پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟ مقالات

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- حکمت و فلسفه ملاصدرا هنوز برای مردم به ویژه شیرازی ها شناخته شده نیست و به نظر می سد باید بیش از پیش اندیشه های ملاصدرا را در زادگاهش بررسی و معرفی کرد.
 در شرایطی که چندی پیش یادروز ملاصدرا در شیراز برگزار شد اما نه در فضای شهر شیراز و نه در گفتگوهای مردم این روز چندان نمایه نبود.
به جز مراسم یادروز ملاصدرا دیگر سخنی از وی و اندیشه اش در زادگاه ملاصدرا اثری نبود از این رو می توان اینگونه توصیف کرد که هنوز اندیشه ملاصدرا در شهر خود چندان معرفی نشده است.
خبرنگار مهر با انجام یک گزارش میدانی در شهر شیراز که عموماً نیز از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف علوم انسانی هستند به این نتیجه دست یافته تنها اندکی با حکمت و فلسفه ملاصدرا آشنایی کاملی دارند.
تعدادی زیادی از مصاحبه شوندگان فقط با نام ملاصدرا آشنایی داشته‌اند و برخی نیز اطلاعات جسته و گریخته‌ای نیز از دوره تاریخی که این دانشمند در آن می‌زیسته خوانده‌اند و به یاد دارند.
علاوه بر نان اندیشه هم باید سر سفره باشد
قطعاً در هیچ‌کجای جهان نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت تا به امر فلسفه و اندیشه بپردازند چرا که ویژگی‌های دنیای مدرن از یک سو سبب تخصصی شدن رشته‌هایی شده که در گذشته ذیل عنوان واحد فلسفه و حکمت قرار می‌گرفتند. از دیگر سو نیز با افزایش اطلاعات و داده‌ها در فضای مجازی دایره آگاهی انسان‌ها نسبت به نظریات فلسفی تغییری نکرده است.
با این وجود اما در ایران که مبانی آن بر پایه فلسفه اسلامی بنا شده است این انتظار می‌رود که در سطح نخبگان و اصحاب اندیشه برای معرفی و احیای فلسفه اسلامی اهتمام بیشتری ورزیده شود.
یکی از افرادی که در آمار بالا مورد مطالعه بود اظهار داشت که حکمت ملاصدرا به دلیل انتزاعی بودن و دور بودن از واقعیت‌های جامعه شناختی نمی تواند نزد عوام مردم که با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند جایگاهی داشته باشد.

خبرنگار این گفته را با رئیس انجمن حکمت و فلسفه مطرح کرد. وی پاسخ داد: نمی‌توان گفت حکمت اسلامی کاری به زندگی مردم در این روزها ندارد. عدالت که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم در امور اجتماعی و اقتصادی است در راس حکمت قرار دارد.
غلامرضا اعوانی که یکی از بزرگترین شارعین حکمت اسلامی در ایران است در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار مهر اضافه می‌کند: فلسفه اسلامی به خصوص حکمت متعالیه از زندگی مردم دور نبوده است. در گذشته فقهایی از جمله ملاصدرا علاوه بر امور الاهیاتی به امور دنیوی مردم توجه اهمی داشتند. ملاصدرا علم فقه را فلسفی کرده بود.
اعوانی ادامه می‌دهد: ملاصدرا و دکارت در یک زمان می‌زیسته‌اند. با این وجود هیچ خبری از همدیگر نداشتند چرا که مدرنیته هنوز به دنیا نیامده بود تا ابزار ارتباط و تضارب آرای جهان غرب و شرق را فراهم آورد.
این فیلسوف و اندیشمند ادامه می‌دهد: وقتی که در غرب به روی ایرانیان باز شد و عده‌ای برای تحصیل به غرب رفتند فلسفه غربی را آموختند و به ایران آوردند اما نه با آن عمقی که در مغرب‌زمین وجود داشت. هر چه دم دستشان بود می‌پذیرفتند و به سرزمین حکمت می‌آوردند مانند ورود پوزیتیویسم.
اعوانی افزود: حکمت علم به حقایق اشیا است. در حکمت اسلامی نیز علم به حقایق اشیا به شناخت استعلایی انسان از پیرامون خود از جمله مسائل اجتماعی باز می‌گردد اما متاسفانه چون تحصیلکردگان در فلسفه غرب و شارعین حکمت اسلامی دو مسیر جدا از هم را پیش گرفته‌اند و کاری با هم ندارند، غالب افراد فکر می‌کنند که زندگی روزمره به دور از دست‌آوردهای حکمت اسلامی است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

رها شده در «قندیل»

حساسیت جامعه نسبت به موادمخدر زیاد نیست/ حرکت الگوی مصرف به سمت موادمخدر تلفیقی

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

نیروهای جهادی سعدی نشینان راتنها نگذاشتند/ سیل توجه همه راجلب کرد

صنایع دستی جهرم در پستوی یادها و خاطره ها

کودکانی که مردانه کار می کنند

زندگی پلاستیکی؛ مرگ محیط زیست

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

ارائه الگوی عشق بیمار در برخی نمایش های شبکه خانگی

یادگار آیت الله شب زنده دار

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

اصلاح رژیم غذایی در کنترل پرفشاری خون موثر است

دست‌هایی که از آن سوی میله‌ها دراز شده‌اند...

خط دوم آبرسانی به شیراز امسال به بهره برداری می رسد

گذرحافظ دربن بست رندان فال فروش است/ تعقیب وگریز دستفروش وگردشگر

نگاه عملگرایانه به اصل بهره‌ وری

سفرهای ارزان؛ تجربه‌ای دشوار اما دست یافتنی است

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

هویت

نوید دوباره اداره هیات امنایی تخت جمشید