پیام فارس

آخرين مطالب

پیش‌بینی تورم 50 درصدی برای ایران در سال 98 اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - گزارش سالانه شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور 97 از سوی مرکز آمار منتشر شد بر اساس این آمار یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: تحریم‌های آمریکا و قطع درآمد صادرات نفت می‌تواند نرخ تورم در ایران را در سال جاری به 50 درصد برساند
پیش‌بینی تورم 50 درصدی برای ایران در سال 98
گزارش سالانه شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور 97 از سوی مرکز آمار منتشر شد. بر اساس این آمار یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: تحریم‌های آمریکا و قطع درآمد صادرات نفت می‌تواند نرخ تورم در ایران را در سال جاری به 50 درصد برساند که بالاترین میزان تورم از زمان انقلاب بهمن 57 خواهد بود.
به این ترتیب، نرخ تورم در ایران بر اساس آمار‌های صندوق بین‌المللی پول، پس از ونزوئلا و زیمبابوه، بالاترین میزان در جهان خواهد بود و با تورم کشور جنگ زده سودان برابری خواهد کرد.
بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٥) در سال ١٣٩٧ برای کل کشور و مناطق شهری و روستایی به ترتیب عدد ١٣٧,٣، ١٣٦.٩ و ١٣٩.٤ را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل (نرخ تورم) برای کل کشور ٢٦.٩ درصد، مناطق شهری ٢٦.٦ درصد و مناطق روستایی ٢٨.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم کل نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ١٨.٧، ١٨.٥ و ١٩.٣ واحد درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ١٣٩٧ برای کل کشور ٣٨,٢ درصد، مناطق شهری ٣٨.٤ درصد و مناطق روستایی ٣٧.٣ درصد بوده است. نرخ تورم «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٢٦.٠، ٢٦.١ و ٢٥.٥ واحد درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» در سال ١٣٩٧ برای کل کشور ٢٢,٤ درصد، مناطق شهری ٢٢.٥ درصد و مناطق روستایی ٢١.٨ درصد بوده است. نرخ تورم «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ١٥.٦، ١٥.٨ و ١٤.٩ واحد درصد افزایش یافته است.
در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول که روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، در وب‌سایت رسمی این نهاد منتشر شد، تورم سال جاری بیش از 37 درصد و نرخ رشد اقتصادی، منفی شش درصد پیش‌بینی شده است؛ با این فرض که ایران روزانه 950 هزار بشکه معادل نفت خام و گاز طبیعی صادر کند.
این در شرایطی است که آمریکا اعلام کرده است که از اول ماه مه، روز چهارشنبه، هر کشوری که نفت خام از ایران بخرد، تحریم خواهد شد. همچنین آمریکا تا آخر ماه ژوئن، دو ماه دیگر، به بغداد فرصت داده است تا خرید گاز از ایران را متوقف کند، اگرچه عراق گفته است که بدون گاز ایران، نیروگاه‌های برق آن از کار می‌افتند و عراق با بحران برق مواجه خواهد شد.
در همین حال، جهاد أزعور، رئیس لبنانی‌تبار بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی صندوق بین‌المللی پول، در کنفرانس مطبوعاتی خود که همزمان با انتشار گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، به احتمال افزایش نرخ تورم به 50 درصد و کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی ایران، با توجه به تمدید نشدن معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
به هر حال، داده‌های سایت رسمی صندوق بین‌المللی پول بسیار محتاطانه و خوشبینانه تنظیم شده و قطع کامل صادرات نفت ایران را مبنای تهیه گزارش قرار نداده است.
بر اساس این گزارش، ایران قبل از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 97، روزانه دو میلیون و 150 هزار بشکه نفت خام و گاز صادر می‌کرد. ایران پیش از تحریم‌های سال گذشته آمریکا، در کنار صادرات نفت خام و گاز خود، همچنین حدود 500 هزار بشکه صادرات میعانات گازی و حدود 400 هزار بشکه صادرات محصولات نفتی (گازوئیل و نفت کوره) داشت.
در ماه‌های گذشته، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از 2.5 میلیون بشکه به حدود 1.1 میلیون بشکه رسید، صادرات گاز تغییری نداشت و آماری درباره صادرات محصولات نفتی نیز منتشر نشده است.
صندوق بین‌المللی پول بر اساس ادامه حداقل 950 هزار بشکه نفت خام و گاز، پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی، منفی شش درصد باشد که با پیش‌بینی قبلی این صندوق تفاوت ندارد، چرا که قطع صادرات نفت ایران را در نظر نگرفته است.
اما آقای أزعور گفت: قطع صادرات نفت ایران می‌تواند رشد اقتصادی ایران را بیشتر کاهش دهد و تورم را از 37.2 درصدی که صندوق در گزارش رسمی خود پیش‌بینی کرده است، به 50 درصد نیز برساند.
یک نکته مهم اینکه، بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیاز به افزایش قیمت نفت به حدود 127 دلار دارد، در حالی که هم اکنون قیمت نفت حدود 72 دلار است.
در سال 2017، ایران با نفت 65 دلاری نیز می‌توانست از کسری بودجه جلوگیری کند.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید کل صادرات نفت، کالا‌های غیرنفتی و خدمات ایران در سال میلادی قبل، حدود 106 میلیارد دلار بود، اما در سال جاری (با فرض صادرات 950 هزار بشکه نفت خام و گاز) کمتر از 75 میلیارد دلار خواهد بود.
کل واردات ایران نیز از 88 میلیارد دلار در سال 2018 به 77.6 میلیارد دلار در سال جاری افت خواهد کرد.
صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌گوید: «ذخایر ناخالص ارزی» ایران (در داخل و خارج از کشور) از حدود 111 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2017 به حدود 103.2 میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید که نسبت به پارسال بیش از 5 میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.
منبع: bartarinha.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح