پیام فارس

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

راه‌های نرفته برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیران و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان فارس در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت 20 خردادماه روز جهانی صنایع دستی، ابعاد موضوع ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیش نیازها برای بهره برداری حداکثری از رهاوردهای این برنامه ثبت بین المللی را بررسی کردند.

این میزگرد با حضور مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، علی ناصری عضو شورای اسلامی شهر شیراز، حیدرعلی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، امیر سبوکی رئیس هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران، حسین همتی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس، محمدرضا گل همیشه بهار فعال سازمان‌های مردم نهاد و فاطمه رضایی نیا مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال، شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور نامگذاری شود
**خارجی‌ها پیشنهاد دهنده شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ابتدای این میزگرد گفت: در سال‌های اخیر پرونده سه شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم و فیروزآباد نیز به عنوان شهر دست بافته‌های دامی به جد در دستور کار این اداره کل بوده است.
مصیب امیری افزود: در پی سفر سال گذشته نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی به استان فارس برای پیگیری مراحل ثبت منبت آباده، برنامه‌های متنوعی در حاشیه این سفر در کلانشهر شیراز برای این هیأت برنامه ریزی شد تا آنها با ظرفیت‌های متعدد حوزه صنایع دستی در شیراز آشنا شوند که این هیأت خارجی در آن زمان پیشنهاد دادند که به جای نامگذاری شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم به دنبال ثبت جهانی این شهر با عنوان عام صنایع دستی باشیم.
وی ادامه داد: تاکنون در ایران تنها شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده اما پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور نام گذاری شود.
وی اضافه کرد: پرونده ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در ماه‌های گذشته آماده و به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری این مهم تحقق پیدا کند و ما شاهد این باشیم که شیراز در جمع شهرهای جهانی صنایع دستی اضافه شود.
علی ناصری عضو شورای اسلامی شهر: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی فرصتی برای اشتغالزایی است
** ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی، ارتقای اقتصاد شهری را به دنبال دارد
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این میزگرد با اشاره به تاریخ این شهر گفت: از شیراز در کتب تاریخی تحت عناوین مختلفی یاد شده و این شهر دارای ظرفیت‌های فراوانی است.
علی ناصری با تاکید بر اینکه شیراز شهر برندها است، افزود: شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)، پایتخت فرهنگی ایران، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، شهر علم و ادب و شهر میهمان نوازی و نوع دوستی است.
وی ادامه داد: در کاووش های اخیر در تپه پوستچی پیشینه شیراز به بیش از هفت هزار و 500 سال می‌رسد، به نظر می‌رسد به رغم این پیشینه شاخصه‌ها و ظرفیت‌های شیراز آنچنان که شایسته و بایسته است معرفی نشده و شاید برنامه ریزی و استراتژی در این زمینه نبوده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: بررسی صنایع دستی شیراز نشان از وجود پتانسیل‌های فراوان در این شهر است، هنوز محلات از جمله کوزه گری و شیشه گری در شیراز وجود دارند که برگرفته از هنر است.
ناصری با یادآوری اینکه در طول تاریخ قومیت‌های مختلفی در شیراز حضور داشته اند که هر کدام از هنرهای خاصی برخوردار بوده اند، یادآور شد: از حدود 244 صنایع دستی ثبت شده در ایران 117 نوع آن در استان فارس وجود دارد.
وی ادامه داد: ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی یک رویداد کم نظیر است که می‌تواند موجب معرفی پتانسل ها، ظرفیت‌ها و هنرمندان این شهر شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی یک فرصت است تا ما فرهنگ و هنر آمیخته با صنایع دستی را به جهان معرفی کنیم.
ناصری با اشاره به نامگذاری سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی علاوه بر معرفی فرهنگ و هنر این شهر می‌تواند فرصتی برای اشتغالزایی و ارتقای اقتصاد شهر باشد.
وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر شیراز از صنایع دستی و هنرمندان این شهر حمایت ویژه خواهد داشت، بیان کرد: در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز خانه‌های خاصی وجود دارد که در حال حاضر روی این خانه‌ها کار می‌شود که برخی از آنها می‌تواند محلی برای فروش محصولات صنایع دستی باشد.
علی زاهدیان نژاد معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس: نشان جغرافیایی خاتم شیراز که در دستور کار ثبت جهانی است، این هفته رونمایی می‌شود
**برنامه‌های هفته صنایع دستی در فارس
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه این میزگرد اظهار داشت: اکنون که در آستانه هفته صنایع دستی قرار داریم افتتاح بازارچه دائمی صنایع دستی مهستان در 20 خرداد در شیراز در دستور کار قرار دارد.
علی زاهدیان نژاد همچنین از احتمال رونمایی از نشان جغرافیایی خاتم شیراز که اکنون پرونده آن در مراحل پایانی قرار دارد در هفته صنایع دستی امسال خبر داد و گفت: برگزاری نشست تخصصی، انجام برنامه‌های متنوع در خصوص صنایع دستی در گذر حافظیه، برگزاری اجلاس پیشکسوتان و بزرگداشت استاد شیشه گر از هنرمندان صنایع دستی این استان که سال گذشته فوت کرد نیز از جمله برنامه‌های این هفته در فارس خواهد بود.
**فزونی تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی فارس به 320 واحد
زاهدیان نژاد از انجام برنامه ریزی هایی با هدف ترویج فروش صنایع دستی در سراسر این استان سخن گفت و افزود: طی دو سال گذشته اشتغال هزار و 356 نفر در حوزه روستایی صنایع دستی و همچنین ایجاد 65 بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی فارس در سال 96 و 70 بازارچه در سال 97 انجام شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس عنوان کرد: با بهره برداری مجتمع تجاری مهستان تعداد واحدهای فروش صنایع دستی استان فارس به حدود 320 فروشگاه افزایش می‌یابد.
میراث فرهنگی فارس: احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی از اولویت‌های کاری این اداره کل است که هنر مسگری و سیاه چادر بافی محور تلاش‌ها در سال 97 بود
**از احیا سیاه چادربافی و مسگری تا افزایش 17 درصدی صادرات صنایع دستی فارس
وی به حضور فعالین عرصه صنایع دستی این استان در نمایشگاه خارجی در کشورهای قبرس، مجارستان، گرجستان، ترکیه و …و افزایش 17 درصدی صادرات صنایع دستی استان طی سال 97 اشاره کرد و ادامه داد: ثبت میراث ناملموس و احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی از جمله اولویت‌های این اداره کل محسوب می‌شود که در سال 97 دو مورد آن یعنی هنر سیاه چادربافی و مسگری در فارس انجام شده است.
** ردپای صنایع دستی تولیدی چین در بازار شیراز
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس نیز در این میزگرد گفت: برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باید استانداردسازی کارگاه‌های صنایع دستی دنبال شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس:
کالاهای چینی به اسم صنایع دستی ایران در بازار شیراز عرضه می‌شود
که اصلاح این روند نیازمند قانونگذاری است
حسین همتی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه 80 درصد محصولات صنایع دستی ارائه شده در بازار شیراز مربوط به استان فارس نیست، اظهارکرد: در فروشگاه‌هایی که زیر نظر ما فعالیت می‌کنند چنین وضعیتی وجود ندارد، بر اساس تفاهم نامه‌های امضا شده تنها 20 درصد از محصولات استان‌های دیگر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: فروش 80 درصدی صنایع دستی مربوط به شهرهای دیگر در فروشگاه‌های زیرمجموعه تعاونی‌های صنایع دستی صحت ندارد، این فروش‌ها در سایر بخش‌های بازار است که وقتی به بازار ورود می‌کنیم نه تنها کالاهای شهرهای دیگر بلکه کالاهای چینی را نیز مشاهده می‌کنیم، این مساله دست ما نیست و مستلزم اصلاح یا تصویب برخی قوانین و مقررات است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس گفت: در حال حاضر هزار و 500 نفر در این اتحادیه عضویت دارند که با توجه به نگاه‌های حمایتی مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امید داریم در آینده شاهد اتفاق‌های بهتری در حوزه صنایع دستی باشیم.
امیر سبوکی رئیس هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران (راست) و حسین همتی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس (چپ)
** از مقوله آموزش و نظارت در حوزه صنایع دستی غفلت کردیم
رئیس هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران نیز در این میزگرد با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد هنر گفت: تمام کشورها در کنار تلاش برای جذب گردشگر روی بحث اقتصاد هنر متمرکز شده اند.
امیر سبوکی افزود: هرچند اقتصاد هنر در حوزه گردشگری پررنگ است اما این موضوع در سیاست کلان دولت جایی ندارد و در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار نگرفته است.
رئیس هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران: مصوبه مجلس در زمینه الزام دستگاه‌های دولتی به خرید صنایع دستی عملیاتی شود وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دستگاه‌های دولتی به خرید و اهدای صنایع دستی بیان کرد: متأسفانه این مصوبه هنوز اجرایی نمی‌شود.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس با تاکید بر لزوم توجه به مساله ترویج صنایع دستی گفت: نقش شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در این زمینه بسیار مهم است که باید از ابزارهای تبلیغاتی در این زمینه فعالیت کنند.
سبوکی افزود: در تابلوهای تبلیغات شهری تبلیغات زیادی صورت می‌گیرد اما چرا در این بیلبوردها تبلیغ صنایع دستی را انجام نمی‌دهیم.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا حاکمیت به صورت دستوری در جهت حمایت از صنایع دستی عمل می‌کند، یادآور شد: در کشورهایی مثل مالزی و سنگاپور شاهد این نگاه‌ها هستیم، به این نتیجه رسیده اند که گردشگر ملزم است از یک مرکز صنایع دستی بازدید کند.
وی ادامه داد: بسیاری از گردشگران ابتدا اعلام می‌کنند قصد خرید ندارند اما پس از مراجعه مشاهده می‌کنیم که مشتاق خرید صنایع دستی هستند.
رئیس هیأت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران با بیان اینکه امروز شهرهایی که دارای برندهای ثبت جهانی هستند در اولویت نخست گردشگران قرار دارند، گفت: به عنوان مثال آمار گردشگران امروز شهر یزد نسبت به دوران قبل از ثبت جهانی این شهر بیشتر است و حضور گردشگران در این شهر نسبت به 10 سال گذشته 2 برابر شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا حاکمیت به صورت دستوری در جهت حمایت از صنایع دستی عمل می‌کند، در کشورهایی مثل مالزی و سنگاپور شاهد این نگاه‌ها هستیم، به این نتیجه رسیده اند که گردشگر ملزم است از یک مرکز صنایع دستی بازدید کند.
سبوکی اظهارکرد: شاید همه فکر می‌کنند شیراز در جهان شناخته شده است اما واقعیت این است تا زمانی که برای معرفی شهرمان تلاش نکنیم آنچنان شناخته شده نیست.
وی با بیان اینکه از مقوله آموزش و نظارت در حوزه صنایع دستی غفلت کردیم، افزود: آموزش‌ها محدود به خانواده صنایع دستی است، چقدر در شیراز کارگاه آموزشی برگزار کرده ایم؟ باید مقوله آموزش را ترویج دهیم.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس گفت: باید مقداری نظارت خود را بر مکان‌های فروش صنایع دستی سختگیرانه کنیم، فروش صنایع دستی چینی و تایلندی در شیراز شایسته نیست.
سبوکی افزود: در صنایع دستی باید به دنبال بازار هدف باشیم، باید بازار هدف و ذائقه مخاطب را بشناسیم و متناسب با آن اقداماتی را انجام دهیم.
وی ادامه داد: بسیاری از گردشگران دنیا مقاصد خود را برای دیدن یک صنایع دستی انتخاب می‌کنند بنابراین ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی اهمیت زیادی دارد.
**بیش از 200 هزار فعال صنایع دستی در فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه سخنان خود بیان کرد: بیش از 200 هزار صنعتگر در حوزه‌های مختلف صنایع دستی استان فارس فعالیت می‌کنند.
وی با اذعان اینکه بیش از 80 رشته صنایع دستی در سطح این استان وجود دارد که فعالین آن در قالب 18 گروه مشغول فعالیت هستند، گفت: حدود 20 هزار هنرمند در فارس وجود دارد که ضمن تولید صنایع دستی پروانه فعالیت کارگاهی و یا فردی خود را نیز اخذ کرده اند.
امیری اظهار داشت: در شهر آباده که در سال گذشته به جرگه شهرهای جهانی پیوسته بیش از 600 کارگاه عمومی و خانوادگی تولید صنایع دستی فعال وجود دارد.
**توزیع 200 میلیارد ریال تسهیلات بین هزار فعال صنایع دستی فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: در سال 97 بیش از هزار طرح در حوزه صنایع دستی از تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر با اعتباری افزون بر 200 میلیارد ریال بهرمند شده اند که این مساله در رونق تولید و اشتغالزایی این استان تأثیر مثبتی داشته است.
امیری با تاکید بر تداوم ارائه تسهیلات در قالب طرح اشتغال فراگیر روستایی و شهری به فعالین حوزه صنایع دستی در سال جاری عنوان کرد: انتظار می‌رود که در سال 98 پرداخت میزان بیشتری تسهیلات نسبت به سال گذشته صورت پذیرد تا روز به روز شاهد توسعه صنایع دستی استان فارس باشیم.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در ادامه این میزگرد، از استاندارد سازی دو رشته صنایع دستی در سال 97 و یک رشته در سال 98 خبر داد و گفت: 167 مورد آموزش شاغلان حرفه صنایع دستی و همچنین آموزش مقدماتی دو هزار و 840 نفر در یکسال گذشته در فارس انجام شده است.
وی از برگزاری 9 همایش تخصصی صنایع دستی در سال 96 و 11 مورد در سال 97 خبرداد و عنوان کرد: دریافت 15 عنوان نشان ملی مرغوبیت آثار صنایع دستی فارس در سال 97 محقق شده و همچنین در سال جاری نیز به دنبال میزبانی همایش بزرگ صنایع دستی منطقه غرب کشور هستیم که سابقه برگزاری آن در این شهر در گذشته وجود دارد.
زاهدیان نژاد اظهار داشت: کسب عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران برای شیراز که پیش بینی می‌شود در سال جاری تحقق یابد می‌تواند در حوزه تجاری سازی و جهانی شدن محصولات صنایع دستی این خطه تأثیر زیادی داشته باشد.
** اجازه ورود کالاهای چینی به فروشگاه‌های صنایع دستی را نمی‌دهیم‌
در اصفهان، دادستان به مقوله جلوگیری از عرضه صنایع دستی خارجی در بازار ورود کرد و به پشتوانه این حکم، کالاهای چینی را از بازار جمع آوری کردند مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در ادامه این میزگرد گفت: این اتحادیه بحث آموزش در حوزه صنایع دستی را به صورت جدی پیگیری و کارگاه‌هایی را برگزار می‌کند.
همتی به اشاره به مساله فروش صنایع دستی سایر استان‌ها و کشورها در شیراز اظهار کرد: در استان اصفهان دادستان به این مساله ورود پیدا کرد و با حکم قضائی، کالاهای چینی را جمع آوری کردند.
وی ادامه داد: در فروشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی اجازه ورود کالاهای چینی را نمی‌دهیم اما در خصوص سایر بخش‌های بازار باید متولیان چاره اندیشی کنند.
**از برندهای شیراز استفاده نکرده ایم
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این میزگرد با بیان اینکه در هر کاری باید به سه گزینه اطلاعات و آمار، برنامه و بودجه توجه شود، گفت: در رابطه با صنایع دستی و میراث فرهنگی در سطح شیراز اطلاعات و آمار داریم و برای داشتن برنامه باید بدانیم هدف نهایی ما کجاست و آن را مشخص کنیم، باید به میراث فرهنگی بیش از پیش بها دهیم پرا که این تاریخ ماست.
ناصری با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دستگاه‌های دولتی به خرید و اهدای صنایع دستی افزود: چرا این مصوبه اجرایی نمی‌شود؟
وی ادامه داد: باید برای برنامه ریزی در حوزه صنایع دستی ابتدا هدف خود را مشخص کنیم، باید حضور و مشارکت ذی نفعان را مدنظر داشته باشیم، در این زمینه لازم است نشست‌های ماهانه با حضور ادارات ذی نفع و هنرمندان این حوزه برگزار شود چون افراد این حوزه درد را می‌دانند و درمان را نیز بلدند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: خیلی از کشورها تنها یکی از برندهای شیراز را دارند و چقدر در رونق تولید و اشتغال گام برمی دارند، ما برندهای زیادی داریم اما آنگونه که باید از آن استفاده نکرده ایم.
ناصری افزود: باید کالبد شهری را طوری طراحی کنیم که در مقیاس جهانی می‌خواهیم حرف بزنیم.
**مهستانی برای صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به رخدادهای مهم و ارزشمند سال گذشته این استان در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: سال گذشته دو اتفاق بسیار مهم در این استان رخ داد که ثبت منظر باستان شناسی ساسانیان در فارس که بعنوان پنجمین اثر این استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و دیگری نیز ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت بود. اولین بازارچه صنایع دستی کشور با همکاری بخش خصوصی در شیراز به بهره برداری می‌رسد که واحدهای آن در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می‌گیرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه صحبت‌های خود در میزگرد ایرنا افزود: در اقدامی بی نظیر در کشور یکی از مجتمع‌های تجاری شیراز واقع در خیابان انوری با همکاری بخش خصوصی با عنوان بازار صنایع دستی مهستان به بهره برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه این محل اولین بازارچه صنایع دستی در مجتمع‌های تجاری کشور است، افزود: در فاز اول یکی از طبقات این مجتمع تجاری با 65 مغازه در قبال پرداخت حق شارژ بسیار اندک ماهیانه و درصدی از فروش محصولات در اختیار هنرمندان صنایع دستی شیراز قرار می‌گیرد.
خانه‌های تاریخی فارس پس از مرمت توسط بخش خصوصی به محلی برای عرضه تولیدات صنایع دستی تبدیل می‌شوند
**خانه‌های تاریخی منزلگاه صنایع دستی می‌شود
این مقام مسئول بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس دنبال می‌شود این است که بخشی از خانه‌های تاریخی که در گذشته کاربری مختلفی داشتند با تعریف بسته‌های سرمایه گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و بعد از مرمت این خانه‌ها تحت عنوان بازارچه صنایع دستی به محلی برای عرضه تولیدات فارس در این حوزه تبدیل می‌شود.
وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری حداقل پنج خانه تاریخی در بافت قدیم شهر شیراز به بازارچه صنایع دستی تبدیل می‌شود و تعدادی از هنرمندان و استادکاران این شهر به عرضه کالاهای صنایع دستی تولیدی خود در این خانه‌ها می‌پردازند.
امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس (چپ): کیوسک‌های عرضه صنایع دستی در شیراز راه اندازی شود
ناصری عضو شورای اسلامی شهر شیراز (راست): پیگیری می‌کنیم
**راه اندازی کیوسک‌هایی برای عرضه صنایع دستی در شیراز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در این میزگرد به بیان برنامه‌های این نهاد در مسیر رونق تولیدات حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در گذشته طرحی در شیراز بعنوان ایجاد کیوسک صنایع دستی مطرح اما گذشت زمان گرد فراموشی بر آن پاشید اما اکنون این اداره کل در تلاش برای احیا و اجرایی کردن این طرح در شیراز با کمک شهرداری این کلانشهر است.
مصیب امیری با بیان اینکه می‌توان کیوسک‌هایی تحت عنوان گردشگری و عرضه صنایع دستی در مسیر پرتردد در سطح شهر شیراز راه اندازی کرد، افزود: این طرح با همت شهرداری شیراز قابلیت اجرایی دارد و اگر شهرداری مجوز و مکان ایجاد این کیوسک‌ها را در نظر بگیرد این اداره کل با کمک بخش خصوصی غرفه‌ها را ایجاد خواهد کرد.
ناصری عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت که در نشست‌های تخصصی این موضوع را پیگیری می‌کند.
** روزی به نام صنایع دستی در طول هفته پیش بینی شود
مدیرکل میراث فرهنگی فارس: صنایع دستی باید از تعریف به عنوان کالای لوکس خارج و
به بطن زندگی مردم راه یابد
امیری ادامه داد: پیش بینی روزی به نام صنایع دستی در طول هفته امر مهمی است که در مقاطعی در سالیان قبل در شیراز اجرا شده اما به دلیل عدم اجرای درست این طرح بازخورد مناسب و توفیق چندانی پیدا نکرد و اگر اکنون محلی ثابت در شیراز برای ایجاد پنجشنبه بازار صنایع دستی اختصاص یابد و شأن اساتید این حوزه نیز حفظ شود می‌تواند تأثیرات مفیدی بر صنایع دستی این استان در پی داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی استان فارس باید در دستور کار شرکتهای گردشگری و تورهای داخلی و خارجی قرار گیرد تا صنایع دستی از تفکیک بندی کالای لوکس خارج و به دل زندگی مردم رسوخ پیدا کند.
**ثبت‌های جهانی و مزایای آن
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در بخش دوم سخنان خود گفت: ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت معنوی و همچنین ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی منافع متعددی برای این حوزه درپی دارد، اگر اصفهان در حال حاضر در حوزه تأمین مواد اولیه مورد نیاز ساخت صنایع دستی کمتر از شیراز با مشکل مواجه است یکی از دلایل آن ثبت جهانی این شهر در حوزه صنایع دستی است.
** صنایع دستی فارس تشکل‌های قوی می‌خواهد
زاهدیان نژاد در ادامه عملکرد تشکل‌های فعال در زمینه صنایع دستی استان فارس را ضعیف عنوان کرد و گفت: اگر واقع بینانه به مساله نگاه کنیم در می‌یابیم که تشکل‌های صنایع دستی فارس ضعیف‌تر از استان‌هایی نظیر اصفهان عمل می‌کنند و به همین دلیل نیز مشکلات فعالین این حرفه در فارس بیشتر است.
کمبود و گرانی مواد اولیه تولید صنایع دستی نظیر فلزاتی مانند مس و برنج و همچنین چسب چوب از جمله گلایه‌های هنرمندان و استادکاران صنایع دستی استان فارس است که زاهدیان نژاد در این باره گفت: هنرمندان فارس در خصوص تأمین مواد اولیه مورد نیاز ساخت صنایع دستی اکنون با مشکلاتی مواجه اند اما در نمونه‌ای مشابه در این باره فعالین حوزه صنایع دستی استان اصفهان به دلیل بهرمندی از تشکل‌های قوی با صنایع مس استان کرمان ارتباط برقرار و مشکلات فعالین در خصوص تأمین مواد اولیه را به کمترین حد ممکن کاهش داده اند.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی نیاز است که تشکل‌ها حوزه صنایع دستی فارس نیز قوی‌تر عمل کنند که ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت معنوی موسوم به وایپو می‌تواند کمی از این مشکلات را کاهش دهد اما عملکرد قوی تشکل‌های این حوزه نیز امر ضروری است که باید محقق شود.
**بیگانگی خاتم‌سازان شیرازی با تجاری سازی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه به خاتم سازی شیراز اشاره کرد و گفت: از گذشته تاکنون در شیراز هنرمندان و استادکاران خاتم ساز بیشتر آثار فاخر تولید می کرده اند در حالی که باید در عصر کنونی تجاری سازی تولیدات در بین فعالان این رشته نهادینه شود. معاون میراث فرهنگی فارس:
از گذشته در شیراز هنرمندان و استادکاران خاتم ساز بیشتر آثار فاخر تولید می کرده اند در حالی که باید در عصر کنونی تجاری سازی تولیدات در بین فعالان این رشته نهادینه شود وی به احیا خاتم پیچی در شیراز نیز اشاره و تاکید کرد: مسائل و مشکلات واقعی رشته‌های مختلف صنایع دستی استان فارس ازجمله خاتم شیراز باید درست دید شود تا بتوان مشکلات را در این حوزه حل کرد.
زاهدیان نژاد بر توجه به آموزش در حوزه صنایع دستی تاکید و عنوان کرد: در احداث و بهره برداری از فاز دوم بازارچه دائمی صنایع دستی در مجتمع مهستان شیراز قطعاً آموزش و تولید زنده در محل توسط استادکاران و هنرمندان صنایع دستی مدنظر قرار خواهد داشت.
**اقتصاد هنر جدی گرفته شود
فعال مدنی استان فارس در ادامه این میزگرد گفت: اقتصاد هنر مقوله بسیار مهمی است که در رشد اقتصاد شهری می‌تواند نقش سازنده‌ای داشته باشد و لازم است به آن توجه ویژه ای شود.
محمدرضا گل همیشه بهار افزود: اقتصاد هنر موجب توسعه ناحیه مدار در هر منطقه می‌شود و نقش آن در توسعه شیراز نیز بارز خواهد بود.
وی بر معرفی محصولات صنایع دستی تاکید کرد و اظهار داشت: نقش دیپلماسی شهری در حوزه بین المللی بسیار مهم است و باید مراودات شهری شیراز با شهرهای مهم جهان حفظ و گسترش یابد که در نتیجه آن رونق صنایع دستی و گردشگری نیز حاصل شود.
گل همیشه بهار تاکید کرد: صنایه دستی می‌تواند زبان مشترک گفت و گو بین ملت‌ها را ایجاد کند.
**شهرکی که ساخت آن همچنان ادامه دارد
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: ساخت شهرک صنایع دستی که از گذشته طرح آن دنبال شده کماکان با کمک بخش خصوصی در جاده شیراز به سمت مرودشت در حال انجام است که امیدواریم احداث این محل در آینده به رونق صنایع دستی این استان منجر شود.
** ویترین‌هایی برای صنایع دستی فارس
امیری با بیان اینکه بنا بر سیاست‌های اعلامی، باید در هر کارگاه تولیدی استان یک اشتغال جدید شکل گیرد، اظهار داشت: 444 واحد اقامتی در فارس وجود دارد که ایجاد یک ویترین صنایع دستی در هر یک از این محل‌ها می‌تواند انقلابی در این حوزه و رونق آن ایجاد کند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: بیش از 226 آژانس مسافرتی در سراسر این استان فعال است که می‌توان در محل این آژانس‌ها نیز ویترین صنایع دستی ایجاد کرد.
وی از ایجاد ویترین صنایع دستی در مراکزی نظیر راه آهن و مترو در شیراز و استان فارس سخن گفت و تصریح کرد: حداقل می‌توان 500 ویترین صنایع دستی در اماکن عمومی سراسر استان فارس ایجاد کرد که قطعاً گام مهمی در زمینه اشتغالزایی اهالی این استان خواهد بود.
امیری در ادامه از برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری استان فارس در سال جاری خبرداد و گفت: دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری استان فارس امسال برای اولین بار با ادغام این دو حوزه در شیراز برگزار خواهد شد که پیش بینی می‌شود اقبال عمومی نسبت به آن افزایش یابد.
زاهدیان نژاد معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس: باید راهکار لازم برای تشویق فروشگاه‌های صنایع دستی از جمله در سرای مشیر به عرضه صنایع دستی بومی فارس اندیشیده شود
رضایی نیا مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی فارس (چپ): رسانه‌ها نقش مهمی در ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی دارند
**ورود صنایع دستی قاچاق مسدود شود
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: وجود آثار خارجی صنایع دستی در بازار داخلی یکی دیگر از مشکلات این حوزه است، هرچند که مبارزه با این پدیده شوم در حال انجام است اما باید با افزایش نظارت و کنترل در مبادی ورودی جلوی کالا قاچاق صنایع دستی گرفته شود.
زاهدیان نژاد وجود تولیدات صنایع دستی استان‌های دیگر کشور را در بازار فارس و شیراز مشکلی در این حوزه ندانست و گفت: محصولات صنایع دستی ایرانی و تولیدات همه استان‌ها در سراسر کشور توزیع می‌شود و این روند مشکل محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: با هدف حمایت از کالای صنایع دستی بومی استان فارس باید راهکارهایی برای فروش این محصولات در بازارهایی مانند سرای مشیر تعریف شود تا فعالان با تشویق و نظارت به سمت فروش محصولات شیراز و فارس سوق داده شوند.
رضایی نیا مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این میزگرد با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های استان گفت: رسانه‌ها با معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی و هنرمندان این حوزه می‌توانند کمک زیادی به ثبت شیراز به عنوان شهرجهانی صنایع دستی داشته باشند.
امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس: میزگردهای ایرنا با موضوع ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با مشارکت فعالانه نمایندگان بخش خصوصی و فعالان صنایع دستی تداوم یابد.
عکس ها: از شیوا السادات عطاران
9254/9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/87256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی