پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس:

موزه صنایع دستی و منبت آباده ایجاد می شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس گفت: امیدواریم سال آینده با تامین اعتبار ساخت موزه صنایع دستی و منبت شهر آباده بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.
عنایت الله رحیمی در همایش ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت افزود: این شهر در استانی قرار دارد که خود معرف و شاخصه جهانی ایران اسلامی است و به عبارتی فارس خود معرف ایرانی برخوردار از آثار بسیار ارزشمند تاریخی، باستانی و منابع و مکان های معنوی اعم از امامزادگان و بقاع متبرکه است.
وی ادامه داد: استان فارس دارای آثار بیشماری در حوزه های فرهنگی، تاریخی و ادبی است و بر همین مبنا می بینم که این استان معرف بزرگان فرهنگ، ادب، هنر و فلسفه از جمله سعدی حافظ و ملاصدرا است و معرفی شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت برگ زرین دیگری در تاریخ این استان است که می تواند معرف دیگر برای فارس و ایران اسلامی باشد.
استاندار فارس اظهار داشت: مردم سخت کوش و پرعاطفه خطه آباده در زمینه خلق هنرهای مختلف چیره دست هستند و محصولات خلاقانه تولیدی خود را به بازار داخلی و خارجی عرضه می کنند.
رحیمی گفت: صنایع دستی که متاثر از محیط زیست، فرهنگ و روحیات مردم این شهرستان است تحت عنوان صنایع خلاق می تواند اثرگذاری مثبتی در زمینه ایجاد ثروت مادی و معنوی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای این منطقه داشته باشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر منبت که از هنرهای اصیل این منطقه است و ظرفیت و حساسیت خاصی را طلب می کند، صنایع دستی دیگر آباده از جمله قالی، گلیم و جاجیم هم که معروفیت ملی دارند.
استاندار فارس افزود: اثرگذار بودن این تولیدات و صنایع دستی و هنری در شکوفایی اقتصادی این شهرستان و منطقه کاملا روشن است و باید مسیر توسعه آنرا هموار کرد تا بتوانیم از نیروی خلاقیت و فکر مردم این دیار و تجربه پیشکسوتان و قوه خلاقیت جوانان آنها هرچه بیشتر استفاده کنیم.
او ادامه داد: صنایع دستی نیز می تواند در سطوح بین المللی که متاثر از خلاقیت، تجربه و عاطفه ایرانیان است، معرف فرهنگ و تمدن کشورمان باشد.
** سهم فارس از درآمد گردشگری ناچیز است
رحیمی گفت: امروز که این شهر به عنوان یک شهر جهانی مطرح می شود انتظار داریم که آینده این شهر در همه ابعاد به ویژه جذب گردشگر و توریست و تجارت صنایع دستی پررونق تر باشد و از این فرصت برای ساماندهی اقتصاد این منطقه استفاده مطلوب کرد.
وی گفت: امروز صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمد زا در دنیا مطرح است اما با وجود ظرفیت های زیادی که در کشور و استان داریم سهم ناچیزی از درآمد و تجارت این صنعت داشته ایم که با توجه به برنامه هایی که در مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت های یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار گرفته و با توجه به ایجاد زیرساخت ها این امید وجود دارد که به سمت افزایش سهم خود از این بازار بزرگ حرکت کنیم.
استاندار فارس افزود: این استان نیز با توجه به داشته ها و توانمندی هایی که در این زمینه دارد قطعا می تواند یکی از استان های موفق در زمینه گردشگری باشد.
رحیمی ضمن تاکید بر لزوم ثبت جهانی برخی آثار تاریخی این استان ادامه داد: امیدواریم شاهد حمایت های هرچه بیشتر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در زمینه ثبت آثاری همچون زندیه شیراز، قلعه ایزدخواست و قلعه اژدها پیکر لارستان که می تواند در زمینه رونق گردشگری اثرگذار باشد باشیم.
لوح ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت در این آیین که با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، به مسئولان استان فارس و شهر آباده اهدا شد.
در حاشیه جشن منبت آباده از میدان منبت و تمبر منبت این شهر رونمایی شد.
به گفته مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد؛ از این رو شورای جهانی صنایع دستی آذرماه گذشته عنوان شهر جهانی منبت را به آباده اختصاص داد.
با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.
پس از آن، شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
6122 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/80177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید