پیام فارس

آخرين مطالب

آرامگاه شاعران پارسی گو در شیراز،میعادگاه میهمانان نوروزی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- آرامگاه های حافظ و سعدی ازجمله یادمان های تاریخی وفرهنگی شیراز به شمارمی آیند که میعادگاه و الهام بخش میهمانان و مسافران نوروزی هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، گردشگرانی که حتی برای یکبار به شیرازآمده باشند ویژگی ها و یگانگی زیبایی های این خطه از سرزمین فرهنگ وادب وهنر را که در آرامگاه شاعران پارسی گو حافظ و سعدی جلوه گر شده است می ستایند.
زیبایی های استان فارس به ویژه در شیراز تنها در بوی بهار نارنج و گل های زیبای این شهر خلاصه نمی شود، بلکه یادمان های تاریخی و فرهنگی بسیاری دراین شهر وجود دارد که درکنار باغ های زیبا وسایر اماکن تاریخی وگردشگری ، منظره های بسیاردیدنی را ازهرجهت پیش روی بینندگان قرارمی دهد.
نوروز 98 هم آرامگاه های حافظ و آرامگاه سعدی میزبان هزاران نفر از گردشگران ودوستداران فرهنگ وادب هستند که ازجای جای ایران زمین برای دیدن این دویادمان تاریخی وفرهنگی به شیرازمی آیند.
** همنشین با ادبیات
آرامگاه حافظ همراه با فضای دلنشین وسرسبز وسقف مسی خود بین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات شیراز واقع شده است. مستندات موجود نشان می دهد که نقشه بنای ساختمان آرامگاه حافظ درسال 1315شمسی توسط یک باستان شناس فرانسوی پیشنهاد شد و در سال 1317 به سبک ساختمان های دوره زندیه بنا شد.
سقف مسی آرامگاه حافظ که به شکل کلاه قلندران ودرویشان است ازدرون با کاشی های معرق توسط استاد عزیز صرافت کاشیکار معروف تزیین شده وبرروی هشت ستون سنگی قرارگرفته است.
بیست ستون موجود در محوطه آرامگاه لسان الغیب نیز بوسیله استاد محمد حجار و سید محمد سنگتراش تهیه ونصب شده اند.
در بخشی ازسقف معرق آرامگاه حافظ مطلعی ازشعر خواجه شیراز با عنوان ' حجاب چهره جان می شود غبارتنم ،خوشا دمی که از این چهره پرده بر فکنم ' باخط ثلث نگاشته شده ونظرهربیننده را به خودجلب می کند.
** نزدیک باغ دلگشا
آرامگاه سعدی نزدیک باغ دلگشا نیز با حوض ماهی و فضای بسیار زیبا و پر از گل و درختان خود ده ها هزاران نفراز گردشگران را در این روزها در آغوش خویش دارد.
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی نیز در شیرازجایگاه ویژه ای در میان یادمان های فرهنگی و دیدنی استان فارس دارد و هر سال در تعطیلات نوروزی میزبان دهها هزارنفراز میهمانان ومسافران است.
این بنای تاریخی در میان انبوهی از گلهای زیبا ودرختان سرو ناز شیرازی و کاج احاطه شده است.
گفته می شود در محل فعلی آرامگاه سعدی خانقاهی قرارداشته که سعدی بخشی ازعمرخویش را در آن گذرانده است.
درنگاه اول ، گنبد فیروزه ای رنگ آرامگاه سعدی که توسط کارشناسان باستان شناسی طراحی و اجرا شده است نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند قنات شمالی آرامگاه سعدی نیز از دیدنی های این آرامگاه است ، بطوریکه این رشته قنات پس از عبور از محوطه آرامگاه حوض ماهی را دراین محل مشروب می سازد.
حوض ماهی که در سالهای اخیر به علت تداوم خشکسالی خالی از آب است ، پیشتر باحرکت ماهی های آن جلوه ای زیبا به محوطه آرامگاه سعدی می داد و نظر میهمانان را به خود جلب می کرد و اقداماتی برای بازسازی آن شده است.
در چهار گوشه آرامگاه سعدی اشعاری از گلستان و بوستان نگاشته شده و بر سنگ قبر شیخ نیز اشعاری در مدح حضرت پیامبر(ص ) به چشم می خورد.
' خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست ' مطلعی ازشعر معروف سعدی است که در محوطه درونی آرامگاه چشم نواز بینندگان است.
درانتهای ضلع غربی ایوان آرامگاه سعدی نیز شاعر معروف شیراز محمدتقی فصیح الملک معروف به شوریده شیرازی افتخار همجواری با تربت شیخ را دارد.
ازدیگر دیدنی های آرامگاه سعدی هفت رواق حاشیه آرامگاه است که هرکدام از آنها مرتبه ای از سیروسلوک عارفانه را در ذهن تداعی می کند.
همچنین مجسمه سنگی سعدی که همچنان استوار و بلند مرتبه در ابتدای ورودی خیابان منتهی به آرامگاه قراردارد نظر میهمانان را بخود جلب می کند.
** آرامگاه های حافظ و سعدی و نیازهای مسافران
ورودی نامناسب و ازدحام جمعیت مشتاق هنگام ورود و خروج از آرامگاه حافظ از جمله مناظر ناخوشایندی است که در روزهای تعطیل و نوروز از زیبایی های حافظیه می کاهد.
همچنین تا مسافت طولانی مانده به حافظیه توقف گاه و پارکینگ خودروها وجود ندارد و میهمانانی که به شوق دیدار از حافظیه به این مکان می آیند باید کیلومترها دورتر خودرو خود را متوقف کنند.
تقریبا در سی سال گذشته تغییر محسوسی در فضای حافظیه مشاهده نشده است و به رغم آنکه این مکان تاریخی درآمد میلیاردی از دیدار میهمانان نوروزی دارد فضای سبز و اماکن تاریخی و یادمان های کهن آن چندان از این درآمدها نصیب و بهره ندارد.
ترافیک شکننده و پر ازدحام خیابان های منتهی به آرامگاه حافظ گاه موجب می شود بازدید کنندگان و گردشگران عطای دیدن رخ یار را به لقایش ببخشند ، اما مگر می شود به شیراز آمد و به زیارت حضرت حافظ نرفت.
سنگفرش روبروی حافظیه نیز چون سوهان روح و آیینه دق روح و روان گردشگران و میهمانان را می آزارد ، هر چند سنگفرش این گذرگاه با هدف سنتی تر شدن خیابان و حرکت آهسته خودروها طراحی و اجرا شده است اما این مسیر آنقدر ناهموار و خشن است که نمی توان جلوه ای از سنگ فرش های سنتی معمول در آن یافت.
ازدحام تنها خیابان منتهی به آرامگاه سعدی و ترافیک شدید خودروها و همچنین ورودی نامناسب برای آرامگاه سعدی و معطل ماندن بیش از حد مسافران و میهمانان از جمله مناظری است که از زیبایی های کم نظیر آرامگاه سعدی می کاهد.
کمبود توقف گاه و پارکینگ خودروها ، ازدحام دست فروشان ، نابسامانی در ورود و خروج گردشگران از جمله دیگر مسایلی است که خاطرات خوش دیدار از آرامگاه شیخ اجل را دستخوش خاطرات ناخوش می کند.
** آیین سال نو ، آرامگاه ها و یادمان های میراث
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس از اتخاذ تمهیداتی برای بهبود بازدید گردشگران از یادمان های فرهنگی و میراثی در این استان سخن گفت و بیان داشت : در سال‌های اخیر به دلیل ازدحامی که در طول نوروز برای تهیه بلیت ورودی اماکن و جاذبه‌های گردشگری روی می‌داد گردشگران دچار مشکلاتی می شدند ، امسال از یکی دوماه قبل فروش بلیت به شیوه الکترونیکی در اماکن گردشگری آغاز شده که تا پایان نوروز این سامانه تکمیل می‌شود.
مصیب امیری افزود: در مجموعه و محور زندیه شیراز حدفاصل ارگ کریم خانی، موزه پارس و حمام وکیل ایستگاهی قرار دارد که بلیت مجموعه زندیه را مسافران می‌توانند از آنجا تهیه کنند ضمن اینکه در کنار گیشه‌ها مسافران و گردشگران نوروزی می‌توانند بلیت موزه‌ها و فضاهای گردشگری را به شیوه اینترنتی خریداری کنند که قاعدتاً دیگر نیازی به حضور در صف‌های طویل نیست.
امیری ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده در مجموعه‌های اصلی پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، آرامگاه سعدی، حافظ، مجموعه زندیه و حتی برخی شهرها مانند بیشاپور از این روش استفاده کنیم؛ تلاشمان بر این بوده که حداقل برنامه ریزی به شکلی انجام شود مردم در نوروز بتوانند بلیت‌هایشان را تهیه کنند.
وی گفت: برنامه ریزی شده که با اتوبوس‌های تدارک دیده شده توسط شهرداری شیراز ، مهمانان با همکاری میراث فرهنگی به صورت گروهی از اماکن تاریخی بازدید کنند؛ همراه این اتوبوس‌ها راهنمایان گردشگری حضور دارند که جاذبه‌های گردشگری و تاریخی را برای مسافران توضیح می‌دهند.
** حافظیه در صدر بازدید های نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین با ارائه آماری از بازدید های نوروزی در نوروز 97 گفت: حافظیه و تخت‌جمشید در میان آثار تاریخی و فرهنگی فارس بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند ، نوروز 98 نیز پیش بینی می شود این یادمان های تاریخی و فرهنگی آمارهای قابل توجه داشته باشند.
امیری گفت: حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، پاسارگاد و ارگ کریم‌خان به ترتیب با 497 هزار و 509 نفر 416 هزار و 475 نفر 336 هزار و 640نفر 215 هزار و 992 نفر و 172 هزار و 177 بازدید کننده در صدر اماکن پر بازدید فرهنگی، تاریخی و گردشگری استان در نوروز 97 قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه از 25 اسفند 96 تا 13 فروردین 97 یک میلیون و 860 هزار و 831 نفر از مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری استان فارس بازدید کردند، گفت: این میزان بازدید در حالی با افزایش 21 درصدی نسبت به سال 96 رو به رو شد که در مدت مشابه سال 96 یک میلیون و 535 هزار و 156 نفر از اماکن تحت پوشش در ایام تعطیلات بازدید کرده بودند.
6113 / 1876
گزارش از : نیکنام خشنودی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/82841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر