پیام فارس

آخرين مطالب

مقابله فارس با ملخ صحرایی در نقطه اوج اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- میزان شدت حمله ملخ ها به مناطق همجوار استان های بوشهر و هرمزگان در استان فارس به حدی است که مسئولان جهاد کشاورزی دست یاری به سوی تشکل های کشاورزی و خانه کشاورز استان دراز کرده اند تا این موج حمله نیز مهار شود.

در این شرایط، مسئولیت مهمی نیز فراروی کشاورزان است که با رصد مزارع و باغات خود کمک قابل توجه ای به مقابله با ملخ صحرایی کنند.

 ملخ های صحرایی از جمله آفات بخش کشاورزی به حساب می آیند که در طول زندگی خود 500 گرم از انواع محصولات کشاورزی را مصرف می کنند اما بیشتر علاقه مند به مصرف گونه های زراعی و باغی هستند، از این رو با ورود این آفت به استان خطری جدی محصولات کشاورزی استان را تهدید می کند.

بنا به گفته مسئولان جهاد کشاورزی فارس، از بهمن سال 97 که نخستین دسته های ملخ ها و پوره های ملخ صحرایی وارد این استان شده اند، تاکنون هیچ خسارتی به مزارع و باغ های استان فارس پس از وارد نشده است اما با این وجود، رصد و پایش مزارع استان همچنان ادامه دارد.

** کشاورزان برای حفظ مزارع باید کمک کنند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: رصد و پایش مراتع و منابع طبیعی همچنان ادامه دارد اما کشاورزان برای حفظ مزارع و باغات باید با همکاری نیروهای جهاد کشاورزی باغ ها و مزارع خود را روزانه رصد و پایش کنند.

حمید دبیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اخرین اقدامات انجام شده در استان برای مقابله با ملخ صحرایی اضافه کرد: ملخ های صحرایی هنوز وارد مزارع و باغهای استان نشده است اما در صورت بی توجهی به موضوع مقابله و سمپاشی این افت توسط افراد و بهره برداران بخش کشاورزی شاهد دیده شدن ملخ در مزارع و باغات نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های جنوبی استان هدف حجم انبوه ملخ صحرایی که از استان هرمزگان وارد شده قرار گرفته اند عنوان کرد: پوره های ملخ صحرایی ساکن استان هستند که در حال مبارزه با آنها هستیم اما حشرات بالدار مهاجری نیز از سمت استان هرمزگان وارد فارس شده است که مقابله با این آفت همچنان ادامه دارد.

دبیری تاکید کرد: در جهت مقابله با این افت کشاورزی در استان فارس افزون بر هفت هزار هکتار از اراضی استان فارس سم پاشی شده است و همچنان رصد و پایش اراضی منابع طبیعی در استان فارس توسط نیرو های جهاد کشاورزی ادامه دارد.

مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سمپاشی هوایی طی چند روز اخیر صورت نگرفته است اظهارداشت: در استان فارس طی چند روز اخیر سمپاشی هوایی صورت نگرفت اما در استان بوشهر و نقاط هم مرز با استان فارس قرار است که سمپاشی هوایی صورت بگیرد.

** اعزام نیروهای جهاد کشاورزی زرین دشت به گراش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت نیز گفت: از ابتدای خردادماه نیروهای جهاد کشاورزی این شهرستان برای امداد رسانی بیشتر به شهرستان گراش اعزام شده اند.

علیرضا بصیری افزود: پایش مراتع و اراضی منابع طبیعی شهرستان زرین دشت در مقابل خطر ملخ صحرایی نیز از صبح شنبه چهارم خرداد ماه جاری آغاز شده است.

وی در خصوص خسارت های وارد شده نیز بیان کرد: به مزارع و باغ های این شهرستان پس از هجوم ملخ های صحرایی خسارتی وارد نشده اما هنوز تلاش ها ادامه دارد تا مراتع و مزارع شهرستان زرین دشت کمترین آسیب را از این آفت کشاورزی ببینند.

** خشکی مراتع گراش، خسارت ملخ را کاهش داد

مسئول آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز گفت: افزون بر 1110 هکتار از اراضی این شهرستان در جهت مقابله با ملخ های صحرایی سم پاشی صورت گرفته و سم پاشی، رصد و پایش اراضی منابع طبیعی این شهرستان همچنان ادامه دارد.

علی راجی افزود: مزارع پس از مواجهه با ملخ های صحرایی خسارت ندیده اند و مبارزه با ملخ های صحرایی در مراتع و اراضی منابع طبیعی همچنان ادامه داشته است.

وی معتقد است که به علت خشک بودن مراتع در این شهرستان ملخ های صحرایی نتوانسته اند خسارت زیادی به منابع طبیعی این شهرستان وارد کنند.

مسئول آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش در خصوص گروه های مقابله با ملخ های صحرایی نیز گفت: بیش از 10 گروه مقابله با ملخ های صحرایی در این شهرستان فعال بوده و اقدامات لازم توسط این گروه ها برای مقابله با ملخ های صحرایی صورت گرفته است.

او به اهالی این شهرستان اطمینان داد که سم به اندازه کافی در شهرستان وجود دارد و عنوان کرد: بهره برداران بخش کشاورزی اگر با دسته های جدید ملخ صحرایی مواجه شدند در کوتاه ترین زمان به ادارات جاهد کشاورزی این شهرستان اطلاع داده یا اگر امکان سمپاشی دارند نیز با دریافت سم رایگان نسبت به سمپاشی مزارع اقدام کنند.

**فعالیت 10 گروه مقابله با ملخ صحرایی در کازرون

شهرستان کازرون نیز از جمله شهرستان هایی است که در حمله اخیر ملخ های بالدار به این شهرستان، خبرساز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: افزون بر 10 گروه مقابله و پایش با ملخ صحرایی در این شهرستان فعال شده و افزون بر 400 هکتار از اراضی شهرستان کارزون سمپاشی شده است.

حمید رشیدی گفت: از 6 بخش این شهرستان طبق تقسیمات کشوری، در پنج بخش ملخ صحرایی دیده شده است و تنها در بخش جره و بالاده ملخ صحرایی رویت نشده است.

وی در خصوص خسارت های وارده نیز عنوان کرد: مبارزه با ملخ های صحرایی در مراتع و اراضی منابع طبیعی ادامه دارد و هجوم ملخ های صحرایی به این شهرستان تاکنون خسارتی به محصولات زراعی و باغی وارد نکرده است.

بخشدار خشت هم در این باره گفته است: به دلیل اینکه این بخش، کانون ورود ملخ صحرایی به شهرستان کازرون است، پس از اطلاع از ورود این آفت به بخش خشت با همکاری جهاد کشاورزی، دهیاران و نیروهای مردمی، مبارزه با آن شروع شد.

صادق فلاحی ادامه داد: با توجه به اینکه مکان‌های هجوم ملخ‌ها در نقاط کوهستانی قرار دارد، برای مبارزه سریع با آن، دارندگان 20 دستگاه موتورسیکلت کراس اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از مجهز شدن به سمپاش های کوله‌ای به این مناطق اعزام شوند.

ملخ صحرایی گونه ای زرد رنگی از این آفت کشاورزی است که طول این ملخ در زمان بلوغ به بیش از 15 سانتی متر می رسد.

پیش از این، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جمعه سوم خردادماه جاری در اطلاعیه ای با اشاره به اوج گرفتن حمله ملخ به مناطقی از استان، تشکل ها، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز استان را به مشارکت در مقابله جدی با این آفت فراخواند.

در این اطلاعیه آمده است: در چند روز اخیر ملخ بالدار با "جمعیت فوق العاده زیاد" به استان هجوم آورده و در مناطق صعب العبور و در حجم انبوه به ویژه در شهرستانهای ممسنی، گراش و کازرون استقرار یافته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: محدودیت منابع و امکانات دولتی سبب شده که مبارزه صرفاً با تکیه بر امکانات و منابع دولتی، نتیجه دلخواه کنترل کامل ملخ در مناطق آلوده و کانون کوبی به منظور جلوگیری از استقرار آفت در استان و کشور و در زمان مناسب حاصل نشود.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزوده است: ممکن است آفت ملخ به مزارع و باغ‌های استان آسیب وارد نماید، بنابراین از تشکل‌ها، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز استان انتظار است که در شرایط حاضر که اوج طغیان آفت می‌باشد از تمام توان خود در تهیه امکانات مورد نیاز ازجمله تهیه سمپاش، تراکتور، تانکر سمپاش و نیروی کارگر جهت مبارزه با آفت، این سازمان را یاری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/86769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی