پیام فارس

آخرين مطالب

غربت فیلسوف همیشه در سفر در زادگاهش فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا نام نهاده شده اما اول خرداد 98 در شیراز زادگاه این استاد فلسفه هیچ اثری از روز بزرگداشت این فیلسوف نبود.
به گزارش ایرنا، تمام سهم صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی که به ملاصدرا، صدرالحکما و صدر المتالهین اشتهار دارد، در شیراز زادگاه این فیلسوف، تنها نام یک خیابان است و در روز بزرگداشت این بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه، هیچ اثری از روز بزرگداشت این عالم در شیراز دیده نمی شود.
جای خالی یک یادمان فاخر، کنگره تخصصی، آیین بزرگداشت رسمی یا جشنواره فرهنگی در سرزمین مادری ملاصدرا و در روز بزرگداشت این عالم جهانی احساس می شود.
شاید انتظار این گونه اقدامات در روز بزرگداشت ملاصدرا توقع زیادی باشد اما در روز اول خرداد که بنام این فیلسوف نامگذاری شده حتی در شورای اسلامی شهر شیراز که امروز (چهارشنبه) نیز نشست علنی داشت و 13عضو این شورا، شهردار و مدیران شهری نیز حضور داشتند حتی زادروز این عارف نامی، تبریک گفته نشد، گویی اصلا در خاطر ندارند که این روز در تقویم رسمی کشور به نام این عالم نامگذاری شده است.
**فراموش کردن ملاصدرا، توجیه پذیر نیست
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان نشست امروز (یکم خرداد) این نهاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر سکوت اعضا و مدیران شهری در جلسه امروز این شورا که مصادف با روز بزرگداشت ملاصدرا بود، گفت: ما امروز را فراموش کرده بودیم و فراموش کردن ملاصدرا توسط اعضا و مدیران شهری در روزی که بنام این عالم بزرگ نامگذاری شده توجیه پذیر نیست.
مهدی حاجتی افزود: فلسفه ملاصدرا جهانی است و گلایه فراموشی چنین روزی از سوی مدیریت شهری، نقد کاملا به جایی است.
وی بیان کرد: فراموشی روز بزرگداشت ملاصدرا، محصول آشفتگی ذهنی حاکم بر مدیریت شهری شیراز است.
**حاشیه ها، دلیل فراموشی ها
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عدم توجه در خور شان ملاصدرا در روز بزرگداشت این عالم بزرگ، ناشی از بی توجهی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به مفاخر فرهنگی و ادبی این شهر و ایران است.
احمد تنوری افزود: در حال حاضر بخشی از بدنه کارشناسی شهرداری شیراز حتی نسبت به بسیاری از مشاهیر معاصر این شهر شناخت و اطلاعی ندارند.
وی، شیراز را پایتخت فرهنگی ایران دانست و گفت: شیراز از این نظر گستره ای وسیع در سطح ملی دارد و مهمترین شهر تاریخ و فرهنگ ساز کشور به شمار می رود و مشاهیری مانند ملاصدرا از این شهر به جهان معرفی شده اند.
تنوری، ساخت یک یادمان فاخر به نام ملاصدرا را موضوعی مهم دانست و بیان کرد: به نظر من این نماد فاخر باید توسط شهرداری شیراز ساخته و مقابل دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز نصب شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز اضافه کرد: جا دارد که مسئولان شهری شیراز در فکر ایجاد کنگره بین المللی فلسفه اسلامی با نام ملاصدرا در این شهر باشند و فراخوان عمومی در این زمینه داده شود تا به تبع آن مقاله های ارزشمندی از سراسر جهان در این رویداد پذیرفته شود و خروجی آن در خور جایگاه این فیلسوف شهیر باشد.
وی، دلیل فراموشی و سکوت اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و مسئولان شهرداری این شهر را حاشیه های هفته های اخیر پیرامون این نهاد دانست و اظهار داشت: البته این دلیل هم توجیه پذیر نیست زیرا برگزاری آیین های فرهنگی متناسب با مناسبت های تقویمی بر عهده شهرداری شیراز گذاشته شده که باید مسئولان این نهاد به این مساله توجه داشته باشند.
تنوری، سکوت مدیران شهری در مورد روز بزرگداشت ملاصدرا را ناشی از ضعف شهرداری و سازمان فرهنگی این نهاد دانست و گفت: این گونه بی توجهی ها به مفاخر شیراز، مردم را دل آزرده خواهد کرد.
او بیان کرد: در هر صورت فراموشی و سکوت از جانب مسئولان نسبت به مفاخر جهانی این شهر توجیه پذیر نیست و جا دارد که در سال های آینده پیش بینی برگزاری رویدادهای فرهنگی در این ایام مدنظر قرار گیرد تا به غیر از برگزاری آیین بزرگداشت، ظرفیت جدید گردشگری نیز به این شهر اضافه شود.
**در دستور کار قرار می گیرد
معاون شهردار شیراز و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم به ایرنا اظهار داشت: متاسفانه از اینکه یکم خرداد به عنوان روز ملاصدرا نام گرفته، اطلاعی نداشتم.
ابراهیم گشتاسبی راد افزود: ضروری است که برنامه ریزی برای برگزاری روز ملاصدرا انجام شود و همچنین ساخت یادمانی شهری نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: انجمن حکمت و فلسفه زیر نظر آیت الله جوادی آملی فعالیت می کند و در فارس نیز این انجمن با مدیریت نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز فعال است که بتازگی با همکاری شهرداری شیراز ساختمانی با هدف بهره برداری این انجمن که در حوزه فلسفه اسلامی که حوزه تخصصی فعالیت ملاصدرا نیز بوده در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.
وی، با تاکید بر اینکه شایسته است همانند روز حافظ و سعدی، بزرگداشتی برای روز ملاصدرا نیز برگزار شود، گفت: برای برگزاری آیینی در شان این فیلسوف و عالم شیرازی در سال های آینده حتما برنامه ریزی هایی انجام خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: لازم است کاری فراتر از ساخت یک سردیس ساده در خیابان ملاصدرا انجام داد، کاری که هنرمندانه تر و برگرفته از تفکر ملاصدرا باشد.
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی، معروف به ملاصدرا و صدرالمتالهین در نهم جمادی الاول سال 980 یا 979 هجری قمری در شیراز و در محله قوام دیده به جهان گشود.
متاله به معنای پرستنده خداوند است.
این فیلسوف، عارف و مفسر شیعی بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است.
مکتب ملاصدرا را، حکمت متعالیه نامیده اند که بر اصل وجود و تمایز آن از ماهیت استوار است.
دروسی که ملاصدرا تدریس می کرد، در باره افکار و باورهای حکیمان و دانشمندان ایرانی مانند شهاب‌الدین سهروردی، ابن سینا و ابویعقوب الکندی بود.
الله ‌وردی ‌خان حاکم فارس، که از علم ملاصدرا آگاه شده بود، برای این دانشمند در شیراز مدرسه‌ای ساخت و از او برای تدریس در این مدرسه دعوت کرد.
وی از جایگاهی منحصر به فرد در فلسفه اسلامی برخوردار است، بدینگونه که بسیاری، بزرگترین خصیصه فکری وی را، جمع ایجاد کردن میان عقل، دین و عرفان در نظر گرفته اند و او را با این طرح می شناسند.
ملاصدرا در طول دوران پُر برکت زندگی اش 50 اثر نگاشت که از میان آنها می توان به "الحکمه العرشی"، "الحکمه المتعالیه فی الاسفار العظیمه الاربعه"، "ˈالمعه المشرقیه فی الفنون المنطقیه"، "ˈالمبدا و المعاد"، ˈالمشاعرˈ، ˈالمظاهر الالهیه فی الاسفار علوم الکاملیهˈ، ˈالشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیهˈ، ˈالتصور و التصدیقˈ اشاره کرد.
همچنین ˈالوریده القلبیه فی معارفه الربوبیهˈ، ˈاسرار الایات و الانوار البیناتˈ، ˈدیوان اشعارˈ، ˈحدوث العالمˈ، ˈاکسیر العارفین فی المعارفه طریق الحق و الیقینˈ، ˈاعجاز النعمینˈ، ˈکسرالاصنام الجاهلیه فی ذم المتصوفینˈ، ˈمفاتیح الغیبˈ، ˈمتشابهات القرآنˈ، ˈرساله سه اصلˈ از دیگر آثار معروف اوست.
این حکیم وارسته در طول عمر 71 ساله خود، هفت بار پای پیاده به حج مشرف شد و در آخر نیز سر بر این راه نهاد و به هنگامه هفتمین سفر دیدار خانه یار به سال 1050 هجری قمری در شهر بصره عراق چشم از جهان فرو بست و به دیدار حق شتافت و در این شهر به خاک سپرده شد.
9873 /6118
گزارش از محمد امین افشارپور

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است