پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس ایکوم ایران خواستار شد:

اختصاص موزه‌ای به «سووشون» دانشور/موزه کلمات در پی کشف معانی باشد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رئیس ایکوم ایران، خواستار اختصاص موزه‌ای به کتاب «سووشون» سیمین دانشور شد.

 احمد محیط طباطبایی در آئین تقدیر از گالری داران استان فارس که به مناسبت معرفی «موزه کلمات نگهبان زبان فارسی در آینده» در مجموعه فرهنگی هنری « پیرسوک » برگزار شد، با توجه به لزوم حفظ و نگهداری میراث مکتوب از جمله ادبیات فارسی گفت: همچنانی که برای تأسیس «موزه معصومیت» در استانبول توسط « اورهان پاموک » نویسنده نوبلیست ترکیه ابتدا شرح و سناریو نوشته شده بود سپس موزه آن تشکیل شد، می‌شود چنین ادای دینی به کتاب «سووشون» کرد زیرا سناریو و شرح آن پیشتر توسط سیمین دانشور نگاشته شده است.
موزه کلمات خلاقیتی به وسعت فرهنگ بشر
این پژوهشگر میراث فرهنگی ایران با اشاره به اینکه در موزه کلمات شیراز دست نوشته‌های شخصی نگهداری خواهد شد آن را خلاقیت دانست و افزود: کاری که نیما تقوی به همراه نایب شیرازی کرده در این شاخص قرار می‌گیرد زیرا عنوان کلمات به وسعت فرهنگ بشر است.
محیط طباطبایی در عین حال با بیان اینکه موزه‌های کشور دچار تحول شده است عنوان کرد: پس از جنگ دوم جهانی دگرگونی در شیوه موزه داری از دهه 50 شمسی تغییر معنا داد و از جنبه دیگری برخوردار شد و موزه از قرن بیستم در تعامل با جامعه قرار گرفت و اکنون موزه جایی است که فکر و اندیشه را حفظ می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه موزه دیگر شیء محور نیست و با این تعریف می‌شود کلمات را موزه دانست، تصریح کرد: بر اساس تعریف ایکوم سازمان ملی اسناد هم موزه است چه ما به سند یا کتاب یا باغ‌های گیاه شناسی بپردازیم موزه تلقی می‌شود؛ آنچه با انسان در تعامل است را می‌شود موزه تعریف کرد.

رئیس ایکوم ایران در ادامه بیان کرد: وقتی نگاه موزه‌ای باشد آن پدیده محبوس نیست و اینکه اثر چه نقشی در آینده دارد از اهمیت برخوردار می‌شود.
محیط طباطبایی در جمع گالری داران و مخاطبان موزه کلمات شیراز اظهار کرد: نگاه موزه‌ای مهم‌ترین چیزی است که ما به دنبالش هستیم و در این دوره حتی در خانه‌ای که زندگی می‌کنیم پدیده‌ها شکل دیگری پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران با تعریفی که از موزه در دوره کنوی حاصل می‌شود؛ تا امسال بخشی داشت که گاری موزه‌ای با آثار نفیس در خودی جای داده بود، افزود: بدین خاطر دیدیم که همه کتابخانه موزه است.
کلمه حاکم بر تاریخ یک کشور است
محیط طباطبایی با بیان اینکه مخاطب موزه‌ها کودکان و نسل آینده هستند، تصریح کرد: کلمه فقط در نامه و انشا محبوس نمی‌شود و در هرچه در دوره تاریخی ماست قرار می‌گیرد زیرا کلمه حاکم بر تاریخ یک کشور است.
مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با تصریح اینکه تاریخ مجموعه آن چیزی است که از انسان باقی مانده است، ادامه داد: کشور ما یکی از حوزه‌های غنی ادبیات را دارد و یکی از مهمترین بخشهای فرهنگ صلح کشور ما ادبیات ما به شمار می‌رود که باید در حفظ آن کوشید.
وی با بیان اینکه کلمه دایره‌ای گسترده در فرهنگ ایرانی دارد، اضافه کرد: مجموعه و پشتوانه بسیار غنی داریم که این مجموعه دریچه‌ای را باز می‌کند که پشت آن میراث مکتوب قرار دارد که نوشته‌های یک موسیقی دان یا یک نقشه در این دایره می گنجد ، اما مهمترین منبع تاریخ ما ادبیات است.
در ادامه محیط طبابایی با اعلام اینکه کمیته بین المللی موزه‌ها ( ایکوم ) رویکرد امسال را با عنوان «آینده سنت» برگزیده، گفت: هر دوره شاخص‌های خود دارد ولیکن ریشه در گذشته داشته و تفاوت در کهن و کهنه است زیرا کهنه را دور می‌ریزیم و کهن را حفظ می‌کنیم مانند نوروز که نو به نو می‌شود.
به گفته محیط طباطبایی، یک کلمه در ادوار مختلف بر اساس شرایط اجتماعی معنی متفاوت دارد و موزه کلمات در پی کشف این معانی است.

وی در عین حال با بیان اینکه زاویه مورد علاقه مجموعه پیرسوک حفظ و نمایش اسناد معاصر است اظهار کرد: این خلاقیت و عنوان گستره وسیعی دارد که می‌توان تغییرات و تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از آن استخراج کرد و یکی از آیتم‌هایی که به ما در شناخت تاریخ کمک می‌کند کلمه است.
رئیس ایکوم ایران در ادامه، افزود: امیدوارم روزی در شیراز موزه سووشون را داشته باشیم زیرا موزه دامنه اش به وسعت دامنه زندگی انسان است.
وی رسیدن به آینده روشن و مشخص را سرلوحه تلاش موزه‌ها دانست و گفت: یکی از نهادهای فرهنگی گالری‌ها هستند که مکان داد و ستد فرهنگی با جامعه به شمار می‌روند که با موزه متفاوت است زیرا گالری از نظر ظاهری دارای ساختار بنگاه اقتصادی است در حالی که موزه در عالی‌ترین سطح رفتار فرهنگی یک پدیده فرهنگی است.
تمام اقتصاد شیراز مبتنی بر میراث فرهنگی است
مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه تمام اقتصاد شیراز مبتنی بر میراث فرهنگی است، عنوان کرد: در این شهر، تمام پویایی اقتصاد از میراث فرهنگی است چنانکه اگر پدیده‌های فرهنگی مانند حافظ و سعدی نبودند اقتصاد شیراز دچار تحول نمی‌شد.
وی با اعلام اینکه به این موضوع تجارت خاطره می‌گویند، بیان کرد: موزه‌ها اساساً اقتصادی هستند و به عنوان سرمایه به شمار می‌روند، اما گالری یک شکل دیگر از داد و ستدهای اقتصادی است.
به گفته محیط طباطبایی، ایکوم تصمیم گرفته بر اساس «آینده سنت» در طول فعالیت خود در سال جاری گالری‌هایی که در راستای این رویکرد مورد پی گیری و رصد قرار بگیرند و گالری‌های همراه ایکوم را معرفی کند.
  در آئین رونمایی رسمی موزه کلمات شیراز؛ مهرداد پرتو آذر از گالری تار و پود، هستی خالدی از گالری سروناز، شیما سهرابی مدیر گالری جم، روستا مدیر گالری نیل، سمیه روشن مدیر گالری آبان، عمید مدیر گالری آشنا، بهرامی مدیر گالری شیرازه، شریف بازرگانی مدیر گالری شریف، نیما تقوی مدیر گالری پیرسوک از سوی کمیته ملی ایکوم مورد تقدیر قرار گرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست