پیام فارس

آخرين مطالب

مهدویت و تکالیف منتظران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - عظمت وجودی و ابعاد مختلف شخصیت حضرت صاحب الامر (عج) باعث شده است که در طول هزار و اندی سال که از غیبت کبری می گذرد، هر گروه از منتظران ظهور از دیدگاهی خاص به تحلیل شخصیت و تبیین جایگاه آن حضرت در عالم هستی بپردازند.
در این میان جمعی از اصحاب سیر و سلوک و رهروان طریق عرفان و معنا با طرح موضوع خلیفه الله و انسان کامل و پرداختن به نقش حجت الهی در عالم هستی، تنها به جنبه فرا طبیعی آن وجود مقدس توجه کردند و از سایر جنبه ها غفلت ورزیدند.
گروهی دیگر از اصحاب شریعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبیعی آن وجود مقدس ساختند و ضمن مطرح کردن نقشی که آن حضرت به عنوان امام و پیشوای مردم به عهده دارد هیچ گونه مسؤولیتی را در زمان غیبت متوجه مردم ندیدند و تنها تکلیف مردم را این دانستند که برای فرج آن حضرت دعا کنند تا خود بیاید و امور مردم را اصلاح کند.
عده ای هم ضمن توجه به جنبه فراطبیعی و طبیعی وجود مقدس حضرت حجت (عج) تمام هم و غم خود را متوجه ملاقات با آن حضرت ساخته اند و تنها وظیفه خود را این دانستند که با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند.
اما در این میان گروهی با در نظر گرفتن همه ابعادی که بدان ها اشاره شد، به طرح معنای درست انتظار پرداختند و درصدد تبیین وظیفه و نقش مردم در دوران غیبت برآمدند.
در این دیدگاه، هم مساله خلافت الهی انسان کامل مطرح است، هم به جایگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجه شده و هم وظیفه ای که مردم در دعا برای حفظ آن وجود مقدس و تعجیل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است.
خبرنگار ایرنا در گفت و گو با صاحبنظران و علمای اندیشمند برخی از وظایف منتظران در زمان ظهور حضرت حجت (عج) را جویا شده است.
آیت الله دکتر احمد بهشتی استاد حوزه و دانشگاه و نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری دراین زمینه بیان داشت : اولین ومهم ترین وظیفه هر شیعه ومنتظِر، آن است که ابتدا منتظَر را بشناسد ومعرفت او وصفات وویژگی هایش را کسب کند.
آیت الله بهشتی با بیان اینکه در روایات اسلامی مقام و منزلتی والا برای منتظران موعود برشمرده شده است گفت : این مقام آنقدر والا است که گاه انسان را به تعجب وا می‏دارد که چگونه ممکن است عملی که شاید در ظاهر ساده جلوه کند از چنین فضیلتی برخوردار باشد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد : البته توجه به فلسفه انتظار و وظایفی که برای منتظران واقعی آن حضرت بر شمرده شده، سرّ این فضیلت را روشن می‏سازد.
آیت الله بهشتی با یاد آوری اینکه ولایت و امامت رکن اساسی مکتب تشیع است گفت: اعتقاد به ضرورت وجود حجت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترین نقاط تمایز این مکتب از سایر مکتب‏هاست. از دیدگاه شیعه پذیرش ولایت معصومین، (ع) ، و به طور کلی تسلیم در برابر امام و حجت عصر، سرآمد همه فضیلت‏ها و شرط اساسی قبولی همه اعمال عبادی است.
وی اضافه کرد : با توجه به این نکات درمی‏یابیم که انتظار در زمان غیبت و عدم حضور ظاهری امام در جامعه به نوعی اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین امام از سلسله امامان شیعه است و همین انتظار موجب می‏شود که ارتباط شیعیان با امامشان، اگر چه به صورت ارتباط قلبی و معنوی، حفظ شود و آنها در همه اعصار از فیض وجود امامشان برخوردار باشند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان افزود: بنابراین اگر انتظار را از مکتب شیعه بگیریم تفاوت چندانی میان این مکتب و دیگر مکاتب باقی نخواهد ماند ، البته انتظار به همان مفهوم درست آن؛ یعنی امید به ظهور و قیام عدالت‏گستر دوازدهمین امام معصوم از خاندان پیامبر اکرم، (ص) او که در حال حاضر حجت خدا، واسطه فیض الهی، زنده و شاهد و ناظر اعمال شیعیان خود و فریادرس آنها در گرفتاری‏ها و ناملایمات است.
دکتر بهشتی مهمترین وظیفه منتظران در عصر غیبت، را زمینه سازی ظهور دانست و گفت: باید اعقتاد داشته باشیم که ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم و بدون امام زمان(عج) زندگی ما زندگی نیست. همه خوبی ها در امام زمان(عج) جمع است و همه خسارت ها در عصر غیبت است. بنابراین باید تمام همت مان را به کار ببریم تا زمینه های تحقق حکومت مهدوی و فضای مطلوب را فراهم کنیم.
حجت الاسلام محمد حسن مرادی امام جمعه شهرک های غرب شیراز نیز با بیان اینکه در تفکر شیعی انتظار موعود به عنوان یک اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده گفت: شناخت حجت خدا و امام زمان (عج) مهم ترین وظیفه یک فرد منتظر است ، تلاش برای کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (عج) باید همیشگی باشد.
وی ادامه داد : انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمی تواند وظیفه خود را در رابطه با او تشخیص دهد از این رو در روایت آمده است ، هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
امام جمعه موقت شیراز در ادامه به برخی از وظایف منتظران هم اشاره کرد و گفت: تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی و خود سازی فردی از وظایف منتظران است ، منتظر واقعی همیشه در صدد کسب فضایل اخلاقی و آراسته شدن به صفات خوب انسانی است.
وی اظهار داشت : تلاش برای اصلاح جامعه و خود سازی اجتماعی نیز از وظایف منتظران است ، تلاش برای برطرف کردن مفاسد اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام برای تربیت نسل مهذّب و کارا و آماده سازی زمینه برای ظهور امام زمان (عج) یکی از وظایف منتظر واقعی است.
پنجم تا پانزدهم شعبان هر سال به نام دهه مهدویت نامگذاری شده است.
6113 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!