پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

اشکال در اشکال هندسی مقالات

اشکال در اشکال هندسی

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی آمده است: تصمیمات غلط و غیر کارشناسی گاهی به پدیده کشته سازی در مسیرهای درون شهری و یا جاده ای و حتی زیر سقف های لرزان واحدهای مسکونی می انجامد.
وقتی عاقبت شهرسازی مابه تولید نقاط حادثه خیز دارای فاصله فاحش با استانداردهای معمول می انجامد باید پذیرفت نظام مهندسی دچار مشکل در تشخیص اشکال هندسی است.
حالا افزایش تلفات درتصادفات شهری وشناسایی نقاط حادثه خیز به بحرانی تکان دهنده تبدیل شده است و آماری که از سوی پلیس راهور منتشر می شود ما را به فکر وامیدارد. باید به تاریخ تاسیس سازمان نظام مهندسی و آغاز و استمرار غیر استاندار سازی در کشورمان توجه کنیم .
ما در دو بعد تلفات را به جمعیت کشورمان تحمیل می کنیم. یکی در داستان ساخت مسکن غیر مقاوم که بعضا مهندسی ساز بوده ویا باید مهندسی ساز باشنداما غیر مقاوم و آسیب پذیر است و دوم مقوله شهرسازی که به تولید نقاط حادثه خیزوپر تلفات منجر شده است . در هر دو بعد انگشت اشاره متوجه کارشناسان وناظران امر ونظام مهندسی است.
با نگاهی به تلفات ترافیکی باید نگاهی به بعد نظارتی و تشخیصی و البته میزان مشارکت این سازمان در ساخت وسازهای شهری وجاده ای داشته باشیم. در ساخت وسازهای روستایی نیز میزان مشارکت این سازمان دربعد نظارتی وتشخیصی والبته درآمدی بالاست و از این جهت باید تاثیر گذار باشد. آنطورکه پیداست مهر کارشناسان امر زیر کاغذهای رسمی از طراحی تا ساخت نقش بسته و باید میزان مسئولیت پذیری را مورد ارزیابی قرار داد. اگر ما واحدهای غیر مقاوم مسکونی را تحت عنوان مهندسی ساز به مردم تحویل می دهیم باید علاوه برتحویل تضمین هم بدهیم.
اگر ما در مقوله شهرسازی دخالت و درآمد داریم باید پروژه ای بی نقص با تضمین بلند مدت و نگاه به آینده و جمعیت شهری تحویل شهروندان بدهیم. شناسایی نقاط حادثه خیز شهری به عنوان اولین عامل تصادفات پرتلفات حکایت از عدم شناخت وتوجه به اصول فنی مهندسی در اشکال هندسی دارد.
ما بدون نگاه به آینده اقدام به طراحی واجرای پروژه هایی کردیم که عمر مفیدشان شاید یک روز پس از بهره برداری است . وقتی از شناسایی نقاط حادثه خیز در مسیر درون ویا برون شهری صحبت می شود باید تاسف خورد.
چرا که دراین باب دوبار هزینه شده است. یکبار هزینه های سنگین مطالعه و اجرا و یکبار هزینه های سنگین شناسایی معایب و رفع پر دردسر آن که گاها برخی هزینه های تحمیل شده در باب معلولیت ها ومرگ انسان ها در سطح سرپرستان خانوار غیر قابل جبران است.
در شیوه های برخوردی نیز با مشکل مواجه ایم وقتی خسارت غیر اصولی سازی وخلق نقاط حادثه خیز وپر پرافیک را از مردم مطالبه می کنیم . شیوه های درآمدزایی دولت از تخلفاتی که به نامن مردم ثبت می شود با توسل به پلیس راهور نه تنها به کاهش تلفات وتخلفات منجر نشده است که گاها محل پرسش و تاسف برخی اندیشمندان است.
درآمدهای میلیاردی از بابت برخورد با تخلفات به نوعی محل مناقشه درون دستگاهی نیز می باشد چراکه ماهیت این نوع درآمدها ، رفع موانع ومشکلات و البته بروز رسانی تجهیزات با هدف تسهیل امور است.
ترافیک محصول تخلف در شیوه های شهرسازی است ونه بهره برداری بهره برداران وما همچنان به دنبال تهیه طرح های جامع هستیم وتا تهیه این طرح های اصولی به تغییر کاربری ها ادامه می دهیم.
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش تردد درمحورهای شهری و بین شهری احتمال تصادفات و تلفات افزایش می یابد و باید دید از سال گذشته تا کنون چه میزان از نقاط حادثه خیز رفع وچه میزان مورد شناسایی قرار گرفته است و سراغ تضمین های سازندگان این نقاط رفت وجرایم را به جای مردم متوجه آنان نمود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد

نشست های «الف» در شیراز آغاز شد/ جلسات نقد و اجرای موسیقی نوگرا

تن تشنه زمین، فروریخت

کمبود نیرو و فراخوان فرهنگیان بازنشسته فارس برای تدریس

انسان در عرفان اسلامی بنیان هنر خداوند است

آتش، پرونده ارگ کریم‌خان را بازگشود

هیس، اینجا بیمارستان است

خبرنگاری به‌روایت زنان

شیراز و انتظار برای گرفتن نشان جهانی صنایع‌دستی

کرانه‌هایی که پا پس می‌کشند

تالاسمی، درد بی‌پایان

مصوبه درمانی حال بختگان راخوب نکرد/کشت بالادست آبی باقی نمی گذارد

مصائب بوعلی‌سینای صدرا

نرگس باید از شیراز برود

وحشت در جاده های فارس سایه انداخت/ «رخ به رخ» با مرگ

هپاتیت، بیماری تباه کننده کبد

قلب درمان جنوب کشور، سنگین می‌تپد

محور دروازه قرآن مخاطره‌ای برای شیراز

بازارچه‌هایی بافرجام ورشکستگی

موسیقی پاپ ازنوع بدش درایران رایج شده است/آموزشگاه ها کیفی نیستند

کوک ساز عندلیبی ها برای پیوند نوای موسیقی و عرفان

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود