پیام فارس

آخرين مطالب

فعال عرصه فرهنگ: کلید تعامل با جهان، ادبیات است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- یک فعال عرصه فرهنگ در شیراز گفت: سوغات آدمیان به جهان بیش از هر چیز کلمه بوده است و اگر می‌خواهیم با جهان تعامل کنیم، می‌توانیم از ادبیات به مثابه ثروتی عظیم استفاده کنیم.

نیما تقوی سه شنبه 4 تیرماه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: در دنیا کلمه بیشترین قدرت را دارد و ماندگارترین میراث است؛ برای مثال ما از آلمان گوته را می‌شناسیم و آلمانی‌ها از ایران، حافظ و سعدی را.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری پیرسوک شیراز شرایط کار فرهنگی را به ویژه در حوزه ادبیات دشوار توصیف کرد و گفت: در حوزه ادبیات، چند تن از مهم‌ترین شخصیت‌های معاصر از شیراز برخاسته‌اند که بسیار در این زمینه فعالیت کردند؛ اما شرایط به‌گونه‌ای نبود که نتیجه آن در استان فارس دیده شود.
وی افزود: مجموعه‌هایی مانند پیرسوک با رویکرد انجام فعالیت‌های هنری مبتنی بر ذوق و خلاقیت، طی چند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
او با بیان اینکه در این زمینه به یک پایه آموزشی نیاز داشتیم، ابراز داشت: عموم مردم ادبیات، موسیقی، نقاشی و هنر معاصر را نمی‌شناسند.
این فعال فرهنگی دلیل این مساله را اعمال ممیزی‌های شدید و سخت‌گیرانه‌ای دانست که بر فضای فعالیت هنری حاکم است.
فعال عرصه فرهنگ و ادبیات: مردم از فضای هنری دور شده‌اند و پیگیری آن برایشان جدی نیست؛ بنابراین موسسات خصوصی در زمینه هنری باید بار دیگری را هم علاوه بر تولید خلاقه بر دوش بکشند
تقوی ابراز داشت: مردم از فضای هنری دور شده‌اند و پیگیری آن برایشان جدی نیست؛ بنابراین موسسات خصوصی در زمینه هنری باید بار دیگری را هم علاوه بر تولید خلاقه بر دوش بکشند؛ به معنای دیگر ضمن حمایت از هنرمندان باید مخاطب‌سازی و آموزش‌هایی برای مخاطب عمومی داشته باشند.
این هنرمند اضافه کرد: بر این اساس بخش خصوصی وظیفه دیگران را نیز برعهده گرفته است که باید در زمینه اشاعه هنر در جامعه فعالیت می‌کردند و این موضوع توان بسیاری از ما می‌گیرد و روند کار را کُند می‌کند.
او با ارائه مثالی در این زمینه بیان کرد: در حیطه نشر برخی استانداردها در شهرستان‌ها رعایت نمی‌شود و به سیستم پخش کتاب خوبی دسترسی نداریم؛ افزون بر این، در حوزه ادبیات چند جلسه حرفه‌ای و سیستماتیک و سسلسله‌وار برگزار می‌شود.
تبلیغات حلقه گمشده فعالیت هنری
وی با اشاره به نقش موثر تبلیغات در حوزه فرهنگ‌سازی گفت: چندی پیش در نمایشگاهی در گذر عفیف‌آباد متوجه شدیم بچه‌ها یک انتشاراتی کودک و نوجوان را می‌شناسند. برای ما سوال بود که چطور ممکن است کودکی انتشاراتی را بشناسد و بعد متوجه شدیم شبکه‌ای ماهواره‌ای کتاب‌های این انتشارتی را تبلیغ می‌کند و همه بچه‌ها مخاطب این نشر و چاپ مجموعه کتاب‌هایش را پیگیری می‌کنند.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری پیرسوک: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در معرفی کالاها و محصولات فرهنگی و هنری دارند که متاسفانه این مهم در صدا و سیمای ما مغفول مانده است و باعث گسستی عمده میان فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر و مخاطبان و رسانه می‌شود.
این فعال عرصه اقتصادی هنر گفت: از همین مثال بر می آید که رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در معرفی کالاها و محصولات فرهنگی و هنری دارند که متاسفانه این مهم در صدا و سیمای ما مغفول مانده است و باعث گسستی عمده میان فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر و مخاطبان و رسانه می‌شود.
فعالیت فرهنگی و هنری در شیراز درخشان است
مدیر گالری پیرسوک نیز به ایرنا گفت: مجموعه‌های هنری کوچکی که در شیراز شکل گرفته‌اند، فعالانی هستند که بیش از آنچه به نظر می‌رسد، ارزشمندند.
محسن زارع بیان داشت: شکل فعالیت و انگیزه این موسسات و تلاششان برای نزدیک کردن هنر و تبدیل آن به چیزی اثربخش در جامعه به‌آسانی انجام نمی شود.
وی توضیح داد: وقتی درباره شیراز حرف می‌زنیم ممکن است از لحاظ زیرساختی، چندان بهره‌مند نباشیم و شاید بتوان گفت از قافله عقب مانده‌ایم؛ اما آنچه در این شهر رخ می‌دهد بسیار درخشان است و با هیچ شهر دیگری در ایران قابل مقایسه نیست.
مشاور خرید و فروش آثار هنری با بیان اینکه فضاهای هنری شیراز به دست تولیدکنندگان هنر راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این فضاها بدون در نظر گرفتن آینده اقتصادی فعالیت می‌کنند؛ بدین معنا ما گالری‌دار نیستیم، هنرمندانی هستیم که آنقدر فضا برای نمایش آثارمان محدود بوده که باید مدام به عقب بازگردیم و چیزهایی را بسازیم تا بتوانیم کارمان را با خیال راحت در آن نشان دهیم.
زارع بیان رد: هدف ما در گالری پیرسوک به طور ویژه آموزش دادن مسائل هنری و فرهنگی به مردم عادی بوده است.
وی افزود: شاید هرگز نتوانیم در شیراز سلسله‌ای از مجموعه‌داران آثار هنری را ببینیم که برای خرید آثار هنری سرمایه گذاری می‌کنند، اما امروز براساس کاری که انجام داده‌ایم موفق شده‌ایم مجموعه‌های کوچکی در شیراز ایجاد کنیم.
مشاور خرید و فروش آثار هنری: هنرمندان قلب تپنده جریان هنر هستند، آن‌ها در هر صورت اثرشان را در انزوا تولید می‌کنند و اگر دولت و موسسات هنری، کاری هم انجام ندهیم در هر صورت هنر تولید می‌شود.
وی هنرمندان را قلب تپنده جریان هنر خواند و گفت: این افراد کسانی هستند که بدون در نظر گرفتن اینکه آیا موسسه‌ای هست، آیا منابع مالی وجود دارد و آیا اثر تولیدی مخاطبی خواهد یافت یا نه در عزلت و انزوا آثارشان را تولید می‌کنند و اگر دولت و موسسات هنری، کاری هم انجام ندهیم در هر صورت هنر تولید می‌شود.
مدیر گالری پیرسوک ابراز داشت: اینکه بتوانیم اثر هنری را از در آتلیه هنرمند به مجموعه‌ای بدون سود مالی منتقل کنیم، کار مهمی است و باعث می‌شود آثار در آتلیه هنرمند انبار نشود و در گالری در معرض دید عموم قرار گیرد.
زارع افزود: فرصتی به هنرمندان داده‌ایم که درباره روند کاری خود توضیح دهند و توانسته‌ایم از طریق تعریف کردن داستان هنرمندان و اهمیت دادن به تولیدکنندگان اصلی هنر برای رونق کسب و کار هنری بهره گرفته‌ایم و موفق شده‌ایم شکل استانداردی در حوزه اقتصادی هنر تجسمی ایجاد کنیم.
9885 /‏1876‬

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت