پیام فارس

آخرين مطالب

راه جداگانه آتش و آمار در منابع طبیعی فارس اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- آتش زبانه می کشد و در عرصه های منابع طبیعی فارس جولان می دهد و به زبان آمار کاری ندارد که برخی زیان های او را کم و برخی زیاد جلوه می دهند.

درحالی که اخبار منتشر شده در فضای مجازی و مطبوعات فارس حکایت از رشد فزآینده نابودی منابع طبیعی و مراتع کشاورزی این استان در آتش سوزی‌های سه ماه گذشته دارد، منابع رسمی متولی منابع طبیعی این آمار را غلط و خلاف واقعیت می‌دانند.
اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی فارس از نابودی وسعت زیادی از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی این استان حکایت دارد که به نسبت سال قبل افزایش زیاد و چندین برابری داشته است.
اخبار منتشر شده در رسانه‌های فارس که منبع خبری اغلب آن مسئولان انتظامی شهرستان های فارس و نه مدیران منابع طبیعی این خطه است نشانگر فزونی بیش از شش برابری نابودی منابع طبیعی این استان در آتش سوزی‌های امسال (1398) به نسبت مدت مشابه سال قبل دارد.
بر اساس اخباری که از تاریخ 21 اردیبهشت 98 تا دوم تیرماه این سال در پایگاه خبری پلیس فارس منتشر شده و در رسانه‌های این استان نیز بازتاب یافته، بیش ازیک هزار و 111 هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان براثر آتش سوزی سوخته و نابود شده که از جمله آن می‌توان به آتش سوزی و نابودی 200 هکتار از اراضی فهلیان در شهرستان ممسنی در 20 خرداد امسال، 400 هکتار از اراضی قیرو کارزین در تاریخ 11 خرداد 98 و 100 هکتار از اراضی روستای آبگینه کازرون در پنجم خرداد ماه امسال اشاره کرد.
هزار کجا و 100 کجا
در حالی آمار بیش از یک هزار و 100 هکتاری نابودی اراضی و منابع طبیعی از سوی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس منتشر شده که سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان از نابودی تنها 164 هکتار از منابع طبیعی فارس از ابتدای سال 98 تاکنون خبر می‌دهد.
سرپرست منابع طبیعی فارس: تنها 164 هکتار از منابع طبیعی این استان در آتش سوزی‌های
امسال سوخته است
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس  به پوشش گیاهی متراکم در مراتع طبیعی این استان به دلیل بارندگی‌های امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون 91 مورد آتش سوزی در منابع طبیعی این استان رخ داده که در مجموع به 164 هکتار از آن خسارت وارد شده است.
شهرام منتصری افزود: در مدت مشابه سال گذشته 34 مورد آتش سوزی در این استان رخ داده که در مجموع 120 هکتار از مراتع و منابع طبیعی فارس نابود شده است.
وی ادامه داد: در هر مورد آتش سوزی سال گذشته در این استان بطور متوسط به 3 و 8 دهم هکتار خسارت وارد شده که این عدد در هر مورد آتش سوزی سال جاری به 1 ممیز 8 دهم هکتار خسارت کاهش پیدا کرده است.
مرجع رسمی برای دادن آمار آتش سوزی منابع طبیعی
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در پاسخ به این سوال که دلیل تفاوت فاحش آمار منتشر شده از سوی نیروی انتظامی و اداره کل منابع طبیعی فارس درخصوص نابودی مراتع طبیعی این استان در پی آتش سوزی چیست؟ گفت: آمار منتشر شده از سوی نیروی انتظامی به هیچ وجه مورد قبول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیست.‌
وی ادامه داد: بصورت مکتوب با فرماندهی نیروی انتظامی استان فارس نیز نامه نگاری صورت گرفته که به یگان‌های زیرمجموعه دستور دهند که آمار غلط درباره آتش سوزی منابع طبیعی استان فارس ارائه نکنند.
وی مرجع رسمی ارائه آمار آتش سوزی منابع و مراتع طبیعی در این استان را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس عنوان کرد و گفت: آمار اصلی از سوی این اداره کل و با بهره گیری از تجهیزات تخصصی نظیر جی پی اس و اطلاعات ماهواره محاسبه و ارائه می‌شود.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بر صدور آمار رسمی آتش سوزی منابع طبیعی تنها از مبادی رسمی این اداره کل تاکید کرد.
مردم برای حفظ منابع طبیعی وارد عمل شدند
منتصری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برنامه ریزی زیادی در ماه‌های گذشته برای مواجهه با آتش سوزی‌ها در سطح استان فارس با پیگیری استانداری و فرمانداری‌های تمام شهرستان‌های فارس انجام شده و با نهادینه شدن حفاظت از منابع طبیعی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم حفظ از عرصه‌های منابع طبیعی است و در بسیاری از آتش سوزی‌ها، مردم پیش تر از ماموران امدادی در محل آتش سوزی حاضر و اقدام به اطفای حریق می‌کنند.
تعامل هست
وی تعامل بین دستگاهی در این استان را یکی از دلایل اصلی کاهش دهنده میزان وسعت نابودی منابع طبیعی در هر آتش سوزی دانست و افزود: شخص استاندار فارس تاکید ویژه ای بر کاهش آتش سوزی و نابودی منابع طبیعی دارد و حمایت خوبی در خصوص اطفای حریق از سوی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در سال جاری انجام می‌شود.
منتصری اضافه کرد: سازمان هلی کوپتری این استان همکاری بسیار خوبی در خصوص اعزام بالگرد برای اطفای حریق منابع طبیعی انجام می‌دهد که بعنوان مثال در آتش سوزی منابع طبیعی فراشبند حدود 60 پرواز هلی کوپتری انجام شد و در مجموع تلاش و همدلی همگانی در این خصوص بین همه دستگاه‌های مرتبط فارس بوجود آمده است.
رئیس شبکه زیست محیطی ایران: آمار پایه و اساس برنامه ریزی ها است
آمار باید علمی باشد
رئیس شبکه زیست محیطی ایران  گفت: دقت و صحت در آمار منتشر شده در هر حوزه‌ای مبنای تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آن حوزه محسوب می‌شود لذا باید هرنوع آماری براساس شاخص‌های آن بخش بصورت دقیق تهیه و مبنای کار قرار گیرد.
محمدرضا گل همیشه بهار افزود: در بسیاری موارد نظیر تخصیص بودجه و تجهیزات براساس آمار موجود و عملکرد دستگاه‌های متولی در هر حوزه‌ای انجام می‌شود و همچنین آمار نشان دهنده نتیجه بخش بودن یا بی فایدگی برنامه ریزی های انجام شده دارد و اگر آمار ناصحیح ملاک عمل قرار گیرد ممکن است خسارات سنگینی و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
رئیس انجمن دوستداران محیط زیست استان فارس اظهار داشت: گردش آزاد اطلاعات و ارائه آمار صحیح یکی از اولویت‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شود اما عدم وجود این موارد در بعضی موارد به برنامه ریزی های کلان در کشور ما ضربه زده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌های ماه‌های گذشته و تراکم پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی فارس، احتمال بروز آتش سوزی بیشتر از سال‌های گذشته وجود دارد.
گل همیشه بهار ادامه داد: تعادل دام و مرتع یکی از مواردی است که می‌توان با استفاده از آن احتمال بروز آتش سوزی در منابع و مراتع طبیعی را کاهش داد و بصورت طبیعی شرایط را مدیریت کرد.
وی اضافه کرد: آموزش مواجهه با آتش سوزی مراتع طبیعی و راه‌های اطفای حریق خصوصاً برای ساکنین محلی که در مجاور منابع طبیعی زندگی می کنند مانند روستاییان و عشایر و همچنین فرهنگ سازی عمومی در این باره می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آتش سوزی در منابع طبیعی داشته باشد.
رئیس شبکه زیست محیطی ایران اظهار داشت: در سالهای اخیر حساسیت‌های خوبی بین تشکل‌های محیط زیستی و عشایر استان فارس در زمینه حفاظت از منابع طبیعی ایجاد شده که این مساله کمک شایانی به کاهش آتش سوزی در منابع طبیعی این استان کرده است.
9873 / ‏1876‬

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!