پیام فارس

آخرين مطالب

موفقیت در مراقبت‌های اولیه بهداشتی نیازمند مشارکت همگانی است علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر علی بهادر که به مناسبت هفته سلامت در جمع نمازگزاران در شیراز صحبت می کرد، گفت: هفته سلامت امسال با شعار «مراقبت های اولیه بهداشتی؛ راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» اعلام شده است؛ پوشش همگانی سلامت یعنی همه مردم جامعه به خدمات رسانی سلامت دسترسی کامل داشته باشند و در هر مکانی بتوانند مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی دریافت کرده و دسترسی به پزشک یا پیراپزشک داشته باشند .

بهادر مهمترین سرمایه بزرگ هر کشوری را که رکن پیشرفت آن محسوب می شود، نیروی انسانی آن جامعه عنوان کرد که اگر آموزش و سلامت آنها تامین شود، در رشد و پیشرفت آن کشور، بسیار تاثیرگذار است .

  شبکه بزرگ مراقبت های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

او با اشاره به امکانات و شرایطی که برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی در ایران فراهم شده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هزار خانه بهداشت، 500 مرکز جامع خدمات سلامت و هزار و 100 پایگاه پزشک خانواده، بزرگترین شبکه سلامت کشور را داراست .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: دسترسی آسان به خدمات سلامت در اختیار مردم به ویژه در سال های اخیر وجود داشته اما عشایر غیور به دلیل کوچ، از مراقبت های بهداشتی مطلوب بهرمند نبوده اند که این موضوع نیز امسال با تجهیز و اعزام 18 کانکس سیار بهداشت عشایری تحت پوشش قرار گرفته و با تلاش مسوولان این تعداد تا پایان سال به حدود 50 کانکس سیار می رسد .

بهادر افزود: بهداشت در کشورهای مختلف، از دو مرحله عبور کرده که یک مرحله عبور از بیماری های واگیر بوده است؛ در گذشته بیماری هایی مانند آبله، تیفوس، طاعون و بسیاری از بیماری های عفونی وجود داشت که مردم از آن رنج می بردند و شاهد مرگ و میر بسیاری از هموطنان بودیم اما با وجود واکسیناسیون که در کشور ما به پوشش 100 درصدی رسیده، دیگر شاهد شیوع بیماری های واگیر و مرگ ناشی از آن نیستیم .

او در ادامه نسبت به شیوع بیماری های غیرواگیر به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه هشدار داد و گفت: بسیاری از این بیماری ها محصول زندگی شهری است، شهرها به دلیل بافت جمعیتی، انبوه ساختمان ها، کمبود فضای ورزشی موجب کم تحرکی شده و این بی تحرکی منجر به افزایش بیماری های غیرواگیر شده است .

هشدار نسبت به کم تحرکی کودکان و تهدید سلامت آینده جامعه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین نسبت به نبود تحرک در کودکان هشدار داد که موجب اضافه وزن و چاقی شده است و تاکید کرد: کودکان سرمایه های هر خانواده و جامعه هستند، بنابراین در کنار مسایل درسی باید به تحرک و ورزش کودکان نیز اهمیت دهیم؛ باید با آموزش در زمینه تغذیه سالم، خودمراقبتی، تحرک و ورزش به کودکان، از شیوع بیماری های غیرواگیر در جامعه پیشگیری کرد .

بهادر با بیان اینکه بیشتر بیماری هایی که در بزرگسالی گریبانگیر ماست، بیماری هاییست که از دوران کودکی آغاز شده و «چاقی» مهمترین آنهاست ادامه داد: بسیاری از افراد که از کودکی دچار اضافه وزن و چاقی بودند، در بزرگسالی دچار بیماری های کلیوی، پرفشاری خون و دیابت می شوند .

او سکته های قلبی، قطع عضو، نابینایی و بیماری های چشمی را از پیامدهای ناگوار چاقی و بیماری دیابت برشمرد که باید جدی گرفته شود و با راهکارهای ساده ای مانند پیاده روی می توان این خطر را کاهش داد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آمار نوجوانان کشور ما نزدیک به 18 میلیون نفر است که باید مراقبت بیشتری از سوی خانواده و سازمان های مرتبط با تربیت و پرورش آنها انجام شود، اعلام کرد: مدارس، آموزش و پرورش، شهرداری ها، محیط زیست و همه کسانی که به نحوی در سلامت مردم نقش دارند باید در این زمینه تلاش کنند و خانواده ها نیز با انتخاب سبک زندگی سالم از فرزندان مراقبت لازم را داشته باشند .

بهادر در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع نمازگزاران، با اشاره به طرح پزشک خانواده که فرصت خوبی را برای مردم ایجاد کرده است تاکید داشت: مردم باید برای استفاده از شیوه درست زندگی به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و تغذیه سالم را آموزش ببینند .

تاکید بر نهادینه سازی مراقبت های بهداشتی در خانواده ها

او افزود: اگر مراقبت های بهداشتی در خانواده ها و جامعه نهادینه شود، شاهد هزینه های کمتری در حوزه درمان از جمله هزینه های پزشکی، ساخت بیمارستان ها و خرید تجهیزات درمانی هستیم .

بهادر همچنین به موضوع اهمیت محیط زیست و نگهداری از آن پرداخت و گفت: با رعایت نظافت همگانی، پیشگیری از آلودگی های شهری، محیط زیست و آب و هوا؛ از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می شود .

او تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف آموزش و مراقبت از سلامت مردم وظایفی دارد اما لازم است مردم نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند و ضمن رعایت مراقبت های بهداشتی، برای دریافت خدمات سلامت به مراکز ارایه دهنده خدمات مراجعه کنند .

رییس دانشگاه علم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت توسعه آموزش های همگانی و انجام مراقبت های سلامت، تامین امنیت غذایی را نیز از دیگر محورهای دسترسی به سلامت دانست و ضمن اشاره به تلاش بازرسان دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه با نظارت و بازرسی های منظم، از تولیدکنندگان نیز خواست تا برای ارایه محصولات سالم به مردم تلاش بیشتری داشته باشند .

براساس این گزارش و در حاشیه برگزاری نمازجمعه شیراز، کارشناسان سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر با حضور در پایگاه سلامت به غربالگری فشار خون و ارایه آموزش های سلامت نمازگزاران پرداختند

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس