پیام فارس

آخرين مطالب

توسط دفتر مرات جهاددانشگاهی فارس انجام شد؛

بررسی ظرفیت‌ها و موانع اجتماعی دوچرخه راه شیراز علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نشست بررسی ظرفیت‌ها و موانع اجتماعی دوچرخه‌راه شیراز به میزبانی دفتر مطالعات راهبردی و ارزیابی تاثیر(مرات) معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس و با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، با شفاعت، رئیس هیئت دوچرخه سواری استان فارس در اولین نشست دفتر مرات جهاد دانشگاهی فارس، تحت عنوان بررسی ظرفیت‌ها و موانع اجتماعی دوچرخه راه شیراز، به معرفی این هیئت و دستاوردها و نقش آن در توسعه دوچرخه‌سواری پرداخت.
باشفاعت ضمن تفکیک انواع دوچرخه سواری بر مبنای هدف که شامل دوچرخه سواری ورزشی و حرفه‌ای، تفریحی و حمل و نقل است، انواع دوچرخه سواری را در یک راستا و به نوعی هم افزا دانست که رشد هر یک به توسعه دیگری کمک می‌کند.
او گفت: دوچرخه راه زمینه ساز دوچرخه سواری همگانی است و دوچرخه سواری همگانی امکان رشد و پرورش استعداد دوچرخه سواری قهرمانی را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، افتخارات ورزشی در زمینه دوچرخه سواری موجب تشویق شهروندان به دوچرخه سواری خواهد شد.
رئیس هیئت دوچرخه سواری استان فارس با مقایسه ایجاد تسهیلات دوچرخه سواری در دو کلانشهر مشهد و شیراز، گفت: اگرچه شهرهای شیراز و مشهد همزمان به توسعه ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی اقدام کردند ولی امروز مشهد دارای 150 ایستگاه است که در مقایسه با شیراز پیشرفت چشمگیری به شمار می‌رود.
به زعم وی، دلیل اصلی پیشرفت نکردن شیراز در گسترش ایستگاه دوچرخه و دوچرخه سواری، تغییر مدیریت شهرداری و به تبع آن تغییر در رویکرد مدیریت شهری بوده است .
وی با تشریح تصویری کلی از مسیر قدیمی دوچرخه‌سواری در پایگاه هوایی شهید دوران شیراز و بهره‌گیری از ساختار آن به استانداردهای ضروری و پایه برای برخورداری از تسهیلات مناسب دوچرخه سواری پرداخت و گفت: برای مثال مسیر دوچرخه راه در شیراز باید با پوششی مناسب، از مسیر سواره و پیاده جدا شود تا اگر تعادل دوچرخه‌سوار برهم خورد، کمترین آسیب به فرد وارد شود.
باشفاعت ادامه داد: استفاده از بلوک‌های پلاستیکی برای تفکیک مسیر دوچرخه‌راه شیراز در قدم اول مناسب بوده و موجب توجه بیشتر شهروندان غیر دوچرخه سوار به این مسیر می‌شود.
او با ذکر مثالی از چین تایپه به عنوان نمونه‌ای مناسب از شهر دوچرخه، چگونگی تفکیک دوچرخه راه از پیاده راه با استفاده از خطی سفید رنگ را توضیح داد که هم در درازمدت پاسخ داده و هم آسیب‌های احتمالی دوچرخه سواری را به شدت کم کرده است.
باشفاعت دغدغه اصلی هیئت دوچرخه سواری استان فارس را اعمال استانداردها در مسیر دوچرخه سواری دانست که با توجه به ظرفیت‌های شهر و تجارب هیأت کاملاً امکان پذیر است.
او گفت: در برخی از خیابان‌ها مسیر دوچرخه از کنار دیوار عبور می‌کند که خطر برخورد فرمان دوچرخه با دیوار را همراه دارد در حالی که می‌توان همان مسیر را کنار باغچه طراحی کرد تا هم احتمال آسیب را کاهش داد و هم دوچرخه سوار بتواند از سایه درخت‌ها در طول مسیر استفاده کندب.
باشفاعت با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی آیین نامه طراحی دوچرخه راه را تدوین کرده است، گفت: استفاده از منابع به روز بین المللی باعث بهبود و کاهش خطاهای طراحی خواهد شد؛ برای مثال، افزایش عرض فرمان دوچرخه از 50 به 80 سانتیمتر ضرورت افزایش عرض مسیر دوچرخه‎راه را ایجاب می‌کند.
یکی از تاکیدات اصلی رئیس هیئت دوچرخه سواری استان فارس بر عنصر استانداردسازی و اجتناب از نادیده‌انگاری معیارهای مطلوب و لازم برای برخورداری از شرایطی ایمن و جذاب برای دوچرخه سواران بود.
با شفاعت با تلفیق بعد همگانی و قهرمانی ورزش دوچرخه سواری، بارها به تاثیر متقابل و هم‌افزای این دو بعد بر همدگیر اشاره کرد. به گفته وی، هیات دوچرخه سواری تلاش کرده است تا از تمام ظرفیت ‌ های ممکن برای تشویق شهروندان به افزایش استفاده از دوچرخه بهره گیرد.
او اضافه کرد: اعضای هیئت و دوچرخه سواران معتقدند حضور هر چه بیشتر دوچرخه سوارها در مسیرهای دوچرخه سواری خود مشوقی مهم برای سایرین محسوب می‌شود. همچنین، برگزاری همایش‌ها، مسابقات و برنامه های دوچرخه سواری همگانی از اقدامات مؤثری است که افراد را به دوچرخه سواری ترغیب می‌کند.
باشفاعت گفت: اگرچه اعضای هیئت دوچرخه سواری و سایر گروه‌های دوچرخه سوار خود را ملزم به حضور در این مسیرها می‌دانند ولی این فعالیت تبلیغی به تنهایی نمی تواند سیاست گسترش استفاده از دوچرخه را توسعه دهد و لازم است با رویکرد به اثرگذاری فرهنگی زمینه فعالیت و مشارکت شهروندان را فراهم و تسهیل کرد .
او با اشاره به اخبار مربوط به ورود دوچرخه‌های هوشمند و نسل چهارم به شیراز، اجرای آن را دستاوردی مهم برای توسعه دوچرخه سواری و ترغیب هر چه بیشتر شهروندان برای استفاده از دوچرخه قلمداد کرد.
به گزارش ایسنا، دیگر شرکت کنندگان در این نشست نیز با طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص دوچرخه‌راه شیراز، تاکید کردند که هر اقدام و تغییر محسوسی در هر شهر معمولاً واکنش منفی تعدادی از شهروندان را به همراه دارد و در واقع، اجرای هر اقدامی پیامدها و تاثیراتی را در سطح اجتماع خواهد داشت و واکنش‌هایی را بر خواهد انگیخت. اما تجارب قبلی نشان داده است که با گذر زمان تغییرات مثبت توسط اکثریت پذیرفته می‌شود. به تعبیر دیگر، پیامدها و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی مستلزم میزانی از صبوری است و برای تغییرات توسعه ای باید این مقاومت‌ها و واکنش‌ها را با صبوری پذیرفت و برای کاهش هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی و افزایش پیامدها و منافع اجتماعی، تمهیدات لازم را فراهم آورد .
در این نشست همچنین تاکید شد که؛ توسعه دوچرخه راه در راستای شعار انسان محوری شورای شهر و شهرداری بیان شده است، ولی با این حال، ویژگی‌ها، نگرش‌ها و تمایلات شهروندان کمتر در نظر گرفته شده است. وجهه اجتماعی استفاده از دوچرخه، تمایل و توانایی دوچرخه سواری از جمله نکاتی است که بدون اطلاع دقیقی از آن نمی‌توان چشم انداز دقیقی در زمینه توسعه دوچرخه سواری تعریف کرد.
همچنین، طراحی دوچرخه راه باید مکمل سایر شیوه‌های حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس باشد تا در مورادی که افراد مسیر طولانی در پیش دارند بتوانند خود را به این ایستگاه‌ها رسانده و بخش دیگر را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی طی کنند .
به گزارش ایسنا نشست ‌ های ماهانه دفتر مرات جهاد دانشگاهی فارس با هدف بررسی علمی و تخصصی و کسب شناخت عمیق‌تر از سیاست ها و پروژه ها در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی برگزار می شود.
به گفته معاون پژوهشی جهاددانشگاهی فارس، اختصاص نشست اول دفتر مرات جهاد دانشگاهی به موضوع دوچرخه راه به دلیل اهمیت ابعاد اجتماعی و فرهنگی این پروژه و همچنین اهمیت بررسی عوامل تسهیل کننده و موانع این پروژه بوده است.
مریم سروش اضافه کرد: با توجه به چشم انداز تعیین شده برای این پروژه شهری، بررسی های علمی و تخصصی، لازمه تداوم و موفقیت آن محسوب می شود و این دفتر تلاش دارد تا بخشی از این الزام را با برگزاری این نشست ها محقق کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/89909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق