پیام فارس

آخرين مطالب

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد! اقتصادي

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس برای «رشد اقتصادی از مسیر رونق سفر و تفریح» و «بهبود نشاط اجتماعی» خواستار «افزایش و توزیع تعطیلات در تقویم رسمی کشور» شد.
«بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌‌‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی» عنوان گزارشی از مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس است که در آستانه تصمیم‌گیری نهایی قوه مقننه برای تعطیلات دوروزه آخر هفته منتشر شده است. این گزارش نشان می‌‌‌دهد رشد اقتصادی و نشاط اجتماعی در گرو ثبت دو روز تعطیل در تقویم رسمی کشور است و بدون این گزینه، روند نزولی سفر خانوارهای ایرانی ادامه می‌‌‌یابد. نتایج آمارگیری از گردشگران ملی مرکز آمار ایران در سال 1400 نشان می‌‌‌‌‌‌دهد که از جامعه 26 میلیون و 302 خانوار کشور حدود 70‌درصد از آنها در این سال سفر نرفته و تنها 7میلیون و 788‌هزار خانوار یعنی معادل 30‌درصد خانوارها سفر کرده‌اند.

پیام فارس

ارتباط معنادار کاهش سفر و کاهش نشاط اجتماعی
بر اساس گزارش «بررسی وضعیت گردشگری داخلی» کاهش هزینه سفر و تفریح و حذف آن از سبد هزینه‌ای خانوارها می‌تواند تبعات اقتصادی برای مراکز جاذبه گردشگری و تبعات اجتماعی و روانی برای خانوارها و جامعه داشته باشد؛ چرا که خانوارها به میزانی که هزینه‌‌‌های سفر خود را کاهش می‌دهند، ‌‌‌ سهم قابل‌توجهی از نشاط را نیز از دست خواهند داد.
البته خانوارهایی هم که سفر می‌‌‌کنند در مسافرت‌‌‌شان با مشکلاتی مواجهند که یکی از آنها به مقاصد پرمخاطب گردشگری برمی‌گردد. همین موضوع از نظر نگارندگان این گزارش سبب شده با هجوم یک باره گردشگران و اشباع ظرفیت‌های خدماتی، ‌‌‌ گردشگران از خدمات باکیفیت محروم و در انتخاب دوباره همان مقصد دچار تردید شوند. به علاوه ایجاد شوک‌های حمل‌ونقل به استان‌‌‌ها (خصوصا استان‌های شمالی) و توقف روند معمول استفاده از خدمات شهری موجب ازدحام و کاهش کیفیت زندگی ساکنان محلی و گردشگران می‌شود.
جا ماندن سهم خانوارهای فاقد خودرو و مستاجرها از بازار سفر
«وضعیت سفر خانوار برخوردار و غیربرخوردار از وسیله نقلیه شخصی» بخش دیگری از این گزارش است. بر اساس داده‌های سال 1400 این گزارش نشان می‌‌‌دهد از مجموع 26 میلیون و 384‌هزار خانوار ایرانی تنها 24‌درصد خانوارهای فاقد خودرو فرصت تجربه سفر را داشته‌اند. بنابراین 76‌درصد این خانوارها از خدمات سفر نیز محروم شده‌اند. با توجه به اینکه 50‌درصد یعنی نیمی از خانوارهای ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند، این وضعیت موید نابرابری در توزیع خودرو در میان دهک‌های مختلف جامعه و اثرپذیری شاخص دسترس‌پذیری گردشگری از دسترس‌پذیری خودروی شخصی است که بیش از هر چیز نابرابری و تبعیض را نشان می‌‌‌دهد.
فراتر از داشتن خودرو، ‌‌‌متغیر دیگری که در آمار گردشگری داخلی اثرگذار است به وضعیت شغلی خانوارها مربوط است. در این گزارش ذکر شده کارکنان بخش دولتی و عمومی نیز به دلیل امکان اقامت در تاسیسات دستگاه‌های مرتبط، فرصت بالاتری در بهره‌مندی از گردشگری داخلی را دارا هستند. نگارندگان این گزارش همچنین از زاویه مالکیت محل سکونت خانوارهایی که در سال 1400 سفر داشته‌اند نیز به مساله گردشگری نگاه کرده و آورده‌اند: 82‌درصد از سفرها توسط خانوارهایی با محل سکونت شخصی یا سازمانی صورت گرفته است و تنها 18‌درصد از مسافران افراد مستاجر بوده‌اند. این عامل در کنار سایر عواملی که در بالا ذکر شد اثر فقر بر تفریح را بیش از پیش نشان می‌‌‌دهد.
آب رفتن سهم هزینه‌های تفریح در سبد خانوار
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد با وجود اینکه مراکز اقامتی سطح بالا یعنی هتل‌های چهار و پنج ستاره به دلیل بهره‌مندی خانوار برخوردار و گردشگران خارجی ضریب اشغال مناسبی داشتند ولی در مقابل مراکز اقامتی متوسط و پایین با ضریب اشغال نزولی مواجه شدند. همین موضوع هم باعث شد مجموع اقامت در هتل‌های کشور در تعطیلات نوروز 1402 نسبت به نوروز 1401 با کاهش 13درصدی مواجه شود.
کاهش هزینه سفر با تورهای گردشگری
نگارندگان گزارش «بررسی وضعیت گردشگری داخلی» معتقدند در صورتی که تورهای گردشگری به شکل نظام‌‌‌مند برنامه‌ریزی شده و مبتنی بر فرهنگ خانوار ایرانی طراحی شود، سبب کاهش هزینه و افزایش کیفیت سفر می‌شود. استدلال آنها در گزارش این است که استفاده از تور به دلیل مشارکت گروهی افراد، امکان بهره‌مندی از تخفیفات تاسیسات گردشگری، ‌‌‌ افزایش ضریب اشغال، ‌‌‌توزیع منابع در جامعه میزبان و برنامه‌پذیرتر شدن گردشگری مبتنی بر استاندارد تدوین شده را فراهم می‌کند. با این حال آمارها نشان می‌دهد حجم استفاده از تور توسط خانوارها وضعیت مطلوبی ندارد و این امر به معنای بهره‌برداری حجم محدودی از بازار گردشگری کشور از سفرهای قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است.
آمایش سرزمینی نادیده گرفته می‌شود
شرایط اقتصادی و رکود تورمی حاکم بر جامعه از نظر این گزارش بیشتر از آنچه اصل سفر را دستخوش تغییر کند، ساختار سفر را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. به این ترتیب سفرهای داخلی ایرانی‌‌‌ها به سفرهای درون استانی با دوره اقامت کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر تبدیل شده است. به علاوه ناترازی ارزهای بین‌المللی با ریال باعث شده بخشی از سفرهای برون‌مرزی ایرانی‌ها به سفرهای داخلی بدل شود. با این حال در نظر گرفتن مقوله آمایش سرزمین سبب شده پراکندگی سفرهای داخلی عمدتا به شهرهای شمالی، ‌‌‌ کلان‌شهرها و مناطق مرکزی کشور محدود شود. در حالی که با ایجاد تاسیسات گردشگری مناطق مختلف می‌توان توزیع گردشگری در سایر مناطق کشور را رقم زد.
ساماندهی تعطیلات زیرساخت رونق گردشگری
نگارندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آخرین بخش گزارش خود را به ساماندهی تعطیلات رسمی کشور اختصاص داده‌اند. موضوعی که به نظر می‌رسد تا در ایران حل نشود، ‌‌‌ بقیه موارد گفته شده نیز به سرانجام نخواهد رسید. بر اساس این گزارش، در تقویم همه کشورهای جهان، ‌‌‌ تعطیلات رسمی از مجموع تعطیلی آخر هفته و تعطیلی مناسبتی تشکیل می‌شود. تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است. اما این تعداد در ایران با احتساب 26 روز تعطیلی رسمی و 52 تعطیلی روز جمعه تنها به 78 روز می‌رسد. همین موضوع نشان می‌دهد گزاره بالا بودن روزهای تعطیل در ایران به چه میزان اشتباه است، زیرا حتی اگر پنج‌شنبه‌های نیمه تعطیل را هم به این تعداد اضافه کنیم کل تعطیلات ایران به 104 روز می‌رسد که با دو روزه شدن تعطیلات به 125 روز افزایش می‌‌‌یابد. این رقم گرچه باز هم از تعطیلات بسیاری از کشورها کمتر است اما با دو روزه شدن تعطیلات می‌توان جایگاه ایران را به عنوان یکی از کشورهایی که کمترین تعطیلات سالانه را در جهان دارد بهبود بخشید.
نکته مهم و اساسی از نظر نگارندگان این گزارش این است که گرچه فاکتور تعطیلات در کشور نیازمند توجه است، ‌‌‌ با این حال صرفا نباید روی تعداد تعطیلات تمرکز کرد بلکه توزیع، پراکندگی و توالی تعطیلات مهم است. به بیان دیگر دو روز تعطیل آخر هفته در تقویم رسمی باید مدنظر قرار گیرد تا شاهد افزایش سفر در سبد خانوارهای ایرانی و تبعات آن یعنی نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی باشیم.
این گزارش در همین زمینه آورده است: ساماندهی تعطیلات سبب انتخاب مقاصد متنوع‌تری توسط خانوارها می‌شود. افزایش تعطیلات چند روزه علاوه بر تمرکز مکانی، تمرکز زمانی سفرها را نیز از بین می‌برد و ظرفیت بالقوه این بخش را فعال می‌کند. به عبارتی با تعطیلی دو روز در پایان هفته، ‌‌‌ مقاصد محلی و روستایی بیشتر انتخاب شده و حتی با وجود عدم‌اقامت در این مقاصد، ‌‌‌درآمدهای جانبی دیگری برای آنها خواهد داشت.
همچنان که این گزارش نشان می‌دهد مسیر اصلی تغییر ابعاد سفره سفر ایرانی‌ها و رسیدن به وضعیت نرمال با افزایش و توزیع تعطیلات رسمی یعنی آخرهفته‌های دو روزه محقق می‌شود. در این حالت خانواده‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای سفرهای خود در طول سال داشته باشند، همین موضوع به رونق تورها و گردشگری گروهی منجر می‌شود که کاهش هزینه‌های سفر را به همراه دارد. به علاوه با رونق سفر تعداد خدمات دهنده‌ها نیز افزایش دارد که بار دیگر با شکل‌گیری فضای رقابتی، ‌‌‌شاهد قیمت‌های متعادل و بالا رفتن استقبال خانوارهای ایرانی از آنها خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/809005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا صبح‌ها دهانتان تلخ می‌شود؟

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

علت بدن درد بعد از ورزش!

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تشییع پیکر مطهر شهید تازه شناسایی شده در زرقان

کلینیک درد مسیر درمان را کوتاه میکند

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

اجلاسیه شهدا در گراش

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس

اهدای اعضای دانش آموز 13 ساله اهل لالی به 3 بیمار

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

دسته بندی درمان در کلینیک درد

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

بارش باران از امشب در فارس

تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل

بارش باران از امشب در استان فارس

5 ماده غذایی که باید قبل از خواب بخورید

اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به 3 بیمار جان دوباره بخشید

تاکید امام جمعه اهل سنت ارومیه برتکریم کارگران و معلمان

پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی

بارش باران و وزش باد شدید در راه استان فارس

تجلیل از مقام معلمان در سپیدان

طرح/ با مهر معلم آمدم تا اینجا

درمان دیسک کمر با لیزر

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی

دختر دانش‌آموز اهل لالی به سه بیمار جان دوباره بخشید

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

نکاتی مهم درباره بیماری دیابت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد

سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

برگزاری نوزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

فارس قهرمان رقابت‌های راگبی

اولین معلم آدم ابوالبشر خداوند متعال بود که او را بیان، نطق و علم داد

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود