پیام فارس

آخرين مطالب

طبیعت گردی در فارس

لذت نظاره آبشاری با چهار نوع آب/ نقاشی طبیعت را در مارگون ببینید فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- طبیعت گردی در استان فارس وقتی به دل گردشگران می نشیند که آبشاری با چهار نوع آب را دیده یا زیباترین آبشار خاورمیانه را به نظاره بنشینند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طبیعت فارس بسیار منحصر به فرد است، آنجایی که آبشارش در گرم‌ترین فصل سال دمایی زیر 10 درجه دارد و یا آبشاری که همزمان چهار نوع آب سرد و گرم، شور و شیرین را در یکجا جمع می‌کند.
مارگون، زیباترین آبشار خاورمیانه
آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی شده است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.
مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه‌های ارتباطی کاملاً قطع می‌شود. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می‌شود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است.

همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می‌خورد. رودخانه حاصل از این چشمه‌ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.
هیچ رودخانه‌ای در بالای این آبشار وجود ندارد. ارتفاع آبشار نزدیک بیش از 120 متر و عرض آن حدود 400 متر تخمین زده می‌شود. هر چند آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد زیرا هر روز چشمه‌ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده و گاه نیز چشمه‌ای آبش کم یا قطع می‌شود.
آب این آبشار در گرم‌ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است، اما به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچ‌گونه عارضه‌ای مانند پا درد یا سرماخوردگی به دنبال ندارد.
منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه‌ای، بز و پازن ، خارپشت، کفتار، رودک ، شغال ، گرگ، روباه معمولی و… از گونه‌های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می‌رود.
این آبشار را زیباترین آبشار خاورمیانه می‌دانند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است.
درتمامی ایام هفته به خصوص روزهای تعطیل بالغ بر یک هزار خودرو سواری از اقصی نقاط کشور و به ویژه استان فارس به این منطقه سفر می‌کنند.
آبشار مارگون یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا در خاورمیانه و استان فارس به شمار می‌رود.
آبشاری با چهار نوع آب
آبشارهای فدامی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله این آبشارها از مرکز استان فارس 380 کیلومتر است که در منطقه گرم و خشک بخش فرگ داراب و در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس واقع شده است.
آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است.
عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به 800 متر می‌رسید و عریض‌ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می‌شد به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به 200 متر رسیده است.

راه دسترسی آبشار خاکی است که در سالهای اخیر تسطیح و موجب شده در فصل بهار و به ویژه ایام نوروز مشتاقان زیادی را از سراسر کشور به سمت خود بکشاند. ارتفاع آبشار شیرین بین 12 تا 20 متر و ارتفاع آن از سطح دریا 900 متر است.
بارش نزولات الهی در این منطقه به صورت باران و حداکثر 220 میلیمتر در سال است. رودخانه دائمی ایجاد شده ازآبشارهای فدامی حدود دو هزار هکتار از نخیلات پایین دست را آبیاری می‌کند.
یکی از وی‌ژگیهای آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می‌شوند و استخر طبیعی زیبایی با آب زلال و شفاف برای بازدیدکنندگان پدید می‌آورند.
ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده 10 تا 15 متر است و برای بازدید از آن باید حدود یک کیلومتر راه را طی کرد. سرچشمه آبشار شور فدامی در 500 متری آن است و وجود نخل‌های خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است.
سرآسیاب سیدان زیباترین نقش‌های نقاش طبیعت
بخش سیدان در شهرستان مرودشت از استان فارس واقع شده است و دارای تفرج گاه‌های طبیعی متعدی است که در هر زمان و هر فصل با جلوه‌های منحصر به فرد، طبیعت دوستان را به خود جذب می‌کند.
سر آسیاب یکی از زیباترین تفرج گاه‌های بخش سیدان می‌باشد که در شمال شهر سیدان و در جوار باغ‌های انار سیدان قرار گرفت است.
اشراف سر آسیاب سیدان بر شهر و باغ‌های زیبای سیدان، وجود یک چشمه و همچنین وجود یادمان شهدای گمنام در این محوطه بر زیبایی این تفرچگاه افزوده است.

بهشت گمشده در امتداد جنوبی-شمالی به سمت دشت کامفیروز قرار گرفته و یکی از زیباترین جلوهگاههای طبیعی استان فارس به شمار می‌رود.
وجود چشمه سارهای زیبا، آبشارهای کم ارتفاع طبیعی و انواع درختان جنگلی (بلوط، کیکم، بنه و بادام) سبب شده است تا در سال 1371 این منطقه که گستره‌ای بیش از 20 هزار هکتار را دربرمیگیرد ، به عنوان اثر طبیعی-ملی در زمره مناطق حفاظتی قرار گیرد. بهشت گمشده با طبیعت بسیار زیبای خود همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
دریاچه سد درودزن
طبیعت بکر و چشمنواز پیرامون سد، وجود جنگل‌های طبیعی، امکانات رفاهی مانند هتل و مجموعه اقامتی آن و امکانات دریاچهگردی از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود. این گردشگاه طبیعی در فاصله حدود 90 کیلومتری شمال غربی مرودشت قرار دارد.
همچنین در کنار روستای آسپاس چشمه‌ای قراردارد که نقل شده بهرام گور درهنگام شکار در آن فرو رفته‌است. بیشه زارهای سرسبز وقلعه بهرام گور و کوه شکارگاه و…. از جمله جاهای دیدنی مجاور این چشمه‌است.
دریاچه مهارلو
این دریاچه با ابعاد 10×6 در 23 کیلومتری و وسعت 25 هزار هکتاری جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته‌است. دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است.
مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید. دو رودخانه فصلی «سلطان‌آباد» و رودخانه خشک دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند. آب چند چشمه نیز عمدتاً از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند. مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است.
تنگ براق
تنگ زیبای براق در نزدیکی سد اقلید است که در 200 کیلومتری شیراز و در جاده اقلید به یاسوج قرار دارد.
این مکان دیدنی در پایین دست سد ملاصدرا و در بالادست سد درود زن قرار گرفته و یکی از سرچشمه‌های مهم رود کر می‌باشد.

زیباترین و نزدیکترین مسیر از شیراز به تنگ براق از مسیر بهشت گمشده و در امتداد کامفیروز شمالی در کناررود کر، شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط است که حدود 20 دقیقه راه خاکی دارد.
جوشش آب‌های خنک از دل چله گاه سپیدان
منطقه زیبای چله‌گاه سپیدان یکی از مناطق بکر و دیدنی شهرستان سپیدان است که در فاصله حدود 10 کیلومتری شهر اردکان واقع است.
این منطقه زیبا با عبور از وسط درختان زیبای چنار که قد روی هم خمیده کرده و کوچه باغی زیبا تشکیل داده‌اند آغاز می‌شود.
پس از عبور از این منطقه، اردوگاه‌ها و باغ‌های زیبا مشاهده می‌شود که در اواخر فصل بهار و تابستان هوای خنک و دلچسب آن دل هر رهگذری را می‌نوازد.
با عبور از این مناطق زیبا از دل کوه که رودخانه‌ای پر آب از حاشیه آن می‌گذرد، وارد دره‌ای زیبا می‌شوی که در دل سنگ‌ها حفره‌هایی ایجاد شده و آب خنک و گوارا که محصول برف‌های زمستانی چشمه‌سارها است از آن جاری می‌شود.
تنگ بوان
تنگ بوان در جنوب شرقی شهرستان نورآباد در حاشیه جاده فرعی نورآباد به جاده اصلی شیراز-اردکان واقع شده است. این گردشگاه به علت نزدیکی به جاده اصلی، در محور چهار استان فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و امکان دسترسی ساکنان شهرهای پر جمعیت این استان‌ها را در فاصله زمانی مناسب فراهم می‌آورد.
زیر حوزه آبخیز وسیع و منطقه جنگلی پر باران بالادست این تنگ، موجب فراوانی آب شیرین و گوارای تنگ بوان شده، به طوری که در طول سال (به ویژه در فصل بهار) از روی اغلب دیواره‌های صخره‌ای تنگ، آبشارهای زیبا سرازیر می‌شوند. این منطقه پر آب، از زمان‌های قدیم محل ییلاقی طوایفی از عشایر ممسنی بوده که به باغ داری و دام داری می پرداخته‌اند.
درختان گردوی تنومند باغ‌های این منطقه، عمری طولانی دارند. بعضی از این درختان تا شعاع 10-15 متری از ورود نور آفتاب به زیر درختان جلوگیری می‌کنند. اختلاف درجه حرارت این تنگه با نورآباد در روزهای گرم تابستان، گاه به بیش از ده درجه سانتی گراد می‌رسد.
منطقه نور آباد ممسنی از مناطق گرمسیر محسوب می‌شود و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود 30 درجه سانتی گراد بالای صفر است. با این وجود تنگ بوان با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد از توانمندی گردشگاهی قابل توجه در جذب گردشگران برخوردار است. از دیگر مزایای این تنگ، راه ارتباطی آسفالته آن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/82953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟