پیام فارس

آخرين مطالب

فرماندار: وضعیت مناطق سیل زده شیراز عادی شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- فرماندار شیراز گفت: هم اکنون در تمام مناطق شهرستان شیراز اعم از روستایی و شهری وضعیت عادی است و از حالت بحران خارج و مشکل آبگرفتگی معابر و منازل رفع شده است.
محمدرضا امیری سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تلاش ها برای مدیریت سیل و کاهش آسیب های ناشی از آن افزود: تاکنون 6 جلسه رسمی شورای هماهنگی مدیریت بحران در پی سیل اخیر در فرمانداری شیراز و همچنین بیش از 20 جلسه غیررسمی با حضور مدیران دستگاه های مختلف در محلات آسیب دیده برگزار شده است.
وی اظهار داشت: شهروندان خسارات مربوط به افزون بر یک هزار و 300 واحد مسکونی را اعلام کرده بودند که کارشناسان بنیاد مسکن از این منازل بازدید کردند.
فرماندار شهرستان شیراز گفت: در این بررسی ها محرز شد که حدود 300 واحد مسکونی در شیراز و حدود 450 واحد دیگر در سایر نقاط شهرستان از جمله روستاها و شهرهای اطراف دچار آسیب دیدگی جزئی و یا کلی از سیل شده اند.
**کمک های بلاعوض و وام کم بهره دولت به آسیب دیدگان سیل شیراز
امیری با بیان اینکه ارزیابی خسارت ها از سوی دفاتر بنیاد مسکن انجام می شود گفت: شهروندانی که منازل آنها دچار آسیب دیدگی و به اثاثیه منزل آنها خسارت وارد شده مبلغ پنج میلیون کمک بلاعوض و 15 میلیون وام کم بهره برای تامین وسایل منزل تحت عنوان مساعدت معیشتی اعطا می شود.
وی ادامه داد: در مواردی هم که منازل شهروندان در پی این سیل خسارت سنگین و آسیب اساسی دیده و نیاز به بازسازی کلی سازه باشد دولت در قالب مساعدت احداثی برای روستا مبلغ 40 میلیون وام کم بهره با کارمزد چهار درصد و 10 میلیون کمک بلاعوض و در مجموع 50 میلیون تومان اعطا خواهد کرد.
فرماندار شیراز اظهار داشت: برای سازه های شهری که در پی سیل اخیر نیاز به بازسازی کامل دارند نیز دولت مبلغ 50 میلیون تسهیلات کم بهره با کارمزد چهار درصد و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و در مجموع 62 میلیون تومان اعطا خواهد کرد.
** نیازی به مراجعه آسیب دیدگان سیل به فرمانداری و ... نیست
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منازل آسیب دیدگان سیل اخیر شهروندان شیرازی نظیر ساکنین شهرک سعدی ،ارزیابی خسارت شده و آماده ارسال برای پرداخت کمک بلاعوض و مراحل اخذ وام است،افزود: نیازی نیست شهروندان شیرازی به فرمانداری و بنیاد مسکن این شهر مراجعه کنند زیرا شعبات آن در سطح شهر و به ویژه مناطق آسیب دیده مستقر شده است.
امیری در بخش دیگری از این گفت و گو به خسارت وارده به خودروها در سیل شیراز اشاره کرد و گفت: در این خصوص افزون بر 270 دستگاه خودرو برآورد خسارت شده که این خودروها در پارکینگ های تحت نظارت نیروی انتظامی حمل شده بود.
وی با اشاره به وضعیت خودروهایی که توسط شهروندان بعد از خسارت در پی سیل به منازل آنها منتقل شده بود، گفت: با وجود اینکه دستوری نسبت به پرداخت خسارت به این خودروها نبود اما کارشناسی خودرو این افراد نیز انجام شد که مشخص شود اثری از خسارت در پی سیل اخیر شیراز در این اتومبیل‌ها وجود دارد و اگر اینگونه باشد گزارشی برای تامین اعتبار لازم این گروه به سازمان برنامه و بودجه ارائه خواهد شد.
** اطلاعات سیل زدگان در سامانه واحد وارد شد
فرماندار شیراز در بخش دیگری از این گفت و گو، موازی کاری دستگاه‌های دولتی،غیردولتی و سازمان های مردم نهاد برای خدمات رسانی به سیل زدگان شیراز را زمینه ساز توزیع ناعادلانه خدمات در این مناطق دانست و بر ضرورت پیشبرد رویه هماهنگ تاکید کرد.
وی با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرک سیل زده سعدی شیراز گفت: به عنوان مثال، افراد مختلف و بعضا غیردولتی و تشکل های خودجوش مردمی و ... برای جمع آوری اطلاعات به درب منازل آسیب دیدگان مراجعه می کنند که بعضا شاید بسیاری از این اقدامات با جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان باشد اما ممکن است سوء استفاده‌هایی نیز صورت بگیرد و همچنین موجب توزیع ناعادلانه خدمات رسانی نیز می شود.
وی اقدامات جزیره ای دستگاه های مختلف و تشکل های مردم نهاد در کمک رسانی‌ها به سیل زدگان شیرازی را یکی از مشکلات کنونی عنوان کرد و گفت: موازی کاری و اقدامات جزیره ای باعث می شود که بعضا چند دستگاه و نهاد ،خدماتی که بعضا مشابه نیز هست را به منطقه ای ارائه کنند در حالی که محل آسیب دیده دیگر حتی یک مورد از این خدمت را هم دریافت نکرده باشد.
امیری اظهار داشت: برای جلوگیری از موازی کاری دستگاه های مختلف برای جمع آوری اطلاعات آسیب دیدگان سیل شیراز و همچنین عدم جمع آوری اطلاعات خانوار توسط افراد غیرمسئول ،اعلام شد که سامانه واحدی با مدیریت شهرداری شیراز آماده و همه دستگاه های دولتی نظیر بهزیستی،بنیاد مسکن ،بهداشت و درمان،هلا احمر و ... که اطلاعاتی را جمع آوری کرده اند وارد این سامانه کنند تا دیگر تنها یک نهاد اطلاعات را دریافت کند تا ارائه خدمت و امکانات نیز عادلانه تر باشد.
** اعطای کمک ها از طریق جمعیت هلال احمر
این مقام مسئول اضافه کرد: مردم ،تشکل های مردم نهاد و نیک اندیشانی که قصد کمک و ارائه خدماتی به آسیب دیدگان و سیل زدگان شیراز را دارند می توانند کمک های نقدی و غیرنقدی خود را تنها از طریق جمعیت هلال احمر انجام دهند.
فرماندار شیراز با تاکید بر این مساله که دیگر نیاز نیست کسی برای جمع آوری اطلاعات و توزیع خدمات به درب منازل شهروندان آسیب دیده مراجعه کند،گفت: دستگاه ها و تشکل های مردم نهاد چنانچه قصد ارائه خدمتی خاص به آسیب دیدگان شیراز را دارند می توانند با مراجعه به خانه محله واقع در محله سعدی و جنب کتابخانه عمومی از اطلاعات مورد نظر بهره مند و خدمات شان را نیز با روشی عادلانه تر ارائه کنند.
** شهروندان فریب سودجویان را نخورند
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: بعضی از افراد سودجو به درب منازل شهروندان شیرازی مراجعه کرده و اعلام می کنند که سیل زده هستند و نیاز به کمک دارند در صورتی که اغلب این افراد سودجو هستند زیرا آسیب دیدگان شیرازی عزت نفس داشته و هرگز به انجام اینگونه اقدامات روی نمی آورند.
امیری تصریح کرد: برخی افراد در فضای مجازی و حقیقی شماره حساب هایی را برای جمع آوری کمک به آسیب دیدگان منتشر و اعلام می کنند که با توجه به احتمال سوءاستفاده شیادان این اقدام خلاف قانون است و این افراد از جانب دستگاه قضایی نیز مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: برخی افراد دیگر نیز در خصوص خسارت دیدگی منزل و مغازه به فرمانداری شیراز مراجعه می کنند که در این خصوص مکررا اطلاع رسانی شده که نیازی به مراجعه به این فرمانداری نیست و برای پیگیری این موارد در محلات آسیب دیده دفاتری از بنیاد مسکن مستقر شده است و ارزیابی خسارت ساختمان ها از سوی این دفاتر انجام شود.
فرماندار شیراز در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: برخی افراد از سر کم لطفی کرده به دنبال این هستند که خدمات زیاد دولت به آسیب دیدگان سیل که در سالیان گذشته کم سابقه بوده است را زیرسوال ببرند.
وی گفت: پرونده افرادی که با انتشار فیلم در فضای مجازی و یا با حضور در مقابل فرمانداری اعلام می کردند که خسارتی به آنها وارد شده است، مورد بررسی قرار گرفت و بنا به نظر کارشناسان، هیچ خسارتی از سیل به آنها وارد نشده است.
امیری افزود: پرونده این افراد که به دنبال سوء استفاده از وضعیت کنونی هستند قابلیت پیگرد قضایی دارد.
وی با اعلام اینکه ما به دنبال مچ گیری از افراد نیستیم، گفت: اظهارات خلاف واقع برخی افراد درباره خسارت دیدن در سیل در روند رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان حقیقی اختلال ایجاد می کند و باعت کندی پیشرفت کار در این باره می شود.
** پرداخت خسارت خودروهای آسیب دیده
امیری در ادامه تاکید کرد: خودروهایی که در حادثه سیل دروازه قرآن و در روز پنج فروردین دچار خسارت شده بودند نیز تا سقف 10 میلیون تومان به صورت کمک های بلاعوض به مالکین این اتومبیل ها پرداخت خواهد شد و اگر خسارت بیش از این رقم باشد مابه تفاوت آن تا سقف 30 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی پرداخت می شود.
وی در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت بیش از 40 میلیون تومان به خودروهای که در سیل شیراز دچار خسارت می شوند چگونه خواهد بود؟ گفت: کمک بلاعوض و تسهیلات اعطایی دولت در نوع خود بی نظیر است و تاکنون سابقه نداشته است و تاکنون نیز خسارتی بیش از این رقم نیز تعیین تکلیف نشده است و این وضعیت در حالی است که مالکین خودروها باید پیش بینی حوادث را کرده و خودرو خود را بیمه می کردند.
پنجم فروردین ماه، سیل دروازه قرآن 19 کشته ، 107 مصدوم و خسارات مادی بسیاری به خودروهای در حال عبور برجای گذاشت.ششم فروردین ماه نیز مناطق پایین دست رودخانه خشک شیراز و مجاور این رودخانه از جمله منطقه سعدی و روستای کرونی با مشکل آبگرفتگی منازل و معابر روبه رو شدند.
9873 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/84403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز