پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال مقالات

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

  بزرگنمايي:

پیام فارس - استان ها - هموطنان در روزهای تابستان از هر فرصتی برای سفری دلنشین و رفع خستگی ها و ناآرامی های زندگی روزمره بهره می برند و تعیین هوشمند مقصد سفر برای دستیابی به این هدف کارساز خواهد بود، اما عده ای همواره شهرهای شمالی را به عنوان محلی برای سفر انتخاب کرده و عزیمتی پرمشقت را برای خود رقم می زنند.

در روزهای پایانی هفته به ویژه زمانی که با تعطیلات مناسبتی نیز مصادف می‌شود، برخی از هموطنان به دلیل تعیین شهرهای شمالی کشور به عنوان مقصد گردشگری خود گرفتار ترافیک‌های کیلومتری در مسیرهای منتهی به شمال و در نتیجه خستگی مضاعف شده و زمان محدود خود را نیز به هدر می‌دهند، در حالی که می‌توان با بررسی دقیق‌تر جاذبه‌های پرتعداد گردشگری در شهرهای مختلف، سفری به یاد ماندنی داشته باشند.
پیش از آغاز سفر هموارره این سوال پیش روی ما قرار می گیرد که به کجا سفر کنیم؟ انتخاب مقصد سفر در حقیقت اصلی ترین بخش است که می تواند اثر مستقیم بر کیفیت مسافرت داشته باشد، هم می تواند روزهای به یادماندنی برای ما ایجا کند و هم خاطراتی تلخ داشته باشد. پس پیش از اینکه چمدان ببندیم و عزم سفر کنیم ساعاتی درباره مقصد سفرمان بیندیشیم و به ظرفیت های موجود در استان های مختلف که می تواند روزهای فرحبخشی را برای ما رقم بزند، توجه داشته باشیم.
در این روزها بارها از پلیس راهور شنیده‌ایم که به دلیل اشباع تردد در مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی کشور از هموطنان خواسته شده تا اطلاع ثانوی به شمال کشور سفر نکنند. مسئولان پلیس راهور در استان‌های البرز، مازندران و گیلان در تعطیلات اواسط خرداد حتی اعلام کردند که در برخی محورها ترافیک به 15 کیلومتر رسیده است. صدها هزار خودرو در سه یا چهار روز قصد سفر از جاده‌های هراز، کرج - چالوس و کرج - قزوین - رشت می‌کنند، این طبیعی است که این جاده‌ها ظرفیت این میزان خودرو را ندارد و توقف برخی از خودروها در مسیر نیز مزید بر علت شده و ترافیک‌های سنگین ایجاد می‌کند.
این تنها یک روی ماجراست، دردسرهای ناشی از ترافیک‌های کیلومتری و سنگین در مسیرهای شمال کشور برای هموطنان ساکن در این مسیرها نیز روی دیگر آن است. پلیس ناچار است با توجه به حجم ترددها جاده‌هایی نظیر هراز و کرج - چالوس را یک طرفه کند و اهالی شهرها، بخش‌های و روستاهای مسیر در حقیقت در این روزها و ساعت‌ها در منطقه حبس شده و قادر به تردد نیستند که بروز مشکلاتی نظیر بیماری و ضرورت انتقال سریع به مراکز درمانی شهری نیز این مشکلات را مضاعف می‌کند.
در تعطیلات عید فطر در خرداد ماه سال جاری افراد زیادی بودند که به دلیل فوت بستگان و انتقال بیمار به تهران به دلیل ترافیک ایجاد شده نتوانستد از شهرهای شمالی خارج شوند، زندگی هزاران نفری که در مسیرهای منتهی به شمال زندگی می‌کنند نیز ناشی از این سفرهای پرتعداد مختل می‌شود، در مواقع بحرانی و بروز حوادث نیز این وضعیت تشدید شده و امکان امدادرسانی به آسیب دیدگان وجود ندارد.
سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور نیز که یگان تحت فرمان او نیز به طور مستقیم گرفتار این حجم بالای تردد در جاده‌هایی با گنجایش پایین است، می‌گوید: چرا زیبایی‌های کشور را فقط در شمال می‌بینیم، آیا فقط تهرانی‌ها دوست دارند به شمال بروند مگر ساکنان شهرهای شمال کشور نباید به سایر نقاط سفر کنند؟ چرا همیشه باید جاده‌ها را به سمت شمال برای تهرانی‌ها یک طرفه کنیم؟
رئیس پلیس راهور می‌افزاید: در این محورها مانند هراز، چالوس، قزوین رشت مواردی مانند وجود دستفروش‌ها و عدم وجود سرویس بهداشتی نیز باعث ایجاد ترافیک می‌شود، باید بپذیریم که یک میلیون و 400 هزار وسیله‌نقلیه تصمیم گرفتند در پنج روز به محورهای شمالی کشور سفر کنند. مسافران شمال حتی در شهرها نیز مشکل تردد داشتند و با ایجاد هر زیرساختی نیز، این مشکلات با وجود این تعداد سفر به وجود می‌آید، چرا زیبایی‌های کشور را فقط در شمال نمی‌بینیم، آیا فقط تهرانی‌ها دوست دارند به شمال بروند مگر ساکنان شهرهای شمال کشور نباید به سایر نقاط سفر کنند؟ چرا همیشه باید جاده‌ها را به سمت شمال برای تهرانی‌ها یک طرفه کنیم و این کار را نیز برای برگشت آنها انجام دهیم.
علاوه بر این، امکانات در برخی از شهرهای شمالی نیز متناسب با جمعیت ورودی به این شهرها نیست و همین موضوع مشکلات بیشتری را برای ساکنان آن ایجاد می کند. در روزهای تعطیلات گاه ترافیک های بین شهری در شهرهای ساحلی به ویژه در هوای گرم تابستان شرایط وخیم موجود را تشدید می کند.
توسعه گردشگری داخلی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای استان‌ها به حساب آید به شرطی که برای توسعه متوازن در این بخش فرهنگ سازی صورت گیرد. توزیع مناسب سفر و معرفی گسترده‌تر جاذبه‌های گردشگری در شهرهای کشور از اهرم‌هایی است که تحقق این هدف را به دنبال دارد، در غیر این صورت شرایط موجود تداوم می‌یابد و بسیاری از هموطنان در هر فرصتی شمال را به عنوان تنها مقصد برای گردشگری انتخاب می‌کنند که نتیجه آن نیز هدر رفتن وقت و عمر مردم در ترافیک‌های جانکاه مسیرها به دلیل حجم بالای ترددها و گنجایش کم جاده‌های منتهی به شمال است.
گرچه اقدامات پراکنده‌ای برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در داخل صورت گرفته اما کافی به نظر نمی‌رسد. شاید بتوان گفت که برخی از مردم به دلیل عادت همیشگی در اوقات مناسب برای سفر، به شمال مسافرت می‌کنند، اما تعداد زیادی از آنان اطلاعات دقیقی از ظرفیت‌های گردشگری دیگر استان‌های کشورها ندارند و به طور قطع در صورت آشنایی با قابلیت‌ها و زیبایی‌های طبیعی موجود در سراسر کشور مقصد دیگری را برای خود بر می‌گزینند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

رها شده در «قندیل»

حساسیت جامعه نسبت به موادمخدر زیاد نیست/ حرکت الگوی مصرف به سمت موادمخدر تلفیقی

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

نیروهای جهادی سعدی نشینان راتنها نگذاشتند/ سیل توجه همه راجلب کرد

صنایع دستی جهرم در پستوی یادها و خاطره ها

کودکانی که مردانه کار می کنند

زندگی پلاستیکی؛ مرگ محیط زیست

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

ارائه الگوی عشق بیمار در برخی نمایش های شبکه خانگی

یادگار آیت الله شب زنده دار

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

اصلاح رژیم غذایی در کنترل پرفشاری خون موثر است

دست‌هایی که از آن سوی میله‌ها دراز شده‌اند...

خط دوم آبرسانی به شیراز امسال به بهره برداری می رسد

گذرحافظ دربن بست رندان فال فروش است/ تعقیب وگریز دستفروش وگردشگر

نگاه عملگرایانه به اصل بهره‌ وری

سفرهای ارزان؛ تجربه‌ای دشوار اما دست یافتنی است

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

هویت

نوید دوباره اداره هیات امنایی تخت جمشید