پیام فارس

آخرين مطالب

سومین همایش ریحانه النبی در شیراز برگزار شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - سومین همایش ریحانه النبی در آستانه میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س) و با حضور مسئولان برگزار و با معرفی برترین های جایزه ادبی ریحانه، از آنان قدردانی شد .
به گزارش ایسنا منطقه فارس، شامگاه پنجشنبه دوم اسفند، سومین همایش ملی ریحانه النبی در آستانه میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س) در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز برگزار و از برترین های جایزه ادبی ریحانه ویژه شعر و داستان، تجلیل شد .
استاندار فارس در این همایش گفت: نگاه حضرت زهرا (س) و عمق حساسیت وی به مسائل جامعه نشان می‌دهد که جنسیت تاثیری بر حساسیت اجتماعی نمی‌تواند داشته باشد .
عنایت الله رحیمی با بیان اینکه برگزاری این همایش سبب شناخت هرچه بیشتر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در ابعاد مختلف می‌شود، اظهار کرد: این بانوی بزرگ اسلام یکی از درخشان ترین چهره‌های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار و شناخت تمام ابعاد شخصیتی آن حضرت دشوار است .
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام زنان قدیسه فراوانند و از آن روست که اسلام تفاوتی میان زن مرد قائل نیست، اهل بیت را عالی‌ترین الگوها و نمونه‌های انسانی دانست و گفت: حضرت زهرا (س) یک انسان نمونه است و سخن، کردار و رفتار ایشان نمونه و نیاز امروز و فردای ماست .
رحیمی با بیان اینکه مقام ایشان به قدری بالاست که خدا در مورد آن حضرت فرمود انا اعطیناک الکوثر، افزود: در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می‌دانستند و وجود دختران مایه سرشکستگی بود خدا در مورد حضرت فاطمه نه تنها واژه خیر بلکه کوثر به معنی خیر کثیر را به کار برد .
وی افزود: این آیه به طیب، صالح، مصلح و ستون فقره اسلام بودن اشاره دارد و با نگاه به زندگی این بانوی بزرگ اسلام حقایق این آیه برای ما آشکار می‌شود .
استاندار فارس اظهار کرد: زمانی که امام حسین(ع) فرمود هیهات من الذله؛ ما تن به ذلت نمی‌دهیم از چنین اندیشه والایی نشات گرفته است که خدا نمی‌پذیرد ما تن به ذلت دهیم و دامانی که حسین در آن بزرگ شده نیز ذلت را نمی‌پذیرد .
رحیمی با بیان اینکه در تاریخ اسلام دو زن در عالی‌ترین سطح قرار گرفته‌اند که حضرت خدیجه و حضرت زهرای مرضیه هستند، گفت: فاطمه یک انسان بهشتی است و بررسی سیره و حسنات وی نشان از تلاش و مجاهدت ایشان در راستای حفظ گوهر وجودی زن دارد .
وی با بیان اینکه دادن آگاهی و رشد سیاسی زنان شیوه مبارزه حضرت فاطمه(س) بود، عنوان کرد: این موضوع به ما نشان می‌دهد در جامعه به جای مشغول ساختن زنان به خود باید با کار فرهنگی و ارتقای آگاهی سیاسی می‌توان جامعه بهتری ساخت چرا که زنان بهتر می‌توانند بدون تعارفات دیپلماتیک وارد صحنه شوند و در دفاع از جامعه خود بپردازند .
استاندار فارس با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) به منظور آگاه ساختن مردم به تکلیف و رسالت فردی خویش عمل می‌کرد، بیان کرد: تلاش این بانوی بزرگ اسلام در جلوگیری از نهادینه شدن باورهای غلط و محدود کردن زنان در خانه و عدم حضور آنها در جامعه نمونه‌ای از این تلاش است .
رحیمی تاکید کرد آنچه را اسلام حق می‌دانست برای حضرت زهرا (س) معیار و ملاک بود و ایشان با حضور در مرکز تجمع مردم یعنی مسجد با خلیفه وقت مواجهه کرده و او را به دادگاه کشاند و مشروعیت حکام وقت را زیر سوال برد و ثابت کرد هیچ حکومتی نمی تواند با نادیده گرفتن هویت افراد حق هیچ انسانی را ضایع کند حتی اگر زن باشد .
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) قرائتی از دین ارائه می‌کند، عنوان کرد: سنت فاطمی بر هویت زن و نهادینه کردن جایگاه وی در جامعه ناظر است و حضرت زهرا در دو بعد درونی و بیرونی به الهام، مراقبه، عروج، تفکر و نیایش می پردازد و از طرفی برای پدر خویش مادری می کند و هوادار جماعت دینداران و الگوی آنان می‌شود .
به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز گفت: 920 شعر و 100 داستان توسط 570 شرکت‌کننده از سراسر کشور توسط دبیرخانه سومین همایش ملی ریحانه‌النبی دریافت شد .
کوروش کمالی سروستانی افزود: پس از انتشار فراخوان سومین جایزه ادبی ریحانه و استقبال استان های مختلف از این فراخوان 570 نفر، 920 شعر و 100 داستان خود را به دبیرخانه همایش ارسال کردند .
وی خاطرنشان کرد: در مرحله غربالگری و گزینش اولیه در نهایت 55 شعر و 15 داستان به مرحله نهایی راه یافته اند که گزارش تفصیلی آن در بیانیه هیئت داوران جایزه ادبی ارائه خواهد شد .
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه در بخش ویژه نوجوانان نیز 184 اثر دریافت شد، تصریح کرد: این آثار شامل 8 داستان و 175 شعر و دلنوشته بود که مراسم ویژه این بخش به همت خلیل شفیعی و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صبح روز جمعه 3 اسفند ماه برگزار خواهد شد .
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه این همایشِ هفت روزه با شب شعر ریحانه در اول اسفندماه در تالار گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران آغاز شد عنوان کرد: در این شب شعر شاعرانی چون سید علی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، ساعد باقری، فاطمه راکعی، سهیل محمودی، غلامرضا کافی، غزل تاج‌بخش، هاشم کرمانی، مهین زورقی، طیبه نیکو و راحل معماریان به شعرخوانی پرداختند .
وی با اشاره به اینکه در روز دوم، شب شعر ریحانه و اهدای جایزه ادبی در بخش شعر و داستان در شیراز برگزار شد، گفت: هم زمان نمایشگاه بازآفرینی آثار کلاستیک با الهام از نام مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در گالری تاروپود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به همت استاد نایب شیرازی برپا است .
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اضافه کرد: در روز جمعه سوم اسفندماه، شب داستان ریحانه با داستان خوانی اکبر صحرایی، احمد اکبرپور و داستان نویسان برگزیده این همایش در همین مرکز برگزار خواهد شد و در روز چهارم تا هفتم اسفندماه نیز در شهرستان مُهر نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری جشن‌های میلاد حضرت زهرا (س)، همایش علمی و فرهنگی ریحانه النبی، نشست های ویژه دانش‌آموزان، بانوان، روحانیون و ورزشکاران با حضور علما و شاعران، هنرمندان و پژوهشگران برجسته برگزار خواهد شد .
به گزارش ایسنا، پس از شعرخوانی چند نفر از شاعران کشور و قرائت بیانیه داوران در دو بخش شعر و داستان، از برگزیدگان این همایش تقدیر شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/81406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق