پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر! مقالات

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

  بزرگنمايي:

پیام فارس - انتشار کلیپی توسط پدر یکی از قربانیان حوادث جاده‌ای در استان فارس و واکنش فعالان فضای مجازی نسبت به آن، دستور استاندار فارس، وزیر راه و شهرسازی و تکاپوی مسئولان اجرایی را برای علت یابی تصادفی که منجر به فوت دختری جوان شده بود را به دنبال داشت.
  در پی فوت یک دختر جوان در حادثه رانندگی که در محور شیراز خرامه (یکی از مسیرهای فرعی استان) به وقوع پیوست، پدر قربانی با انتشار کلیپی از محل وقوع حادثه و مسیر منتهی به آن، دلیل حادثه را نبود علائم مناسب و مسدود شدن جاده با استفاده از تابوک های سیمانی اعلام کرد .
انتشار این کلیپ منجر به دستور استاندار فارس برای بررسی فوری صحنه حادثه با حضور معاون عمرانی استانداری و جمعی از مسئولان فرمانداری شیراز و راه و شهرسازی فارس شد، اگرچه راهداری فارس بار دیگر با انتشار خبری ضمن تسلیت به خانواده متوفی! اعلام کرد علائم به میزان کافی در مسیر وجود داشته است !!.
به گزارش ایسنا، از مدتها قبل شهروندان فارس به آنچه اهمال در مدیریت راه‌های فارس عنوان می شد، انتقاد داشتند و وضعیت بد آسفالت و علائم راهنما و وجود نقاط بحرانی ناشی از لحاظ نشدن مسائل فنی در احداث راه را عاملی موثر در وقوع حوادث جاده ای می دانستند .
هفته گذشته نیز وقوع یک تصادف زنجیره ای در گردنه کولی کش و کشته شدن یک سرباز و یک امدادگر جوان و تاکید براین نکته از سوی کارشناسان که این محور دید کافی ندارد! انتقادهایی را موجب شده بود .
شهروندان استان فارس معتقد هستند که بخش مهمی از حوادث جاده ای به دلیل اهمال مسئولان و دستگاه‌های مربوطه، خصوصا مدیریت اداره راه شهرستان شیراز و راهداری در بهبود وضعیت راه‌ها است .
این در حالیست که مدیران راه و شهرسازی و دیگر مسئولان، عامل اصلی وقوع حوادث رانندگی در فارس را خودرو و انسان می‌دانند و تنها در یک مورد، حادثه واژگونی اتوبوس سربازان، بخشی از تقصیر متوجه راه و شهرسازی شد و در نهایت هم مشخص نشد که در قبال آن تقصیر، چه کسی پاسخ گفت؟ !
واکنش استاندار فارس به وقوع حادثه دلخراش جاده خرامه، که تاکنون قربانیان فراوانی را گرفته است، این بود که حادثه باید دقیق بررسی شده و مقصر یا مقصران مشخص شوند؛ این دستور موجب شد تا مسئولانی از فرمانداری شیراز و راهداری فارس به محل حادثه عزیمت کرده و تصاویری از خود در حال تلاش برای مشخص کردن علت حادثه در فضای مجازی منتشر کنند.
بازی رسانه‌ای برای اینکه مسئولان اعلام کنند همواره در صحنه حوادث حضور دارند و مسئولانه مسائل را پیگیری می کنند، در نهایت به اطلاعیه‌ای از سوی راهداری فارس انجامید که طی آن اعلام شد مقصر اصلی حادثه راننده بوده که توجه کافی به جلو نداشته است.
اطلاعیه راهداری فارس و انتشار آن در فضای مجازی، واکنش‌های تندی را از سوی مخاطبان به همراه داشت که بیشتر آنها طرح خواسته از مقامات برای بررسی دقیق موضوع این حادثه و حوادث مشابه و رفع عوامل بروز چنین وقایعی بود.
راهداری فارس در اطلاعیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانی حادثه، اعلام کرده بود که تعداد و نوع علائم به کار گرفته شده در مسیر جاده خرامه به شیراز، کافی بوده است و روزانه تعداد زیادی خودرو از این مسیر عبور می کنند و هیچ حادثه ای برای آنها رخ نداده است.
این درحالیست که برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی اعلام می کنند که اگر فردی برای اولین بار در مسیر جاده خرامه به شیراز تردد کند، قطعا در نقطه حادثه دچار سردرگمی خواهد شد.
  هفته گذشته نماینده مردم ممسنی در شورا هم به وضعیت راه این شهر اعتراض شدید داشته و تاکید کرده است که نبود جاده ایمن و عدم توجه به توسعه مناسب آن، منجر به حوادث فوتی و جرحی بسیاری شده است .
بخشی از اعتراضات مردمی، خطاب به نمایندگان مردم شیراز و استان فارس در مجلس شورای اسلامی است که چرا نسبت به ایمن سازی راهها و تلاش برای کاهش حوادث جاده ای با افزایش ایمنی جاده ای، اقدامات لازم انجام نداده اند و طی سالهای نمایندگی، حساسیت لازم را در این زمینه نداشته اند .
واکنش های فضای مجازی در حالیست که خبرها حاکی از احتمال ورود دادستانی به موضوع وقوع حوادث جاده ای و بررسی دقیق علت بروز چنین وقایع دلخراش و مرگ شهروندان براثر این حوادث است .
  اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، اعلام کرده است که مسئولیت، نگهداری، ایمنی، مرمت و بهسازی و ... راه‌ها برعهده راهداری است و راه و شهرسازی تنها در حوزه ساخت راه‌های جدید مسئولیت دارد.
براساس اعلام راه و شهرسازی فارس، مسئولیت این اداره کل حتی در حوزه راه‌های ملی که شرکت توسعه و ساخت راه‌ها متولی آن باشد، تعریف نشده است؛ از دیگر سو، غلامی مدیر ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در استان فارس نیز به ایسنا اعلام کرد که براساس تاکید وزارتخانه، پاسخگویی به رسانه‌ها باید از طریق روابط عمومی وزارت متبوع انجام شود.
غلامی در عین حال یادآور شد که محدوده مورد نظر در تاریخ 27 آذر ماه سال 96 به راهداری تحویل داده شده است.
ایسنا اواخر اردیبهشت ماه، گزارشی را در خصوص وضعیت نامناست علائم هشدار دهنده و ایمنی جاده‌ها خصوصا محورهای نزدیک به شهر شیراز، منتشر و در آن نسبت به عواقب ناشی از نبود علائم مناسب و خوانا، جاده‌های فاقد دید کافی، آسفالت نامناسب و ... هشدار داده بود.
  وقوع حادثه دلخراش جاده شیراز خرامه و مرگ تاثر برانگیز یک دختر جوان و انتشار ویدئویی توسط پدر متوفی، شاید از این جنبه که مسئولان نسبت به وضعیت نامناسب ایمنی راه‌های استان فارس و خصوصا محدوده شهرستان شیراز هوشیارتر شده و نسبت به رفع مشکلات چاره اندیشی کنند، رخدادی خوشایند بود اما کاش مسئولان پیش از این واقعه، به هشدارهایی که رسانه های دنیای حقیقی و خبرگزاریها و روزنامه ها در استان فارس و شهر شیراز داده بودند، واکنش نشان میدادند تا شاهد چنین وقایعی و تکرار آن نباشیم .





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

رها شده در «قندیل»

حساسیت جامعه نسبت به موادمخدر زیاد نیست/ حرکت الگوی مصرف به سمت موادمخدر تلفیقی

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

نیروهای جهادی سعدی نشینان راتنها نگذاشتند/ سیل توجه همه راجلب کرد

صنایع دستی جهرم در پستوی یادها و خاطره ها

کودکانی که مردانه کار می کنند

زندگی پلاستیکی؛ مرگ محیط زیست

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

ارائه الگوی عشق بیمار در برخی نمایش های شبکه خانگی

یادگار آیت الله شب زنده دار

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

اصلاح رژیم غذایی در کنترل پرفشاری خون موثر است

دست‌هایی که از آن سوی میله‌ها دراز شده‌اند...

خط دوم آبرسانی به شیراز امسال به بهره برداری می رسد

گذرحافظ دربن بست رندان فال فروش است/ تعقیب وگریز دستفروش وگردشگر

نگاه عملگرایانه به اصل بهره‌ وری

سفرهای ارزان؛ تجربه‌ای دشوار اما دست یافتنی است

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

هویت

نوید دوباره اداره هیات امنایی تخت جمشید