پیام فارس

آخرين مطالب

روایت های متفاوت از تخریب لانه پرندگان در شیراز علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مسئولان محیط زیست فارس و شهرداری شیراز از تخریب لانه پرندگان در خیابان اردیبهشت این شهر روایت های متفاوتی دارند.
در حالی که مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، این اقدام را ناشی از "هرس بی موقع درختان" عنوان کرده اند، شهردار منطقه یک شیراز معقتد است که "هرس درختان با هدف جلوگیری از سقوط آنها در اثر وزش باد باید در طول سال انجام شود".
بنا بر روایتی که اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ارائه کرده است، ماموران حفاظت این اداره کل روز پنجشنبه با توجه به فصل تخم گذاری پرندگان، از ادامه عملیات هرس برخی درختان مجاور این اداره کل جلوگیری کرده اند اما در سوی دیگر، شهردار منطقه معتقد است که موضوع تخریب لانه پرندگان "صحنه سازی" است.
در حالی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از پیگرد "قانونی" عوامل تخریب لانه پرندگان در شیراز سخن گفته است، شهردار منطقه یک بر این باور است که این اقدام، واکنشی به ممانعت ماموران این شهرداری از ساخت آسانسور اداره کل محیط زیست است. با این وجود، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان این که هیچ اقدام خارج از عرفی از سوی این اداره کل صورت نگرفته است، از شهرداری خواست که مسئولیت خود را در قبال تخریب غیرکارشناسی لانه پرندگان بپذیرد.
گفته شده است که شهروندان و دوستداران طبیعت لانه های تخریب شده در خیابان اردیبهشت شیراز را به مکان امن منتقل کرده اند و هر چند می توان با استفاده از دستگاه، تخم های باقیمانده در لانه ها را به جوجه تبدیل کرد اما رشد این جوجه ها نیازمند حضور پرندگان والد است.
** روایت شاهد عینی
یک شاهد عینی این ماجرا در این باره گفت: حدود ساعت هشت و نیم صبح پنجشنبه مشاهده شد عده ای که خود را پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه یک شیراز معرفی کردند با استفاده از یک دستگاه جرثقیلی در خیابان اردیبهشت شیراز مشغول هرس درختان هستند.
امیر پاشا کنکاش که کارشناس اداره کل محیط زیست استان فارس است، در گفت و گو با ایرنا افزود: من به اتفاق چند نفر از همکارانم که کارشناس حیات وحش و محیط زیست هستند باتوجه به اینکه می دانستیم در این فصل، این درختان میزبان لانه پرندگانی است که تخم ریزی کرده اند برای منصرف کردن این افراد وارد عمل شدیم.
وی ادامه داد: در این حین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس نیز در محل این رخداد حاضر شد و به این افراد تذکر داد و جلوی ادامه این کار را گرفت.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه تنها یک درخت در این خیابان هرس شده بود که ماموران محیط زیست از ادامه کار جلوگیری کرده اند، اضافه کرد: بعد از توقف این کار لانه هایی که از درخت به پایین سقوط کرده بود توسط کارکنان اداره کل محیط زیست فارس جمع آوری شد و پرونده ای نیز تشکیل و مدارک به کارشناس حقوقی سازمان تحویل شد تا روال قضایی این مساله طی شود.
کارشناس اداره کل محیط زیست فارس اضافه کرد: حدود 70 لانه پرنده در پی هرس یک اصله درخت در این خیابان به پایین سقوط کرد که در اغلب لانه ها نیز تخم پرنده وجود داشت.
وی با بیان اینکه حدود 40 نفر از نیروهای محیط زیست استان فارس در محل این رخداد حضور داشتند، گفت: تخم های پرندگان را می توان در دستگاه به جوجه تبدیل کرد اما رشد جوجه ها نیازمند بودن پرندگان والد است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز پنجشنبه در بیان روایتی از این رخداد گفته بود: نیروهای اجرایی شهرداری شیراز با وجود توقف عملیات هرس درختان در صبح پنجشنبه، باری دیگر در ساعت 13 روز پنجشنبه به هرس درختان مبادرت ورزیدند، گفت: در این اقدام غیر کارشناسی، لانه دهها پرنده که در فصل تخم گذاری بودند تخریب شد که این ضربه به محیط زیست قابل پیگیری است.
سعید محمودی افزود: اگر نیروهای محیط زیست جلوی این اقدام نایستاده بودند آنها قصد داشتند حداقل 20 اصله درخت موجود در خیابان را هرس کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه لانه پرندگانی که در فصل تخم گذاری بودند در هرس خارج از فصل و غیر کارشناسی تخریب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اقدام کارشناسی برای ارزیابی تخریب صورت گرفته گفت: ما در این زمینه شکواییه ای به دستگاه قضایی تسلیم خواهیم کرد و ضرر و زیان وارد به محیط زیست را مطالبه می کنیم.
** شهرداری: صحنه سازی است
شهردار منطقه یک شیراز در واکنش به این سخنان گفت: "موضوع تخریب لانه پرنده ها در خیابان اردیبهشت صحنه سازی است که در پی جلوگیری ماموران شهرداری از ساخت آسانسور ساختمان اداره کل حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است."
حمیدرضا اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی رشد و سنگین شدن درختان هرس آنها در طول سال باید انجام شود تا خطرات ناشی از باد و سقوط درختان در سطح شهر اتفاق نیافتد.
این مقام شهری با طرح این سوال که آیا ممکن است در یک درخت این تعداد لانه پرنده که در خیابان اردیبشت عنوان شده از این درخت سقوط کرده وجود داشته باشد؟ ادامه داد: اصل این ماجرا از اینجا شروع شده که ماموران تخلفات شهرداری در روزهای گذشته مانع از ساخت یک آسانسور در ساختمان مرکزی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس به دلیل عدم اخذ مجوز شدند.
شهردار منطقه یک شیراز اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در حال ساخت و ساز غیرمجاز و بدون مجوز یک آسانسور در ساختمان مرکزی خود واقع در خیابان اردیهبشت بود که ماموران تخلفات شهرداری منطقه یک این شهر از این کار جلوگیری و وسایل آنها را ضبط کردند که این موضوع دستمایه صحنه سازی در خصوص هرس درختان و تخریب لانه پرندگان شد.
شهردار منطقه یک شیراز در ادامه گفت: در روزهای آینده مستندات این مساله از سوی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز منتشر خواهد شد.
وی اظهار داشت: صبح پنجشنبه (نوزدهم اردیبهشت ماه) باری دیگر کارگران ساختمانی در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس مشغول ادامه ساخت و ساز غیرمجاز این آسانسور می شوند که ماموران تخلفات شهرداری مجددا از این کار ممانعت به عمل آوردند.
اسماعیلی افزود: همزمان با این اقدام، در کنار این خیابان کارکنان شرکت پیمانکار طرف قرارداد فضای سبز در حال هرس درختان بودند که در این هنگام، تعدادی لانه پرنده از مکانی دیگر به این محل انتقال داده شد و صحنه سازی صورت گرفت که این رخداد در پی هرس یک درخت در این خیابان بوده است.
اسماعیلی ادامه داد: درختی که امروز توسط کارکنان شرکت پیمانکاری فضای سبز در حال هرس شدن بوده یک اصله درخت پالم بوده که به دلیل بحث آتش سوزی تنها بخش هایی از تنه خشک آن هرس شده که در آستانه فصل گرما باید حتما این کار برای جلوگیری از آتش سوزی انجام شود و این کار نیز ارتباطی با بخش های سبز این درخت نداشته است.
** هرس تنه یک درخت یا باغ پرندگان؟
شهردار منطقه یک شیراز اظهار داشت: درخت دیگری در این محل هرس نشده و وجود این تعداد لانه پرنده که بعضا از 50 تا 80 عدد عنوان شده در بین تنه خشک این درخت پالم جای بسی تعجب دارد.
وی ادامه داد: پرنده هرگز در تنه درخت پالم لانه سازی نمی کند که با هرس پوشالهای خشک شده لانه ها تخریب گردد و گذشته از این مساله این تعداد لانه که به این محل منتقل شده متعلق به قطع یک درخت نمی تواند باشد بلکه متعلق به باغ پرندگان است.
وی گفت: سال گذشته در پی سقوط درختان آفت زده رخدادهای تلخی نظیر حادثه مقابل بیمارستان فرهمند رخ داد که یک زن دچار آسیب شد و براساس قانون، شهرداری موظف است بطور مداوم نسبت به هرس و یا قطع درختان آفت زده اقدام کند تا از این گونه حوادث تلخ جلوگیری شود.
هفتم آبان 97سقوط درخت بر پیکر زنی 38 ساله که درحال عبور از خیابان قصردشت شیراز بود،باعث مصدومیت شدید وی شد.
شهردار منطقه یک شیراز 13 آبان 97 در این باره گفته بود: تعدادی از درختان خیابان قصردشت شیراز دچار نوعی آفت مسری به نام سوسک طوقه خوار شده اند که این آفت منجر به پوکی و سقوط درختان می شود.
اسماعیلی افزود: سرعت انتشار این آفت در درختان چنار و نارون بیشتر است و بعضی از درختان خیابان قصردشت به این آفت دچار شده اند و یکی از این درختان بر روی یک زن سقوط کرد و موجب آسیب دیدگی شدید وی شد.
** محیط زیست: شهرداری، قصور خود را بپذیرد
در واکنش به سخنان شهردار منطقه یک شیراز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز جمعه با بیان اینکه همه مستندات مبنی بر تخریب لانه پرندگان توسط نیروهای اجرایی شهرداری موجود است گفت: در روز پنجشنبه دهها نفر از مردم شاهد تخریب لانه پرندگان با هرس خارج از فصل شاخ و برگ درختان بودند.
محمودی افزود: ما که اطلاعی از این اقدام شهرداری نداشتیم که بخواهیم صحنه سازی کنیم، نیروهای اجرایی شهرداری دهها لانه پرنده را از ارتفاع چندین متری درخت به زمین افکندند بسیاری از لانه ها تخریب شد و صدای اعتراض مردم و شاهدان را در آورد.
وی اظهار داشت: این اتفاق در روز روشن و جلوی چشم دهها شاهد عینی انجام شده و چیزی نیست که در خفا انجام شده باشد که بتوان صحنه ای را جعل کرد یا تغییر داد هرس خارج از فصل اشک رهگذران را درآورد و بسیاری از افراد را متاثر ساخت چیدمان لانه پرندگان روی زمین تنها صحنه موجود در این حادثه است و هیچ واقعیتی واقعی تر از آن نیست که شهرداری در این مقوله بدون تدبیر عمل کرد.
این مقام مسئول افزود: ما انتظار داریم در چنین مواقعی شهرداری قصور و کوتاهی خود را بپذیرد و در مقابل عمل خطا از مردم عذرخواهی کند نه اینکه با مقاومت و اصرار بر اشتباه به دفاع غیر منطقی از کارکرد نیروها بپردازد.
** تقاضای غیرقانونی از شهرداری نداشته ایم
سخنان شهردار منطقه یک شیراز مبنی بر این که اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست فارس صحنه سازی در واکنش به ممانعت از ساخت آسانسور این اداره کل بوده است، از سوی این اداره کل بی پاسخ نماند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این باره گفت: همه درخواست ها برای ساخت آسانسور این اداره کل طبق روال قانونی در حال انجام است؛ ما هیچ تقاضای خارج از عرف و قانون از شهرداری نداشتیم.
محمودی افزود: احداث آسانسور اکنون فقط در حد احداث یک چاله است و هنوز کاری روی آن صورت نگرفته و در این زمینه همه هماهنگی ها با شهرداری طبق قانون انجام شده است، نباید خلط مبحث کرد؛ احداث یا عدم احداث آسانسور محیط زیست ارتباطی با ممانعت نیروهای محیط زیست با هرس خارج از فصل نیروهای شهرداری و ویرانی دهها لانه پرنده ندارد.
9873 / 6113/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/85971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت