/گفت و گو با معمار شیرازی/

اوسا امرالله حافظ طومارهای مقرنس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - طومارهای 120 ساله مقرنس کاری آنچنان ضعیف و نحیف بود که دیگر امیدی به حفظ خیلی‌ها شان نبود؛ طومارهای مقرنس کاری، در سالیان دور شیراز، زمانی که سرمای زمستان‌ها فرصتی برای کار به مقرنس کاران نمی‌داد و اوقاتشان خالی از کار بود به دست "اوس غلوم‌رضا" به رشته‌ی تحریر درآمد! .
امرالله سیرجانیان، وارث طومارها، از کاشی‌کاران و مقرنسکاران سنتی در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس، از روزهای خوب گذشته و نگاشتن طومار و کاشی‌کاری و مقرنسی که حالا مسیر زوال را کندتر طی می‌کند، می‌گوید.
استاد شیرازی را غلظ حرف می‌زند، از قدیمی‌ترین کاشی‌کاران و مقرنس‌کاران شیرازی محسوب می‌شود؛ مردی که حالا واپسین روزهای دهه هفتاد عمر را سپری می‌کند و همچنان قرص و محکم، به سرکار می‌رود و ابزار زمین نگذاشته است.
این مقرنس‌ و کاشی‌کار زبده دیار فارس، این روزها در کوچه پس کوچه‌های شاه دایی‌الله شیراز، در تقلای تاسیس مکانی برای گسترش و حفظ این میراث، ایام عمر سپری می‌کند و کارگاه متروکه‌اش، حوالی دارالسلام، همان گورستان تاریخی شیراز، گه‌گاه محل تردد جوانان هم هست.
استاد امرالله، از نامدارترین معماران سنتی فارس محسوب می‌شود و با آنکه چندان مهری از مسئولان میراث و متولیان امر ندیده است، امیدش برای آموزش جوانانی از نسل جدید برقرار است، جوانانی که بتوانند در احیای طومارهای برحای مانده از گذشته قدمی بردارند!!
امرالله سیرجانیان درحالی که اخیرا به عارضه‌ی تنگی نفس مبتلا شده و صحبت کردن برایش درد‌آور است، پذیرای ما و سئوالات فراوانمان بود؛ در همان کارگاه، حوالی گورستان دارالسلام، در کوچه پس کوچه‌های محله شاه‌داعی الله، شیراز.
سیرجانیان زاده شیراز و خانواده‌ای است که نسل اندر نسل معماران مسلط و مطرحی بوده‌اند، او ورودش به عرصه معماری را اینگونه توضیح می‌دهد: کار بنایی را از همان سنین پایین در کنار داییم شروع کردم؛ ابتدا فقط کار بنایی انجام می دادم پس از آن بود که به سایر رشته های معماری سنتی علاقه مند شدم؛ کاشی چسبانی، سنگ چسبانی و آجر تراشی هنر هایی بود که در آن سال‌ها رونق دوباره ای پیدا کرده بود .
استاد اندکی تامل می کند و انگشت شست نافرمش را نشان می‌دهد و می‌گوید: تقریباً سال 40 یا 42 بود که این اتفاق افتاد؛ پیش از این آجر تراشی فقط به شیوه سنتی انجام می‌شد و آجر تراشی به شیوه نوین و امروزی، با استفاده از دستگاه، رایج نبود؛ با خلاقیتی که داشتم توانستم با دستگاه آجر تراشی خود ساخته، برای اولین بار، شروع به کار کنم؛ در آغاز کارم خوب بود اما زمانی متوجه اشتباهم شدم که تیغه ی درشت دستگاه در حین کار آجر را داخل کشید و انگشتم را قطع کرد .

کاشی کاری، مقرنس کاری، معقلی، رسمی بندی و آجر تراشی با دستگاه و دست رشته های هنرییست که استاد به آن مسلط است؛ اما این ها گوشه ای از هنر های اوست؛ به قول خودش اگر بخواهد یکی یکی نام ببرد شمارش از حساب در می رود .
او اینطور می گوید: از پدر بزرگ پدر بزرگم، جد اندر جد، در این کار «اوستا» بودیم؛ من و دو برادر کوچک‌ترم، هرسه، بنایی را زیر دست داییمان شروع کردیم؛ 18 سال زیر دست «دایی» کار کردم تا بالاخره در همه رشته های ساختمانی «اوستا» شدم .
گره کاری و کاشی کاری در حرم شاهچراغ و حرم سید علاءالدین حسین (آستونه)، کار در مساجد نبی و امام حسین واقع در خیابان قاآنی نو و فلسطین (باغشاه) شیراز و چندین مسجد در شهرستان لارستان از جمله اماکنیست که «اوستا» در آن اثر خلق کرده است .
با تأمل «اوستا» فرصت پرسش از طومارهای به ارث رسیده اش فراهم می شود؛ پدر بزرگ پدر بزرگ «اوستا» از بنا کاران و هنرمندان خبره ی سالهای دور شیراز بود؛ او که پدر بزرگ پدر بزرگ مادری خود را «کل فتح الله» می نامد از فلسفه فکری اش برایم تعریف می کند: «کل فتح الله» معتقد بود که مزد «اوستا» و «شاگرد» باید برابر باشد؛ برای همین هم همیشه به مساوات و برابری در کار مشهور بود .
استاد امرالله با یادآور شدن خاطرات خود ادامه می‌دهد: به یاد دارم که مادربزرگم تعریف میکرد «اس غلوم رضا» (پدربزرگش) در زمستان های سرد شیراز زمانی که سرمای هوا اجازه کار و فعالیت را نمی داد در خانه می نشست و طرح‌های مقرنس کاری را به روی کاغذهای لوله پیچ پیاده می کرد .
او با اشاره به طومارهای 120 ساله و دانش کسب شده از اجدادش ادعا می کند: در آن زمان که دانشگاهی وجود نداشت؛ استاد کار ها همه تجربی کار می‌کردند؛ من آنچنان شوق یاد گرفتن هنر مقرنس کاری را داشتم که تصمیم گرفتم با مطالعه ی همین طومارها و بدون استاد کار مقرنس کاری را بیاموزم؛ همین طور هم شد.
با از هم باز شدن لوله پیچ کاغذ های در هم تنیده طرح هندسیی نمایان می شود؛ استاد ادعا دارد اگر طرح به دست ده نفر سپرده شود ده نوع مقرنس متفاوت از آن ایجاد خواهند کرد.
طومارهای به ارث رسیده تنها منحصر به مقرنس کاری نبود و طرح هنرهای دیگری چون گره کاری و معقلی در آن دیده می‌شد.
او با حرکت به سمت میز عسلی گوشه کارگاه و لمس طرح‌های روی آن گفت: این طرح گره رو التی است؛ هر جزء طرح برای خود اسمی دارد: ترنج خالص، سرمه دان، جو، شمسه، نوک و ربع شمسه اجزای این طرح است؛ هنر زمانبریست به ویژه که از مطالعه طومار پیاده شد؛ این هنر 12 الی 13 مرحله دارد .
سیرجانیان با یادآور شدن آن که بخش قابل توجهی از طومار های به ارث رسیده در اثر گذر زمان نابود شده است می‌گوید: امروز آدم از خرج روزانه ی خودش هم اضافه نمی آورد که بخواهد به فکر حفظ چنین آثاری باشد؛ من برای حفظ آن به سراغ سازمان صنایع دستی رفتم و با عبارت «چه چیزی عاید ما می شود؟» پاسخگویم بودند !
هنر بنایی سنتی مرده است
اوسا امرالله!! دیگر امیدی به ادامه فعالیت کارگاه نداشت دلیلش را هم بی توجهی جامعه به هنر اصیل معماری سنتی می دانست .
این روزها ساختمان سازان ابتکارات تسریع بخش هنرهای سنتی را به کار اصیل ترجیح می دهند. به قول اوسا امرالله فرق بین کار اصیل او و این ابتکارات، نقاشی کردن و کپی برداری از آن است.
او می‌گوید: شرایط به گونه ای شده است که دیگر چندین ماه کار بر روی یک اثر در کارگاه ها به صرفه نیست و ساختمان سازان ترجیح می دهند طرح های سنتی با مواد بی کیفیت در فاصله زمانی چند ساعت آماده شود؛ هر چند هم که کاربرد این ابتکارات تسریع بخش هزینه های به مراتب کمتری را به همراه دارد .
سیرجانیان از گسترش این نوع بنایی حتی در اماکن تاریخی و سنتی شیراز، حتی حرم شاهچراغ ناراضی است و می گوید: در حرم شاهچراغ(ع) هنرمندان بسیار زیادی زحمت کشیدند و اثر خلق کردند؛ اما اکنون به شبستان تازه ساخته شده در آن نگاه کنید و ببینید که چطور کار بی کیفیت را جایگزین هنر اصیل معماری سنتی ایران کردند.
ساخت سازه گچی اطراف امامزاده بی بی دخترون شیراز یکی از آخرین کارهای او به همراه پسرش است؛ او در این باره می‌گوید: بعد از ساخت آن از ما ایراد گرفتند که چرا با آهن کار نکردیم چراکه امکان فرو ریختن اثر وجود دارد؛ من چه باید به این افراد بگویم که متوجه اصالت کار نمی شوند؟
او در پاسخ به پرسشم که آیا هنر بنایی سنتی را رو به زوال می داند؟ بدون تأمل می‌گوید: مرده است، از زوال به در است؛ هنرهای از یاد رفته همین است؛ وقتی هنر از یاد رفت یعنی مرده است؛ هنر مانند تجارت کردن می‌ماند، فرقی ندارد که شما تاجر الماس یا ذغال باشید؛ مهم کار است که باید درست و صحیح انجام شود .
اوسا که بارها پیشنهاد کار در خارج از کشور را در خاطر دارد، دلیل نرفتن و ماندن را وابستگی به خانواده و وطن می‌داند و به واسطه مانده غبطه نمی‌خورد.
هنر آینه کاری شیراز
اوسا، نفس‌هایی عمیق می‌کشد و میان هر نفس مکثی طولانی چاشنی می‌کند، انگار انرژی می‌گیرد تا باقی سئوال‌ها با پاسخ دهد، با حوصله و از سر صبر.
او در مورد آغاز هنر آینه‌کاری شیراز می‌گوید: در قرن‌‌های پیش آینه از بلژیک وارد ایران می شد. زمانی که کالای آینه یک تاجر شیرازی در مسیر دچار سانحه و خرد شد یک آینه کار با ابتکار و هنر «گره» آینه کاری امروزی را در شیراز بنا گذاشت؛ در دوره شاه عباس بود که همه هنرمندان به اصفهان دعوت شدند و آثار هنری متفاوتی از جمله آینه کاری خلق شد.
آرزوی تاسیس مکانی برای آموزش هنرهای سنتی
اوستا، رنجیده از آنچه نامش را بی‌مهری مسئولان می‌گذارد، می‌گوید: مدت‌ها برای تاسیس آموزشگاه در این کارگاه تلاش کردم؛ قرار بود همه‌ی رشته ها را در بر بگیرد؛ تلاش کردیم که این میراث به جای مانده حفظ و به نسل جوان منتقل شود . پیشنهاد مبلغ زیاد در ازای دریافت مجوز از سوی شهرداری سبب شد تا روند تاسیس آموزشگاه به‌کلی متوقف شود.
او نداشتن مدرک تحصیل دانشگاهی را هم مزید برعلت متوقف شدن تلاش‌هایش برای راه‌اندازی کارگاه معماری سنتی می‌داند و هنوز هم نمی‌داند که چرا شهرداری از او مدرک دانشگاهی درخواست کرده بود!!
اوسا امرالله سیرجانیان، با نفسی به شماره افتاده، کوتاه و بریده می‌گوید: من بعد از هفتاد سال کار، مدرک تحصیلی از کجا بیاورم؟ و کلامش با زهرخندی، تمام می‌شود.
او علت دست رد به سینه هنرجویان جوان زدن، همین بود، اینکه کارگاهی بی‌مجوز، فردا هزاران بار و مسئولیت برایش به دنبال داشت، اگرچه بارها و بارها، بین جوان‌هایی که دیده بود و گه گداری آموزش داده بود، استعدادهای خوبی یافته بود.
سیرجانیان از آنچه بی‌توجهی دانشگاه‌ها به معماری سنتی اصیل، می‌نامد، گلایه دارد، او فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها را ناآگاه نسبت به هنر معماری سنتی می‌داند اما قبول دارد که جوان‌های معمار دانشگاه دیده، بعضا استعدادهای شگرفی در این هنر دارند که با کمی آموزش کارگاهی، شکوفا خواهد شد.
اوسا امرالله هم مانند بسیاری از معماران و هنرمندان سنتی شیراز، ظرافت کار دختران معمار دانشگاه دیده را بیشتر می‌داند و می‌گوید: این روزها دیگر مانند قدیم نیست که کار کردن دختر آنهم در بنایی، رسم نبود.
او ادامه می‌دهد: یک بار در عرض سه روز مقرنس کاری را به یک دختر خانم آموختم چرا که بسیار با استعداد بود؛ بار دیگر از چند هنرجو خواستم تا کار معقلی انجام دهند؛ در حالی که امیدی به آنان نداشتم در اوج ناباوری بعضی‌هایشان دو یا سه اثر خلق کردند که نشان از استعدادشان داشت.
به گزارش ایسنا، با تمام این احوال، اوسا امرالله سیرجانیان به هیچ کس توصیه نمی‌کند که در هنر سنتی معماری ساختمان هنرمند شوند، چرا که دست آخر تنها خواهند ماند و دریغ از حتی یک بارک‌الله که از زبان مسئولی حواله‌ی کارشان شود.
شماره نفس‌های استاد مدام بیشتر می‌شود و مکث بین کلامش، انگار خیلی خسته شده باشد، اگرچه هنوز لبخند را بر لب دارد و ابایی از پاسخ ندارد؛ سئوال‌های مانده‌را درون کیف جای می‌دهم و با دعا برای طول عمر او همه مردان هنرمند عرصه معماری سنتی شیراز، وداع می‌کنم.
تا جلوی در کارگاه متروکه‌اش بدرقه می‌شوم و باز از کوچه پس کوچه‌ها می‌گذرم به سمت محله شاه‌داعی الله و بلوار سیبویه .....
گزارش و عکس: آیدا زمانی خبرنگار ایسنا منطقه فارس
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/80061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور