پیام فارس

آخرين مطالب

محصولات تراریخته آینده کشاورزی را می سازند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سیمای کشاورزی در ایران و استان فارس که یکی از استان های است که اشتغال آن برپایه کشاورزی است تغییر کرده که این تغییر نشات گرفته از کمبود آب است و محصولات تراریخته نقش اساسی در دگرگونی خواهند داشت.
کشاورزی آن هم با روش های سنتی که همچون میراث از کشاورزان قدیمی به نسل های بعدی این شغل انتقال می یافت دیگر نه تنها کارآمد نیست بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد و باید چاره ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان با توجه به افزایش قیمت تولید اندیشیده شود.
از این روست که ارقام زراعی جدید باید جای خود را به ارقام قدیمی بدهند و محصولات تراریخته ( تغییر ژنتیک یافته) می توانند راهکاری برای بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان و کاهنده مصرف منابع و هزینه های تولید باشند.
محصولات تراریخته محصولاتی مقاوم تر از ارقام سنتی اند که در برابر برخی از آفات و سموم مقاوم شده اند و نیاز کمتری به کود شیمیایی نسبت به سایر بذرها دارند.
گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه‌های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد.
هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماری‌های گیاهی (تنش‌های زیستی)، افزایش تحمل تنش‌های غیر زنده نظیر شوری و کم‌آبی، بهبود کیفیت و بازارپسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره‌وری در کشاورزی و در نهایت افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است.
** امنیت پایدارغذایی با محصولات تراریخته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس معتقد است : افزایش و بهبود تولیدات گیاهی ، بهبود ارزش غذایی ، ایجاد امنیت غذایی مناسب ، افزایش بهره وری آب و توسعه کشاورزی اقلیم محور از جمله برنامه‌هایی است که جهاد کشاورزی در حوزه تولید محصولات تراریخته دارد.
محمد مهدی قاسمی دوشنبه درهمایش تغییر سبک زندگی با مهندسی ژنتیک، اضافه کرد: 220 محصول تراریخته در دنیا تولید می شود که از این بین 22 محصول تراریخته اجازه ورود به کشور را پیدا کرده اند.
وی با بیان این که سهم سرانه مردم استان فارس از اراضی کشاورزی فارس 0.25 هکتار است؛ بیان کرد: با توجه به محدود بودن اراضی زیرکشت استان تولید غذای ارزان، افزایش 40 تا 45 درصدی در تولید ، بهبود تغذیه ، کاهش مصرف سموم و ارتقای امنیت غذایی از جمله ویژگی‌های است که کشت محصولات تراریخته به همراه خواهند داشت.
قاسمی با اشاره به سابقه تاریخی محصولات تراریخته اظهار داشت: آمریکا بیشترین سهم تولید محصولات تراریخته را به خود اختصاص داده و این محصولات بر اساس آمار در سطح زیر کشت معین نسبت به ارقام سنتی افزایش برداشت 100 برابری دارند و تاکنون 19 کشور در حال توسعه و 5 کشور صنعتی توانسته اند محصولات تراریخته تولید کنند.
او افزود: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز ویژه به تامین غذای پایدار باید به دنبال تغییر سیمای کشاورزی و کشت محصولات مقاوم تر باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که محصولات نوین کاهنده مصرف سموم در کشاورزی اند؛ اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی( who) بیان کرده است محصولاتی که تراریخته هستند هیچ مشکلی برای مصرف انسان ندارند و غذاهایی که از این محصولات تولید می شوند هیچ مشکلی نخواهند داشت.
وی اضافه کرد: ایران از سال 1382 موظف شده است که تکنولوژی زیست فناوری را اجرا کند و اعمال سیاست‌های صحیح در این حوزه باعث ایجاد نوآوری و ایجاد اطمینان برای افرادی است که محصولات تراریخته تولید می کنند.
**سند الگوی کشت فارس در حال تدوین است
به گزارش ایرنا رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این همایش گفت: سنجش از راه دور و تعیین کشت دو موضوعی است که در استان در حال مطالعه و بررسی است و این تحقیقات منجر به این خواهد شد که سند الگوی کشت در استان فارس تدوین شود.
محسن عدالت اضافه کرد:بهینه سازی الگوی کشت در استان در حال انجام است و این موضوع منجر به این خواهد شد که کشت هرگونه گیاهی در هر منطقه از استان فارس بر اساس ضوابط و برنامه باشد و تغییر سیمای کشاورزی و استفاده بهینه از آب از جمله اهدافی است که پس از تدوین نقشه الگوی کشت در استان فارس در دسترس خواهد بود.
وی بیان کرد:فناوری های نوین کشاورزی که در جهان وجود دارند وارد کشور شده اما همچنان استفاده از این تکنولوژی ها در ایران مغفول مانده است.
عدالت معتقد است که با استفاده از تکنولوژی می توان تغییر سبک زندگی را ایجاد کرد و وقتی در تولید محصولات کشاورزی از مواد شیمیایی زیادی استفاده شود اقتصاد محصول کاهش می یابد لیکن اصلاح سبک زندگی نه تنها باعث کاهش مصرف کود شیمیایی خواهد شد بلکه افزایش اقتصاد محصول را برای بهره برداران ایجاد خواهد کرد.
او تاکید کرد:اصلاح سبک زندگی به این علت ایجاد شده که این تصمیمات نادرستی در استفاده از تکنولوژی در کشاورزی صورت گرفته است.
به اعتقاد رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نباید از محصولات تراریخته ترسید بلکه باید از این فناوری ها در تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.
ع.پ / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/80223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست