پیام فارس

آخرين مطالب

آغازی بر شفاف‌سازی درآمد صاحبان حرفه پزشکی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - مالیات، در تمام جوامع اصلی ترین منبع درآمد پایدار شهرداری‌ها و دولت برای تامین هزینه‌های جاری و عمرانی بوده است؛ درآمدی که در ایران به دلیل اتکاء بیش از حد به منابع سرمایه‌ای نظیر نفت، مغفول مانده بود و در چندسال اخیر، دولت ورودی جدی به آن دارد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، گروه‌های زیادی در ایران هنوز و همچنان، اصرار بر دور زدن قانون و فرار از پرداخت مالیات دارند، گروهی که بازرگانان، تجار، فعالان صنعتی و معدنی، کسبه و البته پزشکان و ارائه دهندگان خدمات پزشکی و بهداشتی و درمانی را شامل می شود.
شیراز و فارس نیز به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی ایران و حتی منطقه، علی رغم آنکه درآمد قابل توجهی از محل خدمات تشخیصی، پزشکی و درمانی دارد، اما تعدادی اندک از این گروه، به اشکالی از پرداخت مالیات طفره رفته‌اند.
استفاده نکرده از پایانه‌های فروشگاهی و ارائه خدمات در قبال دریافت وجه نقد، از راهکارهایی بوده است که پزشکان، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، فروشگاه‌های عرضه کالاهای پزشکی، رادیولوژی‌ها و .... حتی بعضی بیمارستان‌ها، برای مخدوش کردن میزان درآمد واقعی خود، استفاده می کنند.
به حتم اگر ساعتی در پیاده روهای خیابان زند شیراز، قدم بزنیم، متوجه انبوه مردمی خواهیم شد که در مقابل دستگاه‌های خودپرداز یا پشت باجه های بانکی، به دنبال دریافت وجه نقد هستند و اکثر این افراد، پول نقد را برای پرداخت حق ویزیت یا هزینه آزمایش و رادیولوژی و دیگر خدمات مرتبط نیاز دارند.
پرداخت مالیات از سوی اهالی جامعه پزشکی و همان گروه اندک از پزشکان و ارائه دهندگان خدمات درمانی که با وجود کسب درآمدهای سرشار از محل ارائه خدمات، عملکرد مالی شفافی نداشته اند، در سال‌های اخیر، بیش از گذشته مد نظر قرار گرفت.
شهروندان خصوصا در شهرهایی نظیر شیراز براین عقیده هستند که پزشکان و مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی که با استفاده از قانون، امکان تبدیل مکان مسکونی یا خدماتی را به یک محل تجاری و مرکزی برای کسب درآمد کنند؛ بار سنگینی را از نظر ترافیک، تردد، آلودگی زیست محیطی به لحاظ تولید زباله‌های عفونی و ... به شهر و شهروندان تحمیل کرده اند اما هیچ زمانی هزینه‌های قانونی نظیر مالیات و عوارض شغل خود را به شکل شفاف نپرداخته اند.
شفاف نبودن وضعیت درآمدی تمام پزشکان و ارائه دهندگان خدمات پزشکی و تشخیصی و درمانی و ابهام در میزان واقعی مالیات‌های پرداختی، نسبت به سایر گروه‌هایی نظیر کارمندان، کارگران، تولیدکنندگان و صنعتگران و ... این گروه را در کنار کسبه خرده فروش و عمده فروش، شرکت‌های خدماتی و فعالان مشاغل آزاد قرار داد و به همین دلیل دولت مردان به فکر یافتن راهکاری برای شفاف کردن میزان درآمد و در نتیجه مالیات واقعی این گروه انداخت.
خانم خادمی که خود از تکنسین درمانی یکی از بیمارستان‌های شیراز است و مادرش را در مطب یکی از پزشکان همراهی می‌کرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ماجرای فرار مالیاتی پزشکان را پیش از ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی دنبال می‌کردم، گفت: امروز کمتر کسی پول نقد به همراه دارد .
او گفت: ترددها با خودورهای آنلاین و نرم‌افزارهای ترافیکی موجب شده تا مردم از درگاه‌های بانکی تلفن همراه خود هزینه‌ها را پرداخت کنند و به همین دلیل این رویه به عادتی تبدیل شده تا کمتر کسی پول نقد در کیف خود داشته باشد . لذا نه تنها ضرورتی از پرداخت پول نقد به پزشکان وجود ندارد بلکه اینگونه متصور می‌شود که واقعا آنها برای فرار از مالیات ترجیح می‌دهند که از بیمار پول نقد ردیافت کنند .
دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه شیراز که در بیمارستان شهید فقیهی در حال مطالعه پرونده یک بیمار بود نیز برخلاف ادعاهای مطرح شده در خصوص پرداخت نکردن مالیات از سوی برخی پزشکان، تاکید دارد که پزشکان از منظبط ترین گروه‌های هدف در جامعه هستند که به موقع مالیات خود را پرداخت می‌کنند و انقدر درآمد دارند که فرار مالیاتی نداشته باشند .
وی در عین حال گفت: اگرچه تعدادی اندک از پزشکان ممکن است به هر دلیل از پرداخت مالیات فرار کنند اما اکثر پزشکان، انسان‌هایی قانونمند بوده و به سوگندی که خورده‌اند پایبند هستند.
خانم قاسمی که به سختی از پله‌‎های مطب یکی از مطب‌های ارائه دهنده خدمات رادیولوژی در شیراز بالا می‌رفت نیز گفت: معلم هستم و متاسفانه به نارسایی کبدی دچار شده‌ام، شخصا مبالغ هنگفتی را بابت ویزیت، دارو، لوازم پزشکی، آزمایشهای تشخیصی مختلف و ... پرداخت کرده ام.
او با اشاره به محلی که برای رادیولوژی باید مراجعه می کرد، گفت: برخی پزشکان به جای طبابت معامله می‌کنند و مطب خود را با واحد تجاری اشتباه گرفته‌اند. هر بار که به این پزشک مراجعه کرده‌ام درخواست پرداخت نقدی کرده است.
نکویی، خانم جوانی است که از یک مرکز تشخیصی خارج می شود و زیر لب عصبانیت اش را با غرغر کردن بروز می دهد، او گفت: بعضی‌ها انصاف ندارند، ما علاوه بر اینکه باید در صف انتظار معاینه بمانیم و از ماه‌ها قبل وقت بگیریم و بعد هم در مطب معطل شویم، برای پرداخت پول هم باید در صف بانک بمانیم.
او در مقابل پیشنهاد ما برای اعلام گزارش به مراکز بازرسی علوم پزشکی و تلفن های مربوطه، گفت: ای آقا، مگه علوم پزشکی طرف پزشک را ول کرده من بیمار را می گیرد.
به گزارش ایسنا، ساعت حدود 6 عصر است و تعداد زیادی مقابل پایانه های پرداخت پول یکی از بانک ها در خیابان زند شیراز ازدحام کرده اند، ازدحامی که در کنار ترافیک ماشین‌ها، به چشم می آید؛ از آنها که در مورد علت ازدحام سئوال می کنم، اکثرا هدفشان از اخذ وجه نقد، پرداخت ویزیت است!!
یکی از کسانیکه در صف دریافت وجه نقد از پایانه بانکی ایستاده است، در حالیکه چند کارت عابربانک خود را نشان می داد، گفت: الان یک ساعت و نیم است که برای گرفتن مبلغی پول مجبور شده ام در صف بمانم.
او که اهل استان فارس هم نیست با ناراحتی ادامه داد: با کارت بانکی سقف مشخصی پول می شود در یک روز برداشت کرد، حالا هم بانک باز نیست و مجبورم از چند کارت استفاده کنم تا 560 هزار تومان مورد نیاز را برداشت کرده باشم.
به گزارش ایسنا، نگهبان یکی از ساختمان‌های پزشکی در شیراز به ایسنا گفت: هر روز مراجعه کنندگانی از کشورهای مختلف خصوصا عربی داریم.
او که برای حرف زدن با یک خبرنگار، ما را به نقطه کور دوربین های مدار بسته کشانده بود، گفت: اگر یک هفته وقت بگذاری، متوجه بازار سیاه دلالی، تبدیل ارز خارجی به ریال، پرداخت حق ویزیت و ... خواهید شد.
این نگهبان میانسال با بیان اینکه، برای به دست آوردن این شغل، خیلی مرارت کشیده است و نمی خواهد آن را از دست بدهد، گفت: خارجی هایی که به مطب پزشکان مراجعه می کنند، باید بابت ویزیت و درمان به دلار هزینه کنند!!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی از آغاز سال 98 کردند .
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) بند الحاقی یک به تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند .
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس نیز پیش از این در جمع برخی فعالان حوزه سلامت و با اشاره به این مصوبه قانونی گفته بود که: براساس قانون و از ابتدای امسال، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دارای مجوز از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی، باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنند .
هاشمی تاکید کرده بود که: مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی مکلفند 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را براساس مبلغ صورتحساب به عنوان علی‌الحساب مالیاتی کسر کرده و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به نام پزشک، به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند .
وی با بیان اینکه حق العمل یا حق الزحمه پزشکی پزشکان شامل مجموع سهم بیمار و سهم بیمه است، گفته بود: این مالیات علی الحساب شامل پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می شود، نخواهد بود.
مدیر کل امور مالیاتی فارس گفت: بر اساس قانون بودجه 98 سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می شود، دریافت کنند .
براساس این بند کلیه صاحبان حرفه ومشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود مکلف‌اند در چارچوب آیین نامه تبصره 2 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 4 /12/ 1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، تلاش ها برای گفت و گو با مسئولان نظام پزشکی در شیراز و فارس، علی رغم تماس‌های مکرر با محل دفتر و شخص مسئولان و حتی تعیین قرار مصاحبه، تا زمان انتشار این گزارش مقدور نشد. اگرچه فرصت ابراز نظر برای آنان فراهم خواهد بود.
گزارش: زینب شهریاری خبرنگار ایسنا منطقه فارس
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست