پیام فارس

آخرين مطالب

درس‌های مهم سیلاب شیراز در گفت و گو با یک کارشناس آب اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - سیلاب فروردین 98 شیراز، اگرها و امّاهای بسیاری داشته است. به نظر می‏رسد تا روشن‏شدن ابعاد واقعی و پیامدهای این رخداد، گمانه ‏زنی ‏ها همچنان ادامه داشته باشد. در این میان، درس ‏آموزه ‏های این رخداد بسیار مهم هست.
داریوش مختاری، کارشناس حوزه مدیریت آب در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس، بر این عقیده تاکید دارد که فاجعه سیل شیراز حداقل دو درس بزرگ داشت؛ درس یکم، حفظ و نگهداری بافت بوم ‏شناختی بقایای پهنه‏ های باغی شیراز و درس دوم؛ جلوگیری از ساخت سد تنگ سرخ است.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی یادآوری کرد: رقوم ارتفاعی باغ‏ های قصرالدشت شیراز به طور تقریبی هم‏تراز رودخانه خشک است؛ با این حال شدت و دامنه جریان‏ های سیلابی در پهنه ‏های مستقر و پیرامونی باغ ‏های قصرالدشت، بسیار اندک بود و نه تنها آسیبی از سیلاب در این نقاط دیده نشده است بلکه نزدیک به چند صد هکتار بقایای پهنه‏ های باغی با کاهش ضریب رواناب و افزایش ضریب نفوذپذیری جریان آب در خاک، شدت و دامنه سیلاب را در پهنه کلانشهر شیراز کاهش داد.
وی اضافه کرد: اگر این باغ‏ ها نبود در پایین ‏دست و در رودخانه خشک، شدت جریان سیلابی افزون بر آنچه که دیدیم، شکل می گرفت. بنابراین شایسته است از تغییر کاربری حتی یک متر مربع از این پهنه ‏ها به شدت جلوگیری کرد.

مختاری خاطرنشان کرد: پیکره ‏های بوم ‏شناختی باغ ‏های شیراز حدود 5 درصد از مساحت کلانشهر شیراز را به خود اختصاص داده که خوشبختانه یک نقش مثبت هم در تقویت آب‏های زیرزمینی دشت شیراز دارند. برچیدن بوستان‏ های خانواده و بازگرداندن بافت بوم‏ شناختی این باغ ها با حفظ خس و خاشاک و گیاهان و حفظ منابع خاک آن از ضروریات حفظ و نگهداری پیکره‏ های باغی شیراز است .
مشاور عالی دبیر کارگروه زیربنایی و عمرانی مجمع مشورتی توسعه استان فارس افزود: برای پرهیز از سفسطه ‏گرایی در ساخت سد تنگ سرخ شیراز لازم است در چهارچوب تحلیل منفعت-هزینه، "آنچه درست است" را تشخیص دهیم؛ پیش از آن، لازم است ابتدا سنجش شود که آیا خاستگاه سد می ‏تواند از پایداری لازم برخوردار باشد و بافت زمین ‏شناختی محل سازه سد مناسب ‏است؟ تحلیل‏ های منفعت به هزینه برای گام بعدی به کمک تشخیص "آنچه درست هست" می‏ آید.
وی ادامه داد: نظر کارشناسان زمین ‏شناس و آبخیزداری مشخصا این است که ساخت سد بر روی گسل‏، درست نیست و حجم آب پشت این سد باعث تحریک لایه‏ های گسل در پیکره زمین‏ شناختی زیر مخزن آن خواهد شد. بنابراین در همین مرحله، هر گونه بحث پیرامون پیامدهای مثبت و نقش این سد منتفی و اشاره به دستاوردهای سازه‏ای که دیوار به دیوار شهر مستقر و ساخت آن خطرناک قلمداد می ‏شود، صرفا تلاش برای پنهان ‏کردن حقیقت زیر لوای بزرگنمایی دستاوردهای آن است. چنین دیواره‏ای در منطقه صحرارود (حسین ‏آباد قبله) جهرم واقع در انتهای آبراهه جنوبی آن شهر وجود دارد و همواره همانند یک مخزن آبی خطرناک در جریان ‏های سیلابی از نگرانی ‏ها و مخاطرات جدی هر ساله آن شهر است.

مختاری اضافه کرد: طرفداران ساخت سازه سد تنگ سرخ تلاش می ‏کنند مساله ناپایداری این سازه را زیر لوای دستاوردهای احتمالی آن پنهان کنند و هرگز حاضر نیستند پیرامون گزینه‏ های ارزانتر کنترل سیلاب در بالادست آبخیز شیراز سخنی بگویند.
او گفت: دامنه سفسطه ‏ها تا جایی است که حجم آب 17 میلیون متر مکعبی این سد را با حجم یک میلیارد متر مکعبی سدهای درودزن و قیر (سلمان فارسی) مقایسه می‏ کنند؛ گویا به این مساله ساده توجه ندارند که مقایسه عمکرد دو حوزه آبریز مستقل، منطقی نیست و از نظر دانش آبخیزداری، مسیل‏ها، آبراهه ‏ها و جریان‏های سیلابی آن در هر حوزه آبخیز، شرایط خاص خودش را دارد.
مختاری همچنین در ادامه گفت: این توجیه نیز پذیرفتنی نیست که با احداث این سد جلوی زمین‏ خواری و کوه‏ خواری گرفته می‏شود. مساله کوه‏ خواری ریشه در ناکارآمدی دستگاه‏ های اجرایی ذیربط و گاهی بی‏ توجهی به حقوق مالکان اراضی مستثنیات در پهنه‏ های منابع طبیعی دارد. لازم است با رویکرد مشارکتی و با رعایت قوانین و ضوابط منابع طبیعی، این مشکلات را حل کرد .
مشاور عالی دبیر مجمع متخصصین فارس در امور آب در ادامه افزود: بهتر است در چهارچوب منطقی دنبال حل مساله بود. این در شرایطی است که مطالعات لازم برای این کار پر مخاطره همچنان ارایه نشده است که مورد وثوق کارشناسان مستقل باشد. افزون بر آن، توجه به گزینه ‏های دیگر برای کنترل جریان سیلابی در شمال غرب شیراز ضروری محسوب می‌شود؛ اقدام‏ هایی که لازم است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس بی‏درنگ در دستور کار اجرایی خود قرار دهد.

به عقیده این کارشناس امور آب، همچنین لازم است با انجام مطالعات هیدرولوژی، مشخص کرد که توزیع آب‏های سیلابی و بارش‏ های فصلی در پهنه آبریز شیراز از ارتفاعات شمال غرب تا انتهای این حوزه آبریز یعنی دریاچه مهارلو چه رفتاری دارند.
مختاری خاطرنشان کرد: جریان‏ های سیلابی در زیر حوزه آبخیز واقع در غرب شیراز می‏ تواند با انجام کارهای تقویت پوشش گیاهی و مدیریت مراتع و همچنین ساخت آبگیرها و سازه ‏های کوچک گابیونی و خشکه ‏چین در مقیاس ‏های خرد کنترل شود و با چنین گزینه ‏ای، افزون بر کنترل تدریجی سیلاب، امکان نگهداشت منابع ارزشمند خاک در دل کوه ‏ها نیز فراهم می ‏شود.
این کارشناس و پژوهشگر حوزه مدیریت آب گفت: برابر ماده (3) قانون حفظ منابع طبیعی و با توجه به تخلفات دستگاه شهرداری شیراز برای رواج شهرخواری و کوه‏ خواری در سیزده هزار هکتار عرصه منابع طبیعی پیرامون کلانشهر شیراز، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس می ‏تواند به صورت یک‏طرفه تفاهم بین آن اداره و شهرداری شیراز را فسخ کند. به این ترتیب زمینه برای تهیه سند بالادستی و انسجام در حفظ و مدیریت منابع پایه پیرامون کلانشهر شیراز افزون می ‏شود و تا زمان اصلاح قانون ویرانگر و آسیب‏ زای "تاسیس شهرداری‏ ها-1334"، می ‏توان تا حدودی اقدامات مخرب دستگاه شهرداری شیراز را کنترل کرد.
|
مختاری در ادامه تاکید کرد: لازم است با ترکیبی از دانش بومی مدیریت آب و دانش نوین مهندسی آب و مدیریت آبخیز، یک سند بالادستی برای تثییبت و پایداری حوزه آبخیز مهارلو تعیین و تا سطح شورای عالی شهرسازی تصویب و سپس بی‏درنگ اجرایی کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/84478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر