پیام فارس

آخرين مطالب

جانشین فرمانده ناجا در شیراز مطرح کرد:

اشراف کامل اطلاعاتی ناجا بر اقدامات باندهای موادمخدر/ تولید موادمخدر در کشور نگران کننده نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - جانشین فرمانده ناجا با اشاره به توان نیروی انسانی و تجهیزاتی پلیس مبارزه با موادمخدر تاکید کرد که مجموعه ناجا بر تمام فعالیت‌های باندهای بزرگ تهیه و توزیع موادمخدر اشراف اطلاعاتی کامل دارد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، سردار سرتیپ ایوب سلیمانی، بعدازظهر چهارشنبه 12 تیر در جمع خبرنگاران در شیراز، گفت: به دلیل اینکه تمام فعالیتهای پلیس در جامعه و متاثر از جامعه است باید همواره ابتکار عمل را در دست داشته باشد و حداقل یک گام جلوتر از متخلفان و خلافکاران باشد.
وی با تاکید براینکه هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های نوین و کشف علمی جرم، سه رکن اصلی در پیشرفت نیروی انتظامی است، گفت: در موضوع موادمخدر هم این اصول مد نظر ناجا قرار داشته و دارد.
سلیمانی گفت: مجموعه پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، به تمام تجهیزات پیشرفته سنگین، نیمه سنگین و سبک اعم از بالگرد، پهباد، سیستم‌های رصد و پایش و ... مجهز است و امکان تجهیز امکانات هوایی سنگین را به سلاح و دوربین‌های با برد بلند را دارد.
او با تصریح اینکه رصد و پایش مرزها، با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و به شکل الکترونیکی و اپتیکی، در دستور کار ناجا قرار دارد، گفت: برای استفاده از سیستم شنود برای بررسی ارتباطات و تعاملات باندهای تبهکار، رصد در فضای مجازی و رصد شبکه‌های مالی و ارتباطات درون سازمانی برنامه‌های مدون و منظمی در ناجا وجود دارد.
سلیمانی تاکید کرد: امروز نه تنها باندهای تهیه و توزیع موادمخدر علی رغم حمایت آنها توسط شبکه‌های جهانی مواد مخدر، به لحاظ تجهیزات و امکانات جلوتر از پلیس نیستند بلکه ناجا از آنها در زمینه‌های مختلف جلوتر حرکت می‌کند.
وی با بیان اینکه باندهای موادمخدر همواره در تلاش برای بروزرسانی تجهیزات و امکانات خود هستند، تصریح کرد: این باندها همواره مرعوب طرح‌های نوآورانه و اقدامات ناجا شده اند.
سلیمانی با تصریح اینکه ناجا ادعای به صفر رساندن فعالیت‌ها و اقدامات این شبکه‌ها را در حوزه مواد مخدر ندارد، گفت: امروز بیش از 90 درصد از موادمخدر جهان در همسایگی ایران تولید می‌شود و از طرفی 75 درصد از کل کشفیات موادمخدر جهان توسط پلیس جمهوری اسلامی انجام شده است.
پیش بینی افزایش تولید موادمخدر در افغانستان
جانشین فرماندهی ناجا با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال و انتهای سال گذشته، گفت: پیش بینی میشود تولید موادمخدر در کشور افغانستان تا بیش از 10 هزارتن افزایش داشته باشد حال آنکه این میزان سال گذشته 9 هزار تن بوده است.
او با یادآوری اینکه برای انتقال مواد به مقاصد مختلف، بهترین، مطمئن‎ترین، ارزانترین و منحصر به فردترین مسیر ایران است، گفت: طبیعا با توجه به سودآوری بسیار زیاد سوداگری موادمخدر، وقتی با باندهای قاچاق مقابله می کنیم، آنها نیز در صدد مبارزه بر می آیند و این جنگ همواره وجود داشته و متوقف نشده است.
تاثیر فزاینده حضور آمریکا بر افزایش تولید موادمخدر در افغانستان
سلیمانی با تصریح اینکه ایران نه تنها مدعی مبارزه بی امان با موادمخدر بوده است، بلکه بیشترین سهم را در کشفیات بین نیروهای پلیس جهان دارد، گفت: با یک بررسی مشخص می شود که طی 17 سال حضور آمریکا در افغانستان، تولیدات موادمخدر بیش از 45 برابر شده است؛ حال آنکه اگر آمریکا اراده ای برای مبارزه داشت قادر به کاهش شدید تولیدات موادمخدر بود.
جانشین فرمانده ناجا با یادآوری اینکه عمده تولیدات موادمخدر افغانستان در استان‌هایی از آن کشور انجام می شود که نیروهای آمریکایی حضور داشتند، گفت: پلیس مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی امروز به حمدالله در شرایط خوبی قرار دارد و با هماهنگی همه دستگاه‌های تاثیرگذار در سطح ملی، تا حدود زیادی قاچاقچیان و باندهای بزرگ را از انتخاب ایران به عنوان یک مسیر عبور، منصرف کرده‌ایم.
او با بیان اینکه قطعا قاچاقچیان موادمخدر، به دنبال مسیرهای جایگزین هستند، گفت: پلیس امروز اشراف اطلاعاتی خوبی در مرزهای کشور دارد و افزایش کشفیات نیز گواهی بر این موضوع است.
افزایش 4 درصدی کشفیات در سه ماهه اول امسال
سلیمانی حجم کشفیات موادمخدر کشور در سال گذشته را 800 تن اعلام و با بیان اینکه این عدد 75 درصد کل کشفیات موادمخدر در جهان را شامل می شود، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خرداد، به نسبت مدت مشابه سال گذشته، 4 درصد در کشفیات موادمخدر افزایش را شاهد بوده‌ایم.
او در پاسخ به سئوالی گفت: پلیس بیشترین سطح ارتباط را با خبرنگاران و رسانه‌ها داشته و دارد، آنقدر که ما به رسانه نیاز داریم، رسانه به ما نیاز ندارد زیرا بدون مشارکت و همکاری مردم و بدون بسیج افکار عمومی و آگاهی بخشی مستمر، امکان فعالیت اثرگذار وجود نخواهد داشت و این امر در ید قدرت رسانه‌ها بوده است.
سلیمانی با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه کمک به حفظ و ارتقاء سلامت جامعه در ابعاد مختلف است، گفت: گاهی یک اتفاق خوب که براثر انتشار و انتقال خبری صحیح ممکن است حادث شود، با کمی بی دقتی از سوی گوینده یا انعکاس و انتشار دهنده، دگرگون می‌شود، لذا ارتباط بین نیروی انتظامی و رسانه حساسیت و ظرافت‌های خاص خود را دارد.
تولید موادمخدر در کشور نگران کننده نیست
جانشین فرماندهی ناجا همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون تولید موادمخدر صنعتی در کشور، گفت: به صورت طبیعی و به دلایل مختلف، گرایش به تولید و مصرف موادمخدر صنعتی در نقاط مختلف جهان بیشتر شده است، زیرا موادمخدر صنعتی را می توان در هر جا تولید کرده و در حجمی کمتر، جابه جا کرد و از طرفی ابزار مصرف آن ساده تر بوده و تاثیرگذاری بیشتری هم بر مصرف کننده دارد، اگرچه آثار زیانبار و مخرب آن هم بسیار بیشتر است.
او با تصریح اینکه تولید موادمخدر در کشور کاملا تحت کنترل ناجا و ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: موضوع اصلی ناجا، تولید موادمخدر سنتی و صنعتی در خارج از مرزها است؛ متاسفانه در سال‌های اخیر تولید موادمخدر صنعتی در همسایه شرقی ایران، افزایش یافته است.
سلیمانی با بیان اینکه قبلا موادمخدر تولید شده در افغانستان به تریاک و هروئین محدود بود، گفت: امروز تولیدکنندگان موادمخدر در افغانستان به سمت تولید محصولات صنعتی رفته‌اند و این یک خطر بزرگ محسوب می‌شود. تا 2 سال قبل شاهد تولید این محصولات در افغانستان نبودیم.
کف سن اعتیاد 16 سال است
جانشین فرمانده ناجا همچنین گفت: همانگونه که قبلا اعلام کرده‌ام و بعضا اشتباهی در انعکاس کل مطلب و انتخاب تیتر حادث شده بود، کف سن اعتیاد در کشور 16 سال است؛ این به آن معنی نیست که کف سن اعتیاد قبلا مثلا 18 سال بوده و ظرف مدت کوتاهی کاهش یافته است.
او ادامه داد: کاهش میانگین سنی و کف سن اعتیاد امری است که طی سال‌های متمادی اتفاق افتاد و خوشبختانه در سال‌های اخیر از سرعت آن کاسته‌ایم؛ در سال‌های اخیر با تفاوت معناداری در کاهش سن اعتیاد مواجه نبوده‌ایم.
اقدامات ایجابی پلیس منعکس شود
این فرمانده ارشد انتظامی با تصریح اینکه بخشی از خدمات پلیس که شامل اقدامات ایجابی است، کمتر منعکس و مطرح می‌شود، گفت: ناجا موفق شده برای یک میلیون و 800 هزار نفر شامل افراد جوان و والدین و اعضای خانواده‌ها، برنامه‌های آموزشی در قالب آموزش چهره به چهره و گروهی برگزار کند.
جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: اجرای برنامه‌های آموزشی ناجا شامل تمام سطوح و در زمینه‌های مختلف بوده و بخش مهمی از آنهم به پیشگیری از اعتیاد اختصاص داشته و تاثیرگذار هم بوده است.
او تاکید کرد که ناجا در کشور و در مسیر اجرای برنامه‌های ایجابی، تمام مدارس در معرض آسیب موادمخدر را شناسایی کرده و تحت کنترل قرار داده و این اقدام در جلوگیری از اعتیاد جوانان موثر بوده است.
سلیمانی اقدامات اجرایی شده با همکاری رسانه‌های مختلف در امر آموزش را گسترده و تاثیرگذار دانست و خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به این موضوعات شد و گفت: رسانه در امر پیشگیری از مصرف موادمخدر و اعتیاد و بروز دیگر جرائم، بسیار تاثیرگذار است و باید از این فرصت استفاده مطلوبتری کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/91150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر