پیام فارس

آخرين مطالب

لزوم پرهیز از طرح دیدگاه‌های غیرکارشناسی در خصوص علل سیل شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - بعد از وقوع سیل در شیراز همانند دیگر رویدادها، طرح نظرات و دیدگاه‌ها از سوی افراد و گروه‌های مختلف آغاز شده و در مواردی یک مجموعه یا دستگاه‌های مختلف و فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای، از عوامل دخیل در وقوع این پدیده طبیعی اما غیرمترقبه، عنوان شد.
بلافاصله بعد از وقوع سیل روزهای پنجم و ششم فروردین، اظهارنظرها در خصوص علت یا علل وقوع این حادثه، از سوی افراد مختلف و بعضا بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و نکات کارشناسی و بدون اشراف بر مسائل و روند رویدادهای اجرایی و عمرانی، آغاز شده و بسیاری از مدیران امروز و گذشته شیراز و عملکردها، مورد نقد و حتی تخریب قرار گرفت.
اگرچه در این میان کارشناسان و صاحب نظرانی نیز هر یک با نگاهی علمی به بعضی از رویدادها و تاثیر آن بر وقوع سیل پرداخته و از طریق رسانه‌های رسمی، نقد و نظرات خود را مطرح کردند اما طرح مسائل و دیدگاه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی، مسیری دیگر را پیمود.
طرح موضوع اجرای طرح‌های عمرانی در بالادست دروازه قرآن، لایروبی مسیل‌ها، آماده نبودن نیروها، اجرا نشدن اقدامات پیشگیرانه و .... در حالی مطرح می شد که بلافاصله بعد از وقوع سیل، شاهد حضور گسترده نیروهای مختلف از مجموعه‌های نظامی، انتظامی، امدادی، اجرایی و شهرداری در محل بودیم.
اگرچه بر عملکردها نقدهای بسیاری وارد است اما طرح مباحث غیرکارشناسی، وارد کردن جریان نقد به مسیری غیر واقعی و شایبه برانگیز را در پی داشت که عمدتا باعث آسیب به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی می شد، مردمی که در ایام وقوع سیل و بعد از آن، حماسه ای ماندگار خلق کرده و نام شیراز و شیرازی را بار دیگر به عنوان شهر و مردمی با فرهنگ در سطح جهان، درخشان ساختند.
شهردار شیراز: تمام مسیل‌ها لایروبی شده بود
شهردار شیراز در این خصوص با اشاره به حضور گسترده و تمام وقت نیروهای این مجموعه برای کاهش لطمات و آسیب ها و همچنین اجرای عملیات پاکسازی، بهسازی و کمک رسانی، گفت: طی روزهای گذشته کارکنان مجموعه شهرداری در تمام سطوح، با تمام تجهیزات در صحنه حضور داشتند.
حیدر اسکندرپور با تاکید بر اینکه شهرداری شیراز برنامه مدون سالیانه برای لایروبی تمامی مسیل ها و جوی های سطح شهر دارد، گفت: بر اساس این برنامه مشخص در فصل تابستان مسیل ها و جوی ها لایروبی می شوند تا برای بارش باران در فصل پاییز و زمستان آماده شود. طبق این برنامه ریزی مسیل های دروازه قرآن نیز در مرداد 97 لایروبی شدند و مستندات آن نیز موجود است.
او با تصریح اینکه شهرداری شیراز امسال هم مانند سالهای گذشته، آمادگی کامل داشته است، گفت: در جلسه اخیر با شهرداران مناطق 11گانه، مناطق آسیب دیده را تقسیم بندی و عملیات لایروبی مجدد تما مکانال ها را اجرایی کردیم.
شهردار شیراز با بیان اینکه همزمان با انجام پاکسازی مناطق آسیب دیده محله سعدی، اقدامات پیشگرانه در خصوص بارندگی روزهای آینده پیش بینی و اجرایی شده است، تصریح کرد: شهرداری آمادگی کامل برای شرایط بحرانی پیش رو را دارد.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری از ابتدای وقوع سیل پنجم فروردین ماه در دروازه قرآن با تمام توان به دنبال مدیریت شرایط بعد از حادثه و بازگرداندن هر چه سریعتر شهر به حالت عادی بود.
شهردار شیراز با بیان اینکه در حادثه سیل دروازه قرآن با بیش از 2 هزار نیرو از همان ساعت وقوع حادثه شروع به خدمت رسانی کردیم، گفت: پس از حدود 6 ساعت از وقوع حادثه سیل دروازه قرآن با همدلی و همراهی همه دستگاه ها و کمک های مردمی، شیراز به حالت عادی بازگشت و تردد در محور دروازه قرآن نیز انجام شد و این یک نقطه قوت محسوب می شود.
بسیج 3 هزار نیروی شهرداری در محله سعدی
شهردار شیراز با اشاره به وقوع حادثه سیل در محله سعدی در ششم فروردین ماه اضافه کرد: برای مدیریت این حادثه با هماهنگی پلیس راهور اقدام به کنترل ترافیک و کاهش عبور و مرور به ویژه در محدوده رودخانه خشک و منطقه شرق شیراز کردیم.
وی با بیان اینکه پس از بارندگی روز سه شنبه و حادثه سیل در سعدی، یک بسیج عمومی در شهرداری شکل گرفت و تمامی امکانات حوزه های مختلف مدیریت شهری را در این منطقه متمرکز کردیم، گفت: با بسیج نیروها ابتدا معابر اصلی و سپس معابر فرعی و کوچه ها را بازگشایی کردیم، حجم آب را کاهش دهیم و پس از آن اقدام به تمیز کردن و شستشوی محدوده کردیم همچنین بسیجیان و مردم نیز تخلیه آب منازل را بر عهده دارند.
اسکندرپور ضمن اشاره به حضور شهرداران مناطق یازده گانه شیراز و نیروهای اجرایی مناطق در محله سعدی افزود: در روزهای چهارشنبه هفتم فروردین ماه و پنج شنبه هشتم فروردین ماه بیش از 3 هزار نفر از نیروهای شهرداری با برنامه ریزی و اولویت بندی در سطح مناطق 3 و 11 (محدوده آسیب دیده از حادثه سیل) مستقر شدند و هم اکنون در حال پاکسازی و بهسازی محدوده منطقه هستند.
شهردار شیراز افزود: به شهروندان و به ویژه ساکنین محله سعدی قول می دهم که با همتی که در همه دستگاه ها وجود دارد بتوانیم طی چند روز آینده وضعیت این محله را ساماندهی کنیم.
علت حادثه باید پس از بررسی کارشناسان و متخصصان اعلام شود
اسکندرپور با بیان اینکه معتقدیم در ساعات اولیه اینگونه حوادث نمی توان اظهار نظر دقیقی در خصوص علت یا علل اصلی حادثه کرد، گفت: علت حادثه باید پس از بررسی کارشناسان و متخصصان اعلام شود.
وی اضافه کرد:هم اکنون در شهرداری کارگروهی تشکیل شده و سوابق حادثه در حال بررسی است که طی روزهای آینده تیم کارشناسی نتیجه حاصل را ارائه خواهند کرد. همچنین در استانداری و شورای شهر نیز کارگروهی مشابه تشکیل شده است.
جهانی شدن میهمان نوازی شیرازیها
شهردار شیراز ضمن ابراز تاسف از وقوع حادثه تلخ سیل در این کلانشهر افزود: پس از این حادثه در نتیجه مهربانی و همگامی مردم و مسئولین بار دیگر صفت مهمان نوازی شیرازی ها در کشور و جهان پرآوازه و «مهمان نوازی» و «مهربانی» به ویژگی خاص شیراز تبدیل شد.
اسکندرپور با بیان اینکه در این حادثه همه نهادها همچون شهرداری، صداوسیما، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای امدادی، گروه های مردم نهاد و شهروندان در کنار یکدیگر بودند یک صحنه بی نظیر از همبستگی، همراهی و همدلی را نمایش دادند، خاطرنشان کرد: در 48 ساعت اولیه حادثه همه نیروهای شهرداری اعم از نیروهای ستادی، مدیران ارشد و میانی و نیروهای اجرایی کنار یکدیگر بودند و حتی در این دو روز لحظه ای چشم بر هم نگذاشتند. لازم می دانم از همه همکارانم در مجموعه شهرداری به ویژه پاکبان ها و نیروهای خدمات شهری تشکر کنم. در این حادثه صحنه هایی از ایثار و تلاش پاکبان ها را دیدم و افتخار می کنم که همکار پاکبان ها هستم.
وی ضمن یادآوری اینکه شهرداری شیراز امسال تلاش کرد تا نوروز زیبایی را تقدیم به شهروندان و مردم ایران کند، گفت: بلافاصله پس از ساماندهی وضعیت و زدودن آثار گل و لای دوباره شیراز را برای مردم شیراز و ایران بهاری خواهیم کرد.
وقوع کمترین میزان خاموشی در شیراز
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز با اشاره به آمادگی کامل این مجموعه در مواجهه با شرایط بحرانی، تاکید کرد که علی رغم گستردگی حادثه سیل، خوشبختانه شاهد کمترین میزان آسیب به زیرساخت های برق و کمترین میزان خاموشی در شیراز بودیم.
جلال زراعت پیشه با بیان اینکه تمام تجهیزات و نیروی انسانی توزیع برق شیراز، در صحنه حادثه حضور داشتند، گفت: در زمان وقوع سیل و با توجه به لزوم پیشگیری از بروز حوادث ثانویه و به مخاطره افتادن ایمنی شهروندان، برخی ایستگاه ها و پست ها به شکل مدیریت شده و دستی، از مرکز دیسپاچینگ خاموش شد.
زراعت پیشه با یادآوری اینکه ایستگاه دروازه قرآن و سعدیه، با هدف ایمنی و ممانعت از بروز سوانح و حوادث ثانویه بی برق شده بود، گفت: بعد از بازگشت به شرایط عادی، در سریع ترین زمان ممکن ایستگاه ها برق دار شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد که اقدامات اجرایی شده در خصوص نوسازی، بهسازی و توسعه شبکه های توزیع برق، آمادگی کامل نیروهای اتفاقات، اجرایی و مدیریتی و توجه به استانداردها، از عوامل مهم در بروز کمترین میزان آسیب و خاموشی در شبکه برق شیراز بوده است، گفت: در روزهای آینده نیز آمادگی کامل برای مواجهه با شرایط بحرانی وجود دارد.
سمن‌ها، ورزشکاران و جوانان پای کار در سیل شیراز
مدیرکل ورزش و جوانان فارس نیز گفت: ملکرد سازمانهای مردم نهاد جوان و ورزشکاران در کمک رسانی به شهروندان آسیب دیده از سیل پنجم و ششم فروردین امسال مصداق ایجاد اعتماد عمومی و افزایش مشارکت اجتماعی است .
حیدر علی کامیاب که صبح جمعه 9 فروردین در حاشیه بازدید از منطقه سیل زده سعدی با خبرنگاران گفت و گو می کرد، افزود: حضور مسئولانه، به موقع و عملیاتی استاندار فارس در بحران سیل اخیر یکی از عوامل مهم بسیج عمومی مردم برای کمک به افراد آسیب دیده از سیل بود.
کامیاب افزود: وقتی مردم احساس کنند مسئولان در هر شرایطی کنار آنها هستند با انگیزه و توان بیشتری وارد عمل می‌شوند .
دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس عملکرد سازمان های مردم نهاد جوان در این سیل را ستودنی دانست و گفت: پیشتر نیز بارها گفته ام هر کجا که به جوانان میدان دادیم و به آنها کمک کردیم موفق بوده ایم .
کامیاب از توزیع یک کامیون آب معدنی، تهیه و توزیع حدود 80 هزار وعده غذایی وتهیه و توزیع اقلام گرمایشی، بهداشتی،توسط سازمان های مردم نهاد وهیات های ورزشی همچنین تهیه و توزیع ده تخته فرش، 10 دستگاه بخاری و 10 تخته پتو به ارزش 15 میلیون تومان توسط هیئت پزشکی ورزشی استان بین افراد آسیب دیده از سیل خبر داد و گفت: تیم های آفرود استان به صورت تخصصی و از زمان وقوع سیل با محوریت سازمان های مردم نهاد مشغول خدمت رسانی به مردم سیل زده خصوصا شهروندان ساکن در محله سعدی بوده اند .
این درحالی است که به گفته وی 300 مکان ورزشی سرپوشیده در سطح استان پس از وقوع سیل جهت اسکان در اختیار شهروندان ومسافران نوروزی قرار گرفته است .
وی همچنین از بازید گروهی و سازماندهی شده هیات های ورزشی، ورزشکاران، داوران، مربیان و پیشکسوتان ورزشی از محله های آسیب دیده از سیل خبر داد و گفت: در این بازدید اعضای هیات های کونگ فو، اتومبیلرانی و موتورسواری، شنا و قایقرانی در خدمت رسانی به شهروندان آسیب دیده از سیل بسیار پررنگ حاضر شدند.
کامیاب ارائه خدمات دارویی و روان شناسی را از دیگر اقدامات سازمان های مردم نهاد در واقعه اخیر عنوان کرد و افزود: برخی از اعضای سازمان های مردم نهاد جوان که عضو انجمن روان شناسان استان نیز هستند از روز پس از سیل اقدام به انجام مشاوره‌های تخصصی با محوریت مداخله در بحران کرده اند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برگزاری جلسه هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد جوان، حوزه اجتماعی استانداری، کمیته امداد امام خمینی(ه) و... عزیز درروز پنجشنبه هشتم فروردین با محوریت و میزبانی سازمان مردم نهاد «پارسیک» در محله سعدی اشاره و اضافه کرد: این سازمان مردم نهاد با پایش جمعیت در محله سعدی اطلاعات ذی قیمتی در اختیار دارد که مقرر شد بر اساس این اطلاعات دستگاه های خدمت رسان، خدمت رسانی را به شهروندان انجام دهد.
کامیاب با بیان اینکه طرح ساماندهی زنان سرپرست خانوار محله سعدی که در دستور کار سازمان های مردم نهاد اداره کل ورزش و جوانان بوده پس از پاکسازی محله سعدی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد، افزود: با هماهنگی انجام شده توسط اداره کل ورزش و جوانان، 30 تن از زنان سرپرست خانوار محله سعدی با استخدام در یکی از کارگاه های معتبر تولیدی لوازم ورزشی استان مشغول بکار خواهند شد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: سازمان های مردم نهاد جوانان استان فارس مرمت 30 باب منزل آسیب دیده از سیل ششم فروردین در محله سعدی را نیز در سال جاری انجام خواهند داد.
به گزارش ایسنا، حضور گسترده نیروهای هلال احمر، کمیته امداد، ارتش، سپاه و بسیج، در رفع شرایط بحرانی حاکم بر شهرک سعدی و امدادرسانی و کمک رسانی به شهروندان سیل زده در این منطقه و سایر نقاط، بسیار پررنگ و تاثیرگذار بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/84305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد

سرقت طلا و قتل شهروند آباده‌ای

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

قتل خانم 82 ساله در آباده و سرقت طلاجات او

موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

کی بود کی بود من نبودم؟!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد