پیام فارس

آخرين مطالب

استاد دانشگاه: رادار هواشناسی شیراز را از حصار امواج رادیویی نجات دهید اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز با اشاره به اختلال کارکرد رادار هواشناسی شیراز در اثر شدت امواج رادیویی در این شهر گفت: لازم است مسئولان دستگاه های متولی برای رفع این مشکل گام بردارند تا دیگر شاهد رخدادهای تلخی مانند فوت 21 تن از هموطنان در سیل دروازه قرآن نباشیم.
محمدجواد عابدینی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنا بر بررسی های صورت گرفته، ظرفیت حل مشکلات این رادار وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: امواج رادیویی زیاد در سطح شهر شیراز علاوه بر مضرات بسیار در سلامت شهروندان، بر کارآیی رادار پییشرفته هواشناسی این شهر نیز تاثیر فوق العاده منفی گذاشته است.
وی ادامه داد: این رادار قابلیت رصد و اعلام هشدار سیلاب پنجم فروردین 98 شیراز را داشت اما وجود امواج رادیویی مزاحم، موجب عدم کارایی و ارائه هشدار لازم با استفاده از این تجهیزات شد.
وی ادامه داد: نزولات جوی که در نهایت به روان آب تبدیل می شود و در کریدور رودخانه های شیراز به راه می افتد از ارتفاعات اطراف این شهر نظیر کوه های بمو و کوههای قلات سرچشمه می گیرد.
عابدینی با بیان اینکه ایستگاه باران سنجی در ارتفاعات اطراف شیراز وجود ندارد گفت: اگر چنانچه بخواهیم از تلفات جانی ناشی از سیلاب در شیراز جلوگیری کنیم باید در ارتفاعات اطراف شیراز مبادرت به نصب رادار کرد.
وی ادامه داد: در گذشته قرار بود در ارتفاعات تنگ ابوالحیات رادار هواشناسی نصب شود که میزان و شدت بارندگی ها را در سطح شیراز و ارتفاعات این کلانشهر پیش بینی کند اما در نهایت، هواشناسی استان فارس اقدام به نصب رادار بسیار پیشرفته ای در ارتفاعات کوه دراک شیراز کرد.
وی اضافه کرد: این رادار پیشرفته که در ارتفاعات دراک نصب شده است، با مشکلات ناشی از پارازیت و امواج رادیویی مواجه است به گونه ای که کارایی این تجهیزات پیشرفته، بسیار تقلیل پیدا کرده است.
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز افزود: رادار هواشناسی شیراز بسیار بروز و پیشرفته است و قابلیت ارائه مختصات دقیق زمانی و مکانی سامانه های بارشی را دارد و قادر است میزان و شدت بارش را در منطقه به طور نسبتا دقیقی مشخص کند اما در حال حاضر وجود پارازیت ها در شیراز مانع پایش این فرآیندها شده و نمی گذارد از این اطلاعات مهم و حیاتی که در مواقع بحرانی نظیر سیلاب می تواند جان انسانها را نجات دهد استفاده کرد.
عابدینی اظهار داشت: بسیاری از عرصه های تخصصی و کارشناسی در حوزه های مختلف مانند علمی و دانشگاهی را به شوخی گرفته ایم در صورتی که باید به این موارد خصوصا درباره ایمنی مردم حداکثر توجه و دقت بکارگرفته شود.
به گفته مسئولان وقت سازمان هواشناسی، احداث این مرکز که تجهیزات آن از آلمان وارد کشور شده در سال 93 حدود 9 میلیارد تومان هزینه در برداشت و همچنین در پنج ساله گذشته به طور میانگین سالانه 300 میلیون تومان صرف نگهداری این مرکز شده اما سال به سال عملکرد این مرکز به دلیل تاثیرات پارازیتی و تشعشعات رادیویی که شیراز را احاطه کرده بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و به گفته مسئولان، این سیستم پیشرفته را عملا مختل کرده است.
حدود پنج سال است که رادار هواشناسی پیشرفته استان فارس در شیراز نصب شده است. در طول این مدت نیز بارها مسئولان این سازمان اعلام کرده اند که امواج رادیویی مانند مودم، دکل های مخابراتی و وایرلس و امواج رادیویی موجود در فضای شیراز مخل فعالیت این سیستم شده و عملا عملکرد این دستگاه را به صفر رسانده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی شهریور 97 پرونده ویژه خبری در این خصوص با عنوان (رادار هواشناسی شیراز در حصار امواج) باز کرد و هشدارهای لازم درباره عدم استفاده از این ظرفیت که زیرساخت آن در شیراز ایجاد شده را مطرح کرد اما حل این مشکل تاکنون از جانب دستگاه های متولی مغفول ماند؛ به گونه ای که در نوروز 98 به دلیل عدم کارایی تجهیزات پیشرفته هواشناسی شیراز اخطار و اطلاعات دقیقی از بارندگی و شدت و میزان آن در پنج فروردین ماه 98 داده نشد و در پی آن فاجعه ای انسانی رخ داد،اما اگر این رادار کارایی لازم را داشت می توانست از بروز این رخداد تلخ جلوگیری کرد.
مسعود دهملائی مدیرکل هواشناسی استان فارس اردیبهشت ماه جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که کماکان مشکلات رادار هواشناسی پیشرفته شیراز که در کوه دراک نصب شده به قوت خود پابرجاست و هنوز این مسائل حل نشده است.
پیش از این، استاد بخش مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز گفته بود: رادار پیشرفته هواشناسی شیراز که در کوه دراک در اطراف این شهر نصب شده در سال 93 با مشکلات زیادی ناشی از وجود تحریم ها و با هزینه ای بسیار سنگین وارد کشور و در شیراز نصب شد.
سید محمد جعفر ناظم السادات افزود: این تجهیزات قابلیت پیش بینی بارش های شدید روز پنجم و ششم فروردین 98 در شیراز که منجر به تلفات جانی و مالی سنگینی شد را حدود 10 الی 12 ساعت قبل از بروز این رخداد داشت اما متاسفانه اثرات امواج رادیویی که سالها است کار این دستگاه را مختل کرده است، مانع از این مساله شد.
9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر