پیام فارس

آخرين مطالب

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام خبر داد:

برگزاری اجلاس بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در شیراز علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس مرکز منطقه ‌ ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، ضمن تشریح برنامه‌های امسال این مرکز، گفت: اجلاس ملی و بین‌المللی ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، از مهمترین برنامه‌های امسال است که خرداد ماه برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس دکتر محمدجواد دهقانی یکشنبه 15 اردی‌بهشت در یک کنفرانس خبری گفت: امسال در خردادماه و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، دومین اجلاس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی با همکاری وزارت علوم در شیراز برگزار خواهد شد.
دهقانی با بیان اینکه برنامه ‌ های امسال، با نگاه و رویکرد بین المللی و عملکردی بومی تدوین شده است، گفت: یکی از مسائل مهم مد نظر وزارت علوم که در قالب یک آیین نامه نیز تدوین و ابلاغ شد، سر و سامان دادن به برگزاری همایش‌های علمی در سراسر کشور است .

وی این اقدام را برای ارتقاء کیفی همایش‌ها و کنفرانس‌ها و رویدادهای علمی برگزار شده توسط دانشگاه‌ها، بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی و اضافه کرد: براساس همین دستورالعمل، از امسال تنها همایش‌هایی در سامانه این مرکز نمایه خواهد شد که دارای شرایط مناسب علمی و شاخص‌های مد نظر باشند.
دهقان خاطرنشان کرد که در این ارتباط دانشگاه ‌ ها و انجمن‌های برگزار کننده، سوابق علمی گروه برگزار کننده و .... مد نظر است، گفت: آیین نامه ارزیابی نشریات با دوره‌های انتشار مختلف نیز تصویب و اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، این تولیدات علمی را ارزیابی خواهد کرد.
سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC ) همچنین با اشاره به برگزاری نشست دبیران آیسسکو در سال گذشته، آن رویداد را اجلاسی موفق ارزیابی کرد که در تصویر کشیدن امکانات و فضای کالبدی این مرکز به اعضا بسیار موثر بود.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم امسال، نشت اعضای کمیته اجرایی ISC در شیراز خواهد بود که طی روزهای بیست و یکم و بیست و دوم خردادماه با حضور نمایندگان وزرای علوم کشورهای پاکستان، ترکیه، مالزی، نیجریه، عراق و عمان، حضور خواهند داشت.
سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام خاطرنشان کرد که این نشست با هدف تبیین و تعریف سیاست‌های سالانه ISC برگزار خواهد شد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی همچنین برگزاری بیست و دومین کنگره همکاری دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی را از دیگر برنامه‌های این مرکز اعلام و اضافه کرد: این کنگره قرار است در دیماه امسال و با همکاری دانشگاه‌های استان فارس و انجمن ایرانی پیشبرد همکاری دانشگاه و صنعت برگزار شود.
دهقانی با یادآوری اینکه برگزاری چنین رویدادهایی، شیراز را بیش از گذشته مرکز توجه اندیشمندان، اساتید و دانش‌پژوهان ایران و جهان قرار خواهد داد، گفت: در این اجلاس سعی خواهد شد تا از تمام نخبگان حوزه‌های صنعت و دانشگاه دعوت شود و خروجی مناسبی را شاهد باشیم.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در ادامه از برگزاری نشست سردبیران نشریات علمی سراسر کشور در شیراز خبر داد و با یادآوری اینکه این برنامه نیمه دوم امسال برگزار خواهد شد، گفت: هدف اصلی این نشست، برنامه ریزی و تلاش برای کیفی سازی نشریات در راستای تحقق سیاست‌های وزارت علوم است.
دهقانی با بیان اینکه هم اینک بالغ بر 2 هزار نشریه علمی در بخش‌های مختلف در کشور منتشر می‌شود، گفت: این فضا نیاز به ساماندهی دارد و امیدواریم با برگزاری نشست سردبیران، براساس اهداف آیین نامه وزارت علوم، نشریات علمی ارزیابی و ساماندهی شود.
وی یکی از برنامه‌های مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری و همچنین پایگاه استنادی جهان اسلام را ایجاد شاخه‌ها و شعبه‌های مختلف در دانشگاه‌های معتبر سایر کشورهای منطقه و جهان با هدف ارائه خدمات پایگاه داده‌ای موجود، اعلام کرد.
دهقانی با یادآوری اینکه امروز در دانشگاه‌های معتبر جهان بالغ بر 300 کرسی زبان فارسی وجود دارد، گفت: ایجاد شعب و شاخه‌های این مرکز و پایگاه در دانشگاه‌هایی که دارای کرسی زبان فارسی است، اولویت دارد تا بتوانیم زمینه هدف ترویج و توسعه و معرفی ادبیات و زبان فارسی در کشورهایی که در دانشگاه‌ها کرسی زبان فارسی دارند .

این استاد دانشگاه یادآور شد که این موضوع محدود به دانشگاه‌های منطقه یا کشورهای اسلامی نیست و درخواست‌هایی نیز از طرف دانشگاه‌های اروپایی وجود دارد.
دهقانی با اشاره به تلاش‌های برنامه‌ریزی و اجرا شده برای ایجاد ارتباط و گسترش فعالیت‌ها در کشورهای غیر اسلامی خصوصا کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا، از آغاز تعاملات با اجلایی آهایی، که 24 کشور عضو دارد، خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به زودی تفاهمنامه‌ای در این رابطه مبادله شود.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و فناوری در ادامه از آغاز همکاری را کشورهای عضو دی هشت، براساس تفاهمنامه مبادله شده در نشست استانبول، خبر داد و گفت: کشورهای دی هشت شامل ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، نیجریه و مصر، بالغ بر 70 درصد تولیدات علمی جهان اسلام را به خود اختصاص داده اند.
دهقان هدف از این همکاری را نمایه سازی فعالیت‌ها، تولیدات علمی و پژوهشی کشورهای عضو دی هشت در مرکز اطلاع رسانی و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان کرد.
|
سرپرست ISC با بیان اینکه در سال 2018 اولین نظام رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا در این مرکز کلید زده شد و امسال کار دنبال می شود، گفت: این اقدام با هدف رصد جایگاه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی خصوصا ایران و کاهش نیاز به نظام‌های رتبه بندی جهانی در این زمینه، انجام شده است.
دهقانی با تصریح اینکه توانایی این مهم در پایگاه استنادی جهان اسلام وجود دارد، گفت: مهمترین دستاورد این حوزه، تجمع اطلاعات تمام دانشگاه‌ها در پایگاه و رصد جایگاه امروز و پیش بینی آینده است.
سرپرست ISC ابراز امیدواری کرد که رتبه بندی بین‌المللی ISC به جهان معرفی شده و معروف شود، گفت: از رسوب دانشی که با این اقدام ایجاد می شود می توان برای بین المللی کردن دستاوردهای کشورهای جهان اسلامی بهره برد.
|
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد