پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

کابوس مرگ در جاده جهرم - لار

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند مقالات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

  بزرگنمايي:

پیام فارس - دیگر دادن آمار کشته شدگان و تصادف‌ها، گفتن اینکه هشدار ، جاده لار- جهرم محور حادثه‌ ساز است، این محور شلوغ است و عیوب مختلفی دارد هیچ دردی از خانواده‌های قربانیانی که صبح بیدار می‌شوند بی‌دخترشان، بی‌مادرشان، بی‌پسرشان یا بدون پدرشان کم نمی‌کند.

گفتن اینکه رانندگان گاه نخستین بار است که به جاده شیراز - لار می‌آیند، اینکه این محور ترانزیتی و در کریدور شمال به جنوب کشور قرار دارد، اینکه این جاده حتی به کودک هنوز زاده نشده و درون شکم مادر نیز رحم نمی‌کند و به مادران باردار و تازه عروس و تازه دامادها هم امان نمی‌دهد. هیچ رنجی از خانواده‌های داغدار نمی کاهد.
کودک این قربانیان همیشگی تصادفات رانندگی در محور لار - جهرم چه بمانند و چه بمیرند قربانی این مسیر حادثه سازند، آنها یا در تصادفات این مسیر خونبار جان نازنینشان پرپر می‌شود و یا می‌مانند و با از دست دادن پدر و مادر و همه زندگی شأن، عمر با رنج و مشقت را سپری می‌کنند.
خانواده‌های قربانیان جاده لار - جهرم از این بعد تمام روزها، عیدها، تولدها، لبخندها، مُحرم‌ها، سیزده‌بدرها، عروسی‌ها، خوشی‌ها و… بدون عزیزانشان می‌گذرانند و آنچه تا دیروز ظهر بوده فقط خاطره‌ای است که شاید دل‌های نازک را بسوزاند و به خشم آورد.
این روزها من می‌شنوم یا تو می‌شنوی در جاده جهرم-شیراز تریلی واژگون شده، تصادف زنجیره‌ای شده، ماشین آتش گرفته یا ده‌ها کشته داده، خبر غریبی نیست و این عادت کردن بد چیزی است که همه چیز را ویران می‌کند. این است که وقتی می‌شنوم این جاده اژدها وار 11 تن را بلعیده نمی‌توانم به راحتی بگذرم و در یک جمله تسلیت بگویم و بلافاصله خطا و کوتاهی‌ها را توجیه کنم.
داستانی است پر آب چشم که خانواده‌های داغ دیده در جهرم و لار آنقدر زیاد شده که از هر کس بپرسی می‌تواند نشانی فامیلی، دوستی، آشنایی یا همسایه‌ای را بدهد که در این محور تصادف زخمی برداشته، عزیزی از دست داده، یا خسارت هنگفتی را تحمل کرده است. آنقدر زیاد که حتی یک نفر 6 عضو خانواده‌اش را در این محور خونبار از دست داده است.
سال پیش همین روزها بود که هشدار دادیم که محور لار- جهرم، جاده وحشت شده و متأسفیم که حالا باید بگوییم با آمار سیاه 10 کشته طی 14 روز، جاده مرگ شده است و ناخوش‌تر آنکه بگوییم هر هفته هر روز حداقل یک تصادف جرحی در این محور رخ می‌دهد.
این جاده با قدمت بیش از 12 سال به نماد و نشانه‌ای از کم‌کاری مسئولان تبدیل شده و با این حجم از پرپر شدن عزیزان و سوگوار کردن خانواده‌ها مهم‌تر از همه به آفتی برای «امید» این مردم بدل شده است. ما روزانه شاهد تکه‌تکه شدن و فوت جوانان و عزیزان و نخبگانمان دراین مسیر هستیم.
عزیزی در جاده خرامه-شیراز پرپر شد و تمام فضای حقیقی و مجازی به صدا درآمد، از معاون رئیس جمهور تا دادستان کشور به آن واکنش نشان دادند، اما شاید اینجا آخر جهان است که لای همهمه‌ها صدای جیغ‌های ممتد کودکان و مادران به گوش نمی‌رسد و هیچکس به خود زحمت پرسش یا تسلیت هم نمی‌دهد.
آری؛ بسیارند افرادی که زحمت می‌کشند، حتماً تلاش می‌کنند و حتماً روزها و هفته‌هایتان را در جاده‌ها به خدمت مشغولند. اما باید بپذیرید که گاهی یک تأخیر، تساهل یا تسامح، جان انسان را می‌گیرد.
مردم این سرزمین با کم‌آبی و بحران آب و ریزگرد و گرما و بیکاری و… ساخته‌اند و می‌سازند، اما نگذارید بیش از این جان نازنینشان لای آهن‌پاره‌ها پرپر شود.
تصادف زنجیره‌ای چهار خودرو در جاده لار- جهرم که عصر دوشنبه رخ داد، جان پنج تن را گرفت و موجب مصدوم شدن هفت نفر شد.
در سال‌های اخیر وضعیت راه‌های فارس نسبت به سال‌های گذشته توسعه یافته و اغلب راه‌های منتهی به مرکز استان به بزرگراه تبدیل شده اما به رغم این توسعه‌ها و حذف برخی نقاط حادثه ساز، هنوز محورهای پرترددی هستند که تصادفات منجر به مرگ زیادی در آنها روی می‌دهد که یکی از این محورهای حادثه‌آفرین، محور جهرم - لار است که شاید به عنوان یکی از محورهای مهم حادثه خیز استان فارس از آن به عنوان جاده وحشت یاد می‌شود.
بنا به گزارش‌های پلیس راه فارس درباره خطرناک‌ترین جاده‌های حوزه جنوب فارس از لحاظ فراوانی تصادفات، محور لار – جهرم، حادثه خیزترین این محورها بوده است.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز و شهرستان لارستان در 233 کیلومتری شیراز قرار دارند.
‌ 9910 /‏6113‬





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

رها شده در «قندیل»

حساسیت جامعه نسبت به موادمخدر زیاد نیست/ حرکت الگوی مصرف به سمت موادمخدر تلفیقی

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

نیروهای جهادی سعدی نشینان راتنها نگذاشتند/ سیل توجه همه راجلب کرد

صنایع دستی جهرم در پستوی یادها و خاطره ها

کودکانی که مردانه کار می کنند

زندگی پلاستیکی؛ مرگ محیط زیست

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

ارائه الگوی عشق بیمار در برخی نمایش های شبکه خانگی

یادگار آیت الله شب زنده دار

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

اصلاح رژیم غذایی در کنترل پرفشاری خون موثر است

دست‌هایی که از آن سوی میله‌ها دراز شده‌اند...

خط دوم آبرسانی به شیراز امسال به بهره برداری می رسد

گذرحافظ دربن بست رندان فال فروش است/ تعقیب وگریز دستفروش وگردشگر

نگاه عملگرایانه به اصل بهره‌ وری

سفرهای ارزان؛ تجربه‌ای دشوار اما دست یافتنی است

جایگاه مغفول حکمت در «شهرحکمت»/ شیرازی ها از ملاصدرا چه می دانند؟

هویت

نوید دوباره اداره هیات امنایی تخت جمشید