پیام فارس

آخرين مطالب

اقتصاد فارس در سال 97 / از محاکمه ها تا همکاری با جهان اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مروری بر تحولات استان فارس در حوزه های اقتصادی در سالی که گذشت، گویای فراز و فرود این عرصه و خبرهای نیک و بد بود.
به گزارش ایرنا، در سال 97، محاکمه هایی به صورت علنی برای مفسدان اقتصادی برگزار و از آن به مبارزه با مفاسد اقتصادی تعبیر شد.
این محاکمه ها همزمان با آغاز روند صعودی نرخ ارز در ابتدای اردیبهشت ماه سال 97 صورت گرفت و اعلام شد که با هدف مبارزه با مفاسد اقتصادی و مقابله با اخلالگران بازار ارز تعدادی بوده است.
در خردادماه این سال جولان دلالان در بازار ارز باعث افزایش قیمت ارز شده بود که به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس دو دلال ارز که با 65 هزار دلار در حال خروج از استان بودند با همکاری نیروی انتظامی در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز دستگیر شدند.
** شهرداری ها و شوراها
ناصر هاشمی مدیرکل امور مالیاتی فارس دی سال 97 اعلام کرد : در 10 ماه این سال 3 هزار و 953 میلیارد ریال عوارض محقق شده به حساب شهرداری‌ ها و دهیاری های استان فارس واریز شده است.
دراین مدت بیش از یک هزار و 310 میلیارد ریال به شهرداری شیراز و بیش از 137 میلیارد ریال نیز به دهیاری‌های شهرستان شیراز واریز شده است.
شهرداری‌های سایر مناطق استان فارس به جز شهر شیراز نیز یک هزار و 448 میلیارد ریال و دهیاری‌های استان نیز یک هزار و 56 میلیارد ریال دراین مدت دریافتی داشته‌اند.
** انحلال شورای شهر مرودشت
اوایل اردیبهشت ماه 97 بود که شهردار و شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مرودشت در پی اتهامات اقتصادی دستگیر شدند.
در آبان ماه، تکلیف مدیریت نهاد شهری مرودشت پس از انحلال شورای شهر و در فقدان شهردار مشخص شد و پس از 6 ماه، که شهرداری و شماری از اعضای شورای اسلامی، بخشداری مرکزی و معاون عمرانی فرمانداری مرودشت به اتهام مفاسد اقتصادی دستگیر شده بودند، شهردار جدید معرفی شد.
**فارس در ردیف پنج استان برتر جذب سرمایه گذار خارجی
بابک دایی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس دی ماه گفت: از ابتدای سال 97 تا کنون 9 طرح با سرمایه گذاری خارجی افزون بر 95 میلیون دلار در این استان مصوب شده که با توجه به این موضوع، فارس جزو پنج استان برتر کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی شناخته شده است.
همچنین ظرف مدت یاد شده، 20 هیات سرمایه گذاری خارجی به استان فارس وارد شده اند و رایزنی با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه ورود هیات های سرمایه گذاری همچنان در جریان است و این در حالی است که برخی از استان ها هنوز نتوانسته اند طرحی جذب کنند.
استان فارس امسال در جذب سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با سال 96 اندکی افت داشته است اما در سال گذشته این استان، رکورد سرمایه گذاری در کشور را با جذب یک میلیارد و هشت میلیون دلار شکست.
سرمایه گذاران خارجی همچنین برای تامین مالی هفت طرح بزرگ سرمایه گذاری در استان اظهار تمایل کردند.
** همکاری مشترک با لهستان
سی و یکم اردیبهشت 97 محمد صادق حمیدیان معاون اتاق بازرگانی فارس اعلام کرد: استان فارس ظرفیت های منحصر به فردی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، پزشکی و گردشگری دارد که هر یک از این پتانسیل ها می تواند زمینه تعامل و همکاری استان و لهستان را ایجاد کند.
وی در دیدار با رئیس دفتر آژانس سرمایه گذاری و تجارت لهستان در ایران بیان کرد: بخش هایی از جمله گیاهان دارویی، مصالح ساختمانی، کشت فراسرزمینی، محصولات کشاورزی مانند پسته و کشمش، محصولات دامی و آرایشی و بهداشتی، کاغذ گراف و تحریر، تبادل گردشگر و سرمایه گذاری های مشترک می تواند از زمینه های همکاری فعالان اقتصادی استان فارس و کشور لهستان باشد.
حمیدیان اظهارداشت: در حال حاضر مبادلات استان فارس با کشور لهستان صادرات باریجه(صمغ گیاهی) و واردات کودهای شیمیایی، تجهیزات دندانپزشکی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: نیازها و توانمندی های استان فارس را در قالب یک لیست به فعالان اقتصادی کشور لهستان ارائه می کنیم که با تبادل نظر بتوانیم راهکارهای همکاری های مشترک استان فارس و کشور لهستان را مشخص کنیم.
** توافق های دیگر اقتصادی
در نیمه تابستان و مرداد داغ این فصل، رئیس منتخب انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی کریگ نیومن، با استاندار وقت فارس درباره توانمندی ها و ظرفیت های موجود در ایران برای توسعه صنعت نمایشگاهی، گفت و گو کرد.
در ادامه محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای امضای تفاهم نامه همکاری و هماهنگی با هدف استفاده از ظرفیت های این ستاد در حوزه توانمندسازی و محرومیت زدایی در استان فارس به شیراز آمد.
** دیدارهای اقتصادی
در ماه پایانی تابستان 97 صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی فیروزآباد فارس به این شهرستان سفر کرد.
در حوزه فرودگاهی نیز رحمت‎ الله مه ‎آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، برای بهره برداری از ترمینال شماره 2 فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لارستان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار فارس برگزار شد، حضور یافت و درباره تدبیراندیشی برای بهبود وضعیت ناوگان هوایی کشور در تحریم‌ها سخن گفت.
**رهام در شیراز رونمایی شد
در تیرماه سال 97 رونمایی از محصول جدید گروه خودرو سازی سایپا با نام رهام که در طراحی آن از شاهین ایرانی اقتباس شده است در هفدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز رقم خورد.
** دستگیری ها ، محاکمه ها و مجازات
در ادامه روند شناسایی و دستگیری مفسدان اقتصادی، کارشناس هماهنگی عمرانی فرمانداری و بخشدار مرکزی شهرستان مرودشت دستگیر شدند.
براساس گزارش‌های ارائه شده، شهردار، کارکنانی از شهرداری، تعدادی از اعضای شورای شهر و تعدادی از افراد دیگر نیز متهم بودند که این افراد 29 نفر را شامل می‌شدند. جرم این افراد مشارکت در پرداخت رشوه و دریافت رشوه اعلام شد.
پاییز 97 با برگزاری نشست های مفسدان اقتصادی در شیراز کلید خورد ، در یکی از نشست های دادگاه جوانی 28 ساله به اتهام اخلال در نظام ارزی در دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های مفسدان و اخلال گران در نظام اقتصادی به ریاست قاضی سید محمود ساداتی در شیراز محاکمه و به 15 سال زندان و جزای نقدی محکوم شد.
همچنین دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات میامحمد آخوند تبعه افغانستان ساکن ایران نیز در مهرماه برگزار شد. این فرد متهم بود که بدون مجوز از بانک مرکزی از سال ٩٠ تا ٩٦ تراکنش مالی ٢٠ هزار میلیارد ریالی در مبادلات ارزی داشته و بدون داشتن کارت اقامت در ایران در همه بانک‌های کشور طی این سال‌ها اقدام به تراکنش و عملیات بانکی کرده است.
همچنین در جلسه‌ای دیگر دکتر نصیر کاظمی به جرم احتکار دارو به 12سال حبس، جریمه نقدی به میزان ارزش اموال مورد احتکار و دو سال محرومیت از اشتغال به داروسازی محکوم شد.
دادگاه متهمان پرونده‌های اقتصادی در آبانماه نیز همچنان باز بود؛ بدین‌ترتیب متهم به احتکار و اختفای برنج، حبوبات و کالاها و مایحتاج عمومی در شیراز، شنبه 5 آبان 97 در دادگاه رسیدگی به جرائم اخلال گران نظام اقتصادی پای میز محاکمه قرار گرفت.
در خبری دیگر حکم قطعی متهمان پرونده اخلالگران نظام اقتصادی از طریق تضییع کالای استراتژیک گندم صادر شد که در آن مخلوط کنندگان خاک با گندم در مجموع به 81 سال حبس محکوم شدند.
اما در شدیدترین حکم مفاسد اقتصادی در آبانماه اعدام دو نفر از اخلال گران نظام اقتصادی و شبکه بانکی کشور در دادگاه صادر شد.این افراد به جرم اخلال باندی و سازمان یافته در شبکه بانکی و اقتصادی کشور به مبلغ 1540 میلیارد و 461 میلیون و 900 هزار و 143 ریال مفسد فی الارض شناخته شدند.
علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان فارس با ارائه گزارشی از برگزاری دادگاه مفسدان اقتصادی در استان فارس گفت: 46 اخلالگر اقتصادی در حوزه های ارزی، فساد مالی و احتکار در این استان شناسایی و به اتهامات این افراد در دادگاه رسیدگی شد.
القاصی مهر افزود: این افراد به مجازات های مختلف محکوم شدند.
در آذرماه نیز 10 تن داروی غیر قابل مصرف و قاچاق که عمدتاً دست‌ساز بود با ارزش تقریبی 100میلیارد ریال معدوم شد.
** لامبورگینی و هواپیمای قاچاق توقیف شدند
در 24 مهرماه 97 یک دستگاه خودرو لامبورگینی 240 میلیارد ریالی قاچاق در شیراز کشف و توقیف شد. در بررسی‌های بیشتر معلوم شد این خودرو به صورت گذر موقت وارد کشور شده اما علیرغم گذشت مهلت تردد، اقدامی در خصوص تمدید آن انجام نشده ‌ در نهایت در اسفندماه مالک خودروی کشف شده به پرداخت 22 میلیارد ریال جریمه نقدی به نفع دولت محکوم شد.
بعد از لامبورگینی قاچاق نوبت به هواپیمای قاچاق رسید. این هواپیمای دو نفره به ارزش 50 میلیارد ریال در شهرستان لارستان توقیف شد. ماموران انتظامی شهرستان لارستان آن را متوقف کردند.در این زمینه یک نفر دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
** گل نرگس
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت که انجمن گل نرگس در کشور تشکیل شده و بهره‌ برداران بخش خفر شهرستان جهرم به عنوان مدیران عامل این انجمن انتخاب شدند.
سطح زیر کشت گل نرگس در کشور بالغ بر 960 هکتار است که از این سطح سالانه 670 میلیون شاخه گل تولید می‌شود که استان فارس با 500 هکتار گل نرگس رتبه اول سطح زیر را در کشور داراست و شهرستان‌های جهرم و کازرون به ترتیب از مناطق عمده تولیدکننده گل نرگس آبی و دیم هستند.
**انتقال آب خلیج فارس به استان فارس
در بهمن ماه سال 97، با هدف تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف استان، فاز نخست انتقال آب خلیج فارس به این استان آغاز شد ، این طرح سی و هشتمین طرح شیرین سازی آب دریا در دولت تدبیر و امید بود که با حضور وزرای نیرو، اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس کلید خورد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو اول اسفندماه در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: با اجرای این پروژه 15میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تامین خواهد شد.
عنایت الله رحیمی استاندار فارس نیز از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به ارزش 560 میلیارد ریال سخن گفت.
**پرواز ملخ ها در جنوب فارس
در دیماه 97 جنوب استان فارس، ملخ‌ها، مخل آسایش کشاورزان و مردم شهرستان خنج شدند؛ از همین رو ستاد بحران برای مقابله با ملخ صحرایی در خنج تشکیل شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز اعلام کرد: اقدام های لازم برای مقابله با این آفت محصولات کشاورزی صورت گرفته است.
** صادرات افزون بر 270 هزار تن کالا
دی 97 گمرک فارس اعلام کرد که در 10 ماه سال 272 هزار و 780 تن کالا به ارزش 214 میلیون و 350 هزار و 111 دلار از طریق گمرک های این استان به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 54 درصد و از لحاظ ارزش ارزی 30 درصد افزایش نشان می دهد .
این کالاها به 62 کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، آلمان، قطر، کویت، هند، پاکستان، ترکیه و عمان صادر شده است.
**سفر مسئولان بلندپایه در ماه پایانی سال
در اسفندماه شیرازی‌ها میزبان رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند. او با هدف بازدید از چند پروژه اقتصادی و شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی دو طرح صنعتی و معدنی در استان به فارس سفر کرده بود. کارخانه گسترش کاغذ سبز خرامه تولید کننده کاغذ از کربنات کلسیم و شرکت مجتمع صنعتی ومعدنی گهر فرزانگان خرامه از جمله طرح هایی بود که طی سفر وزیر صمت به استان فارس عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
همچنین در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در شیراز، وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان در استان فارس بررسی شد.
فارس در آغاز و پایان سال میزبان وزیران سابق و کنونی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. علی ربیعی وزیر سابق تعاون در سفر فروردین ماه به لارستان، درمانگاه خیرساز تامین اجتماعی را افتتاح کرد. در سفر بهمن ماه گذشته محمد شریعتمداری وزیر کنونی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی در داراب و پروژه 512 واحدی اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن فرهنگیان فارس در شهرک میانرود (بهارستان) شیراز به بهره برداری رسیدند.
** مناسبت های سال و طرح های اقتصادی
در هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) یک هزار و 323 طرح با هزینه حدود 2 هزار و 511 میلیارد تومان در فارس افتتاح یا کلنگ زنی شدند.اغلب این طرح ها با رویکرد اقتصادی تاثیر بسزایی در افزایش خدمات به مردم این استان دارد.
همچنین افزون بر یک هزار و 70 پروژه در این استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اعتبار سه هزار و 40 میلیارد تومان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
7375/ 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/82911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس