پیام فارس

آخرين مطالب

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

فعالیت هنری نیازمند همدلی است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی به همدلی نیاز دارد و زمان بر است، گفت: نهادهای بیرونی باید به کمک ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بیایند؛ مجموعه‌های دولتی مختلف با حمایت از فرهنگ و ارشاد بهتر می‌توانند در فضایی امن فرهنگ‌سازی کنند.

مهدی رنجبر در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه در حوزه فرهنگ با وجود تمام مشکلات، دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با دولت‌های قبل پیش‌برنده‌تر بوده است، گفت: در عین حال مشکلات کم نیست و این در حالی است که حوزه فرهنگ و هنر یکی از پیش برنده‌ترین حوزه‌های اهداف مدیران سیاسی و مدیران اقتصادی است.
رنجبر معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: شیراز با برخورداری از 16 سالن جدید با دو پردیس سینمایی مدرن و با بالاترین آمار جذب مخاطب پس از تهران، در اقبال مردم به سینما رکورد ثبت کرده است
این مقام مسئول فرهنگی افزود: حیات بخش خصوصی در حوزه هنری و افزایش زیرساخت‌های اقتصادی فرهنگی و هنری در این دولت میسر شد؛ برای مثال باید به پیشرفت سینما در شیراز اشاره کرد و وضعیت سینمایی شیراز را پیش و پس
از سال 94 با هم مقایسه کرد.
وی ادامه داد: شیراز پیش از سال 94 با سینماهای کهنه چهارراه زند، به سختی پذیرای مخاطبان و سینمادوستان بود؛ اما امروز 16 سالن جدید با دو پردیس سینمایی مدرن و با بالاترین آمار جذب مخاطب پس از تهران رکورد به جای گذاشته است و مثلاً ضریب اشغال یک سالن 42 نفره پردیس گلستان شیراز از سینما آفریقای تهران براساس آمار بیشتر است.
رنجبر: شیراز در فضای هنری و فرهنگی فعلی خوب تنفس می‌کند؛ هرچند وضعیت فعلی نیز پاسخگوی سطح توقع ما نیست؛ چراکه هنر در چارچوب قرار نمی‌گیرد
این استاد دانشگاه اظهار داشت: براین اساس شیراز در فضای هنری و فرهنگی فعلی، خوب تنفس می‌کند؛ هرچند وضعیت فعلی نیز پاسخگوی سطح توقع ما نیست؛ چراکه هنر در چارچوب قرار نمی‌گیرد و اگر بخواهیم آن را با موانع امروز پیش ببریم باید بسیاری اتفاقات نامطلوب را تحمل کنیم که باعث شکست حوزه هنر می‌شود.
با وجود تمام مشکلات، دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با دولت‌های قبل در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌برنده‌تر بوده است
رنجبر در ادامه به وضعیت سینماتک‌ها اشاره کرد و گفت: با آغاز به کار سینماتک‌ها تصمیم گرفتیم در حوزه سینمایی رویدادهای تازه‌ای رقم بزنیم و هم‌اکنون فارس تنها استانی است که فیلم‌های غیرایرانی را در سینماتک‌ها نمایش می‌دهد و ما نیز حامی این موضوع هستیم.
وی همچنین به افزایش تعداد گالری‌ها و رونق‌گرفتن بازار آن‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ تعداد و رونق فروش شاهد بازار مناسبی در گالری‌ها بوده‌ایم و فعالیت اقتصادی آن‌ها باعث شده حوزه تجسمی در شیراز یک قدم به جلو بردارد.
نمی‌توانیم خود را محدود کنیم
این مقام مسئول توضیح داد: اعتقاد داریم وزارت فرهنگ نگاه ارشادگرانه خود را دارد و حوزه نظام و ارزش‌های حکومت و دولتمان را می‌شناسیم؛ اما نمی‌توانیم جهانی نباشیم و خود را محدود کنیم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد فارس با بیان اینکه وظیفه بخش دولتی به میدان آمدن است و نه کنار کشیدن، تاکید کرد: این موضوع با ایده و راهکاری که منتهی به پیشرفت شود، میسر می‌شود.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: در حوزه تبلیغات در حق هنر و هنرمند اجحاف شده است، اینکه صدا و سیما، رسانه‌های برخط و مکتوب و بیلبورهای شهری تا چه میزان می‌توانند به تبلیغات هنری بپردازند، مساله امروز ماست.
تبلیغات مساله روز عرصه فرهنگ و هنر است
وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغات کالاهای فرهنگی و هنری دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: این در حالی است که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در بسیاری از ساعات روز برنامه جدیدی برای ارائه ندارند و می‌توان این وقت را به معرفی برنامه‌های بسیار خوب فرهنگی که در شهر شیراز اجرا می‌شود، اختصاص داد؛ از معرفی گالری‌ها و تبلیغ نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها گرفته تا مستندسازی در حیطه هنر.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه تبلیغات در حق هنر و هنرمند اجحاف شده است، بیان داشت: اینکه صدا و سیما، رسانه‌های برخط و مکتوب و بیلبورهای شهری تا چه میزان می‌توانند به تبلیغات هنری بپردازند، مساله امروز ماست.
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس بیان داشت: ما نمی‌توانیم با پیشرفت سریع جامعه در حوزه‌های سنتی باقی بمانیم. بسیاری از مسائل باید رخ دهد، اما اینکه چه کسی متولی انجام آن است مشخص نیست؛ از همین رو است که باید شفاف‌تر و کارشناسانه‌تر سخن بگوییم.
وی عنوان کرد: وقتی کنسرت‌های پژوهشی در شیراز و در مجموعه‌های فرهنگی متقاضی اجرا نمی‌شود، به این معناست که پشتیبانی کافی از سوی نهادهای مختلف در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
رنجبر خاطرنشان کرد: بسیاری در سراسر دنیا همیشه با حوزه هنر به دلیل برخورداری از تیغ انتقاد، درگیر بوده‌اند؛ درحالیکه این خصوصیت ذات فعالیت هنری است.
رنجبر: باید با ارج نهادن به هنرمندان متخصص، مانع از راه یابی ترانه‌های سخیف به مدارس شد
در دوران سردرگمی هنر در ایران هستیم
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس با تاکید بر اینکه ما در دوران سردرگمی هنر در ایران هستیم، اظهار کرد: هنرِ امروز بسیار در هم پیچیده است، هم از بیرون تقلید می‌کند و هم خودش نیست.
وی افزود: بخش عظیمی از افراد در حوزه هنر به‌صورت تخصصی کار نمی‌کنند، کسانی که تخصصی کار می‌کنند در محافل و مؤسسات تخصصی هنر هم حضور می‌یابند، ولی باید بپذیریم که قشری که هنر را به صورت غیرحرفه‌ای دنبال می‌کند، خوراک هنری‌اش را از بیرون می‌گیرد و درنتیجه ذائقه‌اش نیز بر آن مدار شکل می‌گیرد.
رنجبر با بیان اینکه در این صورت نمی‌توانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم، گفت: این همان ذائقه‌ای است که پای ترانه‌های سخیف را به مدارس باز می‌کند. این گروه نمی‌توانند سمفونی‌های بزرگ دنیا را گوش کنند، چون برایشان بی‌معناست.
وی بررسی این معضل را مرتبط با تصمیم‌گیری‌های کلان دانست و افزود: این موضوع باید در سطح کلان ملی مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و برای برون‌رفت از آن تلاش کرد.
9885 / ‏‬ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/89773/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده