پیام فارس

آخرين مطالب

حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد اجتماعي

حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش جام جم آنلاین، برخی منابع آگاه در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند که جنبش حماس با گذشت بیش از 194 روز از جنگ خونبار و گسترده در نوار غزه که نزدیک به 100 هزار شهید، زخمی و مفقودی بر جای گذاشته، رویکردهای جدید را در مذاکرات خود با طرف اسرائیلی در پیش گرفته است.
به گفته این منابع، حماس تهدید کرده هیات خود را از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه بازگردانده و حضور خود در این مذاکرات را به حالت تعلیق در می‌آورد تا زمانی که طرف اسرائیلی گام جدی را برای عمل به شروطی که تعیین کرده، بردارد.
مذاکرات آتش‌بس میان حماس و طرف اسرائیلی به بن‌بست رسیده و تمامی ابتکارعمل‌های ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف تا این لحظه به توافق میان دو طرف منجر نشده است.
این جنبش تاکید کرد که تل‌آویو در مذاکراتی که با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا برقرار است، بهانه‌تراشی می‌کند و این مذاکرات برای اسرائیل به منزله طناب نجاتی برای آن بوده و با آن سعی دارد زمان بیشتری برای انجام کشتارهای بیشتر در غزه به دست آورد.
همچنین برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با «الشرق» فاش کردند که حماس پیشنهاد آمریکا درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه را رد نکرده اما توضیحات و نکاتی را به این پیشنهاد افزوده و حماس برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس آماده است.
سند ارائه شده از سوی آمریکا شامل آزادسازی سه اسیر صهیونیست در آخر هر هفته و بازگشت نامحدود آوارگان در مرحله اول توافق است که شش هفته ادامه خواهد داشت.
منابع یاد شده گفتند، آمریکا پیشنهاد بازگشت بدون قید و شرط غیرنظامیان آواره را داده اما در جزئیات آن شروط و محدودیت‌هایی برای این بازگشت تعیین کرده از جمله این شروط این است که روند بازگشت دو هفته پس از اجرایی شدن توافق و از خیابان الرشید آغاز شود و سربازان اسرائیلی در فاصله 500 متری آنها باشند و برج‌های مراقبت و دوربین‌هایی نصب شود تا تضمین شود در میان آنها نیروی نظامی وجود ندارد.
آنها افزودند، در این سند آمده است که آوارگان پس از 28 روز از اجرایی شدن توافق اجازه می‌یابند که از خیابان صلاح‌الدین بازگردند و سربازان اسرائیلی باید در فاصله 500 متری دو طرف خیابان باشند و برج‌های مراقبت و دوربین باید نصب شود.
به گفته منابع یاد شده، در سند پیشنهادی آمریکا باید مناطق امنی با نظارت سازمان ملل برای این آوارگان در شمال ایجاد شود اما حماس درباره این بند تاکید کرد که می‌تواند خطر ایجاد اردوگاه‌های جدیدی که به اردوگاه‌های دائمی تبدیل می‌شوند، داشته باشد.
در مقابل حماس در پیشنهاد خود خواستار آن شد که بازگشت آوارگان از همان روز اول آغاز شود و سربازان اسرائیلی خیابان الرشید را ترک کرده و در خیابان صلاح‌الدین که در فاصله 2 کیلومتری آن است، مستقر شوند چار که حضور آنها تنها در فاصله 500 متری که بسیار اندک است، می‌تواند برخورد ایجاد کند و احتمال دارد سربازان به بهانه بررسی کارت‌های شناسایی آوارگان مداخله کنند و این روند بازگشت را مختل کرده و به بازداشت و چه بسا تیراندازی و تلفات و در نهایت لغو آتش‌بس منجر شود.
این جنبش در ادامه بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و تامین چادر و خانه‌های موقت برای کسانی که خانه‌هایشان را از دست دادند در همان محل خانه یا نزدیک به آنجا را خواستار شد.
در پیشنهاد آمریکا در بند تبادل اسرا و زندانی‌ها آمده است که 40 اسیر صهیونیست غیرنظامی و سرباز که هنوز زنده‌ هستند در مقابل 900 اسیر فسلطینی از جمه 100 محکوم به حبس ابد آزاد شوند که از این تعداد 47 اسیر از آزادشدگان قرارداد «شالیت» هستند که رژیم صهیونیستی دوباره آنها را بازداشت کرد.
طبق این سند در صورتی که 40 غیرنظامی زنده وجود ندارد، این تعداد از گروه‌های دیگر تکمیل می‌شود.
همچنین در این سند تاکید شده که رژیم صهیونیستی می‌تواند از میان 100 اسیر محکوم به حبس ابد هر کسی را که می‌خواهد به خارج تبعید کند.
حماس در پاسخ به این بند در سند پیشنهادی آمریکا تاکید کرد که این تعداد نمی‌تواند با دیگر گروه‌ها از جمله سربازان و افسرانی پر شود که در مرحله دوم و طبق چارچوب مشخصی با اسرای فلسطینی تبادل خواهند شد.
این جنبش در پیشنهاد جدید خود اعلام کرده غیرنظامیان کمتر از 19 سال و بالاتر از 50 سال و سربازان زن در طول شش هفته آتش‌بس طی چند مرحله آزاد می‌شوند به این شکل که آخر هر هفته سه صهیونیست آزاد می‌شود و افراد باقی مانده این گروه هر تعدادی که باشند در پایان هفته ششم آزاد خواهند شد.
یکی از مسوولان حماس اظهار کرد: ما 40 غیرنظامی زنده نداریم و تعداد واقعی افراد زنده مانده از این گروه را نمی‌دانیم. تعیین تعداد و اسامی آنها نیازمند برقراری آتش‌بس و توقف جنگ است ما در مرحله اول توافق تمامی افراد این گروه را آزاد خواهیم کرد و در مرحله دوم اجساد سایر اعضای این گروه را که در حملات هوایی و بمباران‌های اسرائیلی کشته شدند، تحویل خواهیم داد.
حماس در سند خود پیشنهاد داد که در مقابل هر غیرنظامی اسرائیلی 50 اسیر فلسطینی آزاد شده و روند آزادسازی بر اساس مدت بازداشت انجام شده و ابتدا آنهایی آزاد شوند که بیشترین مدت را در بازداشت بودند اما در مورد سربازهای زن در مقابل هر یک از آنها 50 اسیر فلسطینی آزاد می‌شود که از جمله آنها 30 محکوم به حبس ابد است که حماس نام آنها را اعلام می‌کند.
این مسوول حماس تصریح کرد که بیشتر اسرایی که طبق این اصل آزاد خواهند شد، از اعضای جنبش فتح هستند و نه حماس.
آمریکا در سند خود در مورد کمک‌های بشردوستانه پیشنهاد داد که روزانه 500 دستگاه کامیون حامل امدادها در مدت آتش‌بس وارد غزه شوند البته این تعداد شامل کامیون‌های حامل خانه‌های موقت و چادر نیز هست اما حماس خواستار آن شد که این کامیون‌ها در زمره آن 500 کامیون حامل امدادرسانی‌ها قرار داده نشوند.
روز یکشنبه که مذاکره‌کنندگان و میانجی‌ها برای بررسی توافق جدید آتش‌بس با هم نشست داشتند، حملات رژیم صهیونیستی به غزه وارد هفتمین ماه خود شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/807469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال نظرات مهدی نصیری

رکوردشکنی 80 ساله تورم

رفت و برگشت ادامه دارد

ارزش واقعی دستمزد در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته

بیماری که با افسردگی مرتبط است

این گیاه معده شما را قوی می‌کند

ظرفیت 50 میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

فروش 3 تن طلا در 22 حراج

اعتراض طلافروش ها به مقررات مالیاتی دولت؛ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

جنگ غزه مستبدان خاورمیانه را مستبدتر کرده است

تازیانه بی‌آبی

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند

توضیح وزیر صمت در مورد ارز تخصصی به مونتاژکاران خودرو

جمعیت شاغل ایران به دوره قبل از کرونا رسید

نوسان سبز و قرمز در بازار طلا و سکه؛ نرخ دلار افزایشی شد

تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از 15 سال

جواد نکونام: با حضور هلدینگ خلیج فارس به آینده استقلال امیدواریم

پیام تبریک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز کارگر و معلم

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

«نان کامل» چه نانی است؟

‏جزییات پرداخت ارز حجاج؛ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد

تفاوت بازار «وام مسکن» در ایران و آمریکا؛ چرا نسخه آمریکایی مفید است؟

زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی و برقی اعلام شد

تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت، امکانی جدید برای گوشی‌های ساخت ایران

جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز

تجلیل از 13 مخترع برگزیده در جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس

پلمب 10 داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب

کیش برای کیشوندان/ قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر

زاکانی هم به کمک گشت ارشاد آمد

بازداشت 25 نفر از داوطلبان کنکور سراسری

ماجرای کمین نتساریم؛ بمب‌های اسرائیلی بر سر خودشان ریخته شد

وزن‌ میانه‌روها در مجلس جدید

فرهیختگان: نصیری نماد رادیکالیسم متوهم است

اصلاح‌طلبان حرف‌های نصیری را باور ندارند

علائم هشداردهنده همراه با کمردرد

مدیرعامل شرکت نفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در دولت رئیسی افزایش یافت

وزیر نفت: هر چه تولید سوخت می‌کنیم باز هم از مصرف عقبیم

مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان

20 هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین آزادسازی شد

قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

اتفاقاتی که بعد از خوردن ریواس در بدن رخ می دهد

برنامه وزارت نفت برای تبدیل متانول به بنزین

سیگنال منفی دولت به بورس

جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟