پیام فارس

آخرين مطالب

رشد 18 برابری مقالات برتر ایران در 10 سال اخیر سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از رشد 18 برابری مقالات برتر (پر استناد و داغ) ایران در 10 سال اخیر بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) خبر داد.

دکتر محمدجواد دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: تعداد مقالات ایران در سال های گذشته به طور مرتب افزایش یافته به طوری که بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) تا پایان شهریورماه امسال تعداد 13 مقاله برتر در پایگاه استنادی ثبت شده است.
وی افزود: این در حالی است که تعداد این مقالات در سال 2011 میلادی به 89، در سال 2012 میلادی به 111، در سال 2013 میلادی به 153 و در نهایت در سال 2014 میلادی به 245 مورد افزایش یافت.
دهقانی با اشاره به اینکه مقالات برتر (Top papers) به گروه اندکی از مقالات اطلاق می شود که تعداد استنادهای زیادی را دریافت کرده اند، گفت: این مقالات را مقالات یک درصد و یک دهم درصد برتر نیز می نامند که شامل مقالات پراستناد و داغ می شود.
وی ادامه داد: مقالات برتر به دو دسته مقالات داغ (Hot papers) و مقالات پراستناد (Highly cited papers) تقسیم می شوند. مقاله داغ به مقاله ای اطلاق می شود که از لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در رشته موضوعی خود در زمره مقالات یک دهم درصد برتر قرار گرفته است، در حالی که مقاله پراستناد در زمره مقالات یک درصد برتر قرار می گیرد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بازه زمانی برای محاسبه مقالات داغ دو ماهه و برای مقالات پراستناد 10 ساله است، بنابراین با توجه به متوسط تعداد استنادها در هر رشته، تمام مقالات داغ، مقاله پراستناد نیستند و همچنین عکس این حالت نیز صادق است.
دهقانی افزود: همچنین از ابتدای سال 2015 میلادی تاکنون 68 مقاله برتر توسط نویسندگان کشور در پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) به ثبت رسیده است.
دهقانی گفت: بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) از سال 2005 میلادی تا پایان شهریور ماه سال جاری، تعداد 956 مقاله برتر به نام جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: تحلیل مدارک برتر در سطح بین المللی نشان می دهد که 89 درصد آنها را مقالات پژوهشی و 11 درصد آنها را مقالات مروری تشکیل می دهند؛ به این ترتیب از تعداد 956 مقاله برتر ثبت شده به نام ایران، 853 مقاله پژوهشی و 103 مقاله مروری هستند.
دهقانی افزود: همچنین تعداد 196 مقاله برتر متعلق به دانشگاه های آزاد اسلامی و واحدهای وابسته است که البته در تمام موارد مقالات ثبت شده می توانند با مشارکت سایر دانشگاه ها یا موسسه های تحقیقاتی داخلی یا خارجی انجام شده باشند.
سرپرست ISC ادامه داد: در بین دانشگاه های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، مشهد، مازندران و علوم پزشکی بقیه الله دارای بیشترین تعداد مقالات برتر و در میان دانشگاه های جامع دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، مازندران، فردوسی مشهد، بوعلی سینا و شهید بهشتی دارای بیشترین تعداد مقالات برتر بوده اند.
دهقانی گفت: همچنین در بین دانشگاه های صنعتی، دانشگاه های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، اصفهان، نوشیروانی بابل، شیراز، خواجه نصیر طوسی، صنعت نفت، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته و صنعتی سهند بیشترین تعداد مقالات برتر را منتشر کرده اند.
به گفته وی، در میان پژوهشگاه ها، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، انستیتو پاستور ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته علوم محیطی دارای بیشترین تعداد مقالات برتر در بین پژوهشگاه های کشور بوده اند.
دهقانی خاطرنشان کرد: سهم دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی از مقالات برتر تولید شده یکسان نیست و دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
وی افزود: پژوهشگران، نام دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی خود را با شکل های مختلفی در نتایج پژوهشی خود درج می کنند و این مساله فقط مختص پژوهشگران کشور نیست، بلکه یک مساله جهان شمول است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: این گوناگونی و هزینه بالای یکدست سازی این نام ها سبب می شود بدست آوردن آمارهای دقیق از پایگاه های استنادی نیازمند پردازش های اضافی باشد.
وی خاطرنشان کرد: پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل برای اعلام تعداد مقالات برتر دانشگاه ها، این مقالات به صورت مجدد در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مورد پردازش قرار گرفتند.
دهقانی با اشاره به اینکه نویسندگان مقالات برتر لزوما در زمره نخبگان علمی قرار نمی گیرند، گفت: حدود 11 هزار و 530 محقق از سراسر دنیا در 956 پژوهش برتر ثبت شده به نام جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشته اند که فقط شامل محققان ایرانی نمی شوند و از این تعداد هزار و 422 محقق متعلق به ایران و 10 هزار و 108 محقق مربوط به سایر کشورها هستند.
وی تصریح کرد: مقالاتی که با مشارکت محققانی از چندین کشور انجام می شوند، احتمال بیشتری را برای تبدیل شدن به مقالات برتر دارند، همچنین پژوهش های گروهی نیز از وضعیت مشابهی برخوردارند.
دهقانی افزود: حدود 44 مقاله از مجموع 956 مقاله برتر ایران توسط گروه های تحقیقاتی بین هزار و 261 تا سه هزار و 83 نفر انجام شده و نیز 70 مقاله تولید شده حاصل فعالیت گروه های تحقیقاتی بین 10 تا 713 پژوهشگر بوده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: همچنین تعداد 169 مقاله ماحصل مشارکت پنج تا 9 نویسنده بوده و 611 مقاله دیگر نتیجه فعالیت های پژوهشی 2 تا چهار نویسنده بوده اند.
دهقانی افزود: در نهایت، 62 پژوهش نیز به صورت تک نفری هدایت شده است و غالب گروه های تحقیقاتی بزرگ از پژوهشگرانی از چند کشور مختلف تشکیل شده اند.
وی اظهار کرد: هر چند لفظ مقالات برتر رایج است، اما مدارک مختلفی که در حوزه های علمی تولید می شوند، می توانند به مقالات برتر یا مدارک برتر تبدیل شوند و احتمال دارد استفاده از لفظ مقاله برتر به این دلیل باشد که مقالات نسبت به سایر مدارک، استناد بالاتری دریافت می کنند و همچنین مدرک غالب هستند.
علمی(4)**2038**1834

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!