پیام فارس

آخرين مطالب

سرفه های خردلی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ارومیه- هفتم تیر یادآور سرفه های خردلی و تاول های به جامانده از ردپای ایادی کفر و عوامل دست نشانده آنان در دوران دفاع مقدس است؛ سرفه ها و تاول هایی که هنوز زنده مانده اند تا گواه روشنی باشند بر جنایت های مدعیان دروغین حقوق بشر.

تاریخ انقلاب و جنگ را که ورق می زنیم و به هفتم تیرماه و سالروز بمباران شیمیایی سردشت می رسیم، خاطره حادثه‌ای تلخ روح و جسم را آزار می‌دهد؛ واقعهای که زنان و کودکان را قربانی خود کرد و فرصت نفس کشیدن را از آنان گرفت؛ هنوز بازماندگان این جنایت شوم بشری با تاول‌ها و سرفه‌های خود هزاران حرف برزبان می‌آورند و نفرت و انزجار خود را از دشمن بیان می‌دارند.
در میان قربانیان بمباران شیمیایی سردشت نام «حاج محمد زمانی» و بانوی جانبازی به چشم می‌خورد که قدم به دادگاه لاهه گذاشتند و از مظلومیت مردم بی دفاع یک شهر در برابر یکی از جنایتکاران تاریخ دفاع کردند؛ جنایتکاری که به خود لقب فرمانده قادسیه ثانی نهاده بود اما آه مردم سردشت خیلی زود دامنش را گرفت.
حاج محمد زمانی گویا یکبار در جزیره مجنون در سال 1362 و بار دیگر در سردشت شیمیایی شده است اما در مورد بمباران شیمیایی سردشت با سوز دل سخن گفت و افزود: من خودم یکی از قربانیان بمباران شیمیایی هستم و هنوز با سرفه و سینه درد دست به گریبانم سرطان روده گرفته‌ام.
وی ادامه داد: عده زیادی از مردم سردشت جانباز شیمیایی هستند. بمباران که شد زن و مرد و پیر و جوان و زنان باردار نیز برزمین افتادند و طعم سیر گندیده «بمب شیمیایی» جان زنان باردار و فرزندانشان را نشانه گرفت و باعث شد بچه ها نیز در درون شکم مادر شیمیایی شده و شیمیایی متولد شوند.
رزمنده دوران دفاع مقدس و جانباز شیمیایی اظهار داشت: پس از گذشت چندین سال از بمباران شیمیایی سردشت هنوز این شهر مرزی از داشتن مرکز بهداشتی و کلینک درمانی بی بهره است و ما برای فیزیوتراپی باید مسیر طولانی تا ارومیه را طی کنیم.
زمانی اضافه کرد: پزشکان متخصص به دلیل مرزی بودن منطقه حاضر به حضور در این منطقه نیستند در حالی که وجدان حکم می‌کند و باید به داد این مردم رسید.
این جانباز شیمیایی راجع به مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت گفت: من خود بسیاری از آنان را کول کرده به بیمارستان می‌بردم,؛ شهدا بدون تشریفات و حضور پزشک قانونی به خاک سپرده شده و زخمی ها با مکافات به بیمارستان روانه می‌شدند.
وی افزود: بسیاری از مصدومان شیمیایی سردشت به دلیل بی اطلاعی در آن موقع اقدام به معرفی خود نکردند و امروز به عنوان جانباز نمی‌توانند از امکانات لازم بهره مند شوند.
این جانباز شیمیایی با بیان اینکه در بمباران شیمیایی سردشت زنان و مردان زیادی مصدوم شدند، گفت: امروز مسئولان می‌گویند برخی از آنان فاقد مدرک بالینی هستند که باید بگویم «چطور ممکن است هشت هزار شیمیایی بستری شوند و مدرک بالینی داشته باشند؟»
وی افزود: من به همراه همسرم «لیلا معروف زاده» در دادگاه لاهه حضور یافتیم و همسرم با شجاعت تمام از حقیقت سخن گفت و پرده از جنایت های رژیم بعثی عراق برداشت.
لیلا معروف زاده، بانویی که سکوت دادگاه لاهه را شکسته و از مظلومیت مردم سردشت سخن گفته بود؛ روایتگر یکی از فاجعه انگیزترین صفحه های جنگ تجاوزکارانه رژیم بعثی و استکبار و ایادی آنان علیه مردم ایران و هموطنان مظلوم کردنشین سردشت است.
معروف زاده در گفتگو با ایرنا روایت خود را از ابتدای بمباران شیمیایی این گونه آغاز کرد که ساعت 16 هفتم تیر سال 1366 هواپیماهای عراقی بر فراز سردشت مشاهده شد، سراسیمه به دنبال برادرم که در آن زمان سرباز وظیفه سپاه در پایگاه عملیاتی شهید دادکوش بود دویدم، هوای شهر تمیز و آفتابی بود و هواپیماها به خوبی دیده می‌شدند.
وقتی چشمانم به هواپیماهای عراقی افتاد، شیء نارنجی رنگی را دیدم که از آسمان به طرف شهر می‌آمد. همراه برادرم در داخل جوی آب دراز کشیدیم، صدای خفیفی در شهر پیچید و به ظاهر اتفاق چندان مهمی نیافتاده بود. به خانه که رسیدیم، زنگ تلفن به صدا درآمد و باید برای مداوای مجروحان به نقاهتگاه می‌رفتم چون من مددکار بنیاد شهید این شهرستان بودم.
به بیمارستان رفتم 2 نفر مجروح را دیدم پس از مداوای آنان به خانه برگشتم که تلفن دوباره زنگ خورد این بار باید برای مداوای مجروحان به سالن تربیت بدنی تختی می‌رفتم به همراه راننده بنیاد شهید به محل اصابت بمب‌ها سرزدیم و در این میان بویی که خیلی شبیه سیر گندیده بود به مشام می‌رسید بعد دیدم پودر سفیدی روی همه چیز نشسته، روی دمپایی‌هایم پودر را مشاهده کردم چیزی درباره بمب شیمیایی که مردم به آن آلوده شده بودند، نشنیده بودم.
به سالن فعلی والیبال تختی رفتم جمع کثیری از زنان و مردان و بچه‌ها روی تخت‌ها دراز کشیده بودند و ناله و سرفه می‌کردند؛ به هر کدام از مصدومان که در سالن آه و ناله می‌کردند سرم و آمپول اتروپین تزریق می‌کردم و همه آنان را به دوش گرفته و به سوی آب می‌بردم مصدومان با چشمان پر از آب استفراغ می‌کردند، پوست بدنشان به شدت خارش داشت و مشکل تنفسی داشتند.
مصدومان بدنشان به شدت داغ می‌شد و می‌خواستند لباس‌هایشان را بیرون بیاورند و بسیاری از آنان چهره‌هایشان سرخ و سیاه شده بود و بعضی می‌گفتند سینه‌هایمان می سوزد؛ از هر طرف صدایم می‌کردند و درخواست کمک می‌کردند و من تنها زنی بودم که به همراه برادران اعزامی به سالن تربیت بدنی (نقاهتگاه) برای کمک و مداوا رفته بودم.
حوالی ساعت 12 شب بود که احساس کردم خودم هم مجروح شده‌ام مشکل تنفسی، خارش بدن، سنگینی چشمانم و شدت ضعف حکایت از شیمیایی شدنم می‌داد؛ مرا توسط یک ماشین به منزل رساندند. شروع به استفراغ کردم و در ادامه دو چشمم نابینا شد و با چشمان نابینا با یکی از دوستانم به نام مریم ابراهیم زاده که در منزل ما بود با بهداری سپاه تماس گرفتیم. یک ماشین تویوتا از مرکز بهداری آمد و من، برادرم و سه عموزاده و چند نفر از همسایه‌ها را سوار کرد و به نقاهتگاه برد. تا صبح در نقاهتگاه بودیم و بعد به همراه دیگر مصدومان با مینی بوس به شهر بانه سپس به شهر سقز و از سقز با هلی کوپتر به تبریز و سپس با هواپیما از تبریز به بیمارستان بوعلی تهران اعزام شدیم.
جالب این است که با برادرم هادی در یک مینی بوس بودیم ولی از حال همدیگر خبر نداشتیم فقط با صدای ناله اش ایشان را شناختم و با چشمان کور خود را به او رساندم در تهران هریک از ما را به یک بیمارستان بردند. روز بعد بیشتر اهالی سردشت که در تهران بودند یا سکونت داشتند به کمک و دلجویی ما آمدند.
حضور در دادگاه لاهه
با پیگیری‌های دفتر حقوق بین الملل و همچنین سفیر ایران در کشور هلند و با همکاری انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی زمینه‌ای فراهم شد تا گروهی متشکل از دادستان هلند آقای تیفن و پلیس آن کشور در سال 84 وارد سردشت شوند؛ آنان با جانبازان شیمیایی سردشت به گفتگو پرداختند با مشاهده حضور آنان بلافاصله به محل استقرارشان که در فرمانداری بود رفتم و تمام حادثه را به طور کامل توضیح دادم.
آنان از من پرسیدند که می‌توانی به عنوان شاهد در دادگاه لاهه حاضر شوی؟ من بلافاصله اعلام آمادگی کردم. پس از آن از بین جانبازان شیمیایی بنده و آقای قادر مولان پور که اعضای خانواده اش را در بمباران شیمیایی از دست داده بود برای محاکمه «فرانس فان رایت» تاجر هلندی دخیل در بمباران شیمیایی سردشت انتخاب شدیم.
فان رایت با همکاری «تاناکا تاجر» ژاپنی اقدام به تهیه مواد «تی دی جی» گاز خردل از کشورهای اصلی کرده و به عراق ارسال کرده بود. این دادگاه در یازدهم و دوازدهم آذرماه 1384 تشکیل شد در این دادگاه من و آقای مولان پور به عنوان اولین شاهدان بمباران شیمیایی سردشت حاضر شده و به سوالات قضات حاضر در دادگاه پاسخ دادیم. آنان از من پرسیدند آیا سردشت بمباران شیمیایی شد؟ این شهر نظامی بود؟ کودکان و زنان براستی کشته شدند؟ منافقین و احزاب کومله و دمکرات در این شهر حضور نداشتند؟ بنده در جواب آنان با صراحت گفتم کسانی که به شهادت رسیدند مردم عادی بودند که حتی توان دفاع از خودشان را نداشتند.
پس از من از آقای مولان پور با تشریح شهادت همسر باردار و 2 فرزند پسرش، دادگاه را متأثر کرد. پس از وی دوباره حادثه شیمیایی را از اولین ساعات تا آخرین دقایق به طور کامل توضیح دادم. عمق فاجعه به حدی بود که وکلای «فرانس فان رایت» توان دفاع از متهم را نداشتند. چنانکه وی به 15 سال حبس محکوم شد اما اعتراض‌های مجدد ما باعث شد در سال 86 در مرحله دوم دادگاه میزان حبس او به 17 سال افزایش یابد.
در این دادگاه با صدای رسا و با تحمل درد و مشقت، فریاد مظلومیت انسان‌های بی گناهی را سردادم و پرده از چهره جنایتکارانی برداشتم که برای نابودی بشر تلاش می‌کردند.
«معروف زاده» آخرین بخش اظهارات خود را اینگونه بیان کرد: یقین دارم نام ننگین جنایتکاران بزرگ جهان و خون خواران در دفتر تاریخ ثبت خواهد شد. تاریخ جهان و ایران هرگز مظلومیت زنان و کودکان بی گناه را فراموش نخواهد کرد و امروز پس از گذشت سالیان متمادی هنوز بسیاری از زنان و کودکان عذاب می کشند. جسم آنان آنقدر شکنجه دیده که دیگر تاب حرکت ندارند و هنوز به سختی نفس می کشند و بسیاری در انتظار مرگ به سر می‌برند و هر از چند گاهی خبری تلخ در شهر می پیچد! کهجانبازی دیگر طعم شهادت را چشید.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نیز روز گذشته در همایش نفس های سوخته و تجلیل از صبوری قربانیان سلاح شیمیایی در محل هتل پارسیان انقلاب که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ١٠٠ نفر از جانبازان شیمیایی سردشت و کشور و جمعی از پزشکان فعال در عرصه خدمات رسانی به جانبازان شیمیایی برگزار شد، گفت: هنوز خدمات ١٠٠ درصدی به جانبازان شیمیایی ارائه نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی شهیدی افزود: از سال ٩٠ وظیفه ارائه خدمات به این عزیزان به بنیاد شهید داده شد و تاکنون کارهایی برای جانبازان شیمیایی انجام داده است؛ پس از آن با همکاری وزارت امروز خارجه و دادگستری، آیین نامه اجرایی برای الزام پیگیری امور جانبازان شیمیایی تدوین و بر اساس آن بانک اطلاعات جانبازان شیمیایی تشکیل شد.
وی ادامه داد: جانبازان شیمیایی سردشت حدود هزار و 6٠٠ نفر هستند و برای زنده نگهداشتن و پیگیری حقوق این افراد از سال 1387، بنیاد شهید وارد عمل شد و دولت و مجلس قانونی برای الزام دولت برای پیگیری حقوق این افراد مصوب کردند.
سردشت دارای 850 شهید است که 118 نفر از آنان شهدای شیمیایی هستند و این شهرستان حدود 2 هزار و 500 جانباز دارد که یکهزار و 500 نفر از آنان به عنوان جانباز شیمیایی شناخته می شوند.
این شهرستان در 7 تیر سال 1366 مورد اصابت چهار بمب شیمیایی رژیم بعث عراق به نقاط مختلف مسکونی شهر و بمب‌های دیگری به مناطق روستایی قرار گرفت.
امسال سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار می شود و سخنگوی وزارت امور خارجه میهمان ویژه این مراسم خواهد بود.
شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
8135/‏3072

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور