پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مطرح کرد:

تعطیلی 360 واحد دانشگاه علمی کاربردی/ جذب مدرس شهریورماه انجام می شود علمي

تعطیلی 360 واحد دانشگاه علمی کاربردی/ جذب مدرس شهریورماه انجام می شود

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه از 1100 مرکز علمی کاربردی، اکنون تنها 600 مرکز فعال است، گفت: فعالیت 360 مرکز براساس مصوبه شورای عالی اداری متوقف‌ شده است و پذیرش دانشجو ندارند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدحسین امید عصر چهارشنبه ١١ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با اشاره به طرح آمایش سرزمینی در وزارت علوم بیان کرد: منظور از آمایش، کاهش مراکز نیست بلکه تحقق نیازهای آموزش عالی در هر منطقه متناسب با شرایط آن است .
وی افزود: به دنبال برنامه های توسعه ای متنایب با نیاز استان ها با کمک استانداری ها در قالب برنامه های 5، 10 و 20 ساله هستیم .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به ساماندهی مراکزی که فاقد حداقل‌های کیفی بودند هم اشاره و بیان کرد: این مراکز توجیهی برای فعالیت نداشتند که تعطیل شدند اما در ارتباط با طرح آمایش هیچ مرکزی تعطیل نشده است .
امید با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: این دانشگاه متولی آموزش‌های خاص است و فارغ التحصیلانی تربیت می‌کند که متخصص در یک فن یا حرفه خاص باشد .
وی اضافه کرد: دانشجویانی که مهارت خاص می‌بینند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند. در کلان موضوع نیز دانش‌آموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند .
به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، طبق آخرین آمار بیش از 40 درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، در زمینه تحصیل خود مشغول هستند .
امید در بخشی از سخنانش به وجود صندلی خالی در برخی از واحدها و مراکز دانشگاه علمی کابردی اشاره و عنوان کرد: در گذشته بر توسعه کمی تمرکز کرده بودیم و این امر موجب افزایش صندلی خالی بیشتر شد. در ماه سال گذشته حدود یک‌میلیون ظرفیت داشتیم اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شده است .
وی افزود: در سال 97 با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل اینکه نظام جدید آموزش‌وپرورش خروجی نداشت اما امسال با توجه به دانش‌آموختگان هنرستانی، می‌توان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص دانشکده خبر نیز گفت: راه‌حل ارائه کردیم تا راه‌حل مشخصی دهند. به دلیل اینکه موضوع خبر موضوع مهمی است و سعی ما این است که این مراکز تعطیل نشوند .
امید با بیان اینکه از سال 94 تاکنون شاهد کاهش یک‌ میلیون و 300هزار نفری دانشجو داشتیم، گفت: ساماندهی دانشجویان اولویت وزارت علوم است و مأموریت گرایی و طرح آمایش نیز جزو تغییرات بنیانی در وزارت علوم محسوب می‌شود؛ اتفاقی که سال‌ها پیش در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتاده است .
وی همچنین در خصوص همایش رؤسای دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی به میزبانی شیراز نیز گفت: این همایش با بهترین صورت ممکن در این کلانشهر برگزار شد. در این همایش 2موضوع مهم در دستور کار داریم، یکی بحث مأموریت گرایی و اجرای خوشه‌های شغلی و دیگری بحث سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به راه اندازی مرکز کارنو در شیراز هم اشاره و در این باره گفت: این مرکز محلی است برای ایده‌هایی که می‌تواند کارآفرین باشد و در پی آن یک بانک ایده شکل خواهد گرفت و ایده‌های برتر شناسایی می‌شود و با مشاوره‌های مجانی حقوقی و فنی به ایده پردازان، کمک می‌شود .
وی با تاکید براینکه هدف نهایی از این طرح خلق ثروت و ایجاد شغل است؛ با بیان اینکه در گذشته مجوز تدریس به بیش از ٥٠ هزار مدرس برای تدریس در این دانشگاه داده شده بود در حالی که مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند، گفت: از سال ٩٥ آیین نامه‌ای در این باره ویژه مدرسان دانشگاه به تصویب شورای عالی رسید .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور همچنین با بیان اینکه مدرسین جدید دانشگاه همه باید فرایند جذب را طی کنند، افزود: در یک سال ونیم اخیر مدرسان قبلی را هم مورد ارزیابی قرار دادیم که ارزیابی در اغلب استان‌ها به پایان رسیده است .
امید با بیان اینکه اگر مدرسی شرایط حداقلی را نداشته باشد از گردونه تدریس در دانشگاه خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای مهر ٩٨ صرفا مدرسینی در کلاس‌ها تدریس خواهند کرد که از این فرآیند عبور کرده باشند و تاییدیه هیئت جذب را داشته باشند .
وی سابقه تحصیلی و تجربه مهارتی را از مؤلفه‌های مهم جذب مدرسین جدید در دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان و با بیان اینکه حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس و حداقل سن 28 سال است، اضافه کرد: هر سال یک یا دو نوبت فراخوان جذب مدرس را اعلام می کنیم و امسال هم شهریورماه این اقدام انجام خواهد شد.
امید گفت: البته این به آن معنا نیست که از سایر سطوح تحصیلی مدرسی را جذب نمی کنیم، دانشگاه علمی کاربردی با توجه به هدف خود، مدرسانی را که دارای سابقه شغلی و مهارتی باشند، حتی با مدرک دیپلم هم جذب می کند، زیرا در بسیاری از رشته های مهارتی، افراد توانمندی برای تدریس هستند که امکان دارد مدرک تحصیلی لازم را نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: در سال ٩٥ به ٩ هزار مدرس نیاز داشتیم که هشت هزار نفر از آنها از میان ٤٦ هزار متقاضی انتخاب شدند.در سال ٩٧ نیز کمتر از سه هزار تقاصا داشتیم که همچنان در دست بررسی است .
وی همچنین مهمترین راه حل رفع بیکاری کشور را آموزش‌های مهارتی ذکر و خاطرنشان کرد: در این دانشگاه و مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ظرفیت لازم برای آموزش دوره‌های مهارتی تا ٥٠ درصد هم ایجاد شده است .
امید تاکید کرد که مردم باید به سمت آموزش‌های مهارتی بروند، چرا که تمرکز بر این مهم اشتغال پذیری بالایی دارد .
رئیس دانشگاه علمی کابردی از رسانه ها درخواست کرد که در مسیر فرهنگسازی برای ایجاد تمایل در ورود به رشته های مهارتی، فعالتر از گذشته تلاش کنند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرکز مانیتورینگ بلندمدت صرع در شیراز راه‌اندازی شد

اجرای طرح غربالگری سلامت با 112 پایگاه در شیراز

آموزش بهترین راهکار پیشگیری از اعتیاد است

آغاز طرح پایلوت مهندس کارآموز از ٢٠ خرداد در فارس

تحولی خوب را در جهاددانشگاهی فارس شاهدیم/ آمادگی برای کمک به توسعه مطلوبتر فارس

شیوع سرطان در ایران نگران کنند نیست

آمار سرطان در کشور از میانگین جهانی کمتر است

مراقب کلاهبرداران ارائه دهنده سئوالات امتحانات نهایی باشید

افتتاح 2 آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه شیراز

برگزاری نشست تخصصی جشنواره هنر رضوان در دانشگاه شیراز

دعوت از سی ساله‌ها برای خوداظهاری در طرح بسیج کنترل فشارخون

برگزاری نشت تخصصی پروژه‌های شهری در جهاددانشگاهی فارس

دریافت عضو از بیماران مرگ مغزی یا اقوام نزدیک انجام می شود

برپایی برنامه های هفته نجوم در مراکز کانون پرورش فارس

دومین فستیوال “معمار شیراز” 29 اردی‌بهشت آغاز به کار می‌کند

روابط عمومی علمی را دریابیم

45 پیوند مغز استخوان در بیمارستان آنکولوژی امیر شیراز

زوج جهرمی دستگاه کاهنده خطا در آزمایش های شیمی اختراع کردند

محصولات لبنی سالم تضمین کننده سلامت است/ کشک تاثیرگذارترین محصول لبنی

انجام 45 پیوند مغز استخوان سال گذشته در بیمارستان امیر شیراز

آغاز نخستین پویش "دانش آموز ایرانی"ویژه فرهنگیان و دانش آموزان فارسی

ابتلای 22 درصد از جمعیت بالای 30 سال فارس به فشارخون

رویکرد مسئله محوری اتاف پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها است

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

استاد دانشگاه: رادار هواشناسی شیراز را از حصار امواج رادیویی نجات دهید

بیماران مبتلا به ام اس از داروی ایرانی استفاده کنند

توسعه همکاری‌های دانشگاه پوآتیه فرانسه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پویش کنترل فشارخون بالا ، نجات بخش خانواده هاست

افزایش 10 تا 60 درصدی جوایز تحصیلی مستعدان برتر

97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود

روایت های متفاوت از تخریب لانه پرندگان در شیراز

لانه دهها پرنده در هرس بی موقع درختان شیراز تخریب شد

افتتاح مجتمع آموزشی فرهنگی غیر دولتی پسرانه هدایت شیراز

نقش کم تحرکی و مصرف فست فود در بیماری آسم/ شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان

«هفته حرفه؛ هنرمند» در شیراز برگزار می‌شود

پیشرفت هر کشوری حاصل فکر و اندیشه معلمان است

سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه منصوب شد

آغاز ثبت‌نام سنجش هوش پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان

مهمترین مشکلات رایج در روزه داری و راهکارهای رفع آنها

برگزاری اجلاس بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در شیراز

رشد تولید علم در ایران 5.5 برابر متوسط جهانی است

استاد دانشگاه به خاطر 5 دهه فعالیت ادبی در شب شعر شیراز تجلیل شد

اساتید دانشگاه دانشجویان را به سمت نیازهای واقعی جامعه هدایت کنند

معلم تاثیرگذارترین مولفه در توسعه متوازن است

همکاری های دوجانبه بین دانشگاههای ایران و مجارستان قابل توسعه است

کشور از فقدان گفت و گو رنج می‌برد/ باید از تنگ نظری‌ها پرهیز کرد

مراسم اختتامیه پنجمین کارگاه سابقه قوام الدین شیرازی برگزار شد

چگونه از آلرژی‌های فصلی در امان باشیم؟

تاکید بر استفاده از خیران در تامین منابع طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها

اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در ٢٣ استان