پیام فارس

آخرين مطالب

روشنگری در باره پلمب یک واحد صنعتی در منطقه خلار شهرستان سپیدان فارس

تولید سوسیس کالباس یا روغن صنعتی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - طی روزهای گذشته با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این شائبه شکل گرفت که یک واحد صنعتی که در منطقه خلار شهرستان سپیدان از مرغ مرده کالباس تولید می کرده پلمب شده و قضاوت های نادرستی پیرامون آن شکل گرفت ،پیگیری خبرنگاران ایرنا ماهیت پلمب این واحد صنعتی و قضاوت های نادرست را بیشتر روشن ساخت.

دریافت 10 MB
در توضیحاتی که زیر این ویدئو آمده و خودروی نیروی انتظامی و مسوولانی از بخشداری همایجان شهرستان سپیدان و دیگر عومل اجرایی نشان داده می‌شوند شائبه تولید کالباس از مرغ مرده مورد تاکید قرار می‌گیرد، اطلاع رسانی ناقص از این واقعه در فضای مجازی موجب تخریب ذائقه شهروندان و آسیب دیدن حیثیت و آبروی یک واحد صنعتی و سرمایه گذار استان فارس شده است.
هر چند دلایلی برای پلمب این واحد صنعتی وجود دارد و مسؤولان مجتمع پروتئینی مورد نظر موظف به رفع نواقص موجود هستند اما اینکه هر نوع پلمب و بسته شدن یک واحد صنعتی را به تولید سوسیس و کالباس این کالای پر مصرف ارتباط دهیم، علاوه بر اینکه حس عمومی نسبت به مصرف چنین محصولاتی را جریحه دار می‌کند موجب آسیب دیدن صنعت و سرمایه گذاری‌های صنعتی در این حوزه در بلند مدت نیز می‌گردد.
خبرنگاران ایرنا برای آگاهی از صحت و سقم اتفاق رخ داده از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موضوع را جویا شدند، دکتر عبدالرسول همتی در این باره گفت: این کارخانه مجوز تولید روغن و پودر استخوان و گوشت غیر خوراکی را از دامپزشکی دارد و اجازه استفاده از ضایعات مرغ و گوشت را برای محصولات غیر خوراکی کسب کرده است از این رو تخلفی در این حوزه انجام نداده است.
دکتر همتی افزود: این کارخانه تولید کننده سوسیس و کالباس نیست، روی تابلوی این واحد صنعتی نیز در همین کلیپ مشخص کرده که از دامپزشکی مجوزهای لازم برای تولید روغن استخوان و پودر استخوان از ضایعات کشتارگاهی مرغ و ماهی را دارد، چنین واحدهایی معمولاً روغن صنعتی از ضایعات دامی تولید می‌کنند و نیاز به مجوز علوم پزشکی هم ندارند.
مدیرکل دامپزشکی فارس نیز با اشاره به انتشار کلیپی مبنی بر تهیه سوسیس و کالباس در منطقه خُلار استان فارس با استفاده از ضایعات مرغ گفت: بوی نامطبوع کارخانه دلیل انتشار شایعه است و تهیه سوسیس و کالباس از ضایعات مرغ صحت ندارد.
یعقوب مهندس با تکذیب ادعای تهیه سوسیس و کالباس از ضایعات مرغ در استان فارس اظهار داشت: این کارخانه با مجوز از مراجع نظارتی مانند دامپزشکی، علوم پزشکی و محیط زیست در خلار در زمینه تولید روغن صنعتی و خوراک دام و طیور فعالیت دارد.
وی گفت: برخی از اهالی منطقه به دلیل بوی نامطبوع این کارگاه نسبت به این موضوع گلایه دارند که با حکم محیط زیست کارخانه پلمب شده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مجوز مجتمع‌های پروتئینی و صنعتی با نظارت اداره بهداشت، محیط زیست، و دامپزشکی است و از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.
احمدرضا زارع افزود: مجتمع پروتئینی و صنعتی که در کلیپ اخیر در فضای مجازی موضوع آن منتشر شده هیچ‌گونه سوسیس و کالباسی تولید نمی‌کند و کار این مجتمع تبدیل ضایعات مرغ به پودر پر، استخوان، چربی و … بوده است.
وی ادامه داد: این مجتمع هیچ‌گونه تولیدی بیشتر از مجوز صادر شده نداشته اما به دلیل شکایت اهالی محلی از بوی متعفن ناشی از این محل، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس این واحد تولیدی را پلمب کرده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز با بیان اینکه پلمب این واحد صنعتی ارتباطی با تولید سوسیس و کالباس ندارد گفت: به علت متصاعد شدن بوی نامطبوع از محل این کارگاه و شکایت اهالی، محیط زیست اقدام به پلمب این واحد صنعتی کرد و با برطرف شدن شرایط نامناسب در تولیدات صنعتی پلمب کارگاه رفع می‌شود.
لیلا تاجگردون فضا سازی رسانه‌ای مبنی بر تولید سوسیس و کالباس از مرغ مرده در این کارگاه صنعتی را رد کرد و گفت: هر گونه دلیل تراشی دیگر به جر بوی نامطبوع در پلمب این واحد صنعتی مردود است.
این حق طبیعی مردم منطقه خلار است که از صنایع بدون آلودگی بهره مند باشند و قطعاً محیط زیست، و دیگر ارگان‌های مسؤول در این حوزه می‌بایست با قدرت و قاطعیت خواست اهالی منطقه برای رفع آلودگی ناشی از انتشار بوی بد را پیگیری و دنبال کنند.
انتشار چنین فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در فضای مجازی یکی دوتا نیست و تقریباً هر روز ابعاد مختلفی از یک موضوع توسط افرادی دانسته یا نادانسته اطلاع رسانی می‌شود، هر چند چنین اقداماتی می‌تواند به عنوان فرصتی برای آگاه سازی عموم مردم در موارد خاص مورد توجه باشد اما این تهدید نیز وجود دارد که با اطلاع رسانی ناقص بخش عمده‌ای از حیثیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اقشار مختلف در جامعه مورد آسیب و خدشه قرار گیرد.
روستای خلار در فاصله 78 کیلومتری شمال شیراز در بخش همایجان شهرستان سپیدان واقع است.
9870/‏6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/90808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید