پیام فارس

آخرين مطالب

افزایش قیمت پیاز ادامه دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - افزایش قیمت پیاز داستان امروز نیست؛ تقریبا یکی ماهی می‌شود که شروع شده و با وجود خبر‌هایی درباره عادی شدن بازار، به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد. در بازار جایی که عدد‌ها بدون رودربایستی بین خریدار و فروشنده عادی مطرح می‌شود، برای پیاز قیمت‌های متفاوتی مطرح است
یک قدم مانده تا موز!
از پنج، شش هزار تومان میادین میوه‌ و‌ تره‌بار گرفته تا 14،15 هزار تومان برای بسته‌بندی‌های لوکس توزیع شده در سوپرمارکت‌ها. این آخری یعنی 14،15 هزار تومان قیمت یک کیلو موز خوب است. میوه‌ای که برای ما ایرانی‌ها در روز و روزگاری نچندان دور متر و معیار لوکس بودن به حساب می‌آمد.
افزایش قیمت پیاز و خبرش باعث شده بعضی‌ها صبح زود برای خرید بیرون بروند تا آن را ارزان‌تر تهیه کنند. احتمالا باید تصویر معروفی را که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود را دیده باشید. حدس می‌زنیم مال یکی از بازار‌های میوه‌وتره‌باتر متعلق به شهرداری باشد. روی یک پارچه نوشته‌اند محل عرضه پیاز طرح تنظیم بازار و عدد 4320 تومان را به عنوان قیمت ذکر کرده‌اند. عکس خوب و باکیفیتی نیست، اما می‌تواند در آن داربست‌هایی را که باعث می‌شوند آدم‌ها مرتب و منظم در صف بایستند را به وضوح مشاهده کرد.
آن‌هایی که با دیدن این عکس عصبانی شده‌اند، حق دارند اگر چه در همه میادین میوه‌و‌تره‌بار اوضاع بد نیست. در این مراکز فروش که زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند محصولات با حداکثر کیفیت عرضه نمی‌شوند، اما قیمت منصفانه برای مردم به انگیزه‌ای بزرگ تبدیل شده است.
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند پیاز در میادین شهرداری با قیمت پنج تا شش هزار تومان عرضه می‌شود. این قیمت همه انواع پیاز، از پیاز زرد گرفته تا پیاز سفید و پیاز قرمز را شامل می‌شود، اما مشتریان میدان میوه‌وتره‌بار می‌گوید اگر دیر بجنبید موجودی تمام می‌شود و فروشنده‌ها خیلی راحت می‌گویند نداریم.
فروشگاه‌های خرده‌فروشی موجود در شهر یک گزینه دیگر برای خرید پیاز هستند. با اینکه خبر افزایش قیمت پیاز مثل توپ صدا کرده، اما هنوز پیاز‌ها را آن پایین می‌ریزند، کنار رفیق قدیم‌شان سیب‌زمینی. اوضاع قیمت از بالا تا پایین شهر و مغازه به مغازه متفاوت است. بالاخره باید انصاف فروشنده را در نظر گرفت. بعید است به مشتری بگویند، اما مثل بقیه محصولات پیاز را هم براساس میزان کیفیت درجه‌بندی می‌کنند.
در بسیاری از میوه‌فروشی‌ها الان پیاز درجه 2 حدودا کیلویی 10 هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت پیاز درجه یک حدود 13 هزار تومان است. البته در بعضی مناطق (شبیه همان جایی که گوجه را ارزان می‌فروختند) می‌توان پیاز درجه 2 را حدود 9 هزار تومان خرید یا با 10 هزار تومان یک کیلو پیاز سفید درشت جدا کرد، اما پیازی که واقعا پیاز باشد و اگر آن را با خودتان به خانه ببرید، خانم خانه توبیخ‌تان نکند، دور و بر 12، 13 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت انواع لوکس‌تر با ظاهر شیک و پیک از محدوده 14 هزار تومان عبور می‌کند. چنین پیازی را به عنوان پیاز VIP می‌فروشند. به هر حال موعد گرانی است و آدم چه چیز‌ها که نمی‌بیند.
بخش عجیب ماجرا مقایسه قیمت فعلی پیاز با بقیه میوه‌ها و صیفی‌جات است. موز را از قدیم به عنوان میوه لوکس می‌شناسیم، چون تقریبا به شکل کامل از خارج به کشور می‌آید. موز هم انواع مختلفی دارد. نمونه‌های لک‌دار و سیاه شده‌اش را برای استفاده در شیرموز توصیه می‌کنند و بعضی فروشگاه‌های آنلاین از ذکر این نکته ابایی ندارند. قیمت این نوع موز چیزی حدود 9 تا 10 هزار تومان است. موزی که ظاهر بهتری دارد و می‌توان آن را بدون شرمندگی جلوی مهمان رودربایستی‌دار گذاشت حدود 11 تا 13 هزار تومان فروخته می‌شود و بالاخره وقتی دست روی بهترین نوع موز، از آن‌هایی که فروشنده‌ها برچسب VIP را رویش گذاشته‌اند و در رنگ زردش می‌درخشد باید حدود 14 هزار تومان خرج کنید. تقریبا به قیمت یک کیلو پیاز!
اشتباه نکنید. هنوز خیلی مانده تا پیاز و موز به شیاطین بزرگ بازار میوه تبدیل شوند. در این بازار شاهد فروش بسته‌های 500 گرمی شاه بلوط به قیمت 40 هزار تومان هستیم، یک کیلو آلو سیاه را 85 هزار تومان می‌فروشند، قیمت بسته 300 گرمی آووکادو تولید کشور کنیا 30 هزار تومان است و قیمت سیب سبز خارجی تا 40 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
در همین بازار قیمت پاپایا برزیلی اصل دانه‌ای 85 هزار تومان، استارفروت دانه‌ای 40 هزار تومان، بسته 250 گرمی پشن فروت 45 هزار تومان، دراگون فروت دانه‌ای 85 هزار تومان و دوریان بزرگ کامل با پوست 460 هزار تومان است. واقعا در چنین وضعیتی چطور دلتان می‌آید به پیاز کیلویی 14 هزار تومان بگویید گران؟
منبع: fararu.com

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید