پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

تزکیه انبساط فطری انسان را به‌دنبال دارد علمي

تزکیه انبساط فطری انسان را به‌دنبال دارد

  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر حسن ملکی، در نشست تخصصی " جهانی شدن، هویت و تربیت" در تبیین جایگاه تزكیه در انسان شناسی اسلامی گفت: تزكیه باعث می‌شود كه انقباض فطری انسان به انبساط فطری منجر شود؛ بنابراین تربیت، فرآیند به فعلیت رسیدن گرایش‌های بالقوه فطری در پرتو تزكیه است.

ملكی که در خصوص مبحث تخصصی تربیت اسلامی و چالش‌های پیش رو سخن می‌گفت، در نقد "اصالت دادن به تغییر" خاطر نشان كرد: هر كهنه ای باطل نیست و هر نویی حق نیست. در تحول علوم انسانی، لزوماً نو بودن ملاك نیست. بر همین اساس بنا به تعبیر آیت الله جوادی آملی سقراط اولین شهید راه حق است .

وی در جمع بندی سه چالش پیش روی تربیت اسلامی گفت: اولین چالش، چالش حق بودن نو و باطل بودن كهنه است در حالی كه در تربیت اسلامی شاید یك حدیث بار معنایی داشته باشد كه صد تا كتاب هم آن را نداشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین چالش اصالت دادن به تغییر و سومین چالش واقعیت های پیچیده دنیای امروز است كه در آن بحث مسئله های بی صاحب و اساتید بی دغدغه مطرح می‌شود. این چالش در بحث هویت خسران های زیادی ایجاد می كند و از این رو تربیت اسلامی باید به متن بپردازد و نسخه امروزی برای مسئله های روز بنویسید .

ملکی در ادامه و در بیان راهکارهایی برای تحقق تربیت اسلامی، راهبردهایی نظیر نقد بی رحمانه نظریه های غربی با معیارهای علمی و فروكاستن ابهت علمی آن ها و در نتیجه باز شدن راه برای تولید نظریه های اسلامی تربیتی، رویكرد و برنامه هجومی به تربیت مدرن از طریق فضای مجازی ، توجه به نهادها خصوصاٌ نهاد خانواده كه می تواند سد مقاومی در برابر آسیب های فضای مجازی باشد و لزوم پرورش تفكر نقاد و نهادینه شدن تربیت اسلامی در قول و فعل مسئولان كلان كشور كه الگویی عملی برای جامعه است، را مطرح کرد.

در ادامه این نشست تخصصی، دكتر بابك شمشیری، دانشیار دانشگاه شیراز و رئیس دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی، بحث خود را با عنوان "چالش های نظام تعلیم و تربیت ایران در عصر جهانی شدن" ارائه داد.

وی با اشاره به دو گانه جهانی شدن به مثابه فرآیند و جهانی شدن به مثابه پروژه، گفت: جهانی شدن از یك طرف فرآیندی از تحولات پی در پی است و از طرف دیگر به دلیل منافع گروه ها و دولت ها نمی شود منكر وجه پروژه بودن آن شد .

در ادامه رئیس دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی به شرح نظریه های جهانی شدن یعنی عام گرایی فرهنگی، خاص گرایی فرهنگی و گفت و گو مندی پرداخت .

شمشیری جهانی شدن را مانند ماهیت همه امور دنیا دارای پیامدهای مثبت و منفی دانست كه گسترش تبادلات و ارتباطات، گسترش تحصیلات و وسعت یافتن افق دید انسان ها را از پیامدهای مثبت و بروز بحران های هویتی جدید، بحران های زیست محیطی و بحران های معنوی، اخلاقی، روانی را از پیامدهای منفی آن دانست .

وی در ادامه به تبیین الزامات تعلیم و تربیت از جمله تربیت عقلانی با تاكید بر تفكر تحلیل انتقادی و آینده نگر، تربیت اجتماعی با تاكید بر حقوق شهروندی، تربیت فرهنگی، تربیت اخلاقی با تأكید بر خود كنترلی، تربیت عاطفی ، تربیت هنری، تربیت حرفه ای و ... پرداخت .

دانشیار دانشگاه شیراز جامعه را در حال تغییرات سریع و حجیم دانست و تاكید كرد كه از تغییر گریزی نیست.

شمشیری یكی از مهم ترین مشكلات موفق نبودن در زمینه تربیت را تمركزگرایی دانست و در همین زمینه بیشترین مشكل سند تعلیم و تربیت را دستوری بودن آن دانست .

دكتر رحمت الله مرزوقی، استاد دانشگاه شیراز دیگر سخنران این نشست تخصصی، بحث خود را با عنوان "نسبت جهانی شدن، هویت و تربیت" دنبال کرد.

استاد بخش علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: هر كدام از این مفاهیم خودش مباحث وسیع و گسترده ای دارد و هركدام می بایست مورد بررسی قرار گیرد .

وی همچنین انقلاب اطلاعاتی و فناوری ارتباطی را از عواملی رشمرد كه آرامش، امنیت و هویت پیشین انسان ها و جوامع را مورد تغییر و تهدید قرار داده است. وی با اشاره به این كه ما در عصر جهانی شدن قرار داریم، جهان را در حال آزمودن یك انتقال پارادایمی یا تحول در یك الگوی كلان دانست و در ادامه به تشریح معانی جهانی شدن از جمله بین المللی شدن، آزادسازی، عالمگیرشدن، سرزمین زادیی و ... پرداخت .

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به دوگانه جهانی سازی به مثابه پروژه و پروسه اذعان داشت كه هر دو رویكرد باید مد نظر قرار گیرد .

براساس این گزارش، "جهانی شدن، هویت و تربیت" نخستین نشست تخصصی كمیته "تعلیم و تربیت و هویت" از سلسله نشست های "پروژه هویت ایرانیان" بود که به همت دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز و با همكاری "مركز تبیین اندیشه های آیت الله خامنه ای" انجمن علمی علوم تربیتی و انجمن علمی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد .

در ابتدای این نشست تخصصی، دكتر شكرالله خاكرند، دبیر پروژه هویت ایرانیان به معرفی مركز، پروژه و اقدامات انجام شده پرداخت.

دانشیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز در تشریح رویكرد این پروژه گفت: به جای فراخوان های صوری همایش ها، كار را بصورت پروژه شامل حمایت از تحصیلات تكمیلی، برگزاری نشست ها و ...تعریف كرده ایم .

دبیر پروژه هویت ایرانیان گفت: كمیته های دین و هویت، تاریخ و هویت، سیاست و هویت، زبان و هویت، هنر و هویت، جامعه شناسی و هویت، جغرافیا و هویت، ادبیات فارسی و هویت ، گردشگری و هویت برای تبیین مسائل گوناگون درخصوص مسئله هویت در دانشگاه شیراز شكل گرفت و انتظار این است كه هر كمیته در سال تحصیلی جاری خود 5 سخنرانی و 2 نشست برگزار كند .





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مراقب کلاهبرداران ارائه دهنده سئوالات امتحانات نهایی باشید

افتتاح 2 آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه شیراز

برگزاری نشست تخصصی جشنواره هنر رضوان در دانشگاه شیراز

دعوت از سی ساله‌ها برای خوداظهاری در طرح بسیج کنترل فشارخون

برگزاری نشت تخصصی پروژه‌های شهری در جهاددانشگاهی فارس

دریافت عضو از بیماران مرگ مغزی یا اقوام نزدیک انجام می شود

برپایی برنامه های هفته نجوم در مراکز کانون پرورش فارس

دومین فستیوال “معمار شیراز” 29 اردی‌بهشت آغاز به کار می‌کند

روابط عمومی علمی را دریابیم

45 پیوند مغز استخوان در بیمارستان آنکولوژی امیر شیراز

زوج جهرمی دستگاه کاهنده خطا در آزمایش های شیمی اختراع کردند

محصولات لبنی سالم تضمین کننده سلامت است/ کشک تاثیرگذارترین محصول لبنی

انجام 45 پیوند مغز استخوان سال گذشته در بیمارستان امیر شیراز

آغاز نخستین پویش "دانش آموز ایرانی"ویژه فرهنگیان و دانش آموزان فارسی

ابتلای 22 درصد از جمعیت بالای 30 سال فارس به فشارخون

رویکرد مسئله محوری اتاف پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها است

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

استاد دانشگاه: رادار هواشناسی شیراز را از حصار امواج رادیویی نجات دهید

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

توسعه همکاری‌های دانشگاه پوآتیه فرانسه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پویش کنترل فشارخون بالا ، نجات بخش خانواده هاست

افزایش 10 تا 60 درصدی جوایز تحصیلی مستعدان برتر

97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود

روایت های متفاوت از تخریب لانه پرندگان در شیراز

لانه دهها پرنده در هرس بی موقع درختان شیراز تخریب شد

افتتاح مجتمع آموزشی فرهنگی غیر دولتی پسرانه هدایت شیراز

نقش کم تحرکی و مصرف فست فود در بیماری آسم/ شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان

«هفته حرفه؛ هنرمند» در شیراز برگزار می‌شود

پیشرفت هر کشوری حاصل فکر و اندیشه معلمان است

سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه منصوب شد

آغاز ثبت‌نام سنجش هوش پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان

مهمترین مشکلات رایج در روزه داری و راهکارهای رفع آنها

برگزاری اجلاس بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در شیراز

رشد تولید علم در ایران 5.5 برابر متوسط جهانی است

استاد دانشگاه به خاطر 5 دهه فعالیت ادبی در شب شعر شیراز تجلیل شد

اساتید دانشگاه دانشجویان را به سمت نیازهای واقعی جامعه هدایت کنند

معلم تاثیرگذارترین مولفه در توسعه متوازن است

همکاری های دوجانبه بین دانشگاههای ایران و مجارستان قابل توسعه است

کشور از فقدان گفت و گو رنج می‌برد/ باید از تنگ نظری‌ها پرهیز کرد

مراسم اختتامیه پنجمین کارگاه سابقه قوام الدین شیرازی برگزار شد

چگونه از آلرژی‌های فصلی در امان باشیم؟

تاکید بر استفاده از خیران در تامین منابع طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها

اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در ٢٣ استان

تعطیلی 360 واحد دانشگاه علمی کاربردی/ جذب مدرس شهریورماه انجام می شود

افزایش سطح همکاری‌ علمی دانشگاه‌های فارس و مجارستان

امکان تدریس در دانشگاه علمی کاربردی محدود می‌شود

خلیج عربی پروژه‌ای هدف‌دار برای اعمال تفکرات نفتی است

راه‌اندازی دبیرخانه مطالعات خلیج فارس در دانشگاه‌های بزرگ

بازاندیشی مطالعات خلیج فارس کتابخانه‌ای نشود

توسعه نیافتگی؛ اشتباه یا انتخاب