پیام فارس

آخرين مطالب

مروری بر ابعاد حادثه سیل 5 فروردین شیراز

سیلابی که به مقصد نرسید اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سیلاب در دروازه قرآن شیراز خودروهای مسافران و شهروندان این شهر را در هم نوردید تا پنجم فروردین، دومین رخداد غم انگیز سیل در ایران در تقویم 1398 ثبت شود.
بنا بر سخنان استاندار فارس، بارش یکباره 18 میلیمتر باران در مدت 10 دقیقه سبب شد حجم زیادی سیلاب از کوه های اطراف شیراز به سمت دروازه قرآن در شاهراه ورودی شمال شیراز روانه شود.
این سیل اتومبیل های پارک شده و در حال تردد در دروازه قرآن را تا مسافتی با خود برد و بر روی هم انباشت. پلیس، شمار خودروهای آسیب دیده در این حادثه را افزون بر یکصد خودرو اعلام کرد.
در این حادثه، 17 نفر فوت کردند و 35 نفر مصدوم شدند. جانباختگان این حادثه 6 مرد، هفت زن و چهار کودک بودند.
بدین ترتیب پس از سیل استان گلستان که در آغاز سال 1398 صفحه ای غم انگیز را در نوروز رقم زد، سیل پنجم فروردین شیراز نیز موجی از تالمات روحی را برانگیخت.
و با تلاش نیروهای دستگاه های مختلف بود که محور دروازه قرآن شیراز پس از چند ساعت انسداد، بازگشایی شد.
** سیلی که بی خبر نیامد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس سوم فروردین ماه جاری به ایرنا گفته بود: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی به فارس، در کل استان بارش های شدید و در نواحی غرب و مرکز، احتمال جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر پیش بینی می شود.
رحیم آزادی افزوده بود: بارش ها از بعد از ظهر فردا (یکشنبه) چهارم فروردین به شکل پراکنده در اکثر نقاط استان آغاز خواهد شد اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه این بارش ها شدت خواهد گرفت.
اینچنین بود که هشدار سیل قبل از وقوع توسط مسئولان امر داده شده بود.
** سیلابی که به مقصد نرسید
سال ها قبل در کنار دروازه قرآن شیراز، دره ای بود که سالیان بعد، آن را پرکردند و در زیر آن کانالی را تعبیه کردند که آب مسیل و سیلاب کوه های اطراف را به رودخانه خشک برساند. اینچنین بود که بشر برای رفاه خویش، ناهمواری های طبیعت را دستکاری کرد.
بررسی میدانی روز دوشنبه خبرنگار ایرنا در محل حادثه گویای آن بود که با توجه به تعبیه میله های فلزی در ورودی کوچک این کانال، در صورت رسیدن کوچکترین ضایعات و زباله، این مسیر ورودی مسدود می شود و آب روانه جاده مجاور می شود.
و اما بارش 18 میلیمتر باران به یکباره در مدت 10 دقیقه ، فراتر از ظرفیت چنین کانال محدود با این وضعیت بود.
تاکنون مقام های مسئول از بیان ریشه دقیق این رخداد خودداری کرده اند اما بدون تردید، وضعیت و کارکرد کانال خروجی آب در قسمت شمال شرقی دروازه قرآن که باید آب را به رودخانه خشک منتقل کند، از گزاره های احتمالی درباره علت وقوع سیل در شیراز است.
** استاندار: همه دستگاه ها پای کار آمدند
استاندار فارس دوشنبه در پی وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز، در محل حادثه حضور یافت و پس از بازدید از روند مدیریت سیل و امدادرسانی به مصدومان گفت: همه دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران با بهره گیری از تمام ظرفیت خود پای کار و مشغول امدادرسانی و خدمات دهی به شهروندان و مسافران نوروزی هستند.
عنایت اله رحیمی دوشنبه در بازدید از محل وقوع سیلاب دستورهای لازم برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی شهر شیراز را صادر کرد.
استاندار فارس در حاشیه این بازدید در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود پیش بینی هایی که شده بود اما شدت بارش باران به حدی بود که در زمانی کوتاه آب از سمت تنگ الله اکبر ورودی دروازه قرآن به سمت شهر سرازیر شد و خسارت هایی را به بار آورد.
وی، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تصریح کرد: آنچه که برای تمام دستگاه ها و نیروهای امدادرسان در اولویت قرار داشت خدمات رسانی سریع و کنترل شرایط با هدف کاهش خسارت ها بود که با وجود شدت و سرعت بارش، با حضور سریع نیروهای امداد رسان این مساله مدیریت شد.
در کنار دستگاه های خدماتی و اجرایی، نیروهای امدادی از سپاه فجر فارس، ارتش و بسیجیان به خدمات رسانی به هموطنان درگیر در این سیل پرداختند.
آبگرفتگی در شیراز به این مکان محدود نبود و بازار تاریخی وکیل را نیز آب گرفت اما به خسارت جانی منجر نشد.
** شیراز برای مسافران نوروزی آغوش گشود
سیلاب، هموطنان و شهروندان شیرازی حاضر در محل دروازه قرآن را در هم تنید. عیدی که بنا بود خاطره شیرین باشد، به ناگاه تلخ شد.
دستگاه های امدادی و خدماتی بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر شدند و به خدمات رسانی به مردم و مسافران نوروزی پرداختند.
علاوه بر مدارس و دیگر اماکن اقامتی فارس، دیگر مکان ها مانند حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و دیگر بقاع متبرکه، سالن نمایشگاه بین المللی شیراز واقع در شهرک گلستان، ورزشگاه ها، شبستان های مساجد و ... نیز در خدمت مسافران نوروزی قرار گرفت تا پایان فعالیت سامانه بارشی در آنها اسکان یابند. سامانه بارشی که قرار است روز سه شنبه نیز در شیراز زمینه ساز بارش باران شود.
آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در پیامی با تسلیت جان باختن هموطنان در این حادثه گفت: ضروری است که شبستان مساجد و حسینیه های سطح شهر شیراز برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص یابد.
در همین حال، پویشی در شبکه های اجتماعی شکل گرفت که هر خانواده شیرازی، میزبان یک خانواده مسافر نوروزی باشد تا بدین طریق، میهمان نوازی شیرازی ها را باری دیگر تداعی کنند.
هیات مدیره انجمن کلیمیان شیراز ضمن همدردی با افراد آسیب دیده در سیل شیراز اعلام کرد: این انجمن آمادگی پذیرش 500 تن از مسافران و در راه ماندگان سیل را دارد.
از سوی دیگر، خبر رسید که حسین اربابی معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نماینده ویژه معاون رئیس جمهوری و رئیس این سازمان پس از وقوع سیل در شیراز از وضعیت اسکان اضطراری مسافران نوروزی در این شهر بازدید کرد.
** شایعه هایی که تکذیب شد
در هنگامه تلاش دستگاه های خدمات رسان، موتور شایعه پراکنی برخی افراد در شبکه های اجتماعی روشن بود، شایعه هایی که یکی پس از دیگری تکذیب شدند.
سرپرست روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز با رد شایعات به ایرنا گفت: سیلاب روز دوشنبه شهر شیراز خللی در سلامت آب آشامیدنی شیراز وارد نکرد و مردم و گردشگران با اطمینان خاطر می توانند از آب شبکه لوله کشی استفاده کنند.
سیل ناگهانی شیراز همچنین موجب انتشار شایعاتی مبنی برشکسته شدن سد در استان فارس شد که شرکت آب منطقه ای فارس اعلام کرد هیچ سدی در این استان نشکسته است.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز نیز در پی انتشار برخی مطالب در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: سیلاب، برق هیچ منطقه ای از شیراز را قطع نکرده و اکنون برق همه مناطق این کلان شهر وصل است.
** ورود دستگاه قضایی
با بسته شدن پرونده فعالیت دستگاه های خدماتی برای بازگشایی محور دروازه قرآن، بررسی قضایی برای سهل انگاری احتمالی در سیل شیراز آغاز شد.
رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد::پس از وقوع حادثه بلافاصله با دستور دادستان مرکز استان پرونده قضایی پیرامون بررسی علل و ابعاد حادثه در دادسرای شیراز تشکیل شد و بازپرس ویژه با نظر دادستان و معاونان دادگستری حاضر در صحنه، تحقیقات اولیه را آغاز کرده است.
علی القاصی مهر افزود: آنچه در تحقیقات اولیه مشخص شده است اینکه مسیل منتهی به دروازه قرآن حسب اطلاعات واصله لایروبی نشده و مجرای عبور آب به طور کامل باز نبوده است وهمین امر موجب راه افتادن سیلاب مرگبار حاصله از بارندگی در کوه های اطراف شده است.
وی ادامه داد:علی رغم اینکه سازمان هواشناسی از یک هفته قبل هشدارهای لازم در خصوص بارش شدید باران را اعلام کرده بود اما متولیان امر در حوزه شهرداری پیش بینی و اقدامات پیشگیرانه لازم در خصوص لایروبی رودخانه مجاور دروازه قرآن و مهار سیلاب ناشی از بارندگی را مد نظر قرار نداده اند.
رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: این موضوع توسط دستگاه قضایی رسیدگی و بعد از انجام اقدامات کارشناسی با مسئولان و متولیان خاطی قاطعانه برخورد خواهد شد.
** پیش بینی هواشناسی و لزوم لغو سفرهای غیرضروری
فرید اسماعیل زاده رئیس اداره پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی و اقلیمی اداره کل هواشناسی استان فارس دوشنبه به ایرنا گفت: سامانه بارشی که هم اینک در نقاط مختلف استان فعال است اواخر سه شنبه (فردا) از استان خارج خواهد شد.
بدین ترتیب، مسئولان استان از جمله استاندار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و ... از شهروندان و مسافران نوروزی خواستند که سفرهای غیرضروری خود را لغو کنند.
حیدر اسکندرپور شهردار شیراز نیز که خبر بازگشایی دروازه قرآن را اعلام کرد، نیز از مردم خواست حتی الامکان از تردد در این محدوده خودداری کنند تا دستگاه های خدمات رسان به وظایف خود به شکل مطلوب تری عمل کنند.
9873/ 6122/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/84054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق