پیام فارس

آخرين مطالب

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست اجتماعي

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست
  بزرگنمايي:

پیام فارس - امروزه جشنواره‌ها و رویدادها یکی از روبه رشدترین بخش‌های تجارت گردشگری است که با عنوان «گردشگری رویداد» شناخته می‌شود. رویدادها، مراسم، آئین‌های سنتی و مناسبت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، اعیاد و یادروز بزگان ادب و هنر استان فارس ظرفیتی برای توسعه گردشگری رویداد است. 
رویدادهای استان فارس در ابعاد مختلف کشاورزی، ادبی و نمایشگاهی می‌تواند به عنوان یک منبع درآمدزایی معرفی و در سطح ملی، استانی و محلی برگزار شود.
به شرط آنکه زمینه برای توسعه این رویدادها و استفاده از آن برای جذب گردشگر استفاده کرد. 
حبیب‌الله جمشیدی فرماندار فیروزآباد در نشست هماهنگی جشنواره گل و گلاب میمند که با حضور نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار فیروزآباد، اعضای شورای شهر میمند برگزار شد، گفت: هفته گرامیداشت میمند هرساله 6 تا 12 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
او با اشاره به وجود 140 کارگاه گل و گلاب در میمند، افزود: 36 کارگاه صنعتی و مابقی به صورت سنتی فعالیت دارند.
جمشیدی خاطرنشان کرد: با رسیدن فصل گل و اردیبهشت شرایط خاصی را در این شهر پیش بینی می‌کنیم، چرا که با آمار پذیرایی میلیونی از میهمانان مواجه می‌شویم.
فرماندار شهرستان فیروزآباد ادامه داد: هر ساله در اردیبهشت‌ماه کارگاه‌های گل و گلاب گیری پذیرای حضور مردم هستند و ظرفیت و فرصتی برای معرفی شهرستان و فرهنگ غنی این منطقه و سرمایه گذاری برای بخش میمند به وجود می‌آید.
به گفته جمشیدی، سال گذشته در 8 اردیبهشت ماه اهتمام ویژه‌ای به روز میمند انجام شد و در این روز فعالین این حوزه 8 اردیبهشت ماه را به نام روز میمند ثبت ملی کردند.
او همچنین از مسئولان خواست که در حوزه گردشگری هم، هفته گردشگری میمند به عنوان یک رویداد ملی ثبت شود.
امکانات میمند در اردیبهشت ماه متناسب با آمار ورودی گردشگران باشد
محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی نیز درادامه این نشست خاطرنشان کرد: با تلا ش‌ها و با پیگیری‌های شورا، شهردار و فرماندار و‌... سال گذشته روز میمند ثبت ملی شد.
وی با بیان این نکته که امروز از هر ورودی که وارد میمند می‌شوید روی تابلو‌های آن این شهر معرفی شده است، گفت: سال‌های گذشته و در اردیبهشت ماه شاهد قفل شدن جاده میمند بودیم که امسال زیرساخت‌های لازم برای این شهر پیش‌بینی شده است. 
فرودین با تاکید بر اینکه باید امکانات شهر میمند نسبت به شهر‌های دیگر در اردیبهشت ماه بیشتر شود، عنوان کرد: به عنوان مثال؛ ارائه خدمات در دو حوزه بهداشت و درمان در اردیبهشت ماه باید بیشتر شود. حمل و نقل، خدمات نانوایی، مواد غذایی و... از دیگر خدماتی است که باید در این یکماه به آن توجه بیشتری شود.
او از برگزاری پیاده روی همگانی به میزبانی میمند، پوشش جشنواره کل و گلاب این شهر توسط برنامه صبح و نشاط و برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت روز ملی میمند هم خبر داد و تاکید کرد: باید در سطح ملی ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم.
احتمال حضور رئیس مجلس در رویداد ملی روز میمند
نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی از احتمال حضور رئیس مجلس در رویداد ملی روز میمند خبر داد و گفت: معاون وزیر میراث فرهنگی نیز در این رویداد شرکت خواهد کرد.
فروردین با ابراز تاسف از این موضوع که عرقیات و گل میمند به نام کاشان و قمصر بهره برداری می‌شود در حالی که حق میمند است که مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: در پروانه بهره برداری برای بحث صادرات با مشکل مواجه هستیم.
او گفت: میمند می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اما دست‌های پشت پرده اجازه نمی‌دهند که بدون ادعای مالکیت، پروانه بهره برداری برای فعالان حوزه گل و گلاب صادر شود.
تشریح ویژه برنامه‌های هفته گرامیداشت میمند
بهنام صیاد نژاد، رئیس شورای شهر میمند هم در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: شهرداری و شورای شهر میمند جهت رفاه حال میهمانان بوستان‌های شقایق، نسترن و پردیس، امامزاده سید حسین و چند منطقه بوم‌گردی را برای پذیرایی در فصل اردیبهشت تدارک دیده‌اند.
او ادامه داد: چند نقطه تاریخی و مذهبی در شهر میمند داریم؛ از جمله 9 امامزاده در سطح شهر، نقاط طبیعی، ارتفاعات پارک پردیس، دامنه کوه‌های میمند، کارگاه‌های سنتی و صنعتی و گیاهان دارویی که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.
به گفته صیادنژاد، در سال‌های اخیر علاوه بر کارگاه‌های سنتی، در خانه‌های میمند هم دیگ‌های کوچک دیده می‌شود که عرقیات تولید می‌کنند که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصادی خانواده‌ها کمک کند.
او همچنین به تشریح ویژه برنامه‌های هفته گرامیداشت میمند اشاره و بیان کرد: افتتاح نمایشگاه بومی محلی، برگزاری پیاده روی همگانی، برگزاری همایش روز میمند، آیین گلاب گیری اماکن متبرکه، گلباران قبور شهدا و دیدار از خانواده شهدا، برگزاری شب شعر و رونمایی از کتاب به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد میمند و پیاده روی و طبیعت گردی در دامنه کوه پادنا از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته پیش‌بینی شده است.
مهدی مقدم، نائب رئیس شورای شهر میمند هم در این نشست به ظرفیت‌های این شهر و سطح زیر کشت محصولات اشاره و خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گل محمدی 1700 هکتار است که 225 هکتار آن دیمی و مابقی به صورت آبی است.
او؛ سطح زیر کشت گل نسترن را هم 500 هکتار اعلام کرد و افزود: میمند خواستگاه گل و گلاب است و تنها شهر در جهان است که خواستگاه گل نسترن محسوب می‌شود.
مقدم، سطح زیرکشت انگور را 2500 هکتار اعلام کرد که 500 هکتار آن به صورت دیم است.
او، سطح زیر کشت بادام را هم 170 هکتار و گردو را 146 هکتار اعلام کرد و گفت: در تولید عسل هم دارای رتبه اول فارس هستیم که در این راستا کارگاه‌های صادراتی راه‌اندازی شده‌اند.
جلوگیری از خام فروشی محصولات در میمند
شهردار میمند نیز در این نشست به جای خالی میراث فرهنگی و گردشگری در این شهر اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که شهرداری و دستگاه‌های دیگردر میمند آن را دنبال می‌کنند جزو وظایف میراث فرهنگی است که باید پیگیر و دغدغه‌مند آن باشند.
فرهاد محمدرضازاده به ثبت روز میمند در تقویم ملی اشاره کرد و یادآور شد: در یکسری از کارگروه‌ها بحث ورود هرچه بهتر گردشگر به این شهر مطرح شد؛ شهرداری نیز دو پروژه برای جذب گردشگر معرفی کرد و پروژه‌ها درحال حاضر در دست مطالعه قرار دارد.
او گفت: اولین پروژه میدان تاریخی شهر میمند است که در این مجموعه چند اثر ثبت ملی وجود دارد؛ قسمتی از این مجموعه که قبلا کارونسرا بوده تخریب شده است که پروپوزال جدیدی برای آن ایجاد و نقشه جدیدی برای این کارونسرا در دست طراحی است.
رضازاده افزود: مکاتباتی با میراث فرهنگی فارس انجام شده که در صورت موافقت این پروژه احیا و تبدیل به پروژه جذب گردشگری میمند خواهد شد.
شهردار میمند به دومین پروژه و موضوع خام فروشی محصولات در شهر میمند اشاره کرد و گفت: شهرداری با ورود به موضوع احداث کارخانه تولید اسانس، عرقیات و صنایع تبدیلی کشاورزی و با انجام فعالیت‌های مطالعاتی مجوز‌هایی را صادر کرده است و امسال این پروژه احداث خواهد شد.
او تصریح کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید از ظرفیت‌های این شهر بهره برد تا هم درآمد پایداری برای شهرداری و هم برای شهر میمند ایجاد شود.
شهردار میمند خاطرنشان کرد: شهرداری میمند آمادگی میزبانی از گردشگران را دارد؛ از طرفی ستاد استقبال از مسافرین اردیبهشت میمند راه‌اندازی شده است وهمکاران ما در چند نقطه از شهر مستقر و گردشگران را راهنمایی خواهند کرد.
او عنوان کرد: در بحث گردشگری با بوم گردی‌ها همکاری خوبی انجام شده و امیدواریم میزبان خوبی برای گردشگران باشیم.
نمونه شهر میمند در سطح کشور می‌توان از قمصر کاشان نام برد که در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان جاذبه گردشگری شناخته شده، زیرا به زیرساخت‌های مورد نیاز یک شهر گردشگرپذیر در این شهر توجه و جاذبه‌هایی پیرامونی و اماکن اقامتی، تفریحی و ... نیز در این شهر ایجاد شده است، اما اکنون به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان مطرح ملی، میمند دارای پتانسیل‌هایی بیش از قمصر کاشان است، اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/807988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا بدن‌درد می‌گیریم؟

جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی

تصادف مرگبار زنجیره‌ای در آزاد راه خلیج فارس

دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری

تصادف زنجیره ای در آزاد راه شیراز- اصفهان

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

وقتی اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

هفت روز دیگر طرح فجرانه کالابرگ تمام می‌شود

قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟

آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند

آبگرفتگی و نبود سیستم دفع آب‌های سطحی در برخی از معابر مرودشت + فیلم

جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس

امام جمعه اهل سنت کلاله: حادثه یسنا مصداق بارز همدلی، نوعدوستی و همبستگی است

مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت

مراقب این پیامک در ایام تعطیلات باشید!

توقیف کامیون حامل 267 کیلو شیشه در تهران

ماجرای نجات 29 دریانورد در آب‌ های هرمزگان

7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها

پاگشای برقی‌ها در بازار خودرو

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

انعقاد 13 پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو

شناسایی فرار مالیاتی 860 میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس

رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی

تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 14 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

شکاف فزاینده واشنگتن و تل‌آویو بر سر پایان جنگ غزه

آل اسحاق: آینده روابط ایران و عراق به سرمایه گذاری‌های مشترک بستگی دارد

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه؛ وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

علت خشکی گلو چیست؟

گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ 5 دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو

قیمت طلا تکان خورد

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در فارس

سند سومین حرم اهل بیت (ع) رونمایی می‌شود

بالاخره دولت دستور همسان‌ سازی حقوق‌ ها را داد

از چه سنی باید نگران شروع سرطان سینه بود؟

پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند

رانت 69 میلیارد دلاری برای وارد کنندگان

تکمیل ‌‌هوشمندسازی پلاک‌های پستی تا پایان سال 1404

صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس

وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، 14 اردیبهشت

روایت «آکسیوس» از توافقی که تنها امید بایدن است

امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان