پیام فارس

آخرين مطالب

ولایتی:

فضای برخی دانشکده‌های دانشگاه آزاد در شأن جمهوری اسلامی نیست علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: فضای موجود در برخی دانشکده‌های واحدهای دانشگاهی در شأن جمهوری اسلامی نیست و مدیران باید همانطور که در حوزه‌های علمی و پژوهشی حساس هستند، در حوزه فرهنگی و اعتقادی نیز حساسیت بیشتری داشته باشند تا دانشگاه آزاد اسلامی دارای جلوه اسلامی شود .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی در پنجمین جلسه شورای دانشگاه صبح چهارشنبه 29 خرداد در واحد شیراز ، گفت: برای بنده توفیقی است که در استان فارس و در خدمت بزرگان این استان، اعضای هیئت رئیسه و رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارم و برگزاری این گردهمایی فرصتی برای هماهنگی مناسب تر به منظور ارتقاء کیفیت فعالیت ها و اقدامات در آزاد اسلامی است .
وی ادامه داد: همانطور که در این جلسه هم مطرح شد دانشگاه آزاد اسلامی نعمتی برای جمهوری اسلامی ایران و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است .
ولایتی با بیان اینکه مردم در هیچ جای دنیا به اندازه ایران طالب علم نیستند و خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد دانشجو نسبت به جمعیت، رتبه چهارم جهانی را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مردم ایران در طول تاریخ این است که همواره در جستجوی علم بوده‌اند و در تاریخ ایران و ایران اسلامی به عنوان بخش مهم جهان و جهان اسلام بیشترین علم‌خواهی را داشتند، چنانچه پس از انقلاب اسلامی که برمبنای اعتقاد و فرهنگ این مردم شکل گرفت نیز مردم ایران به دنبال افزایش دانش و دانایی بوده‌اند .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به خواسته مردم مبنی بر توسعه آموزش عالی، پاسخ داد و اکنون به اندازه همه درخواست‌ها صندلی دانشگاهی موجود است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با خواست و کمک مردم بنا شد و متعلق به همه 80 میلیون جمعیت کشور است و طبیعی است که نظام به این دانشگاه توجه خاص داشته باشد. مقام معظم رهبری نیز نظر خاصی به دانشگاه آزاد اسلامی داشته و انتظار دارند این دانشگاه بتواند گوشه‌ای از وظیفه احیای تمدن نوین اسلامی را به دوش بکشد .
ولایتی با بیان اینکه 35 تا 40درصد جمعیت آموزش عالی کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: آنچه در دو سال اخیر از سوی هیئت مؤسس و امنا و همینطور هیئت رئیسه دانشگاه پیگیری شده، ایجاد تحول در حوزه فرهنگی و علمی است .
وی افزود: در حوزه فرهنگی، فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم، چرا که اساتید، دانشجویان و درس‌های ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی باید حکایت از پایبندی به فرهنگ اسلامی و هویت ایرانی داشته باشد و اساتید مسلمان یا سایر اساتید ادیان الهی، با اعتقاد به جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه حضور داشته باشند .
وی ابراز امیدواری کرد با حضور حجت‌الاسلام محمد شریفانی به عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی و حجت‌الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و اهتمام مدیران این دانشگاه، جلوه فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقاء یابد .
ولایتی تأکید کرد: این دانشگاه باید جلوه بارز و برجسته جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و دکتر طهرانچی به عنوان شخصیتی علمی که در حوزه تخصصی خود زحمت کشیده و علم کسب کرده نیز به دنبال آن است که درس‌هایی که ارائه می‌شود، صِرف تقلید از دیگران و ترجمه نباشد، بلکه نتایج تحقیقات دانشمندان و اساتید ایرانی نیز به رشته تحریر درآمده و به دانشجویان ارائه شود .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: تأکید بنده این است که در جلسات هیئت ممیزه به تألیف کتب بیشتر از چاپ مقالات ISI توجه شده و امتیاز داده شود، چرا که چاپ یک کتاب حاصل سال‌ها مطالعه است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود .
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه آزاد استان‌ها هماهنگ‌کننده واحدهای استانی هستند، گفت: رؤسای استان‌ها باید بر وضعیت واحدها نظارت داشته و مصوبات جلسات شورای دانشگاه را به اطلاع واحدها برسانند و واحدها را از مسائل علمی، فرهنگی، اقتصادی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی مطلع کنند .
ولایتی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد یک زنجیره به هم پیوسته در کشور است، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، ساماندهی و یکپارچه کردن واحدها در سراسر کشور است. در همین راستا سازمان مرکزی تصمیم گرفته از برخی واحدها که در ارتباط با درآمد و هزینه موازنه ندارند و در پرداخت حقوق اساتید و کارکنان با مشکل مواجه شده‌اند، از انباشت مالی سایر واحدها، کسری واحدهای زیان‌ده را جبران کند و هیئت امنای دانشگاه نیز از این تصمیم سازمان مرکزی حمایت می‌کند .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه وجود مجموعه‌های فرهنگی، اعتقادی و سیاسی دانشجویان در دانشگاه ضروری است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با هدایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت فرهنگی و دانشجویی و سایر مجموعه‌های دانشگاه، وظیفه دارد از نظام و انقلاب اسلامی حمایت کند و هرجا لازم شد، دانشجویان و اساتید درباره مسائل کشور اظهارنظر کنند و رهنمودهایی که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان فرمودند و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند پیشان این گونه فعالیت ها باشد .
وی با اشاره به حضور دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم کشور، در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده وارد عمل شد و با مدیریت دکتر طهرانچی، اقدامات ارزشمندی را از خود بر جای گذاشت تا مردم احساس کنند که این مولود انقلاب که توسط خودشان ایجاد شده، می‌تواند به آنها کمک کند .
ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در ماه‌های اخیر اقدامات مهمی در جهت خودکفایی در کشور و تولید محصولات دانش بنیان انجام داده است، گفت: این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی، از پدیده‌های ارزشمندی است که نشان می‌دهد ظرفیت این دانشگاه بیش از سایر مراکز آموزش عالی کشور است .
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه در تشکیلات جدید، دارای معاونت‌های موضوعی و تخصصی شده است که نمونه آن را در بخش‌های دیگر سراغ نداریم، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در حوزه علوم انسانی نسبت به سایر علوم عقب هستند و علوم انسانی در دانشگاه‌های ما تقلید از غرب است در حالی که ما می‌توانیم با تکیه بر منابع اسلامی و فرهنگ بومی، علوم انسانی غنی خود را داشته باشیم چرا که دانشمندان ایرانی همچون ابوریحان در مسائل علوم انسانی و جامعه‌شناسی بسیار جلوتر از دانشمندان غرب هستند .
وی افزود: اساتید دانشگاه آزاد باید با هماهنگی بخش‌های مختلف این کار را ساماندهی کنند ضمن آن که در علوم پزشکی و مهندسی نیز باید مسئله‌محور و محصول‌محور باشد .
ولایتی تأکید کرد: تحریم‌ها هر چند مشکلاتی را به دنبال دارد اما باید از این شرایط برای پرهیز از اتصال به بیگانگان و ایجاد خودکفایی و اتکاء به خود بهره‌برداری کرد، همانگونه که برخی کشورها نیز در شرایط بسیار سخت توانستند به پیشرفت و توسعه دست یابند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت