پیام فارس

آخرين مطالب

بزرگداشت ملاصدرا برگزار شد/ آینده اندیشه از آن حکمت متعالیه است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدرسه خان شیراز میزبان مراسم بزرگداشت بنیانگذار حکمت متعالیه با حضور گسترده اصحاب اندیشه و فلسفه‌دانان، متولیان فرهنگی و هنرمندان شیراز شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، امروز یکم خردادماه مصادف با روز بزرگداشت فیلسوفی است که نه تنها در ایران بلکه بنیاد تفکر فلسفی را در جهان دگرگون کرد. وی که بنیانگذار نظریه «حرکت جوهری» بود چنان تأثیری بر اندیشه‌ورزی در جهان اسلام داشت که هم‌اکنون در رأس فلسفه و حکمت قرار دارد و آثار او به زبان‌های متعددی ترجمه شده است. مدرسه خان امروز در اولین بعدازظهر خرداد سال 98 میزبان مراسم یادروز حکیم صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی بود.
در این مراسم که با حضور اصحاب اندیشه و فرهنگ استان از جمله آیت‌الله دژکام همراه بود، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اظهار داشت: در سال 97 تعداد 56 جلد کتاب در مورد ملاصدرا منتشر شده که از این تعداد 37 عنوان چاپ جدید و مابقی چاپ مجدد بوده است.
کوروش کمالی سروستانی اظهار داشت: ملاصدرا علاقه زیادی به اشعار سعدی داشت و حدود 90 درصد ارجاعاتش به اشعار شیخ اجل بوده است.
وی در ادامه افزود: ارزش حکمت متعالیه نه تنها یکی از بزرگترین دست‌آوردهای فلسفه ایرانی-اسلامی بوده است بلکه نظریه‌های فلسفی وی بخش مهمی از تاریخ فلسفه غرب را نیز دگرگون کرد.
حجت‌الاسلام بهشتی رئیس انجمن حکمت استان فارس نیز در ادامه این برنامه اظهار داشت: بنابر فرمایش مظفر که در مقدمه اسفار نوشته است فلسفه ملاصدرا همان علم کلام اوست.
وی ادامه داد: فیلسوف اسلام، متکلم هم باید باشد. فلسفه و حکمت ملاصدرا، دانش او در کلام نیز بود. اگر صدرالمتالهین وارد علم تفسیر می‌شود همان فلسفه اوست. آنچه که در حکمت متعالیه صدرایی مهم است این است که گاهی دچار قبض می‌شود.
حجت‌الاسلام بهشتی افزود: حکمت متعالیه اما با این حال قابل بسط نیزاست. علامه طباطبایی وقتی که در زمینه حکمت متعالیه ظهور می‌کند یعنی باز هم همان روش ملاصدرا را اتخاذ می‌کند که فلسفه را وارد تفسیر و کلام می‌کند. در آن زمان این پیوند فلسفه و دیگر رشته‌ها چیزی است که جای آن در حوزه بسیار خالی بود.
وی گفت: صدرالمتالهین از دسته فیلسوفانی بود که سعی می‌کرد از دریای بی‌کران قرآن استفاده کند و نظریات فلسفی خود را با آیات آن محک بزند.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: عارفان، حکیمان و حتی طبیعت‌گرایان در باب حکمت متعالیه اظهار نظر می‌کنند. قطعاً این مهم نشان از گستردگی مفهومی آثار صدرالمتالهین دارد.
وی ادامه داد: ملاصدرا در راه توحید فلسفه‌ورزی می‌کرد اما این موضوع سبب نشده بود که وی از شریعت دور شود. او 7 بار به زیارت حج رفته بود.
حجت‌الاسلام جوادی آملی اضافه کرد: بزرگی و عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست زیرا او صاحب اوست زیرا برخی اندیشه دارند اما برخی از اندیشه ساخته شده اند.
وی همچنین گفت: ملاصدرا در راه تحقق باورهایش سر از پا نمی‌شناخت. اندیشه یک حقیقت عینی دارد که از آن تعبیر به علم می‌کنند.
او در ادامه بیان کرد: صدرالمتالهین یک کاروان از علم بود یعنی با استفاده از هر علم و دانشی در راستای تکمیل انسجام اندیشه خود می‌کرد. او علم را برای اندیشه فراجناحی خود می‌خواست. او ازکتاب‌های مختلفی در کتاب‌هایش به خصوص اسفار کبیر استفاده می‌کرد. این ویژگی برای حکیمی مثل او نه تنها عار نیست بلکه احیای اندیشه بشری و همراهی با میراث گذشتگان از هنرهای اوست.
حجت‌الاسلام جوادی آملی بیان کرد: وی از رهاوردهای جریان‌های رقیب هم تا آن‌جا که به علم مربوط می‌شد استفاده می‌کرد. او همچنین همه جریان‌های فکری زمان خود را از ابتدا پی می‌گرفت و آن را به سرانجام می‌رساند.
وی افزود: حکمت متعالیه سراسر عقل است که گاهی به زبان حکمت و گاهی به زبان عرفان از برهان شهادت می‌دهند. در حقیقت حکمت در درون دستگاه معرفتی او تعریف می‌شود.
وی گفت: ملاصدرا فقط به عقل باور داشت و هیچ‌گاه به چیزی خارج از دایره منطق باور نداشته است اما اینکه چه چیزی را در دایره منطق بگنجاند هنری است که فقط ملاصدرا داشت.
حجت‌الاسلام جوادی آملی گفت: بزرگ حکیم ناتمام شیراز تلاش خود را بازنگذاشت و با تمام توان جاهلیت را از حکمت زدود. ملاصدرا در زمان خود دو خطر کرد. یکی پایه‌ریزی حکمتی بود که در زمان خود انقلابی علیه اندیشه در زمان خود بود. او همچنین به جنگ اندیشه‌های باطل رفت.
وی در انتها گفت: آینده اندیشه از آن حکمت متعالیه است. فلسفه و حکمت صدرایی در چنان در جهان گسترده است که پیش بینی آینده اندیشه در این جهان راحت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها