پیام فارس

آخرين مطالب

/یادداشت/

مهدی و سامورایی؛ اونا همه فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - امیر عفاف، کارگردان و روزنامه‌نگار، در یادداشتی با عنوان "مهدی و سامورایی؛ اونا همه" به بیان دیدگاه‌های خود در مورد آخرین فیلم مهدی نادری پرداخته است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، امیر عفاف، کارگردان و روزنامه‌نگار، یادداشت در مورد فیلم "سامورایی در برلین" آخرین ساخته سینمایی مهدی نادری، نوشته است: "سامورایی در برلین" نشان می‌دهد که نام مهدی نادری، سال‌ها در فهرست حضور و غیاب سینمای ایران، ناجوانمردانه غیبت خورده است.

متن کامل یادداشت امیر عفاف چنین است:
" مهدی نادری؛ که هشت سال برای استعدادکُشان سینمای ایران شمشیر را از رو بسته بود، حالا شمشیرش را به دست یک ساموراییِ لایق سپرده است.
«سامورایی در برلین» نشان می دهد که نام او سال ها در فهرست حضور و غیاب سینمای ایران، ناجوانمردانه غیبت خورده است.
نادری استخوان خرد کرد، اما ثابت کرد که فرزند خلف سینما در هیچ اختلافی قربانی نمی شود.
سامورایی در برلین، راز بقای فیلمسازی نیست که انزوا را به ابتذال ترجیح داده است؛ با هر محکِ سنجشی توفیق مجدد کارگردانی است که بر کارش تسلط دارد و قدر استقلال را در هنر هفتم می داند.
نادری فیلم نساخته است که فیلم ساخته باشد، باز هم موفق شده است که موفق بشود .
شاید یادتان مانده باشد، سال ها پیش «احمد شاملو» نوعی موسیقی سنتی را نقد کرد و در جوابیه ای به ستایش شادی پرداخت و نوشت _که چقدر دلم می خواست فرصتی باشد تا بتوانم روی کلمه شادی تکیه کنم و با همه وجود به مدح آن بپردازم_.
سامورایی در برلین از دل همین تفکر برآمده است و ماهیت بازاری ندارد. این فیلم خنده ی بی خِردی را از تماشاگر تمنا نمی کند و آن روی سکه هنرمندی را آشکار می سازد که ضدغم را مثل ضدجنگ می سازد. هر دو روی سکه دیدنی است .
این محصول هوشمندانه، نمای اضافی و دورریز ندارد و با توالی ضرب آهنگ، شتاب عقربه های ساعت را دنبال می کند.
سامورایی در برلین، حوصله مخاطب را گیر نمی اندازد و با برش های سریع، دوباره دیدنش را واجب می کند.
جایی خواندم که «این فیلم پیام آموزنده ندارد»! مردم عصبی و رنجوری که در تنگنای اقتصادی کشور گرفتار شده اند، حوصله پیام آموزنده را ندارند و نصایح فاضلانه را به هیچ می گیرند. آنها هم که در سینمای ایران به دنبال آرمان های جمعی هستند، بهتر است حقشان را از آنجا که باید، بگیرند.
یا گفته اند «سامورایی در برلین از سیاق جدید فیلم های کمدی امروز پیروی کرده است که بخشی از فیلم را برای فتح گیشه و کیسه در خارج کشور برمی دارند»؛ نادری فرنگ دیده است و از این رو عقده ای به دل ندارد، پس لازم بوده که سامورایی ها چمدانشان را ببندند. او هشت سال جنگیده است؛ جنگ تحمیلی نبود، اما کارزاری تمام عیار بود، بی آنکه نان را با هر قیمتی سر سفره اش بگذارد. سامورایی در برلین، مغرور و سربلند، حقش را از گیشه می گیرد.
کارکرد حساب شده موسیقی و تلفیق پاره های گوناگون آن، جای تحسین دارد. صورتگری استاد عبدالله اسکندری جای حرف نگذاشته است.
قصه سرراست نادری متاثر از فضای اجتماعی و سیاسی امروز است، اما بیشتر بر فرهنگی تکیه می کند که غالب مخاطبان در کنار و گوشه شهرشان دیده و احساس کرده اند.

شخصیت پردازی ها قابل دفاع است و جمله بازیگران از عهده کار برآمده اند. حتی ذهنی که انضباط ندارد، جمشید سامورایی را با حمید فرخ نژاد به خاطر می سپارد و حضور میترا حجار به هیچ وجه تبلیغاتی نیست. از توانایی سایر بازیگران نیز خاطرم جمع است؛ چرا که یا نفس به نفس حرف زده ایم، یا کار کرده ایم.
میرطاهر مظلومی را از سال های دور و استودیو ساندفیلم به یاد دارم؛ او جدا از بازیگری در هنر دوبله نیز ممتاز و درخشان است.
امیرمهدی ژوله را از مطبوعات و هفته نامه چلچراغ با آن ذات شوخ و قلم دلربا؛ محسن حسینی را از رویداد هنرناگهانی وقتی اشعار گوته را به زبان آلمانی اجرا کرد؛ هومن حاجی عبداللهی را با همکاری در برنامه صداهای دیدنی که در سال های آغازین فعالیت هر دوی ما روی آنتن رفت؛ نادر مشایخی که در هنر موسیقی چیره دستی کم نظیر است، از پیش تولید اجرایی با شکوه و اسدالله یکتا را از غروب های میدان هفت تیر و گپ های غم بار و مختصر.
ابوالفضل صفاری هم با حفظ سمت تهیه کننده، به گفته نادری نام خود را در این اثر به عنوان رفاقت کننده ثبت کرده است .
سامورایی ها مزدشان را از مردم گرفته اند و خواهند گرفت. قهقهه بی محابای تماشاگران، چُرت فراستی ها را حتی در تخت خوابشان پاره می کند و بدخواهانی که نگذاشتند نادری فیلم بسازد در اشتباه خود به حیرت می رسند.
او بعد از موفقیت بدرود بغداد، دامنه شهرت را جدی نگرفت و فقط کار کرد. در اتاق شش متری چند روز محبوس می شد و می نوشت و خط می زد.
حتی وقتی برای تفریح به روستای قلات رفتیم تا آب و هوای ابری روزگارمان را آفتابی کنیم از کلیسای متروکه ای فیلم ساخت. پیر و درگیر شد، اما به هیچ پرچمی بدهکار نشد. سینما نمی تواند برای او قیافه بگیرد و شادم از این که نگذاشت حضور کمرنگش در سینمای ایران عادی شود. از سیاهچاله ای به دنبال نور رفت و همه گروه های سنی را پای حرفش نشاند. دستِ هدیه آورنده ی نادری را می فشارم که گوشه لب های خشکم را به گوش هایم نزدیک کرد .
این یادداشت را به استادم هوشنگ گلمکانی تقدیم می کنم که از همان ابتدا، مهدی نادری را درست تشخیص داد . "
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86292/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر