پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

میزان بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی کشور 1.7 درصد است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد افراد تحت آموزش در مقطع ابتدایی 98 و 3 دهم درصد است، گفت: بر این اساس یک و هفت دهم درصد بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داریم که مهمترین مقطع تحصیلی است.

شاپور محمدزاده پنجشنبه در جلسه ستاد پشتیبانی سوادآموزی فارس عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که پوشش تحصیلی در سراسر کشور حداکثری باشد تا تعداد بازماندگان از تحصیل کاهش یابد؛ اما با وجود همه تلاش‌ها همچنان در بازگرداندن بخشی از جمعیت بی سواد یا کم سواد به ویژه کودکان کار دچار مشکلاتی هستیم و رفع برخی عوامل در اختیار دولت نیست.
وی فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از عوامل بسیار مهم در عامل بازماندگی از تحصیل دانست و گفت: استان سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل را دارد و باید تا جایی که می‌توانیم مدرسه بسازیم و معلم به مناطق محروم ارسال کنیم؛ هرچند تاکنون مدارس تک نفره بسیاری را نیز به همین منظور راه اندازی کرده‌ایم.
رئیس سازمان سواد آموزی کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان فارس در همه پارامترها و شاخص های سوادآموزی جزو استان‌های برتر کشور است، کسب مقام نخست کشور را در زمینه سوادآموزی شایسته فارس دانست.
وی بیان کرد: ستان فارس در سه شهر آباده، شیراز و فسا بیشترین آمار باسوادی را در رده سنی 10 تا 49 سال دارند؛ اما در پنج شهر کوار، رستم، قیر و کارزین، فراشبند و زرین دشت درصد بیسوادی در مقایسه با دیگر شهرها بسیار است و ما به عنوان متولیان حوزه سوادآموزی در کشور آمادگی داریم برای این پنج شهر طرح شتاب بخشی را هرچه سریع‌تر برای سال جدید تحصیلی آغاز کنیم.
اعطای 3 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار از حوزه ملی برای شتاب بخشی به سوادآموزی در فارس
رئیس سازمان سوادآموزی کشور اعلام کرد: اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 600 میلیون تومان از حوزه ملی به منظور شتاب بخشی به سوادآموزی به استان فارس تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به گسترش سواد آموزی طی چهار دهه گذشته گفت: بر این اساس در سال 57 میزان باسوادی 47.5 درصد بوده است که بعد از انقلاب براساس آخرین آمار دریافتی در سال 95 بالغ بر 87.6 درصد است.
محمدزاده ادامه داد: قبل از انقلاب تنها 30 درصد روستاییان باسواد بودند و امروز 78.5 درصد باسواد هستند و این آمار در شهرها بالغ بر 65 درصد بود که هم‌اکنون به رقم 99.8 درصد رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حیطه مأموریت سازمان سوادآموزی، آموزش به سنین 10 تا 49 سال است، اظهار داشت: این سازمان در تلاش است افراد بیش از 49 سال را نیز تحت پوشش قرار دهد.
در دولت تدبیر و امید دو میلیون و 608 نفر تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفته اند
محمدزاده با اشاره به عملکرد سواد آموزی دولت تدبیر و امید، گفت: در بازه 6 ساله این دولت بالغ بر دو میلیون و 608 هزار نفر تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند که این عملکرد در بخش زنان و جمعیت روستایی شایسته تحسین است.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به عملکرد مطلوب سازمان سوادآموزی در فارس گفت: براساس آخرین سرشماری در سال 95، درصد سواد در میانگین کشوری 6/ 87 بوده است و این رقم در فارس 8 / 88 است که از میانگین کشوری بالاتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در عرصه ملی از سال 90 تا 95 شاهد رشد 2 و نیم درصدی سوادآموزی بوده‌ایم.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور ابراز داشت: رشد سوادآموزی در حوزه شهری 8/ 90 در سطح کشوری بوده است که این آمار در فارس 5 /91 درصد است و در حوزه روستایی 5 /78 درصد در کشور است و در فارس 5 /82 درصد اعلام شده که چهار درصد از میانگین کشوری بهتر است.
تجربه ای از عشایر برای گسترش سواد آموزی
استاندار فارس گفت: گسترش مراکز آموزشی و استفاده از پتانسیل‌های علمی، محیطی و اجتماعی از راهکارهای مهم برای مقابله با بیسوادی است و تجربه آموزش عشایر در گذشته به خوبی نشان می دهد، کمبود امکانات و مکان کالبدی سوادآموزی را دچار خلل نمی‌کند.
عنایت الله رحیمی ارس با بیان اینکه دانایی و آگاهی سنگ زیربنای توسعه جامعه است، عنوان کرد: سوادآموزی و توجه به دانش مسیری است که ما را به این توسعه می رساند.
وی دانایی وآگاهی را امری الهام بخش در ایجاد تحول برشمرد و با بیان اینکه دستیابی به کمال گرایی نهادینه شده در وجود انسان از مسیر دانش اندوزی می گذرد، افزود: از این رو نظام جمهوری اسلامی همواره بر امر سوادآموزی تاکید می‌کند.
استاندار فارس با بیان اینکه بیش از ٩٤درصد افراد در کشور باسواد هستند، خاطرنشان کرد: رتبه استان فارس در زمینه سواد آموزی از میانگین کشوری بالاتر است و بیش از 96 درصد از گروه هدف (سنین ١٠ تا ٤٩ سال) در استان باسواد هستند.
رحیمی با بیان اینکه مؤلفه ها و شاخص های متعددی بر بیسوادی موثر است، خاطرنشان کرد: مردم در جامعه ما سوادآموزی و دانش را باارزش می دانند و اکثر افراد تحصیل خود و فرزندانشان را در اولویت قرار می‌دهند و اگرچه با سختیهای بسیار دست و پنجه نرم میکنند، برای سواددار شدن فرزندانشان تلاش می کنند.
وی همچنین یکی از علل بازماندن از تحصیل را فقر اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: انگیزه‌های مختلف اجتماعی هم مترتب بر این موضوع است.
استاندار فارس عدم دسترسی به مراکز آموزشی، مهاجرت، جنگ و نبود آینده روشن برای تحصیلکردگان را از دیگر مؤلفه‌های مهم بیسوادی در کشور عنوان کرد. استاندار فارس همچنین ابراز داشت: امروز باید بر موضوع ایجاد و تقویت انگیزه ها تمرکز کنیم تا شاهد بهبود وضعیت سواد آموزی باشیم.
رتبه نخست کشور در سوادآموزی به فارس تعلق یافت
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه عنوان کرد: استان فارس در سال 96 در رتبه ششم فعالیت‌های سوادآموزی در کشور قرار داشته است و امسال موفق شده است رتبه نخست کشور را کسب کند.
بهزاد نوروزی چگینی با بیان اینکه در سال 98، موظف به آموزش 29 هزار 312 نفر هستیم ابراز داشت: 5 منطقه فارس باید در سوادآموزی مورد حمایت شتاب بخشی قرار گیرد و در این راه به حمایت مالی و معنوی نیاز داریم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: جدیدترین تعریف از سواد تبدیل دانش به عملکرد است و در این راستا مراکز یادگیری محلی به تلفیق دانش و مهارت می‌پردازند.
نوروزی گفت: مراکز یادگیری محلی در سال 96، از 15 مرکز در سال 97 به 26 مرکز رسیده است و باید در سال 98 به 42 مرکز برسد و تا سال 1400 نیز این مراکز را به 59 مرکز افزایش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باید برای افزایش کیفی و مهارتی سوادآموزی یاری رسانند، ابراز داشت: در استان فارس 59 منطقه آموزشی وجود دارد که به دلیل پراکندگی مناطق تصمیم گرفتیم به صورت تصادفی 10 درصد از پرونده‌ها را بررسی کنیم تا تصویری واقعی از کیفیت آموزشی داشته باشیم و اگر لازم شد 100 درصد پرونده ها را هم بررسی میکنیم.
وی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی از مهارتهای قرن اخیر است و امسال 15 اداره در این طرح همکاری می‌کنند.
نوروزی همچنین به طرح آموزش زنان و دختران عشایر با همکاری نهاد زنان ریاست جمهوری اشاره کرد و عنوان داشت: در این حوزه آموزش به 2هزار و 917 نفر را تعهد کرده ایم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در موضوع سوادآموزی به اتباع خارجی نیز گفت: هدف، در سال 97 آموزش به بالغ بر 2هزار و 200 تن بوده است و در سال 98 هدف به رساندن آن به 3هزار نفر است.
نوروزی همچنین با بیان اینکه در پیشرفته ترین مناطق جهان هم سوادآموزی بزرگسالان تعطیل نمی‌شود، بیان کرد: استان فارس آمادگی تعریف و اجرای طرح سرانجام بخشی را دارد که البته این طرح به معنای پایان بخشی به سواد آموزی نیست.
وی ادامه داد: پیش‌نویس اولیه این طرح در حال تهیه است و درنهایت چند استان به صورت آزمایشی انتخاب میشوند تا اگر طرح مشکلاتی داشت به همه استان سرایت نکند.
9885 /‏1876‬
9885

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود