پیام فارس

آخرين مطالب

در همایش بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شد:

بیانیه گام دوم انقلاب زمینه‌ای برای تمدن‌سازی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- اولین نشست از همایش 2روزه بیانیه گام دوم انقلاب، امروز در حالی در شیراز برگزار شد که بسیاری از نخبگان فکری را بر آن داشت تا با نگاهی متفاوت به گفت‌وگو درمورد متن این بیانیه بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر ، اولین نشست ازهمایش بیانه گام دوم انقلاب امروز یکشنبه 1 با حضور اساتید برجسته کشوری در شیراز برگزار شد.
دبیر همایش بیانیه گام دوم انقلاب پیش از برگزاری این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این همایش که برای اولین بار در سطح استان فارس برگزار می‌شود یک نشست تخصصی برای نخبگان جامعه است. اگر بخواهیم تعریفی نیز از نخبگان ارائه کنیم باید به افرادی اشاره کنیم که خواسته‌های مردم را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه می‌کنند.
ایمان ایمانی‌فر با اشاره به اینکه باید نگاه سطحی به بیانیه گام دوم انقلاب را به نگاهی عالمانه ارتقا داد بیان کرد: لازم است نخبگان جامعه که واسطه بین مسئولین و مردم هستند، با رویکردهایی کاملاً تخصصی و بنیادی به تبیین بیاینه گام دوم انقلاب بپردازند که برگزاری این همایش نیز در همین راستاست.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی از اصلی‌ترین سرفصل‌های ارائه شده در این همایش است، افزود: اصلی‌ترین هدف از برگزاری این همایش؛ رشد بصیرت سیاسی و انقلابی همه آحاد جامعه است اما جامعه هدف، نخبگانی هستند که وظیفه هدایت و راهبری مردم برای کسب مطالباتشان را بر عهده دارند.
ایمانی‌فر به این نکته اشاره کرد که اگر نگاه ما به بیانیه گام دوم انقلاب یک نگاه ملی و حتی فراملی باشد در نتیجه فهم مشترکی نیز برای نخبگان ما به وجود می‌آید. وی همچنین افزود: اساتیدی که در این همایش حضور دارند، افرادی هستند که با نگاهی فراجناحی انتخاب شده‌اند تا با فهم مشترک در راستای حل مشکلات گام برداریم.
وی نوع آموزش بیاینه گام دوم انقلاب را بین نخبگان و مردم دارای یک تمایز برشمرد و گفت: برای تبیین متن این بیاینه برای مردم باید اولویت را به کمیت داد چرا که تعداد افراد مهم است، این در حالی است که در سطح نخبگان باید بر کیفیت تبیین بیانیه اهتمام بیشتری ورزید.
ایمانی‌فر افزود: تفاوت این همایش با سایر برنامه‌ها و رویدادهایی که تا کنون با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شده است در این است که ما با نگاهی فراجناحی به فحوا و تعالیم بیانیه گام دوم انقلاب رسیده‌ایم و در پی انتقال آن به سطح نخبگان جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه همایش بیانیه گام دوم انقلاب با همکاری مؤسسه « آرکا » برگزار شده است، افزود: آنچه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند گسترش علوم انسانی اسلامی است. برگزاری این همایش می‌تواند نقطه عطفی در تحقق این امر باشد و آن‌چه مؤسسه آرکا در اساس‌نامه کاری خود دارد نیز رسیدن به این هدف مهم است.
ایمانی‌فر ادامه داد: می‌توان اساتیدی که امروز با نگاه تخصصی به حوزه‌های معرفتی سعی در تبیین مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب دارند را، «عمار» های زمانه خواند چرا که نخبگان فکری آینده اینان هستند.
دبیر همایش بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: تحقق بندهای بیانیه گام دوم انقلاب نه تنها زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) است بلکه بستری را فراهم می‌آورد تا نخبگانی که امروز در این همایش شرکت داشته‌اند به زمینه‌سازان فردای تمدن اسلامی تبدیل شوند.
در ادامه این رویداد بزرگ فرهنگی در شهر شیراز، علیرضا صدرا که یکی از برجسته‌ترین اساتید و پژوهشگران کشور است به بررسی و تحلیل مشکلات کلان اقتصادی و نسبت آن به عدم توجه به اصول عدالت‌محوری انقلاب اسلامی پرداخت. در ادامه نیز یکی دیگر از کارشناسان حوزه علوم انسانی به ارائه مطالب خود پرداخت.
ابوذر یاسری در بخشی از سخنان خود گفت: اگر بخواهیم بپرسیم که چرا بیانیه گام دوم انقلاب صادر شده است باید به ساختار آن توجه داشت چرا که متن آن منطبق بر راه‌حل‌هایی برای مشکلات فعلی جامعه است.
وی در ادامه افزود: عظمت واقعه پیروزی انقلاب و استمرار آن در طول چهل سال اخیر یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که در این بیاینه بر آن تاکید شده است. نه تنها نظریه‌پردازان انقلاب‌ها بلکه تحلیلگران و سیاست‌مداران جهان نیز از تحلیل این رویداد عظیم عاجز بودند.
یاسری بیان کرد: زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شده بود؛ جرج بوش پدر، رئیس وقت سازمان سیا را فرامی‌خواند و از او می‌پرسد که چرا این سازمان با داشتن این بودجه سنگین نتوانست بفهمد که ایران در موقعیت یک انقلاب قرار دارد؟! رئیس وقت سازمان سیا نیز پاسخ می‌دهد آن‌چه در ایران اتفاق افتاده است یک پدیده «بی‌تعریف» است، یعنی نه قابل پیش بینی بوده است و نه قابل محاسبه!
وی ادامه داد: زمانی هم که میشل فوکو به ایران آمده بود اعتراف کرد که تازه فهممیده است که «انقلاب مردمی» چه معنایی دارد. به همین خاطر باید باور داشت که انقلاب ایران یک انقلاب جهانی بوده است چرا که ادبیات سیاسی جهان را دگرگون کرد.
یاسری ضمن خاطرنشان کردن اینکه در بحث عظمت بی مانند گام اول انقلاب، عنصر مردمی بودن برای بزرگترین انقلاب معنادار می‌شود ادامه داد: انقلاب ایران تنها انقلابی بود که هیچ وابستگی نداشت و به همین ترتیب نظم موجود جهان را دچار بی نظمی کرد..
به گفته این مدرس گام دوم، مشکل اصلی نظام سلطه با انقلاب ایران، این است که انقلاب اسلامی، نظم سلطه گر و سلطه پذیر را زیر و رو کرد و نظم جدید ایجاد شد و نظام دینی اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد.
وی تصریح کرد: در همه نظریه‌های انقلاب است که رهبران انقلاب، انقلاب را می‌بلعند، اما در انقلاب اسلامی ایران، این خود رهبر است که مطالبه گری می‌کند و جلساتی تشکیل می‌دهد که مطالبه گری را رواج می‌دهد. ارائه نظریه نظام انقلابی در واقع همین است.
یاسری با اظهار اینکه جریان‌های سیاسی غیرمنصفانه انقلاب را ارزیابی می‌کنند و بیانیه پیشگام اصلاح این قضیه است تصریح کرد: نقش جوان، نقش کلیدی غیرقابل تغییر است. اولین کشور در جهان در عدم استفاده از ظرفیت‌هایش، ایران است. پس نقش جوانان و دفاع از آنان در این بیانیه کاملاً مشهود است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در زمانی که یک مدیر امکانات محدودی با بایدهای زیادی دارد، باید اولویت بندی کند. پس باید ببینیم که بیانیه کدام اولویت‌ها را بیان می‌کند. تحلیل درست از گام اول، از اولویت‌های بیانیه گام دوم انقلاب است. چرا که به فرموده حضرت آقا، برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و تحلیل کرد.
وی با بیان اینکه کلید اساسی برای برداشتن گام دوم، کلید اساسی امید است و القای یاس و ناامیدی از کارهای دشمن است، با اشاره به فرموده حضرت آقا که می‌فرمایند فعال‌ترین برنامه دشمن مأیوس کردن مردم است تصریح کرد: حضرت آقا مهمترین کار دشمن را تصویرسازی غلط علیه جمهوری اسلامی می‌دانند.
یاسری سیاست مأیوس سازی را مهمترین برنامه دشمن در این مرحله از کار خود دانست و گفت: شکستن محاصره تبلیغاتی، اولین جهاد در راه گام دوم انقلاب است.
به گفته این استاد بصیرتی، تحلیل سراپا غلطی که حضرت آقا در بیانیه می‌فرماید، این است که دو راهکار برای اقتصاد وجود دارد یکی وابستگی به غرب یا توسعه وابسته، دیگری توسعه مستقل. اگر توسعه وابسته می‌خواست کسی را به سرمنزل برساند، محمدرضا پهلوی را می‌رساند با فروش نفتی سه برابر و جمعیتی یک سوم اکنون..
این استاد دانشگاه افزود: دو راهکار داریم که در علوم سیاست هم این تفکر را برای جهان سوم نشان می‌دهند و آن اینکه همیشه سواری دهیم، اما راهکار دوم این است که مقاومت کنیم و ما هم بشویم مثل خودشان. با این روش معادلات برهم می‌خورد. پس فرمولی که برای ما قدرت ایجاد می‌کند، مقاومت است.
یاسری با این سوال که مقاومت زاییده چیست؟ خاطرنشان کرد: وقتی به رژیم‌های گذشته برمیگردیم و به قدرت و پیشرفت می رسیم، آنجاها بوده که مقاومت بوده و جاهایی که ضعیف بودیم، جاهایی بوده است که زمامدار قائل به این نبوده که خودش می‌تواند روی پای خود بایستد و متکی به دیگران بوده است.
به گفته وی، بزرگترین کاری که امام راحل و انقلاب اسلامی انجام دادند، خودباوری و عزتمندی ملی است در مقابل ذلتی که به ملت تزریق می‌شد. پس اسلام بدون خودباوری به هیچ دردی نمی‌خورد.
یاسری معتقد است که مقاومت کار ملتی است که به خودباوری رسیده است و «ما می توانیم» ریشه همه عزت هاست؛ و ناکامی‌ها به «ما نمی توانیم» برمی گردد.
این استاد بصیرتی تأکید کرد: عده‌ای دارند در فقر و فلاکت نابود می‌شوند و حجم زیادی از سرمایه دنیا در دست 26 نفر است مثلاً با یک درصد بودجه یکی از این افراد، می‌توان کل بودجه اتیوپی را تأمین کرد تا مشکل نداشته باشد. این شکاف طبقاتی جهان است.
وی ادامه داد: ایران بعد از دوران طاغوت، شکاف طبقاتی و فقر مطلق را کم کرده است؛ اما وضعیت عدالت هنوز نسبت به مطلوب انقلاب اسلامی فاصله دارد و این اصلی است که انقلاب اسلامی برای مبارزه با آن و ایجاد عدالت اتفاق افتاد.
یاسری با بیان اینکه حرکت دولت نهم و دهم نشان داد که می‌شود در این راه حرکت کرد و فاصله‌ها را کم و کمتر کرد تصریح کرد: اینکه چرا انجام نمی‌دهند، این است که در علم اقتصاد تحت تأثیر نظریه‌های غرب هستند و اقتصاد اسلامی را پیاده که نمی‌کنند، هیچ، به آن می‌تازند.
وی گفت: ما نظام سلطنتی دیکتاتوری را برداشتیم و مردم سالاری دینی را برسرکار آوردیم و مردم هرکسی را خواستند به قدرت رساندند. اما باید مردم آگاه شوند تا با آگاهی انتخاب کنند.
یاسری با تصریح بر اینکه متأسفانه در دانشگاه‌ها اقتصاد اسلامی را نقد نه، تمسخر می‌کنند، اظهار داشت: اما رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را بر مبنای همین اقتصاد اسلامی معرفی کردند.
این پژوهشگر جوان کشور افزود: صدور بیانیه گام دوم انقلاب نیز نشانی از باورمندی بیشتر مردم بر سر اصول انقلاب سال 57 است چرا که در چهل سالگی انقلاب نیاز است با نگاهی نقادانه به گذشته، از نقاط ضعف خود درس بگیریم.
پس از پایان سخنرانی‌ها، یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش با اذعان به اینکه سطح مطالب ارائه شده در این نشست بسیار بالا و ارزشمند بود است، به خبرنگار مهر گفت: من در یکی از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌کنم و ضعف علوم انسانی را نه تنها در ساختار آموزشی، بلکه در اساتید دانشگاه‌ها می‌بینم.
وی افزود: هر چند که موضوع این همایش، بیاینه گام دوم انقلاب بود اما یک نکته دیگر را نیز به صورت تلویحی از برگزاری این رویداد مهم در شیراز می‌توان دریافت و آن این است که نسل جوان ما چقدر برای احیای علوم انسانی بومی در راستای منافع ملی توانا است.
وی که خود از پژوهشگران صاحب‌نام استان است به خبرنگار مهر گفت: امیدوار هستیم رسانه‌ها در شیراز برای رساندن صدای نسل جوان و انقلابی تاکید بیشتری داشته باشند چرا که همانگونه که در این همایش نیز مطرح شد مطالبه‌گری مردم از مسئولین یکی از رسالت‌های نخبگان جامعه است که این مهم هم‌پوشانی کاملی با رسالت یک رسانه متعهد و انقلابی دارد.
به گزارش مهر، این نشست، اولین برنامه از همایش دو روزه بیانیه گام دوم انقلاب بود که در دارالقرآن شیراز و با همکاری مؤسسه آرکا برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر